שיתופי פעולה בין רשתות אופנה למעצבים אינם דבר חדש, אולם רק החל משנת 2000 החלו מותגי ספורט וחברות אופנה גדולות להסתייע בשמות של מעצבים מוכרים ובתי אופנה גבוהה לחיזוק ערכי המותג שלהם. אלכסנדר מקווין לפומה; יוז'י יממוטו לאדידס; אייזק מזרחי, פיליפ לים ומיסוני לטארגט; קרל לגרפלד, קום דה גרסון, איזבל מארה, רוברטו קוואלי ואחרים ל-H&M; סטלה מקרטני ל-Gap Kids. וזה עוד לפני שהתחלנו למנות את שיתופי הפעולה בין סלבס ואושיות אופנה כמו קייט מוס לטופשופ, מדונה ל-H&M וריהאנה לפומה (שת"פ שהגיע לשיאו בפרסום מאתמול), או אמנים כמו ריצ'ארד פרינס ומורקאמי ללואי ויטון.

ככה זה היום, לאן שלא תזרקו מחט בתעשיית האופנה, תגלו שיתוף פעולה חדש שנרקם בחדרי הסטודיו. אלא שהחל משנת 2002 צמחה לה מגמה של שיתופי פעולה מז'אנר אחר, עם שורה של רשתות אופנה שפותחות את שעריהן בפני מעצבים צעירים, לרוב בוגרים של בתי הספר לאופנה בעולם, ומאפשרות להם לעצב עבורן, בתשלום כמובן ולרוב תחת שמם.

עוד בערוץ האופנה

שיתופי הפעולה מהזן הזה מעניקים למעצב חשיפה גדולה לקהל לקוחות רחב ולתקשורת האופנה הבינלאומית. בהקשר זה שווה להזכיר את תחרות העיצוב IT המתקיימת החל משנת 2002 בחסות חברת דיזל, בה הזוכה מקבל סכום של 25 אלף יורו והתמחות בבית האופנה. על אף שלא נוצרת כאן קולקציית קפסולה עבור החברה, שני הישראלים שזכו בפרס - המעצבת עינב צוקר והמעצב נירן אבישר, המשיכו לעבוד בדיזל גם לאחר תקופת ההתמחות. וזה, לטעמנו, הפרס הגדול ביותר - מקום עבודה מובטח בחברה מובילה.

אל המגמה העולמית הזו מצטרפת בימים אלה קבוצת גולף הישראלית, עם פרויקט Style_Hub לעידוד עיצוב ישראלי חדשני. גולף מזמינה מעצבים צעירים מתחומי האופנה, האקססוריז, התכשיטים, הטקסטיל, האביזרים לבית, האיור והעיצוב הגרפי להגיש את מועמדותם לפרויקט (עד 28 בדצמבר), שבסופו ייבחרו המוכשרים שעיצוביהם ישתלבו בחנויות הרשת. בניגוד לשיתופי פעולה מקבילים שנעשו בעולם, קבוצת גולף יוצאת לפרויקט מבלי להגביל מראש את מספר המעצבים שייבחרו בסופו, כך שהסיכויים להשתלב בפרויקט גבוהים ותלויים בעיקר בכישרון של המועמדים וביכולת שלהם לגרות את בלוטות הטעם של קברניטי החברה. הנה כמה מהתוצרים של שיתופי הפעולה הבולטים שהתקיימו עד כה בעולם בין רשתות אופנה בינלאומיות למעצבים צעירים ואנונימיים. אתם יכולים להיות הבאים בתור.

הרשת: Topshop

ותק הפרויקט: בשנת 2002 החלה רשת האופנה הבריטית לתמוך בפרויקט NewGen (הדור הבא), שנוסד בשנת 1993 על ידי הקונסוליה הבריטית לאופנה.

הרעיון: פרויקט שמסמן מדי שנה מעצבים צעירים ומבטיחים בבריטניה, לרוב בוגרי התואר השני מהמחלקה לאופנה בסנטרל סנט מרטין, ומסייע להם בתחילת דרכם. עם הענקת החסות של הרשת לפני תריסר שנים, זכו המעצבים הצעירים לאפשרות נוספת: יצירת קולקציות קפסולה הנמכרות בסניפי הרשת. חשוב לציין כי התמיכה במעצבים היא לאורך שנה, בה הם זוכים לתצוגה קבוצתית בשבוע האופנה בלונדון, פרסום בינלאומי, וכאמור, קולקציית קפסולה.

הנבחרים: מדי שנה נתמכים כ-4 עד 5 מעצבים. בין היתר, נתמכו בפרויקט המעצבים מרי קטרנזו, קים ג'ונס, כריסטופר קיין, מריוס שוואב, נסיר מזהאר, JW אנדרסון ורבים אחרים, ששמותיהם הפכו מאנונימיים למוכרים ונחשקים.

התוצרים: שיתופי הפעולה בין הרשת למעצבים הצעירים ידעו עליות ומורדות. שתי הקולקציות המצליחות ביותר היו של המעצב הצעיר כריסטופר קיין מ-2008, שנה וחצי בלבד לאחר שסיים את לימודיו בסנטרל סנט מרטין, והקולקציה של מרי קטרנזו מלפני שנתיים. קיין יצר קולקציית יוניסקס עם הדפסים כמו מלתעות כריש, קטרנזו הציגה גם היא קולקציה עשירה בהדפסים דיגיטלים, שאף הגיעה אל סניף רמת אביב של החברה ונמכרה כאן בהצלחה.

ההשלכות על הקריירה של המעצבים הצעירים: רוב המעצבים המבטיחים גם קיימו. קים ג'ונס שנבחר ב-2004 הוא היום מעצב קו הגברים של המותג לואי ויטון, וכריסטופר קיין, רק בן 32, כבר עומד בראש בית אופנה הנושא את שמו והוא אחד המועמדים האופציונאליים להחליף את פרידה ג'יאניני בבית גוצ'י.

הרשת: River Island

ותק הפרויקט: החל משנת 2005 עד 2010 ומשנת 2013 ואילך.

הרעיון: רשת האופנה הבריטית ריבר איילנד יצרה במקביל לטופשופ תחרות שהיתה פתוחה לבוגרי המחלקות לאופנה באנגליה, כמו הקולג' לאופנה בלונדון, האוניברסיטה לאמנויות הקריאטיביות ועוד. גם כאן, מגיעה התמיכה של הרשת בדמות קולקציית קפסולה קטנה בעיצובו של הזוכה המאושר.

המעצבים הנבחרים: מייטרו סטאמו, ג'וזף טארווי, קייטי אירי.

התוצרים: קולקציית הגברים של ג'וזף טארווי מהשנה היא אחת המוצלחות לטעמנו, מכיוון שהיא מצליחה להציע אסתטיקה גברית חדשה, מעט מרוככת ועכשווית, לקהל הלקוחות השמרני של ריבר איילנד.

ההשלכות על הקריירה של המעצבים הצעירים: על אף שלא הכרנו עד השבוע אף אחד מהמעצבים ברשימה של המותג, החשיפה שלהם לקהל חדש והיכולת לבחון את עיצוביהם מול שוק מסחרי, ודאי תסייע להם בעתיד. נכון לעכשיו, קשה לומר שהתחרות של ריבר איילנד הפכה אותם לכוכבים בינלאומיים.

הרשת: מנגו

ותק הפרויקט: החל מ-2007 ועד כה התקיימו חמש תחרויות, אולם בשנה שעברה הופסק הפרויקט, למורת רוחם של המעצבים הצעירים והאמת, גם למורת רוחנו.

הרעיון: חברת מנגו הזמינה מדי שנה מעצבים צעירים מכל העולם, עם תנאי סף מגבילים: מגיל 35 ומטה, ועם ניסיון של לפחות שלוש שנים בתעשיית האופנה. המעצבים התבקשו לשלוח סקיצות למיני קולקציה, ומדי שנה נבחרו 10 פיינליסטים שקיבלו 18 אלף יורו כל אחד, לטובת עיצוב קולקציה של עשרה פריטים לרשת האופנה מנגו. המעצב שיצר את הקולקציה המוצלחת ביותר בעיני חבר השופטים, הוזמן לעצב קולקציית קפסולה לחברה, שהוצגה בחנויות הדגל של החברה ברחבי העולם. והדובדבן: פרס כספי שמן של 300,000 יורו.

המעצבים הנבחרים: חמישה זוכים היו עד כה בתחרות. בשנת 2010 היתה זו המעצבת הישראלית לנה לומלסקי, שעלתה מאוקראינה בשנת 1994 וסיימה את לימודיה במחלקה לאופנה בשנקר שש שנים קודם לכן. לומלסקי ניסתה את מזלה בשוק המקומי, עבדה קצת עבור טובהל'ס, ובשנת 2002 עזבה יחד עם בעלה לאנטוורפן, שם החלה לעצב תחת שם המותג הנושא את שמה. משנה מקום, משנה מזל.

התוצרים: הקולקציה של לומלסקי הורכבה מפריטים שעוצבו בדיגום חופשי, בצבעוניות פסטלית של ורוד בהיר, ירוק מנטה, אפרסק, אוף-ווייט ונגיעות של צהוב חלמון וכסף. הפריטים היו בעלי סגנון נערי שרפרר לאופנת שנות ה-60, תוך שילוב עבודות יד של סריגה וחבלים ששולבו בפריטים.

ההשלכות על הקריירה של המעצבים הצעירים: 300 אלף יורו הם סכום כמעט דמיוני עבור מעצב מתחיל. לומלסקי אומנם עוד לא הפכה לקול בולט שייצא מאנטוורפן לעולם כולו, אך אנו מניחים שהכסף שקיבלה סייע לה לפתח את העסק הנושא את שמה. בנוסף, הפריטים שהיא מעצבת היום נראים כמו פיתוחים מושכלים של הפריטים שיצרה לפרויקט של מנגו.

הרשת: H&M

ותק הפרויקט: החל משנת 2012.

הרעיון: תחרות פתוחה לסטודנטים ולבוגרים של 37 מחלקות לאופנה בתואר הראשון והשני מכל העולם (אבל איכשהו לא מישראל). חבר השופטים השנה הורכב מאושיות אופנה בולטות כמו הזמרת לילי אלן, המעצבת לואלה ברטלי מהמותג מארק ביי מארק ג'יקובס, מרגרטה ון דן בוש מ-H&M ואנשי תקשורת בינלאומיים. הזוכה מוזמן מדי שנה להציג בשבוע האופנה המתקיים בשטוקהולם, ומקבל פרס כספי של 50 אלף יורו והזדמנות לפתח קולקציית קפסולה למותג, הנמכרת בסניפים נבחרים בעולם.

המעצבים הנבחרים: עד כה שלושה זוכים בלבד: סטיין ריס קים, מינג'ו קים ואדי אנימן. בינואר הקרוב יוכרז הזוכה הרביעי.

התוצרים: הקולקציה המוצלחת ביותר לטעמנו היא זו של המעצבת הדרום קוריאנית מינג'ו קים, שעוצבה בהשראת מנגה ואמנות יפנית מודרנית בשילוב אלמנטים מעולם הסמוראים. גולת הכותרת בקולקציה היו האביזרים: כובע מעוטר ניטים ונעלי פלטפורמה עם חיתוכים צבעוניים ולשוניות עשויות פלסטיק שנעלו הדוגמניות.

ההשלכות על הקריירה של המעצבים הצעירים: עוד מוקדם לנבא כיצד התחרות השפיעה על כל אחד מהמעצבים לטווח ארוך, אך לטווח הקצר זכה כל אחד מהם לפרסום בינלאומי ולמיני קולקציה שחשפה את כישרונם למאות אלפי לקוחות פוטנציאלים, וזה כשלעצמו מבורך עבורם.