רוחה של קתרין הפבורן בדמותה של רוז סייר מסרט הקולנוע "מלכה אפריקאית" (במאי: ג'ון יוסטון, 1951) ריחפה מעל המסלול בתצוגת האופנה של חברת קסטרו, שהתקיימה הבוקר באולם הספורט העירוני החדש של תל אביב. מעצבי החברה הטעינו את דגמי קולקציית המסלול של המותג לאביב-קיץ 2015 בפנטזיה אוריינטליסטית של המערב על המזרח התיכון, הרחוק והמדומיין, ובאלמנטים המתכתבים עם לבוש קולוניאלי מערבי. "קולקציית המסלול נוצרה בהשראת ערי נופש בים התיכון בכלל, והמקום בו אנו חיים בפרט", אמרה בפתח התצוגה אתי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף של קסטרו. "השפה שלנו משלבת בין מורשת ושורשים לבין מבט אופטימי אל העתיד, ובהשראת האנשים שחיים כאן".

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

עץ האקליפטוס שננטע על המסלול שעוצב בהקפדה מעוררת השתאות, סימל את השורשים החזקים של המותג, כשבמרחק סימבולי של מטרים ספורים ממנו ישבו אהרון ולינה קסטרו, מייסדי המותג. הסיסמאות של רוטר לא הלכו לאיבוד בחלל, אלא קיבלו אחיזה במציאות, כאשר על רקע צלילי להיט הפופ Confide in Me של קיילי מינוג, שהוגש בהופעה חיה של הזמרה דיקלה, עלתה הוונדר וומן של החברה, גל גדות, בשמלה פרחונית בצבעי אדום ולבן, שנראתה ממרחק כפרפראזה על הכאפייה הפלסטינית. שרשראות מחרוזי עץ וסנדלי חבל שנכרכו על רגלי הדוגמניות ליוו שורה ארוכה של פריטים מוצלחים באווירה ערבית וים-תיכונית, כמו שמלת גלבייה בגזרה משוחררת ורחוקה מהגוף בצבע אבן עם רקמת פרחים אדומה סביב המחשוף, או מכנסי ברמודה בצבע אדמה שצוותו לחולצה בעלת הדפס אתני בגווני תכלת. שמלת מקסי בהדפס טאי-דאי של ורוד מלוכלך, צהוב בננה ותכלת חתמה את הקבוצה הראשונה – יריית הפתיחה למה שהתפתח לכדי אחת התצוגות הטובות של קסטרו בשנים האחרונות.

הופעה חיה בשמלה של קסטרו. דיקלה (צילום: אבי ולדמן)
הופעה חיה בשמלה של קסטרו. דיקלה (צילום: אבי ולדמן)

ניסיון לעקוב אחר מקורות ההשראה של מעצבי החברה הוביל אותנו לטיול במחוזות אקזוטיים. היו שם אלמנטים ערביים, בדואיים, אפריקאיים ואסיאתיים, אשר עורבלו יחד לכדי אמירה אחת הדוקה - כור היתוך של רעיונות ופרטים הלקוחים מתרבויות שונות. מאזכורים לתכשיטי פיליגרן המזוהים עם הצורפות התימנית, דרך עיטורי מראות קטנות ורקמה האופייניים למרכז ומזרח אסיה, פתחי אוורור בסגנון משרבייה שעיטרו מספר חולצות לבנות לגברים, או מכנסיים עם הדפס אפריקאי שנלבשו, למרבה האירוניה, דווקא על דוגמן שחור.

עוד בערוץ האופנה

בכלל, קולקציית הגברים של קסטרו היתה תאווה לעיניים, עם צבעוניות שנעה בין גווני פסטל רכים של ורוד בייבי, תכלת בהיר, ואופ-ווייט, למראה דהוי של ג'ינס משופשף ולבן מלוכלך, שנראו כאילו דבק בהם אבק דרכים. ז'קט בצבע אופ-ווייט עם מכנסיים בגזרה רחבה בצבע תואם, חולצות כותנה לבנות עם צווארון סיני ומקטורני ג'ינס במראה מאובק הדגימו את המראה הקולוניאלי, המוכר בעיקר מקלאסיקות קולנועיות כמו "המאהב" ו"זכרונות מאפריקה". גם משקפי הראייה המעוגלים שנוספו למראות, חתמו אותם באופן מדויק. הצללית הרחבה של המכנסיים, בין אם היו אלה שרוואלים או ברמודה, יחד עם חולצות הכותנה הנהדרות – ביטאו היטב את השילוב בין המראה העכשווי של אופנת הרחוב לבין האלמנטים האתניים, באופן שהזכיר לנו את הקולקציה הנפלאה May The Circle Be Unbroken של ראף סימונס לאביב-קיץ 2004.

בקולקציית הנשים, שהיתה מוצלחת גם כן, בלטה נוכחותן של שמלות קיציות, שכמו יתר הפריטים בקולקציה לווו בהדפסים אתניים או רקמות. למשל, שמלה לבנה ללא שרוולים עם רקמה מטפסת מתוך שני שסעיה הצדיים, שהתכתבה עם השמלות של בית האופנה המיתולוגי "משכית"; או חגורות רקומות בגווני אדום ושחור שלופפו סביב מותני הדוגמניות. מעניין היה לראות על אחת הדוגמניות את שמלת המעטפת הצהובה עם השרוולים הקצרים, שנלבשה גם על ידי הזמרת דיקלה, שכאמור, ליוותה את התצוגה בשירה. כך ניתן היה להבחין בקלות בנקודות הדמיון והשוני במראה של אותו פריט על דוגמנית לעומת "אישה אמיתית". לטעמנו, דווקא בדו קרב הקטן הזה גברה דיקלה על מקבילתה. אם לציין נקודה אחת בודדה שבלטה לרעה בתצוגה, הרי שתהיה זו הופעתם של מכנסי הברמודה לנשים על המסלול, שלא עשו חסד אפילו עם הדוגמניות, והרחיבו את צלליתן באופן משמעותי.

תצוגת האופנה של קסטרו היתה אחת הטובות של החברה דווקא מכיוון שהיא הציבה במרכז ההשראה מבט פנימה, ולא יצאה לרעות אחר השראה בשדות זרים. מדובר בקולקציה שהלקוחות הישראלים ימצאו בה מגוון רחב של פריטים ההולמים את האקלים הישראלי, הן במובנים החברתיים-תרבותיים והן במובנים הקשורים במזג האוויר המקומי: שמלות קיץ קלילות, אוברולים מחמיאים במראה קרגו, חולצות כותנה נעימות לגברים, ובעיקר מראה משוחרר, שמאפשר להתלבש בנוחות גם בלחות של יוני-ספטמבר. אלא שחשוב לזכור כי מדובר בקולקציית מסלול, שאומנם נמכרת באתר החברה, אך לא היא הקולקציה המיועדת להגיע לחנויות. דווקא ההצלחה של פריטי המסלול מדגישה את הפער בין החזון והיכולות של מעצבי החברה - אליהם הצטרפה בחודש האחרון בוגרת שנקר מאיה אזן, אחייניתו של אלבר אלבז - לבין המצאי על הקולבים בחנות. מדובר בשתי קולקציות שונות בתכלית, הן מבחינת איכות הפריטים והן מבחינת העיצוב והתמחור. אנו מאמינים כי ביום שבו קסטרו יצליחו למצוא את נקודת המפגש בין היקומים המקבילים הללו, הרי שהם יצליחו לפצח את שאלת השאלות: מהו סגנון ישראלי?