החודש האחרון היה מורט עצבים עבור מעריציה של ליידי גאגא. לאחר ביטולים רבים של הופעות מחו"ל בעקבות "צוק איתן", ביניהן זו של ניל יאנג ולנה דל ריי, הוטל ספק גדול גם על הגעתה של כוכבת הפופ האמריקאית. מעריצים פרו-פלסטינים רבים בעולם אף ניסו להשפיע על הליידי ולבטל את הופעתה במה שכינה אחד ממעריציה, "מדינה המואשמת בפשעי מלחמה". אבל שום דבר לא חיבל בתוכניותיה של גאגא, שתעלה בשבת על הבמה בפארק הירקון בתל אביב, עם המופע ARTRAVE ובו מיטב להיטיה: פוקר פייס, אפלאוז, טלפון, פפראצי, אלחנדרו, בורן דיס וויי ו-G.U.Y.

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

בתום המופע יזרום הגרעין הקשה של מעריציה, שזכו לכינוי Monsters, אל מסיבת אפטר פארטי במועדון קומפורט 13 בפלורנטין, במסגרת ליין המסיבות Glam-Ou-Rama, של המפיק אייל פרסטון ספיר (המכונה פרסטון H ביזאר). במסגרת הליין, הפיק פרסטון בשנים האחרונות מספר מסיבות ליידי גאגא, שניקזו אליהן מעריצים רבים של הזמרת, אשר מרכיבים במיוחד עבור המסיבה אאוטפיטים בהשראתה ובצלמה של מלכתם. בעידן של רשתות חברתיות וקשר בלתי אמצעי של הכוכבים עם המעריצים דרך אינסטגרם וטוויטר, הסיבה היחידה של מועדוני מעריצים להיפגש מחוץ לרשת היא באירועים ומסיבות כמו הליין הזה.

עוד בערוץ האופנה

קו המסיבות של פרסטון החל את דרכו בלונדון, ועשה עלייה ב-2008, עם חזרתו של המפיק לישראל. מסיבת גאגא הראשונה בליין התקיימה במאי 2009, על רקע יציאת אלבום הבכורה של הזמרת. האסתטיקה והמוזיקה של גאגא התיישבו בול על האג'נדה של הליין: טראש, גלאם, קיטש וסגנון לבוש אינדיבידואלי. "המסיבה הראשונה היתה קטנה יחסית למסיבות גאגא שנערכו בהמשך, אבל כבר אז היו מעריצים שהבינו את מה שאנחנו הבנו - שמדובר בתופעה, שגאגא היא יותר מ'עוד זמרת' ושלמעשה, היא גלגול חדש של תרבות הגלאם בתצורה של גלאם-פופ", אומר פרסטון בשיחה עם Xnet. "אנשים לוקחים כמובן מאליו את השילוב בין ארט ופופ, האיפור והאופנה הגדולה מהחיים, אבל בימים שגאגא רק חדרה לתודעה בעולם, הפופ היה באחת מתקופות השפל המשמימות ביותר שלו. אפשר לעשות ניסוי המחשה קל מאוד: צריך לקחת תמונות של זמרות מפורסמות מלפני עידן גאגא ולאחריה, ולראות איך כולן הפכו להיות גלאם, כמו קייטי פרי, ניקי מינאז' ועוד".

לפרסטון סיפורים רבים על התלבושות והמסיבות של גאגא, כולל מפגש שערך איתה בביקורה הקודם בישראל, באוגוסט 2009. "אחת המסיבות שהכי אהבתי היתה המסיבה השנייה שלנו, שנערכה לקראת הגעתה של גאגא לארץ בפעם הראשונה", הוא מספר. "ערכנו את 'פרויקט גאגא", שבמסגרתו התבקשו מעצבים צעירים לתפור תלבושות מיוחדות לליידי גאגא. במסיבה עצמה נערכה תצוגת אופנה, בסגנון "פרויקט מסלול" ודורין אטיאס היתה שופטת אורחת. את השמלה הזוכה הענקנו לגאגא באופן אישי".

איך היה המפגש איתה?

"היה מרגש. היא היתה פשוט מדהימה ומעוררת השראה. זה היה בתקופה שהיא היתה פחות מוכרת, ולכן לא ממש ידענו למה לצפות, אבל היא דיברה על עידוד מעצבים צעירים ועברה איתנו על תמונות של הקהל ממסיבות 'גלאם-או-רמה'. היא ציינה את החשיבות בלעשות את מה שאתה מאמין בו ולהגשים את הייעוד שלך".

התלבושות והאיפור האקסטרווגנטי במסיבות של גאגא הם חלק בלתי נפרד מההווי של המבלים. בתמונות ממסיבות עבר ניתן לראות את ההשקעה המגולמת בכל מערכת לבוש, לרוב בהשראת תלבושות מווידיאו-קליפים של גאגא, כמו שמלה שהורכבה מבלוני פלסטיק שקופים, או טורסו עירום עם רצועות עור (או איזולירבנד, תלוי בתקציב) המכסות את הפטמות. מי שמעורה בהיסטוריה של תרבות הקלאבינג של שנות ה-90, ימצא קשר הדוק בין תרבות הלבוש של המבלים העכשוויים לילדי הקלאב-קידס שטיפח מפיק המסיבות מייקל אליג בשנות ה-90 של ניו יורק, תרבות שבלטה בעיקר בליין המסיבות של אגדת הלילה הניו יורקית סוזאן בארש.

טורסו עירום עם רצועות עור או איזולירבנד, תלוי בתקציב (צילום: Roy Miz)
טורסו עירום עם רצועות עור או איזולירבנד, תלוי בתקציב (צילום: Roy Miz)

את השבועות לפני ההופעה מעבירים המעריצים של גאגא בהכנת תלבושות מיוחדות לאירוע. רביד לוי, 25, מנהלת פרויקטים בהיי-טק, מספרת שבוע וחצי לפני ההופעה כי היא עדיין מתלבטת איזה מראה להרכיב. "בניתי בהתחלה על שני לוקים: אחד להופעה ושני לאפטר פארטי, אבל במסגרת הזמן הנותר, אני חושבת שאתמקד רק באחד". נטיות לבה הן לכיוון מראה הרייב של גאגא מההופעה, עם ראסטות צבעוניות. "זה לוק שיתאים לי ולבן זוג שלי". לוי החלה להעריץ את גאגא עם יציאת האלבום הראשון, ומאז לכל הופעה או מסיבה היא משתדלת להרכיב לוק בהשראתה. "ההערצה לגאגא היא כמו דת", היא אומרת. "אנחנו, ילדי הסצנה, המפלצות הקטנות, אוהבים לעשות כיף וסוגדים למלכה האם".

למה דווקא גאגא?

"זאת שאלה מצוינת. אני חושבת שהיא קנתה אותי מהר מאוד בזכות המוזרות שלה. היא מדברת על שוויון, ושלכולנו מגיעים אהבה ונצנצים. נראה לי שכל אחד מהמפלצות הקטנות של גאגא למד בזכותה להסתדר עם עצמו יותר טוב בעולם הזה".

גם אסף טסלר, המפיק בפועל של המסיבות ומפלצת גאגא בעצמו, מתכונן להופעה. "הבעיה האמיתית זה לחשוב מה ללבוש. אחר כך זה עניין של יומיים עד שעתיים לבנות את הלוק". לדבריו, הדבר המיוחד במסיבות גאגא הן התלבושות של המעריצים. "עכשיו יש יותר דגש על עירום, כי זה הדגש שגאגא נותנת באלבום האחרון, אבל יש שינוי לאורך השנים בתלבושות שאיתן הגעתי למסיבות. אני מאוד אוהב להדביק פאייטים ונוצות על הגוף בצורה של גופייה, או ליצור מראה של טוקסידו עם עניבה ושני כיסים מודבקים על החזה".

"כל אחד מהמפלצות הקטנות של גאגא למד בזכותה להסתדר עם עצמו יותר טוב בעולם הזה" (צילום: Roy Miz)
"כל אחד מהמפלצות הקטנות של גאגא למד בזכותה להסתדר עם עצמו יותר טוב בעולם הזה" (צילום: Roy Miz)

"הפעם לא היתה לי דילמה גדולה", מגלה פרסטון. "התלבושת אומנם עדיין לא מוכנה, אבל היא בהשראת אחת התלבושות שלה מההופעה הנוכחית, בגרסת פרסטון-גלאם. אני לא אגלה, כדי שלא יגנבו לי את הרעיון, אבל אם זה ייראה כמו בדמיון שלי, זה יהיה ממש מדליק. האמת שגם די חם, וזאת אחת הבעיות בתלבושות מושקעות, לכן הרבה יותר קל לעשות מסיבות גלאם בלונדון הקרה מאשר בישראל. אבל היי, בשביל יופי צריך לסבול, לא?"

מחוץ למועדון המעריצים של גאגא, מניותיה צנחו מאוד לאחרונה. המוזיקה שלה מעניינת הרבה פחות, וניכר שהיא ממחזרת את עצמה. גם המראות המוגזמים מתחילים להריח ממאמץ יתר הגובל בפאתטיות. האם זה פוגע בהערצה שלך אליה? אני שואל את פרסטון.

"לשנוא את גאגא זה טרנד שקיים כבר הרבה מאוד זמן בקרב הברנז'ה שכל כך היללה אותה בעבר", הוא עונה. "גם התקשורת נותנת יד לקידום הטרנד הזה ועושה עליו רייטינג בו זמנית. גאגא מודעת לזה ומתייחסת למגמה בתהליך של ניכוס מחדש, אם זה בקריאות בוז בתחילת מופע שלה, ואם בהקרנה על מסכים של הכותרות בעיתונים שהיא גמרה את הקריירה. לכולם יש עליות ומורדות, אבל בסופו של דבר, מה שצריך לעשות זה להיות אתה ולעשות את מה שאתה מאמין בו. יאהבו - יאהבו, לא יאהבו - לא יאהבו. אם תהיה נאמן לעצמך, לפחות תדע שלא התפשרת על האמת שלך ואין לך סיבה להתחרט. אנחנו יכולים לראות את זה בהחלטה שלה לבוא לישראל עכשיו. סביר להניח שכל אמן אחר בסדר גודל שלה היה משתפן נוכח הקריאות להחרים את ישראל, אבל היא מגיעה לכאן, שמה קצוץ על מה שאומרים, ושכולם יקפצו".