שבוע האופנה של פריז לעונת אביב-קיץ 2015 הסתיים אתמול אחר הצהריים בתצוגה של בית האופנה מיו מיו, וחתם חודש של תצוגות שהתקיימו בניו יורק, לונדון ומילאנו. פריז נחשב לשבוע האופנה החשוב ביותר, ולא בכדי. הוכיחו זאת האירועים, הקולקציות והסלבריטאים שנכחו בו לאורך השבוע האחרון, כמו התצוגה השנייה והמדהימה של ניקולא גסקייה ללואי ויטון, והמסיבה הנוצצת של קארין רויטפלד להשקת הגיליון החמישי של המגזין CR, בה נכחו, בין היתר, קארה דלווין, ג'סטין ביבר, מירנדה קר, פריז הילטון וקים קרדשיאן, שלא החמיצה אף אירוע בפריז בשבוע האחרון (ע"ע השורה הראשונה).

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

מבין התצוגות שבלטו, היה זה בית האופנה שאנל שזכה לכותרות רבות בתקשורת, בעיקר בזכות תמונת הסיום שלו שהציגה דוגמניות עם שלטים שעליהם סיסמאות פמיניסטיות. מי שמכיר התבטאויות עבר של לגרפלד נגד נשים במידה שאינה 36, לא קנה את הפסאדה הפמיניסטית של המעצב, קל וחומר כשבאותו שבוע משיקה חברת ברבי בובה בדמותו.

עוד בערוץ האופנה

לצד החגיגות, היה גם מי שניסה להחריב את המסיבה. במהלך שבוע האופנה בפריז הודיע המעצב טום פורד כי בעונה הבאה לא יציג בשבוע האופנה של לונדון אלא בלוס אנג'לס, בתצוגה שתתקיים מיד בתום שבוע האופנה של ניו יורק. דבר זה מעמיד בשאלה את הגעתם של העיתונאים והקניינים ישירות מניו יורק ללונדון, ועלול לפגוע בסיכויים של מעצבים צעירים לחשיפה מול התקשורת. זוהי הכרזת מלחמה נוספת מצדו של פורד, שבעבר סירב לחשוף את התצוגות שלו לעיני התקשורת. במילים אחרות, טום פורד אומר: מי שרוצה אותי ורק אותי – חייב לצאת מהמעגל הקבוע של התצוגות. כעבור יומיים עדכן המעצב כי הוא מבטיח לחזור ללונדון בעונה שלאחר מכן. נו, שוין. עד לתצוגות הבאות בעונה הבאה, קבלו את הסיכום המלא של שבוע האופנה בפריז.

הפינאלה: להתראות ז'אן פול גוטייה

גם להיפרד צריך לדעת. מעצב האופנה ז'אן פול גוטייה, שרק לפני שבועיים הודיע על סגירת קו ה-ready to wear בעיצובו, הציג השבוע את שירת הברבור – או התוכי, תלוי בנוצות. גוטייה הוא אמן של מופעי ראווה, וגם הפעם הוא לא אכזב את המעריצים. המעצב שיגר אל המסלול כמה מהסמלים שהפכו למזוהים איתו בשנים האחרונות, כמו חליפות פסי הסיכה הגבריות, בגדי הגוף הצבעוניים והמחוות לאייקונים. הפעם הוא הקדיש את המחווה לעורכות המגזינים שליוו ותמכו בו לאורך כל שנות הקריירה, ויצר "לוקים" בהשראת קארין רויטפלד, סוזי מנקס, גרייס קודינגטון ועמנואל אלט. את התמונה שחתמה את התצוגה, פריז לא תשכח עוד שנים רבות – כל הדוגמניות עלו עם סרטי אלכסון בצבעי הדגל הצרפתי, מהסוג שבו מתקשטות מלכות יופי, שעליהם נכתב "מיס ז'אן פול גוטייה".

הישראלים: שנהיה לראש ולא לזנב

עם נציגות ישראלית על המסלול, בשורה הראשונה ובמסדרונות הפתלתלים של מועדון סילנסיו, ברנז'ת האופנה הישראלית החליטה לחגוג את פתיחת השנה החדשה בפריז. היישר ממילאנו עשו את הדרך לפריז הדוגמניות הישראליות נטלי איידלמן (לסוכנות אלינור שחר), שכבשה את המסלולים של ריק אוונס, חוסיין שאלאיין, רושה ואחרים; והייצוא הלוהט החדש בר וולהיים בת ה-18 מתל אביב (לסוכנות mc2), שהחליפה שני אאוטפיטים על המסלול של ויויאן ווסטווד.

דוגמנית נוצצת נוספת שהפציעה בפריז, אך לא על המסלול, היא בר רפאלי, שהגיעה עם הבויפרנד לסוף שבוע ארוך, ועל הדרך התארחה בשורה הראשונה של סטלה מקרטני לצדה של הדוגמנית נטליה וודיאנובה. רפאלי גם הספיקה לפרגן לחברתה הטובה דורית בר אור, אשר השיקה ביום ראשון בערב את קולקציית אביב-קיץ בעיצובה במסיבה נוצצת במועדון סילנסיו בפריז, אליה הגיעה רכבת אווירית של חברים, ביניהם צלם האופנה יניב אדרי, המפיק מוטי רייף, הסטייליסט והמנהל הקריאטיבי סיימון אלמלם, מעצב השיער יניב זאדה והמאפר מיקי בוגנים. למחרת הציגה בר אור את הקולקציה בשואו רום מקומי, אליו הגיעה עורכת האופנה האיטלקייה אנה דלו רוסו.

מתל אביב אל המסלול של ויויאן ווסטווד: בר וולהיים  (צילום: gettyimages)
מתל אביב אל המסלול של ויויאן ווסטווד: בר וולהיים (צילום: gettyimages)

השערורייה: מעצבים מואשמים בהעתקות

עליזה ליכט, בלוגרית הפועלת תחת השם dknygirl ומשמשת גם כדוברת של חברת דונה קארן, לא התאפקה כשראתה את הקולקציה של בית עמנואל אונגרו שהוצגה השבוע בפריז. היא העלתה תמונה מתוך התצוגה של שמלת מקסי אדומה עם מחשוף וי עמוק וחגורת מותן, וכתבה: OMG!!!That's ours! ליכט התייחסה לכך שהשמלה שהציגו אונגרו לאביב-קיץ 2015, דומה לשמלה שלבשה הדוגמנית קרלי קלוס בתצוגת חורף 2014-15 של קארן (ומחירה, אגב, עומד בחנות על 3,595 דולר).

יומיים קודם לכן סערו הרשתות החברתיות כאשר התגלה כי המעצב אוליבייה רוסטאנג לבית בלמן קיבל לא מעט השראה מקולקציית ההוט קוטור של ז'יבנשי שעיצב אלכסנדר מקווין לאביב-קיץ 1997. רוסטאנג יצר ז'קט שהופך באזור המותניים לשתי רצועות, המלופפות אחת סביב השנייה. האם מדובר בהשראה, מחווה או העתקה? החליטו בעצמכם.

השורה הראשונה: השבוע העמוס של קים וקניה

ביום ראשון אחר הצהריים פרסם עורך האופנה דרק בלסברג באינסטגרם תצלום של ההזמנה שקיבלה מדמוזאל נורת' ווסט לתצוגת האופנה של ז'יבנשי שהתקיימה באותו ערב. לאחר מספר תצוגות שבהן ישבה ווסט בת השנה ושלושה חודשים על ברכיה של אמה, קים קרדשיאן, בחר מעצב האופנה וידיד המשפחה ריקרדו טישי להעניק לה כיסא משלה, ודאי על חשבון עורכת אופנה שמצאה את עצמה בשורה מרוחקת יותר. זה לא היה הרגע היחיד שמשפחת ווסט-קרדשיאן סיפקה לשבוע האופנה. בכניסה לתצוגת האופנה של בלמן שהתקיימה ביום שישי, הותקפה קרדשיאן על ידי ויטלי סדיוק האוקראיני (שכבר הספיק להחטיף אגרוף לבראד פיט ולהיכנס מתחת לשמלה של אמריקה פררה), שניסה לגרור אותה מרגליה. המאבטחים הערניים סיכלו את הפגיעה, ולקרדשיאן שלום. בנוסף, היה משעשע לראות את הניסיון של ווסט וקרדשיאן לייצר אאוטפיטים תואמים, כמו כשהגיעו לתצוגה של לנוון בחמישי בערב, כשהיא בבלייזר חושפני שמתחתיו לא לבשה דבר, והוא בחולצה גברית פתוחה שחשפה את ה"מן-בובס" שלו.

אבל השטיח האדום בפריז ראה גם מראות אחרים, מוצלחים יותר. אמה פרר, נכדתה של אודרי הפבורן, עשתה את טבילת האש הראשונה שלה בשורה הראשונה של לנוון, ישובה לצדה של גלנדה ביילי, עורכת ההרפר'ס בזאר הבריטי. בתצוגה של סאן לורן פריז היו אלה המוזות הבלתי מעורערות של המותג, השחקנית קתרין דנב ואשת החברה בטי קטרו, שחיממו ספסל יחדיו עם לני קרביץ וסלמה הייק. מריון קוטיאר, אנה ווינטור ודקוטה פנינג זהרו בשורה הראשונה של דיור, ובשאנל היו אלה הדי.ג'ייאית לי לזרק, במאי הקולנוע הקנדי הלוהט זבייר דולן, אלכסה צ'אנג, אליס דלאל, באז לורמן ורבים אחרים, שהופתעו לגלות בסוף התצוגה "הפגנה" של דוגמניות אשר בראשן קארה דלווין, עם שלטים שעליהם סיסמאות כמו "שחררו את החופש", "אופנה, לא מלחמה" והקריאה הפמיניסטית "History is Her-Story".

החגיגות: לנוון מציינים 125 שנה

בתחילת מרץ 2015 תיפתח במוזיאון גאליירה לאופנה בפריז תערוכה חגיגית לציון 125 שנה לבית האופנה הצרפתי לנוון, אשר בראשו עומד המעצב הישראלי אלבר אלבז מאז שנת 2001. השבוע החלו החגיגות באופן רשמי עם תצוגה שהיתה כולה מחווה לנשים של לנוון ולדוגמניות שליוו את המעצב ב-13 השנים האחרונות. בין הדוגמניות שעלו אל המסלול היו שמות ותיקים כמו אמבר וולטה, ויולטה סנצ'ס, נטשה ווינוביק וקירסטן אוון, ואילו הקולקציה עסקה בשאלה שמטרידה תמיד את אלבז יותר מכל: מה נשים רוצות.

הוא ניסה לענות על כך ב-55 מערכות לבוש, ובהן מקטורן אוברסייז שחור עם כפתורי זהב, מקטורן לבן ללא שרוולים, שמלות מקסי חלומיות ממשי ללא שרוולים, וריאציות על גלביות קלילות בגזרה רחוקה מהגוף ושמלות תחרה נהדרות שנראו כמו הדבר הכי נכון להתייצב איתו על השטיח האדום. ללא ספק, היתה זו יריית פתיחה מענגת, שוודאי תגיע לשיאה בתערוכה שתיפתח בעונה הבאה של שבוע האופנה.

הברבי: קרל לגרפלד

ביום ראשון האחרון, פחות משעה מאז הוצעו למכירה, 200 דגמים במהדורה מוגבלת של בובת הברבי בדמותו של קרל לגרפלד נחטפו מאתר האינטרנט נט-א-פורטה. היתר עמדו למכירה בחנות הקונספט קולט בפריז, כאשר בסך הכול קיימות 999 בובות ברבי בדמותו של לגרפלד. מחירה של הבובה עמד על 200 דולר או 200 יורו, אך כעת כולן סולד אאוט. בינתיים, ב-eBay כבר החלו להציע אותן למכירה תמורת 3,000 דולר ומעלה. כמעצב שהצליח למתג הכול, מהחתול שלו ועד שקיקי תה, הבחירה בבובת ברבי היא מסקרנת. גם המשחק המגדרי של גבר המוצג על ידי ברבי נשית כביכול, מוסיף לאפיל של הבובה. רק שאלה אחת נשארה פתוחה: מי יותר גדול – ברבי מלגרפלד, או אולי המעצב האלמותי מהבובה שנולדה בשנת 1959?

הטרנד: הפופיק חוזר. שוב

בסיכום שבוע האופנה של לונדון כבר דיווחנו לכם על חזרתו של הפופיק החשוף כטרנד בולט לקיץ הבא. אחרי שקט תעשייתי ממילאנו, פריז ממשיכה לאמץ את הטרנד השנוי במחלוקת. מעצבי האופנה מצפים מנשים ברחבי העולם להצטייד בבטן שטוחה עד הקיץ הבא, ולתלונות אתן מוזמנות לפנות לבתי האופנה בלנסיאגה, בלמן, ז'יבנשי, עמנואל אונגרו, דריס ואן נוטן וז'אן פול גוטייה.

הצבע: אדום

יש להניח כי בשנה הקרובה נראה לא מעט אדום על השטיח האדום. לפני שנה וחצי היה טרנד זה אחד הלוהטים אצל כוכבות הוליווד, אך כפי שמסתמן על המסלולים בפריז, כיפה אדומה יוצאת מתוך דפי האגדות וכובשת שוב את הרחוב. אם יש צבע אחד שאתן חייבות לאמץ בקיץ הבא, אדום עגבנייה הוא הגוון שלכן. ראינו אותו בלנוון, דיור, עמנואל אונגרו, ז'יבנשי ובלמן, וביתר שאת אצל קום דה גרסון – שלא התאפקו ושלחו דוגמנית לבושה ככיפה אדומה אל המסלול.

הפרידה: מייסדת קלואה גבי אגיון הלכה לעולמה

ביום שבת נפטרה גבי אגיון, האישה שייסדה בשנת 1952 את בית האופנה הצרפתי קלואה, שהיה אחד הראשונים להציע אופנה מוכנה ללבישה, ולא תפירה עילית כפי שיצרו בתי אופנה אחרים כמו דיור ושאנל. אגיון היתה בת 93 במותה, ובימיה האחרונים ביקשה כי במידה ותמות, הדבר לא ישפיע על התצוגה של המותג בשבוע האופנה. באופן אירוני, היא נפטרה יום לפני התצוגה, שאכן התנהלה כמתוכנן.

אגיון, ילידת מצרים, הגיעה לפריז לפני מלחמת העולם השנייה, ושם עשתה את צעדיה הראשונים בתעשיית האופנה. לאחר נישואיה הקימה את בית קלואה, ששם לו למטרה לייצר בגדים יומיומיים מחומרים איכותיים ויוקרתיים. במהלך השנים החלו במותג את דרכם מעצבי אופנה ידועים, כמו קרל לגרפלד, שהיה מעצב החברה בשנים 1988-1966; מרטין סיטבון (1988-1992), ואז שוב לגרפלד, שהוחלף ב-1997 על ידי סטלה מקרטני, שהחזיקה מעמד במותג ארבע שנים, עד שקידמה לתפקיד המעצבת הראשית את יד ימינה, המעצבת פיבי פילו, שעזבה שבע שנים לאחר מכן. מאז 2011 מעצבת החברה היא קלייר ווייט קלר.