שבוע האופנה של מילאנו שמגיע לסיומו היום ייזכר הודות למספר לא מבוטל של קולקציות משובחות שנצפו על המסלול, הממצבות את בירת האופנה האיטלקית כיעד אופנתי מוביל, הרחק מהמסחריות של ניו יורק והאוונגרדיות של לונדון.

המעצבים האיטלקים באים לתת עבודה ושואו על המסלול, והדבר ניכר בקולקציות המדויקות שנעו על הגבול שבין האמנותי למסחרי, ביניהן הקולקציות של גוצ'י, ז'יל סנדר, דולצ'ה & גבאנה, אמפוריו ארמאני, ורסאצ'ה ופנדי, שהודיעו כי ביולי הקרוב יציגו לראשונה קולקציית הוט קוטור בניצוחו של מעצב הבית קרל לגרפלד.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

רגע לפני שאנחנו ממריאים לפריז, קבלו את הסיכום המלא של שבוע האופנה במילאנו: על המסלולים, מאחורי הקלעים ובשורה הראשונה.

1. הבכורה: התצוגה הראשונה של אלסנדרו מיקלה לגוצ'י

תעשיית האופנה כולה חיכתה לתצוגת הנשים הראשונה של גוצ'י בניצוחו של המנהל האמנותי החדש אלסנדרו מיקלה, שפתחה את שבוע האופנה האיטלקי. ציפיות רבות היו מהמעצב שהציג קולקציית גברים מרשימה בינואר האחרון, והוא הצליח לעמוד בכולן.

בקולקציה חקר מיקלה השפעות אסתטיות מהעבר וההווה עם שורה של פריטים שנראו כאילו נלקחו מארון הבגדים של צעירה בשנות ה-70, תוך שהוא מעניק להם פרשנות עכשווית. כמו כן, המשיך המעצב בטשטוש הגבולות המגדריים כשהוא מעלה אל המסלול מספר דוגמנים גברים – בחירה חריגה למדי בתצוגות אופנה לנשים.

מבין הדגמים שנראו על המסלול בלטו קישוט בדוגמת ציפור שעיטר מחשוף עמוק מאוד בשמלת משי שחורה, חצאיות קטיפה ענוגות בגזרה גבוהה, גופיות תחרה שקופות, נעליים עם קצוות פרוותיים ארוכים ומעילי פרווה גדולים שנראו כאילו נשלפו מתוך הסרט התיעודי "גריי גארדנס" משנת 1975. משקפי ראייה עם מסגרת מרובעת ארזו את המראה של הדוגמניות והדוגמנים באפיל סקסי-היפסטרי מתוחכם. ללא ספק, היתה זו התצוגה היפה והמרגשת ביותר בכל שלושת שבועות האופנה שנערכו עד כה, ואחת הטובות של גוצ'י בעונות האחרונות. מיקלה הצליח להגדיר מחדש את היוקרה של גוצ'י כנינוחות מוקפדת, פילוסופית, ועדיין אנינה.

תצוגה מרהיבה שחתמה שש שנים פוריות. פיטר דונדאס נפרד מבית האופנה אמיליו פוצ'י (צילום: gettyimages)
תצוגה מרהיבה שחתמה שש שנים פוריות. פיטר דונדאס נפרד מבית האופנה אמיליו פוצ'י (צילום: gettyimages)

2. הפרידה: האם פיטר דונדאס עובר לקוואלי?

המעצב פיטר דונדאס, המשמש כמנהל הקריאטיבי של בית האופנה אמיליו פוצ'י משנת 2008, נפרד מהמותג בתצוגת אופנה מרהיבה שחתמה שש שנים פוריות. טרם נמסר לאן מועדות פניו של דונדאס, אך בענף משערים כי המעצב הנורבגי בעל תלתלי הזהב ינחת בקרוב בבית אופנה איטלקי אחר, ורוב ההימורים מכוונים לבית האופנה של רוברטו קוואלי. לפרידה מפוצ'י גייס דונדאס את הדוגמניות האהובות עליו מכל הזמנים, ובהן אניה רוביק (שלה עיצב את שמלת הכלה ב-2011), נטשה פולי, אווה הרציגובה, קרלי קלוס, ג'יג'י חדיד וג'ואן סמולס.

דונדאס, שזכה לכינוי Prints Charming (על משקל פרינס צ'ארמינג), יצר קולקציה מלאה בהדפסי הקלידוסקופ המזוהים עם בית האופנה בצבעוניות של שחור ולבן, שנראו כמו שילוב בין יצירותיו של האמן ההולנדי הסוריאליסטי אשר, לאלמנטים מאופנת החלל של שנות ה-60. לצד אלו נראו בקולקציה גם דוגמת כוכבים בעבודת יד, עבודת טלאים מעור על חצאית בגזרת A ומעיל עור תואם, ושמלות ערב עשויות שיפון בגזרת סטרפלס בצבעים אדום אש וכחול רויאל.

3. המגמה: קווילט

לאן שלא הפננו ראש השבוע נתקלנו באלמנט הקווילט - טכניקת תפירה היוצרת מעין טלאים מרופדים ומוכרת בעיקר מתחום הריהוט. הקווילט בלט במיוחד בקולקציה של מקס מרה, ובה שמלות סטרפלס, חצאיות עיפרון ומעילי אוברסייז מסאטן עם צווארוני פרווה - כולם עשויים בטכניקת הקווילט. עוד ראינו את הקווילט בפריטי לבוש ואביזרים מעור בקולקציה הצבעונית של מוסקינו בעיצובו של ג'רמי סקוט, בתיקים של המותג האהוב מהניינטיז רוקו ברוקו ובסדרה של מעילים מהקולקציה של אמפוריו ארמאני. הקווילט מציג טקסטורה קלאסית שתמיד תישאר באופנה, מה שיאפשר לכן קנייה חכמה, שתשרוד במלתחה לטווח הארוך.

האימהות כהשראה. תצוגת האופנה של דולצ'ה & גבאנה (צילום: gettyimages)
האימהות כהשראה. תצוגת האופנה של דולצ'ה & גבאנה (צילום: gettyimages)

4. ההפתעה: תינוקות על המסלול

הו מאמא! אחרי שבקולקציות הקודמות חגגו בדולצ'ה & גבאנה את דמות האם: המאמא האיטלקייה, הפייטה והאם הסימבולית בנצרות, בחרו דומניקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה ללכת על הדבר האמיתי. זה התחיל עם ביאנקה בלטי, המוזה של המעצבים, שצעדה על המסלול בהיריון מתקדם, והמשיך עם עשרה תינוקות וילדות קטנות, שצעדו על המסלול, הראשונים בזרועותיהן של הדוגמניות, והיתר לצדן.

האימהות היתה התמה המרכזית של התצוגה, מהכותרת mama שהתנוססה על הקיר, דרך המוזיקה - שיר הפופ האיטלקי "ויוה לה מאמא" של אדוארדו בנטו, ו"מאמא" של הספייס גירלס - ועד לפריטים עצמם: רקמה של המילה "ז'ה טם מאמא" על חולצת סריג צהובה, הדפס של מריה וישו על שמלת שושנים אדומה, הדפס של ציור ילדים והדפס של אימהות ובנות על תיקי היוקרה של המותג.

המחווה לדמות האם של הצמד האיטלקי חטפה לא מעט ביקורות. באינסטגרם, למשל, התלוננה אחת העוקבות על ההדרה של אימהות וילדים שחורים מהמסלול, ובמקומות אחרים הודגש הפער בין מידותיהן הממוצעות של אימהות צעירות לבין מידות הגוף הצנומות של הדוגמניות על המסלול.

לא מפספסת את שבוע האופנה. קנדל ג'נר בתצוגה של NO.21 (צילום: gettyimages)
לא מפספסת את שבוע האופנה. קנדל ג'נר בתצוגה של NO.21 (צילום: gettyimages)

5. החברות הכי טובות: קנדל ג'נר וג'יג'י חדיד עושות את מילאנו

היובש בסלבריטאים בשורה הראשונה של מילאנו נמנע בעיקר בזכות שתי הדוגמניות הלוהטות של הרגע והחברות הכי טובות, ג'יג'י חדיד וקנדל ג'נר, שהעניקו מספר רגעי נחת על המסלול. חדיד היתה הדוגמנית הכוכבת של העונה, כשכבשה את המסלולים של מקס מרה, מוסקינו, דולצ'ה & גבאנה, אמיליו פוצ'י ואחרים, ואילו ג'נר הופיעה בתצוגות של פנדי והמותג NO.21.

6. המחווה: דוגמנית בת 71 על המסלול

יושבי השורה הראשונה בתצוגת האופנה של אנטוניו מאראס התרגשו לראות על המסלול את הדוגמנית בנדטה ברזיני בת ה-71, לשעבר טופ מודל איטלקייה, שהתגלתה בשנת 1963 על ידי עורכת האופנה דיאנה ורילנד, ומהר מאוד הפכה לדוגמנית נודעת ולמוזה של אנדי וורהול בתקופת הפקטורי הזוהרת.

בשנת 1966 היא נבחרה על ידי מגזין הרפר'ס בזאר האמריקאי כאחת ממאה הנשים היפות בעולם, אך בשנות ה-70 היא זנחה את הדוגמנות לטובת פעילות חברתית מרקסיסטית פמיניסטית, כשהצטרפה למפלגה הקומוניסטית באיטליה. הופעתה בתצוגה ביקשה להרחיב את מגוון ייצוגי היופי של נשים, ורגעיה הספורים על המסלול בהחלט סיפקו הנאה לצופים.

7. הקרנבל: מוסקינו בקולקציה שכולה מחווה לטעם הרע

לאחר שבעבר העלה אל המסלול דוגמניות במדי יוקרה של מקדונלד'ס, אוקסימורון אופנתי משובח, ממשיך מעצב האופנה ג'רמי סקוט לחקור את יסודות הטעם הרע בקולקציות לבית האופנה מוסקינו.

על רקע מסלול תצוגה במראה של טייפ דאבל קאסט ענקי, כמחווה לשנות ה-80, העמיס סקוט על המסלול מכל הבא ליד: פריטי ג'ינס מטולאים עם שילובי זהב, שמלות ואביזרים עם הדפסי דובונים, טוניקות צבעוניות עם הדפסי לוני טונס של באגס באני, דאפי דאק, פורקי פיג ואחרים, מעילים פרוותיים עם אוזני דב ומה לא.

השפה הפופית של סקוט מתאימה כמו כפפה ליד למורשת שהותיר אחריו פרנקו מוסקינו, מייסד המותג שהלך לעולמו בשנת 1994 ממחלת האיידס, אך השאלה הגדולה שצפה מעונה לעונה היא כמה לקוחות עשירות כבר יש, שישקיעו מאות ואלפי יורו בפריט שנראה כאילו נרכש בחנות צעצועים לילדות בנות חמש?

8. הישראליות: בר ווילהיים ממשיכה לכבוש את המסלולים

נחמד לגלות שהדוגמנית הישראלית הצעירה בר ווילהיים, בסך הכול בת 18, מייצגת אותנו נאמנה על המסלולים שבוע אופנה אחר שבוע אופנה. על ווילהיים קראתם כאן לראשונה כבר בשבוע האופנה של ניו יורק, ובהמשך בשבוע האופנה לונדון, והנה היא מככבת גם בבירה האיטלקית, לצדה של הדוגמנית הצעירה אלינה לב.

עם תצוגות למותג אמפוריו ארמאני, בלוגירל של בלומארין, אריקה קוואליני וכריסטינה טי, ווילהיים היא הישראלית הבולטת ביותר על המסלולים האירופאים העונה. אז נכון, היא לא הצליחה להתברג כמצופה לתצוגה של פראדה, אבל היי, פריז עדיין לפניה, ואנו נמשיך לדווח על מעלליה גם משם.