מי שמכיר אותי (וזה אומר כולכן), שקורא את הטורים שלי, שעוקב אחריי באינסטה או חבר שלי בחיים האמיתיים, יודע שאני מכורה לשופינג. כל כך מכורה שעשיתי מזה קריירה ועוד משלמים לי משכורת על התחביב הזה. התירוץ שלי לחיבה העזה לרכישת פריטי אופנה הוא: זו העבודה שלי... זה חלק מהתחקיר. אומרת לעצמי וממשיכה לבזבז.

האופנה מניעה את העולם

ובנימה רצינית יותר, אתן כבר יודעות שאני חושבת שאופנה היא לא רק אושר רגעי, צרכנות ריקה מתוכן ובזבוז משווע של כסף. אופנה משנה סדרי עולם (ע"ע טורי הקודם על שייחה מוזה ומסע הרכישות המגלומני של קטאר בעולם האופנה כדי להתקרב למנהיגים ולאנשים הכי משפיעים בעולם דרך מותגי יוקרה). אם בעבר זכתה האופנה ליחס מבטל ומזלזל, בשנים האחרונות היא הפכה לכלי לגיטימי לביטוי אישי, יצירתיות ושאפתנות.

התעניינות באופנה כבר אינה נחלתן של כמה עורכות פלצניות ומעצבים מנותקים. הצורך להתעדכן בטרנדים הפך לעניין של ההמונים בכל העולם. בלוגי אופנה קמים מדי יום, והבלוגרים, במחווה לכוחם ולהשפעתם, יושבים בשורות הראשונות של תצוגות האופנה לצד העורכים והסלבס הכי גדולים. רשתות מסחריות משתפות פעולה עם מעצבי־על כדי לעורר עניין ובאזז, ולמעצבים מצידם זו דרך מעולה להנגיש את עיצוביהם למסת ההמון. במקביל, גם קהל הפאשניסטות משקיע היום במותגים יקרים ומערבב אותם עם בגדי יד שנייה ופריטים זולים.

אבל אחד הדברים שממש הניע את המהלך הזה הוא אתרי האופנה המקוונים, שהפכו את קניית האופנה לנגישה, מהירה ונוחה בכל העולם, עם יתרונות מכאן ועד הקניון הקרוב ובחזרה. למשל, גישה למותגים שאנחנו יכולות רק לחלום שיגיעו לארץ ומחירים זולים יותר מבחנויות.

אחד האתרים שיצר מהפכה, הצליח להפיג את הרתיעה משופינג וירטואלי ושינה את התפיסה הצרכנית הוא ASOS – אתר רכישת האופנה הגדול ביותר בעולם. הוא הוקם בשנת אלפיים על ידי ניק רוברטסון, פרסומאי צעיר ושאפתן, שמשמש כמנכ"ל עד היום, ועוד ארבעה שותפים שהגו רעיון מהפכני לאותה תקופה: אתר שבו נוכל לקנות כל מה שאנחנו רואים בטלוויזיה. ראית פרק של "חברים" (כן, זה היה בעידן הדינוזאורים) וחשקת במנורה העומדת? תוכלי לקנות אותה באתר. וכך גם קראו לאתר: ASOS - as seen on screen.

לאט לאט, בתהליך של ניסוי וטעייה, גילו שהכוח העצום נמצא דווקא באופנה (הלו!!! היו שואלים אותי והייתי חוסכת להם את כל הסיבוב הזה) והפכו את האתר לחנות אונליין לאופנה בלבד. ההצלחה הייתה כה גדולה, שלצד המותגים שנמכרו בו הם הוסיפו מותג עצמאי בשם אסוס. כיום מתבצעת באתר מכירה מדי שלוש שניות (!!!) ונמכרים בו מעל 75,000 מוצרים ממותגים ומותגי חנות, כאשר המותג אסוס מהווה כ־50 אחוז מהמבחר הזמין באתר. בשנה שעברה הם רשמו עלייה של 38 אחוז במכירות והיד עוד נטויה.

הסלביות הן מעריצות מושבעות שלו, ואחת מהבולטות שבהן היא אלופת האופנה בבגדים פשוטים מישל אובמה, שאפילו לבשה שמלה של אסוס כשבעלה נבחר מחדש ב־2012 (מאז גם ג'סיקה אלבה נצפתה בשמלה המדוברת). התמונה הועלתה לטוויטר והפכה לטוויט המצויץ ביותר בהיסטוריה באותו זמן. מאז, אגב, יצרו באסוס גרסאות שונות ומגוונות של השמלה, שעדיין נמכרת.

הגברת הראשונה לובשת ASOS (צילום: gettyimages)
הגברת הראשונה לובשת ASOS (צילום: gettyimages)

אנחנו מעצמת שופינג מקוון

ולמה אני בעצם מספרת לכן את זה? קבלו את הנתון הבא, תטפחו לעצמכן על השכם או לחלופין הרימו גבה מופתעת – כבר לא מעט זמן שקברניטי אתר מכירות האופנה הגדול הזה שמים לב לעובדה מעניינת: מדי שבוע נתוני המכירות מישראל, מדינה קטנה במזרח התיכון, עולים ועולים בצורה דרסטית. ולא, חברת ענק כזו לא תיתן לנתון המרשים הזה לחמוק מתחת לרדאר, ולכן הם החליטו לעשות צעד ושכרו משרד יחסי ציבור שישווק אותם בארץ כדי להתבסס עוד יותר בשוק הישראלי.

וכחלק מהבנת השוק (כלומר אנחנו) והרצון להתקרב לדמויות מובילות בעולם האופנה הישראלי, הוזמנתי למשרדי החברה בלונדון, דבר ששימח אותי מאוד, בעיקר לאור התקופה המתוחה שאנו נמצאים בה, והיה נחמד לראות שעולם האופנה מגלה בנו עניין.

אחרי שהתרגשתי מההזמנה וסיימתי לארוז לנסיעה – פעולה שגזלה לא מעט זמן, כי בכל זאת מה לוקחים? צריך להיראות מעודכנת אבל לא מתלהבת, ללבוש אסוס אבל לא בצורה מתחנפת ולהשקיע אבל לא להזיע – הגעתי מתנשפת לשדה התעופה ממש לפני שהטיסה ללונדון המריאה. למחרת, בשעת בוקר מוקדמת, כבר טיפסתי במעלה המדרגות של הבניין הענק והמרשים בלב לִבה של לונדון, שהיה פעם מפעל לסיגריות והיום הוא מקום העבודה המגניב בעולם – המטה של אסוס. אם להייטק יש את גוגל כשם קוד למשרדים מעוררי קנאה ורצון לעבוד שם, לאופנה יש את אסוס.

נשימתי נעתקה למראה עיצוב המקום, עוד לפני שבכלל אמרתי "היי" לצי אנשי היח"צ של אסוס שקפצו לקבל את פנינו. חלל עצום נפער לפניי, קבלה לבנה ונוצצת, מדרגות מעץ גולמי שטקסטים מגניבים מוטבעים עליהן, בתי קפה קוליים, קירות מלאים בפרסים שזכה בהם האתר ופינות ישיבה מעוצבות – אלה היו רק חלק קטן ממה שנגלה לעיניי. אין ספק שמבינים שם שסביבה מעודכנת טובה ליצירתיות. ואם זה לא מספיק, אז מדי שישי בצהריים נערכות במקום מסיבות לעובדים שבהן לוקחת חלק גם ההנהלה.

ההתחלה של קארה דלווין

במטה החברה עובדים אלפי אנשים, רובם צעירים מעודכנים (שנראו לי ממש שמחים) שאחראים על יחסי הציבור, הפקת מגזין האופנה של האתר שיוצא עשר פעמים בשנה ומגיע למיליוני לקוחות, עיצוב קולקציות (לכל קטגוריה יש צוות מעצבים משלו. דמיינו חדר מלא מעצבים, ואלו ממונים נגיד רק על החצאיות), צילום לאתר ומכירות.

דוגמנים ודוגמניות הורסים מסתובבים במסדרונות ומקפצים בין תשעת (!) חדרי הסטודיו המעוצבים שבמקום. מצלמים דגמים לאתר ואחר כך לווידאו (כדי שאנחנו נוכל להבין בעת הרכישה איך נראה הבגד בתנועה). דבר מפתיע שגיליתי היה שאחת העבודות הראשונות של קארה דלווין הייתה לאסוס, ועוד דוגמנית שהחלה את דרכה שם היא מלייקה פירת' (הפנים של פראדה).

אחרי שהסתובבתי במטה החברה, תוך כדי שאני שומרת על פאסון אנה ווינטורי אבל בפנים מנעד הרגשות שלי נע בין קנאה־לפליאה־ולשוק, רציתי להבין מה בדיוק מושך את ענקית הרשת הזאת למדינתנו הפצפונת. ואז התגלו לי הנתונים המרשימים הללו:

בשנה האחרונה ההתחזקות של השוק הישראלי בקנייה ברשת באתר היא החזקה ביותר מכל שוק אחר בעולם, כאשר 75 אחוז מהלקוחות הן נשים וכ־25 אחוז הם גברים. כמו כן הרוכשים מישראל הם מהמובילים בעולם ברכישה דרך אפליקציה חכמה לנייד, ומשלמים דרך פייפאל יותר מתושבי כל טריטוריה אחרת. מבין הקטגוריות באתר המובילה אצל הישראלים היא קטגוריית שמלות הערב.

בתור עורכת עיתון אופנה לא יכולתי שלא להרגיש גאווה גדולה, בעיקר לאור העובדה שמדובר באתר שיש בו 83 מיליון כניסות מדי חודש.

עולה על המסלול. נדחפתי לצילומי הווידאו באתר (צילום: אביב אברמוב)
עולה על המסלול. נדחפתי לצילומי הווידאו באתר (צילום: אביב אברמוב)

משלמים בשבילנו את המכס

אז מי שטרם נדבקה בחיידק - זה הזמן להקליק. כי מעבר להיצע העצום, אם עוד לא השתכנעתן סופית להזמין, באסוס יודעים איך לפתות אתכן ומציעים משלוח חינם גם לישראל.

ואם זה לא מספיק, על פריטים הנשלחים מהאתר לישראל בסכום קנייה של 50 ליש"ט ומעלה תקבלו הנחה של 18 אחוזים באמצעות קוד הנחה מיוחד לישראל – Israel18.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד במגזין GOstyle:

  • מאיפה הביקני של אנה מ"האח הגדול"?