2015 כבר כאן, ולוח השנה של תעשיית האופנה מתמלא באירועים חדשים, טרנדים גועשים, מותגים מתחדשים ואושיות ששווה לעקוב אחריהן השנה, ולו כדי להיות בעניינים ולדעת מה הוא צו האופנה. מהאייקונים החדשים ועד התערוכות שצריך לראות, מהמגמות הבולטות ועד המותגים שיעלו לכותרות - כותבי Xnet מסמנים עבורכם את כל הדברים שיקבעו את גורלה של השנה החדשה באופנה.

עוד בערוץ האופנה

האייקון: דקוטה ג'ונסון ב-50 גוונים של אפור

הטריילר המחרמן בקושי של הסרט "50 גוונים של אפור", שצפוי לצאת לאקרנים בערב הוולנטיינ'ס הקרוב, כבר זכה ליותר מ-40 מיליון צפיות ביוטיוב מאז פרסומו בסוף ספטמבר, מה שמבהיר את מידת ההתעניינות בסרט שצפוי להיות המדובר ביותר בשנה הבאה עלינו לטובה. 50 גוונים של אפור, המבוסס על ספרה המצליח של הסופרת אי-אל ג'יימס, יוקרן בבכורה עולמית ב-11 בפברואר, במסגרת פסטיבל הקולנוע בברלין, ויומיים לאחר מכן ייצא להקרנות מסחריות בכל העולם.

למי שנעדר מהפלנטה בשנים האחרונות, נעדכן כי העלילה מגוללת את סיפורה של אנסטסיה סטיל (דקוטה ג'ונסון), סטודנטית צעירה ותמימה שחייה משתנים בעקבות מפגש עם מיליונר צעיר ונאה בשם כריסטיאן גריי (ג'יימי דורנן). השניים נכנסים אל מערבולת של תשוקה ויחסי סאדו מאזו, המתקיימים בפנטהאוז המפואר של גריי בסיאטל. זה אומנם לא סרט על אופנה, אבל הוא עומד להשפיע עמוקות על עולם האופנה. כבר עכשיו ניתן לחזות כי הסרט ישדרג את מעמדה של ג'ונסון כאחת הנשים הנחשקות בעולם, ויבטיח לה שערים במגזינים מובילים, קמפיינים עתירי תקציב ואינספור הופעות על השטיח האדום. כבר עכשיו ניתן לראות במגזינים כתבות בסגנון "כיצד תרכיבו את הלוק של סטיל", כך שלא נתפלא אם בשנה הקרובה יושקו גם קולקציות השואבות מהסטייל של סטיל, או לפחות כמה דגמים של לנז'רי בהשראת הדמות. כך או כך, היכונו לעוד שנה שתיצבע ב-50 גוונים של אפור, אם לא יותר.

התערוכה: 130 שנה לבית האופנה לנוון

במרץ הקרוב יציין בית האופנה הצרפתי לנוון 130 שנה להיווסדו, בתערוכת רטרוספקטיבה שתיפתח במוזיאון לאופנה Galliera שבפריז (פתיחה: 8 במרץ, נעילה: 23 באוגוסט 2015). למעלה ממאה פריטי לבוש ואביזרים שנאצרו לתערוכה יציגו את חזונו של בית האופנה שהקימה ז'אן לנוון ב-1885, אשר זכה לתחייה מחודשת בראשית שנות ה-2000, עם כניסתו של המעצב אלבר אלבז לתפקיד המנהל האמנותי.

אלבז אחראי גם על הניהול האמנותי של התערוכה, יחד עם האוצר הראשי של המוזיאון, אוליבייה סיאר. התערוכה תסקור את שנותיה הראשונות של לנוון כמעצבת, תחילה ככובענית (1885-1889) ומאוחר יותר כמעצבת אופנה עד 1946. בנוסף, יוצגו בתערוכה פריטים של מעצבים בולטים שעמדו בראש בית האופנה: אנטוניו דל קסטילו (1950-1962); ג'ול-פרנסואה קראהי (1984-1963); קלוד מונטנה (1990-1992) וכאמור, אלבז, שהפך את בית האופנה לפנטזיה הכמוסה של נשים רבות בעולם.

התצוגה: ג'ון גליאנו למרג'יאלה

בתום התצוגה של בית האופנה מייזון מרטין מרג'יאלה שתתקיים ב-12 בינואר 2015, ייצא אל המסלול המעצב ויקוד קידה לקהל, לראשונה בתולדות בית האופנה. מאז הוקם בשנת 1989 שמר מייסדו של בית האופנה, המעצב הבלגי מרטין מרג'יאלה, על מרחק מהתקשורת ומהקהל. הוא מיעט להיחשף בראיונות ותמונתו מעולם לא נחשפה לציבור. לפני שש שנים הוא הניח את המספריים ועל הניהול הקריאטיבי הופקד צוות מעצבים מבית האופנה, כך שהאנונימיות של ראש מחלקת העיצוב נותרה בעינה.

אלא שבתחילת חודש אוקטובר נפל דבר, כשנודע כי לתפקיד המנהל הקריאטיבי של המותג מונה המעצב ג'ון גליאנו, כך שאת מקומו של מרטין מרג'יאלה שהקפיד על אנונימיות, יתפוס מעכשיו ההפך המוחלט שלו - המעצב הכי מדובר של העשור האחרון, בעיקר הודות לפרשת פיטוריו מבית דיור, לאחר שהוקלט יורה אמירות אנטישמיות לעבר זוג בבית קפה פריזאי.

התצוגה של גליאנו למרג'יאלה תהיה הראשונה של המעצב מאז פיטוריו מדיור, ותציג את קו ההוט קוטור של המותג לאביב-קיץ 2015. חודש וחצי לאחר מכן הוא צפוי להציג את קו הפרט א-פורטה של המותג בפריז. כדי למקד אליה את כל תשומת הלב, בחרו מנהלי החברה להציגה בנפרד מלוח התצוגות של שבוע אופנת הקוטור בפריז, ולהעבירה ליומו האחרון של שבוע האופנה לגברים בלונדון.

לונדון היתה ונותרה הבית בו צמח ופרץ גליאנו, ולכן הבחירה בעיר מסמנת גם את שובו של גליאנו הביתה. אל התצוגה הוזמנו 100 אורחים בלבד, מבכירי התעשייה, ובהם עורכים וקניינים. סנונית ראשונה מתוך הקולקציה נחשפה בחודש שעבר, כאשר אנה ווינטור הופיעה בשמלת מקסי שחורה עם הדפס פרחים אפורים בעיצובו של גליאנו למרג'יאלה לטקס פרסי האופנה הבריטים, שם העניק לה המעצב פרס מפעל חיים.

המעצב הבא: מי יקבל את השרביט של בית האופנה גוצ'י

בורסת ההימורים לתפקיד המנהל הקריאטיבי של גוצ'י מתחממת מיום ליום. בבית האופנה לא ממהרים לחשוף את הקלפים ולגלות מי המועמדים להחליף את המעצבת פרידה ג'יאניני, שלאחרונה פורסם כי היא עוזבת את תפקידה לאחר כעשור במותג. יש לצפות כי ההודעה בדבר המנהל הקריאטיבי החדש תגיע בסמוך לתצוגה האחרונה של ג'יאניני בגוצ'י, בסוף פברואר 2015. כך או כך, בימים אלה ניצבת משימה קשה בפני ועדת האיתור של קבוצת Kering: למצוא מעצב שביכולתו למנף את בית האופנה, שספג צניחה במכירות בשנה האחרונה. שני השמות הבולטים כיום בשיח המתנהל בתעשייה העולמית הם מעצב ז'יבנשי ריקרדו טישי, שחתום בימים אלו בקבוצת LVMH המתחרה, והמעצב הדי סלימאן, שמונה לפני כשנתיים לתפקיד המעצב של המותג סאן לורן פריז, גם הוא בבעלות Kering. בשלב זה מסתמן כי סלימאן הוא אופציה ריאלית יותר, מה גם שברשימת ההישגים האחרונים שלו, ניתן לציין את העלייה בגובה 27 אחוז במכירות של סאן לורן פריז בשנה האחרונה. אם יקבל לידיו גם את הניהול הקריאטיבי של גוצ'י, בנוסף לסאן לורן, יהיה סלימאן למעצב השני בהיסטוריה שיחלוש על שני בתי האופנה הללו בו זמנית, כפי שעשה בעבר כוכב הקבוצה, טום פורד. אם תשאלו אותנו, אין מושלם מפורד לגוצ'י בימים אלו. השאלה היא רק אם לאחר מספר קולקציות עצמאיות מוצלחות וקו איפור ובישום יוקרתי תחת שמו, יואיל פורד לחזור להצעיד את גוצ'י אל ההצלחה, כפי שעשה בתקופה שבין סוף שנות ה-90 ועד לפרישתו ב-2006. נמשיך לעדכן בהתפתחויות.

מודל היופי: מבנה שעון החול חוזר לאופנה

אומנם הדרך עד לסיום שלטון הרזון בתעשיית האופנה עוד ארוכה, אך שנת 2014 הביאה רוח של שינוי ביחס למבני גוף מעוגלים יותר בעולם הזוהר – תהליך שצפוי להמשיך ולהתעצם גם לאורך 2015. דוגמנית הפלאס סייז האמריקאית קנדיס האפין הופיעה לצד 11 דוגמניות שדופות בצילומי לוח השנה של פירלי, שמאחוריהם עמדו הצלם סטיבן מייזל והסטייליסטית קארין רויטפלד; הדוגמנית מיילה דלבסיו הצטלמה לקמפיין של קלווין קליין על תקן "מידה 40" ועוררה דיון נרחב בשאלה האם אינה רזה מדי בשביל להיחשב לדוגמנית במידה גדולה; ובישראל כבשה אלמה דישי את קמפיין ההלבשה התחתונה של טריומף וזכתה לאהדה גדולה מהציבור. גם הסלבס מרדו בשנה האחרונה במודל היופי השדוף, כאשר שלוש הכוכבות הגדולות של מבנה שעון החול – קים קרדשיאן, ניקי מינאז' וג'ניפר לופז – כבר מככבות על שערי המגזינים לינואר 2015, ומינאז' אף נבחרה לפרזנטורית החדשה של רוברטו קוואלי.

תודה למשפחה. היילי בולדווין (צילום: gettymages)
תודה למשפחה. היילי בולדווין (צילום: gettymages)

הדוגמניות: קנאת אחיות

טרנד האחיות הקטנות שהחל בעולם הדוגמנות עם קארה דלווין (האחות הקטנה של פופי) והמשיך עם קנדל ג'נר (האחות הקטנה של קים, קורטני וקלואי), יצר דור המשך מרשים של יפהפיות שרוצות לשחזר ואף להתעלות על ההצלחה שלה זכו אחיותיהן הגדולות. בשנת 2015 נראה לא מעט צמדים של אחיות המתחרות על אור הזרקורים, תוך שהן מרעיפות אחת על השנייה מחמאות וחיבוקים. אימי ווטרהאוס (אחותה הקטנה של סוקי היפה) עושה את צעדיה הראשונים בתחום לאחר שחתמה בסוכנות נקסט מודלס, וכך גם אולימפיה קמפבל בת ה-18 (אחותה הקטנה של האיט גירל אידי קמפבל בת ה-24) שכבר הספיקה להופיע בקמפיין של מארק ביי מארק ג'ייקובס ולצעוד על המסלולים של שאנל וברברי, ובלה חדיד בת ה-18 (אחותה הקטנה של ג'יג'י) שמופיעה כעת על שער המגזין הצרפתי ג'אלוס. מי שלא נעזרה באחות גדולה אך הגיעה מגובה מראש במשפחה מתוקשרת במיוחד היא היילי בולדווין – בתו של סטיבן בולדווין ובת הדוד של איירלנד בולדווין – שזכתה לככב על גיליון הסתיו של מגזין Love.

האביזר: שעון היד חוזר בגדול

אחרי ששינתה את תחום המוזיקה, המחשבים והסלולרי, חברת אפל מתכננת להנהיג בשנה הבאה את תחום השעונים. ברחבי העולם סופרים לאחור את הדקות עד להשקה הרשמית של השעון הטכנולוגי של אפל בתחילת 2015, ונראה כי האביזר החדש מאיים לפרוץ את גבולות המכורים לגאדג'טים ולהפוך לטרנד אופנה ענק שישפיע על כל תעשיית הסטייל. כחלק מהפנייה של אפל לעולם האופנה עם השעון המתוחכם, אף הוזמנו אושיות בכירות כמו קרל לגרפלד ואנה ווינטור לנסות את המוצר.

השעון של אפל מצטרף לרשימה של פיתוחים טכנולוגיים שהפכו לחלק מתעשיית האופנה בשנה האחרונה – מהצמיד של אינטל ואופנינג סרמוני, ועד השעון החכם של סמסונג שנראה בתצוגה של דיזל בלאק גולד. כך חוזר לאחר יותר מעשור טרנד שעוני היד, שממנו נפרדנו כשאימצנו את הסלולרי כחלק בלתי נפרד מחיינו, וכובש שוב מקום של כבוד במלתחה הנוכחית והחכמה שלנו.

A photo posted by Gigi Hadid (@gigihadid) on

המגמה: האביב הערבי

בשנה האחרונה סיקרנו כאן באופן עקבי את קולקציית הרמדאן של DKNY המיועדת לקהל הלקוחות המוסלמי, את קולקציית הכאפיות של שאנל, שנעשתה בהשראתו של אותו קהל, ומנגד - את מסע הרכישות של שייח'ה מוזה, אמו של שליט נסיכות קטאר, שמשתלטת על בתי כלבו, בתי אופנה ומותגים גדולים. אבל אם חשבנו שהאביב הערבי באופנה יסתיים עם סגירת 2014, השבוע קיבלנו הוכחה שכל אלה היו רק סימן לבאות. לרגל חגיגות השנה החדשה קפצו לאבו דאבי קבוצה של דוגמניות מובילות, ביניהן קנדל ג'נר, ג'יגי חדיד (דוגמנית אמריקאית ממוצא פלסטיני), הזמרת סלינה גומז, דוגמנית ויקטוריה'ס סיקרט דבון ווינזור ואחרות. בתמונות שפורסמו בחשבונות האינסטגרם של חדיד וג'נר ניתן לראותן מכוסות בחיג'אב אופנתי ופותחות את 2015 במראה צנוע על פי דקדוקי האיסלאם. התמונות הללו אולי נלקחו בתמימות, כחלק מהתפעמות מערבית מהאקזוטיקה המזרח תיכונית, אך הן בהחלט מצביעות על אחת המגמות הגדולות כיום בשוק האופנה, שאנו מהמרים כי תוסיף לצמוח בשנה הקרובה: חיזור גורלי של תעשיית האופנה אחר הלקוחות ממדינות המפרץ, בין אם על ידי עיצוב של קולקציות ייעודיות, ועד לרכבת אווירית של מעצבים בינלאומיים.

לא רק לנשים: אופנת הגברים זוכה לחיזוק

אם עד לאחרונה נחשב תחום אופנת הגברים לזניח ביחס לזה של הנשים, בשנה הקרובה צפויה בו פריחה הכוללת לא מעט מעצבים בולטים שהחליטו לפנות אל קהל הלקוחות הגברי הגדל. בחודש האחרון פתח המעצב מייקל קורס חנות ענק בניו יורק, הכוללת שלוש קומות: אחת לאביזרים ובשמים, השנייה לבגדי נשים ונעליים, והשלישית לבגדי גברים בלבד. זהו צעד ראשון במהלך של קורס לפנות אל תחום בגדי הגברים, כאשר במהלך 2015 עתיד המותג לפתוח חנויות דגל ייעודיות למין הגברי ועל פי התחזיות של החברה, עד שנת 2017 הם צופים הכנסות של כמיליארד דולר מאופנת גברים בלבד. לזירה המתפתחת מצטרפת גם המעצבת טורי בורץ', שתשיק בשנה הקרובה קו אקססוריז לגברים.

קורס ובורץ' מסמנים עליית מדרגה במהלך שהחל בשנים האחרונות עם מותגים לנשים כמו כריסטופר קיין וג'ונתן סונדרס, שהחלו לעצב לגברים. גם חברת קואץ' האמריקאית סיכמה את שנת 2014 בעלייה משמעותית במכירות של תיקים ואביזרים לגברים לעומת ירידה במכירות של שאר הקולקציות, והמותג צופה עלייה נוספת בתחום בשנת 2015. כעת נראה כי זירת בגדי הגברים שוקקת מתמיד וממשיכה להתפתח, ולא נופתע אם במהלך השנה הקרובה נראה מותגי נשים נוספים חוצים את הקווים ומתחילים לעצב לגברים.

המותגים המדוברים: מארדם ועד מרי קטרנזו

מותג אופנה יכול להיות יצירתי, חדשני, מקורי ומרגש, אבל יהיה לו קשה מאוד לגדול בלי משקיע רציני. אחרי שבשנתיים האחרונות זכו מותגים צעירים כמו אלטוזארה, ג'יי וו אנדרסון, ניקולס קירקווד וכריסטופר קיין למשקיעים ששמו אותם על מפת העיצוב העולמית, הבלוג הנחשב ביזנס אוף פאשן מסמן את המותגים הבאים ששווה להשקיע בהם. לדעתנו, גם אם הכסף הגדול עדיין מתעכב, מדובר ברשימת השמות שיהפכו ב-2015 לשגורים בפיו של כל חובב אופנה.

אפשר להתחיל לשנן: המותג האנגלי סימון רושה החל לפעול בשנת 2010 והפך לשם בולט בשבוע האופנה בלונדון; המעצבת מרי קטרנזו החלה את דרכה המקצועית בשנת 2008 וכבר עלתה לא פעם לכותרות בזכות עיצובים צבעוניים ומקוריים שהובילו גם לקולקציית קפסולה שיצרה עבור טופשופ; המעצב הבריטי פיטר פילוטו השיק את המותג הנושא את שמו בשנת 2007 ומאז הספיק לקטוף את פרס הכישרון הצעיר בטקס פרסי האופנה הבריטי לשנת 2009; המעצב הניו יורקי טים קופנס השיק מותג בגדי גברים בשנת 2011 וזכה בפרס סברובסקי למעצב אופנת הגברים בטקס פרסי האופנה האמריקאי; אקווזורה הוא מותג נעליים איכותי בסגנון סקסי של המעצב אדגרדו אוסוריו, שלאחר לימודים בסנטרל סנט מרטין ובקולג' האופנה של לונדון עבד במשך עשור בתעשיית הנעליים לפני שהשיק מותג משלו; והמותג ארדם נוסד בשנת 2005 על ידי המעצב הקנדי ארדם מורליוגלו, שקודם לכן למד ברויאל קולג' בלונדון ועבד בסטודיו של המעצבת דיאן פון פירסטנברג. לצד כל אלה, אנחנו מאמינים כי גם השגרירים הישראלים בתעשיית האופנה הבינלאומית, אלון ליבנה ודורית בר אור, ימשיכו לצבור תאוצה ויהפכו לשמות לוהטים עוד יותר בעולם.