בשבוע שעבר נפל דבר בעולמות האופנה והספרות, או מוטב – בתחום התרבות בכללותו. בסלין, בית האופנה הנחשק בראשות המעצבת פיבי פילו, חשפו את הקמפיין הטרי לאביב-קיץ 2015 ויחד איתו את מי שתהיה הפנים החדשות של המותג לעונה שבפתח. ומה התברר? האם התגלה שאותה דמות מסתורית היא אחת הדוגמניות הלוהטות של הרגע? או אולי כוכבנית הוליוודית עולה? או אחת מהאיט גירלס שעליהן כולם מריירים עכשיו? לא ולא. הפנים החדשות של סלין לקיץ הקרוב היא לא אחרת מאשר ג'ואן דידיון, הסופרת, העיתונאית והמסאית בת ה-80, שתועדה בידי יורגן טלר בפריים שמייצג נאמנה את השפה הצילומית הבלתי מלוטשת שמזוהה איתו – בסריג שחור ובמשקפי שמש שחורים, כשתספורת הקארה המלבינה שלה סתורה ובלתי עשויה.

ימים מספר לאחר מכן, ובטרם הספיקו הרוחות הרוחשות להירגע מההפתעה האדירה שהנחיתו אנשי סלין, התברר שגם החבר'ה בסאן לורן פריז מחביאים סוד עסיסי במעלה השרוול. ומה אתם יודעים, מובילת הקמפיין שלהם לקיץ 2015 התגלתה כפיגורה מופלאה לא פחות מדידיון: ג'וני מיטשל, המוזיקאית בת ה-71, שצולמה בידי מעצב המותג, הדי סלימן בכבודו ובעצמו, בביתה שבבל אייר, כשהיא אוחזת בגיטרה שלה ולבושה בשכמיית עור שעיצב במיוחד עבורה.

עוד בערוץ האופנה

אם כן, שתי איקונות תרבות מובילות גויסו במהלך אותו השבוע להיות הפנים המייצגות של שני בתי אופנה נחשבים. מיטשל אמנם זכתה לשלושה פריימים בשחור לבן מוקפד לעומת הצילום היחיד, המגורען והפסטלי של דידיון, אבל כל בר דעת שהניח עינו על התמונות יכול היה לראות בקלות שרב הדומה על השונה ביניהן. בשני המקרים מדובר בנשים יוצרות, עתירות כישרון והישגים, שהן בו זמנית נאות ומרשימות וגם רחוקות מלהיות צעירות. וראה זה פלא, הן בסלין והן בסאן לורן הקפידו לצלם את המוזות החדשות במראה נטורל, כשהקמטים, שיער השיבה והוורידים הבולטים גלויים לעין כל.

וכאילו לא היה די בהתרחשויות המסעירות שהתחוללו בגזרת השיבה בשבוע אחד, דווח בסופו שגם איריס אפפל, איקונת האופנה בת ה-93, תשתתף בקרוב בקמפיין של מעצב התכשיטים הניו יורקי אלקסיס ביטאר, כשלצדה לא אחרת מאשר טאבי גבינזון, סמל הנעורים של עולם האופנה, בלוגרית שפרצה לעולם האופנה בגיל 11 וכיום היא כבר עורכת מגזין משלה, עוד בטרם מלאו לה 19 שנים. קשה להאמין שלליהוק של אפפל לצד גבינזון אין קשר להתלהבות הגואה מהבחירה בדידיון ובמיטשל, וההנחה הזו מובילה היישר לשאלות הבאות: הייתכן שגאון כלשהו מעולמות האופנה, הפרסום, המיתוג או היחצ הבין סוף סוף שמעיין הנשיות לא מפסיק לנבוע כשהקמטים הראשונים מופיעים? הייתכן שהאסימון נפל והביא איתו את התובנה שנשים מחזיקות באמתחתן איכויות שמעבר ליופי ולנעורים שעושות אותן ראויות להפוך למודלים של חיקוי?

סמל לקוליות שאינה תלויה בגיל. ג'וני מיטשל בצעירותה (צילום: gettyimages)
סמל לקוליות שאינה תלויה בגיל. ג'וני מיטשל בצעירותה (צילום: gettyimages)

המומנטום הנוכחי הבשיל לאחר שבשנתיים האחרונות כבר הבליחו נשים מבוגרות במגוון קמפיינים ופרויקטים אופנתיים. כך, למשל, דאג מארק ג'ייקובס לצלם את קתרין דנב בת ה-71 לקמפיין הפרידה שלו מלואי ויטון ובהמשך בחר בג'סיקה לאנג בת ה-64 כפנים של קו מוצרי הביוטי של המותג הקרוי על שמו. פחות או יותר במקביל, הלן מירן בת ה-69 כיכבה כפנים של מותג הקוסמטיקה לוריאל, שרלוט רמפלינג בת ה-68 הובילה את הקמפיין של מותג האיפור היוקרתי נארס, באמריקן אפרל בחרו בדוגמנית בת ה-62 ג'קי אושונאסי כמי שתצטלם עבורם בפוזיציות הפרובוקטיביות שהם כל כך מחבבים ואצל קארן ווקר הלכו על מקבץ נשים כלל לא צעירות – שנחשפו קודם לכן בבלוג ובסרט התיעודי Advanced Style של ארי סת' כהן, המתעד נשים בשלות ואופנתיות – כדוגמניות קו המשקפיים של המותג.

הבחירה בדידיון ובמיטשל הקוליות, שנושאות את סימני הזיקנה בגאון, מסמנת שיא במהלך של שילוב נשים מבוגרות בקמפיינים, שכן הכבוד לגיל המצולמות לא היה חלק משמעותי מהעניין במקרים הקודמים. הנשים שתועדו אצל אמריקן אפרל וקארן ווקר תפקדו על תקן של קוריוז אקסטרווגנטי ואילו בלאנג, מירן, רמפלינג ודנב השתמשו בכדי להטיף באמצעותן לדימוי מטופח ושמור (ולראיה הן כולן מאופרות למשעי ומתהדרות בשיער צבוע). לעומת זאת, גילם של גברים מנוכס דרך קבע כדי להעביר מסרים חיוביים על תבונה וניסיון חיים וגם על המסך הגדול הם מורשים להזדקן בכבוד. כששון קונרי צולם לקמפיין של לואי ויטון ב-2008, למשל, איש לא חלם להשתמש בו כקוריוז או להטיף באמצעותו למראה מוקפד וצעיר יותר. נהפוך הוא, גילו וקמטיו נתפסו כמעוררים הערכה וכבוד. זה לא מפתיע, שכן הנוכחות של גברים מבוגרים במרחב התרבותי מקובלת הרבה יותר. אם תשאלו אותנו, הגיע הזמן שהשוויון בין המגדרים יחלחל גם אל קטגוריית הגיל והקמפיינים בראשות דידיון את מיטשל הם צעד בכיוון הנכון.

גם העובדה שמדובר בפרויקטים מסחריים ולא אמנותיים משמחת אותנו. במציאות הנוכחית, שבה ילדות חולמות להיות מפורסמות ותפיסת הנשיות שלהן מתעצבת על המנעד הוויזואלי שבין קים קרדשיאן לבר רפאלי, טוב יהיה אם תרבות הפופ תתווך להן גם דימויים מסוג אחר, שאינם סובבים בהכרח סביב פולחן נעורים אובססיבי. הצגת שיבה נשית בפרסומות ובצילומי אופנה תתרום לדור העתיד ותעביר לו את המסר שניסיון חיים, ידע וכישרון הם נכסים סקסיים מהסוג שבו כדאי לנשים להתהדר. ומי יודע, אם הקמפיינים הנוכחיים יהיו יותר מגימיק חולף, הם עשויים לחולל מהפך תודעתי הן אצל ילדות קטנות והן אצל נשים בוגרות שמוצאות את עצמן מהרהרות במתיחות פנים, זריקות בוטוקס ושאיבות שומן כפתרונות לגיטימיים לחרדה מהזדקנות. מה שבטוח, רק טוב יכול לצאת מחזרתן של זקנות השבט לקדמת הבמה.