שבוע האופנה של לונדון שננעל אמש נערך תחת מתקפה. לא של פעילי דאעש, אלא של טום פורד בשיתוף עם האוסקר, כשהראשון השכיל לנצל את המומנטום של השני, והעביר את תצוגתו לאל.איי, שם התכוננו כל הכוכבים הגדולים לטקס החשוב בשנה. לא רק שפורד והאוסקר גנבו למעצבים הבריטים את הפוקוס לאורך כל סוף השבוע, הוא גם הביא לכך שעיתונאי אופנה חשובים, ובראשם עורכת ווג אמריקה, אנה ווינטור, העדיפו לדלג על לונדון, ולהמשיך ישירות מניו יורק אל לוס אנג'לס ומשם למילאנו, שם יחל מחר בבוקר שבוע האופנה באופן רשמי. נוכחות הסלבס הדלילה הורגשה כמעט בכל התצוגות, וגם הבגדים שעלו על המסלול לא הצליחו לייצר באז משמעותי או מראה בלתי נשכח, ועדיין, היו בו לא מעט רגעים ששווה לזכור אותם.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

1. ההפתעה: הדוגמנית אנדריאה פג'יק, שהיתה דוגמן, נועלת את שבוע האופנה

הדוגמנית אנדריאה פג'יק, שעברה בשנה האחרונה ניתוח לשינוי מין, חתמה אמש את שבוע האופנה של לונדון בתצוגה של המעצב ג'ילס דיקון. פג'יק, 23, התפרסמה בחמש השנים האחרונות, תחילה כדוגמן אנדרוגינוס, ובשנה האחרונה כמי שהחליט לעשות ניתוח לשינוי מין ולהפוך לאישה. הוא היה חלוץ הדוגמנים האנדרוגינים על המסלול של העת האחרונה, שפתח דלת לדוגמנים משני המינים בעלי חזות מתעתעת, כמו סתיו סטרשקו הישראלי. בראיון שנתנה לאחרונה למגזין "פיפל" אמרה פג'יק: "החלום הגדול שלי היה להיות שלמה עם הגוף בו אני חיה. הייתי חייבת להיות נאמנה לעצמי". פג'יק עלתה למסלול של דיקון בשמלת מעיל שחורה מסאטן עם דוגמת פרחים גדולים המעטרת את הכיסים וצווארון מוגבה לבן, שנראה כאילו נשלף ממחסן תלבושות מהמאה ה-17. טרם נודע אם פג'יק צפויה להופיע בתצוגות אופנה נוספות בסבב הנוכחי של שבועות האופנה באירופה, אבל קרוב לוודאי שבתי אופנה לא יחמיצו את יחסי הציבור הטמונים בצעידה של דוגמנית טרנסקסואלית על המסלול.

2. הקאמבק: גארת' פיו חוזר ללונדון

כותרות היומונים הבריטים שיבחו השבוע את החלטתו של המעצב גארת' פיו לשוב ולהציג בשבוע האופנה בלונדון, לאחר שבע שנות גלות בפריז. הגרדיאן הכריז כי "פיו לא איכזב", בעוד ווג בריטניה הכתיר את הקולקציה כבעלת "זוהר בריטי אפל".

שובו של הבן האובד ללונדון היא חגיגה כפולה למעצב, שרטרוספקטיבה מעבודותיו נפתחה השבוע בגלריית Melissa בקובנט גארדן. התצוגה שנערכה במוזיאון V&A בלונדון, היתה אחד משיאי שבוע האופנה. פיו שלח אל המסלול דוגמניות לבושות שחורים, שפניהן נצבעו בצלב אדום של ג'ורג' הקדוש (הצלב המופיע בדגל אנגליה).

כמו תמיד אצל פיו, הדרמה על המסלול בלטה באמצעות כובעים, מצנפות, ושילוב נבון בין גזרה לחומר, שסייעו להדגיש את הצללית עליה שקד פיו: חצאיות מקסי בגזרת פעמון ומותניים מודגשים, כמו בלוק של חצאית טאפט שחורה שנלבשה עם מקטורן קטיפה מחויט עם כתפיים מודגשות, או חולצה ללא שרוולים במראה מפוסל עם צווארון מוגבה, שיצר מעין קערה חלולה בין הראש לכתפיים. את התצוגה חתמה דוגמנית טופלס, שעלתה אל המסלול בחצאית מקסי, כובע שחור ממנו השתלשלו שרשראות מתכת, ודגל אדום.

נפרדים מלואיס ווילסון. ויקטוריה בקהאם, קניה ווסט, גארת' פיו וסטיבן ג'ונס (צילום: gettyimages)
נפרדים מלואיס ווילסון. ויקטוריה בקהאם, קניה ווסט, גארת' פיו וסטיבן ג'ונס (צילום: gettyimages)

3. האזכרה: מעצבי האופנה זוכרים את לואיס ווילסון

לואיס ווילסון, ראש המחלקה לאופנה בתואר השני בסנטרל סנט מרטינס מתה בחודש מאי ממחלת הסרטן. שבוע האופנה של לונדון בחר להנציח את זכרה בטקס צנוע, בנוכחותם של שלל אושיות אופנה, ובהם גארת' פיו, ויקטוריה בקהאם, קניה ווסט, דונה קארן וסטיבן ג'ונס.

במסגרת תפקידה היתה ווילסון אחראית על גילוי ופיתוח כישרונות גדולים, כמו אלכסנדר מקווין, חוסיין שאלאיין, מרי קטרנזו, סטלה מקרטני ואחרים. היא גם זו שסייעה לווסט לעבוד על קולקציית הביכורים שהציג לפני שלוש שנים וחצי בפריז. בניגוד לשמועות, היא לא עיצבה את הקולקציה תחת שמו של ווסט, אך בהחלט שימשה כמנטורית עבור המוזיקאי שחולם על הכרה מתעשיית האופנה. על אף שכונתה בתקשורת הבריטית "הדיקטטורית של האופנה", בכל הנוגע לווסט, ווילסון היתה סלחנית. מעניין מה היתה חושבת על הקולקציה הנוראית שהציג בתחילת החודש במסגרת שבוע האופנה בניו יורק.

4. הטרנד: סתיו פרחוני

לרגעים נדמה היה שהתבלבלנו בעונת התצוגות, שכן הטרנד הזה נחשב לאחד ממבשרי האביב הקבועים, ושבוע האופנה הנוכחי הוא לעונת סתיו-חורף 2015-16. אבל מתברר שגם בחורף הבא תלבשו פרחים, מכל הסוגים והמינים: צבעוניים, מונוכרומטיים, גדולים, קטנים, צפופים או בתפזורת. כמעט בכל קולקציה שראינו זכינו לטעימה פרחונית - מהדפסי הפרחים בסגנון שנות ה-60 בקולקציה הבוהמיינית שעיצב כריסטופר ביילי לברברי, דרך הקולקציה של טופשופ יוניק שהוצגה יום קודם, ועד לצבעוניות ההיפר ריאליסטית של הפרחים בקולקציה של המותג הבועט Preen. פרחים נוספים היו גם בקולקציות של Issa, מתיו וויליאמסון, בורה אקסו, מאדר אוף פרל, אודון צ'וי ואחרים.

הטריחו את עצמן לשורה הראשונה: לינדזי לוהן, אלכסה צ'אנג ודייזי לואו, קייט מוס, ג'ורדן דאן וקארה דלווין (צילום: rex/asap creative)
הטריחו את עצמן לשורה הראשונה: לינדזי לוהן, אלכסה צ'אנג ודייזי לואו, קייט מוס, ג'ורדן דאן וקארה דלווין (צילום: rex/asap creative)

5. השורה הראשונה: קייט מוס, קארה דלווין וקנדל ג'נר

ה"דיבור" בשורה הראשונה בלונדון התמקד בעיקר בהברזה של עורכת ווג אנה ווינטור משבוע האופנה בלונדון, העיר בה גדלה, לטובת תצוגת האופנה של טום פורד וטקס האוסקר, שכאמור, נערכו במקביל בלוס אנג'לס. ההיסטוריה מלמדת כי בין ווינטור לשבוע האופנה בלונדון מתקיימים יחסי אהבה-שנאה, לאחר שרק לפני שש שנים הואילה בטובה לחזור ולחמם את הספסל בשורה הראשונה של שבוע האופנה בעיר, לאחר היעדרות ממושכת.

מי שכן הטריח את עצמו לתצוגות בלונדון היו בעיקר אושיות האופנה המקומיות, שכבר ניתן לראות בהן פרזנטוריות של העיר: קייט מוס, אלכסה צ'אנג, יסמין לה בון עם בתה אמבר לה בון, הדוגמנית קארה דלווין והזמרת פלומה פיית'. לקראת יומו האחרון הגיעו לביקור גם לינדזי לוהן וסלמה הייק, שהתייצבה בתצוגת האופנה של כריסטופר קיין.

6. הישראלים: דוגמניות ומעצבים על המסלול הלונדוני

רחובות לונדון התמלאו בשבוע האחרון בכרזות מודעה של שבוע האופנה שעליהן התנוסס תצלום של שתי דוגמניות, אחת מהן היא לא אחרת מנטלי איידלמן הישראלית. אלא שעל אף שבלונדון איידלמן משמשת כפנים של שבוע האופנה, היא עצמה נשארה בישראל ועבדה בתצוגה של גולברי שהתקיימה בתחילת השבוע, כשאת מקומה בלונדון תפסו שתי תגליות חדשות של סוכנות mc2 הישראלית: בר ווילהיים שהגיעה ללונדון ישירות מניו יורק וצעדה בתצוגות של מתיו וויליאמסון ובורה אסקו, והדוגמנית מעיין גרינשפון שהופיעה בתצוגות של דאקס ופלמר-הרדינג, וכן בתצוגת הגמר של הלונדון קולג' אוף פאשן.

גם בגזרת המעצבים של שבוע האופנה לונדון נרשמה נציגות ישראלית: המעצב הישראלי גולן פרידמן מהצמד "פיודור גולן" (שלו ושל בן זוגו פיודור פודגורני), שהציג קולקציה צבעונית ועשירה בהומור, והמעצב הישראלי מנשה בן יוסף, המשמש כמעצב הנעליים של חברת Hunter שהציגה אמש את הבשורה החדשה בגזרת המגפיים, אשר תהפוך ודאי למגיפת הסלבס הבאה.

קולקציה יפה בתצוגה עצובה. כריסטופר קיין (צילום: gettyimages)
קולקציה יפה בתצוגה עצובה. כריסטופר קיין (צילום: gettyimages)

7. האבל: כריסטופר קיין מקדיש את התצוגה לאמו שנפטרה לפני התצוגה

תצוגת האופנה של המעצב כריסטופר קיין נערכה בצל מותה של אמו, כריסטין, שנפטרה שלושה ימים לפני התצוגה ממחלה. קיין בחר להציג כמתוכנן, אך האבל ירד על חלל הטייט מודרן בו נערכה התצוגה תחת מגבלות של פרטיות - לא התאפשרו ראיונות מאחורי הקלעים כבדרך כלל, וכן נאסרה כניסתם של צלמים למתחם.

הקולקציה שהוקדשה לזכרה של האם היתה אחת היפות בשבוע האופנה ומהטובות ביותר של קיין. היו שם שמלות קטיפה נהדרות, לצד מערכות לבוש אווריריות עם חולצות שיפון, שנראו כמו ענן מהלך. בין הפריטים הבולטים בקולקציה: שמלת קטיפה שחורה עם פורטרט פרופילי ארוך צוואר בכחול ואדום שחובר אליה, ושורה של דגמים שצוירו בעבודת יד על ידי סטודנטים לאמנות, בהם נראו דמויות של גבר ואישה כרוכות זו בזו כמו יין ויאנג.

8. המאבק: סלבס ואנשי אופנה על המסלול נגד האבולה

מי שמעללי העבר של נעמי קמפבל זרים לו, עוד עלול היה לחשוב החודש שמדובר בפעילת זכויות אדם לוחמנית. בשבועיים האחרונים הפיקה קמפבל שתי תצוגות לטובת איסוף תרומות למאבק בנגיף האבולה, תחילה בניו יורק, וביום חמישי שעבר במסגרת שבוע האופנה בלונדון. קמפבל איגדה שורה של סלבס, דוגמניות-על בריטיות ומעצבי אופנה, שפסעו על המסלול זה לצד, ביניהם הדוכסית לשעבר שרה פרגוסון, השחקן רופרט אוורט, מגישות הטלוויזיה קייטי פרייס ולורה וויטמור, והדוגמניות ג'ורג'יה מיי ג'אגר וג'ורדן דאן. רגע של חיוך נרשם בסיום התצוגה, כשמעצבת האופנה ויויאן ווסטווד נישאה על כפיים על המסלול והוכיחה כי לרוח נעורים שטותית אין גיל.

9. האג'נדה: ויויאן ווסטווד קוראת לאידיאולוגיה אקולוגית

המלכה האם של האופנה הבריטית ניצלה העונה את המסלול כדי לקרוא לאזרחי בריטניה להצביע למפלגת הירוקים, שהיא אחת מתומכיה הבולטים. ווסטווד מתמידה להשתמש במסלול התצוגה שלה כפלטפורמה פוליטית. בשנים האחרונות היא קידמה את ההיפרדות מסקוטלנד ואת שחרור האסירים הפוליטיים. "התרבות שלנו הוחלפה בתרבות הצריכה", אמרה ווסטווד. "הציבור נשלט על ידי אחוז מאוכלוסיית העולם ששולטת בכוח ובכסף שלנו". ווסטווד בת ה-73 אף סיפרה כי תרמה 300 אלף ליש"ט למפלגה, ובחודש הבא תצא לסיבוב הרצאות באוניברסיטאות באנגליה במטרה לקדם את ערכי המפלגה בפני סטודנטים. ומה באשר לבגדים? בגזרה הזאת ווסטווד לא חידשה הרבה, אלא המשיכה עם מסורת הבגדים בדיגום חופשי, והחיבה היתרה לבדים מודפסים ולמחשופי רבידה רכים ונשיים.