"דוגמנית היא עסק, ולכן היא צריכה להתייחס אל עצמה ברצינות ולנהל את עצמה כמו עסק"
(איילין פורד, 1988, Toronto Star)
תעשיית האופנה העולמית הרכינה ראש ביום חמישי לפנות בוקר, לאחר פרסום ההודעה על מותה של איילין פורד, מייסדת סוכנות הדוגמנות הבינלאומית FORD, שהלכה לעולמה בגיל 92. פורד, שחייתה בשנים האחרונות בניו ג'רזי, נפלה בביתה לפני כשבוע וחצי ואושפזה בבית החולים. דוברת סוכנות הדוגמניות פורד, אריאל בראן, מסרה בהודעה לעיתונות כי פורד סבלה מאוסטיאופורוזיס ומנינגיומה (גידול שעלול לפגוע במוח ובחוט השדרה). מועד הלווייתה של פורד טרם נמסר.
עוד בערוץ האופנה
- תנו לי רוקנ'רול: המוזיקאים המזדקנים מדגמנים לבתי האופנה הגדולים
- משמר החוף: סלפי קבוצתי במידות גדולות
- שבוע אופנת ההוט קוטור בפריז: הרגעים הגדולים
הדוגמנית כריסטי ברינקלי, שהתגלתה על ידי פורד בצעירותה, ספדה לה בחשבון האינסטגרם שלה: "היה לי מזל שאיילין פורד היתה הסוכנת שלי", כתבה ברינקלי, "היא היתה הטובה ביותר בעסק. היא ראתה בי משהו ועם החוש העסקי המבריק שלה, הידע, הניסיון והמגע האישי, היא לקחה אותי, ילדת גלישה ממאליבו, והובילה את הקריירה שלי למקומות שלא תיארתי לעצמי, כמו הבמות של ברודוויי. הפעם האחרונה שראיתי אותה מתועדת בתמונה: היא הגיעה לצפות בי בהצגה 'שיקאגו' ואני, בתמורה, רציתי לעשות את הביצועים הטובים ביותר שלי עבורה. זה היה המעט שיכולתי לעשות עבור מי שנתנה לי את העולם".
מותה של איילין פורד חתם פרק ארוך בתעשיית הדוגמנות העולמית. כמי שייסדה את סוכנות הדוגמנות המפורסמת בשנת 1946, יחד עם בעלה ג'רי פורד, שינו השניים את מקומן של הדוגמניות בתעשייה - מפנים יפות שמחייכות בתצוגות אופנה, לעסק כלכלי ורווחי שמגלגל מיליארדים. "הבנות היפות ביותר בשכונה הן לא תמיד הדוגמניות הטובות ביותר", אמרה פורד בראיון למגזין "פיפל" בשנת 1983, והסבירה את התכונות הדרושות לדוגמנית מצליחה: כישרון, התמדה, אורך רוח, רצינות ואמביציה.
עם השנים יצרה סביבה פורד שורה ארוכה של דוגמניות חזקות ובולטות, חלקן אף פנו ברבות הימים לקריירת משחק משגשגת. בין היתר, גילתה פורד את ג'יין פונדה, קים בסינג'ר, כריסטי ברינקלי, סינדי קרופורד, ג'רי הול, לורן האטון, סטפני סימור, קארה אוטיס, מרתה סטיוארט, וברוק שילדס, שהגיעה אליה כילדה בת 9. בעבר היו חתומות בסוכנות גם הישראליות מיכאלה ברקו, בר רפאלי ושירז טל.
"פורד היתה הסוכנות שלי באירופה, בעוד בארצות הברית הייתי חתומה בעלית מודלס, המתחרה הגדולה שלה", מספרת אתמול הדוגמנית מיכאלה ברקו. "איילין היתה האישה הראשונה שהקימה סוכנות דוגמנות מסודרת ודאגה לחוזים של דוגמניות. עד אז, הזכויות של דוגמניות ונושא התשלומים היה פרוץ. לשמחתי, יצא לי לפגוש אותה מספר פעמים כשביקרתי בארצות הברית".
"היא היתה אישה קשה. מקצוענית, אבל מאוד קשה", נזכרת אמש סוכנת הדוגמניות בטי רוקאווי, שמספרת כי פגשה את פורד מספר פעמים בעבר, לרגל תחרות הדוגמניות "סופרמודל", אותה ניהלה יחד עם מגזין "עולם האישה", כשהפרס הראשון היה חוזה יוקרתי בסוכנות פורד העולמית. "איילין לימדה אותי את רזי המקצוע, אבל היא היתה אנטישמית גדולה", ממשיכה רוקאווי. "היא אהבה לעבוד עם חברות יהודיות כמו אסתי לאודר ורבלון (של האחים היהודים רבסון, א"י), אבל מעולם לא פירגנה לדוגמנית ישראלית או יהודייה".
זו האשמה מאוד כבדה. את בטוחה במה שאת אומרת?
"אני זוכרת אותה בהתבטאויות שונות. כששירז טל השתתפה בתחרות של פורד העולמית בתחילת שנות ה-90, כל השופטים בתחרות היו בעדה. אבל איילין פורד אמרה 'על גופתי שזאת תהיה דוגמנית יהודייה'. היא העדיפה לשתות כסף מיהודים, אבל לא להעמיד אותם בתפקידי מפתח. היא גם מעולם לא רצתה להגיע לישראל. שלחה את הבת שלה (קייטי, שניהלה מאוחר יותר את פורד אירופה, א"י) או את ג'רי בעלה".
איילין פורד נולדה בשנת 1922 בניו יורק כאיילין אוטה, וגדלה בלונד איילנד. בזמן שלמדה לתואר ראשון בפסיכולוגיה בברנרד קולג', היא דגמנה מעט לפרנסתה. כשהיתה בהיריון עם בתה הבכורה ג'יימי, הבינה כי היא יכולה להחליף את ההליכה על המסלול בניהול חברותיה הדוגמניות, ובשנת 1946 הקימה את סוכנות פורד, שהתפרנסה מעמלות שנגבו משכרן של הדוגמניות. את מקומה המכובד בדברי הימים של תעשיית האופנה חייבת פורד לעיני הנץ שהיו לה ולמתודת הניהול הנוקשה שהנהיגה. היא סירבה לקבל בנות שהיו נמוכות מ-168 סנטימטרים, וייעצה להן לוותר על דוגמנות ולתפוס במקום זאת בעל. החל משנות ה-50 היא נהגה לבקר באופן תדיר במדינות סקנדינביה, שם היתה מאתרת דוגמניות בעלות מראה גבעולי עם שיער בלונדיני ועיניים כחולות, ובכך סייעה בהפיכת המראה הבלונדיני לשולט בתעשיית הדוגמנות.
לפורד היה חשוב להשרות אווירה משפחתית בסוכנות, וחלק מהדוגמניות התגוררו בביתה, ששכן באותם ימים באפר איסט סייד בניו יורק. לקים בסינג'ר הצעירה, שהתגוררה יחד איתה, לא אפשרה פורד לצאת מהבית לפני שסיימה את שיעורי הבית שלה בצרפתית, והדוגמנית כריסטי ברינקלי סיפרה בעבר שהיתה נוהגת להתחמק מהבית בלילות, כשבני המשפחה היו ישנים, כדי לבלות עם חברים. בנוסף, דאגה פורד לטפח את המראה של "בנותיה", כפי שהיא נהגה לקרוא להן, ולשלוח אותן לבעלי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום עיצוב השיער, האיפור והנימוסים.
עם הצמיחה של הסוכנות, החלו לקום לה מתחרים. בשנת 1967 פרשה מהסוכנות הדוגמנית ההולנדית ווילהלמינה קופר, אשר התגלתה על ידי איילין פורד בתחילת שנות ה-50 והיתה לאחת הדוגמניות המצליחות ביותר של הסוכנות. בשנת 1965 נישאה לברוס קופר, ששכנע אותה לפרוש מפורד ולהקים סוכנות מתחרה. שנתיים לאחר מכן הם הקימו את "ווילהלמינה מודלס", שעד היום היא אחת הסוכנויות המובילות בארצות הברית.
עשור לאחר מכן חוותה פורד מפלה נוספת, כאשר ג'ון קזבלנקס, בעלה דאז של הדוגמנית הדנית ג'נט כריסטיאנסן, החליט לפתוח בשנת 1977 את סוכנות הדוגמנות Elite Models, שביקשה לשבור את המונופול של פורד. את הסוכנות פתח קזבלנקס במטרה לספק עבודה לבת זוגו כריסטיאנסן, לשעבר מלכת היופי של דנמרק. כאיש עסקים מפולפל, שעבד קודם לכן בחברת קוקה קולה, הוא שכר את שירותיה של עובדת לשעבר בסוכנות פורד, ויחד איתה העביר לצד שלו עוד מספר דוגמניות מובילות, ביניהן סינדי קרופורד וסטפני סימור, במהלך שזכה מאוחר יותר לכינוי ה-Model Wars של שנות ה-80. בהמשך פורד אף תבעה את קזבלנקס על הצעד הזה, אך הפסידה במשפט.
ביולי אשתקד הלך לעולמו קזבלנקס בגיל 70. עם מותה של איילין פורד השבוע, מגיע לקיצו פרק משמעותי מאוד בדברי הימים של תעשיית הדוגמנות. שני הסוכנים הגדולים של תעשיית הדוגמנות, שמגלגלת מיליארדים בחוזים שמנים לדוגמניות רזות, השאירו אחריהם חזון ומשנה עסקית שלפיה מתנהלת תעשיית הדוגמנות עד היום: עמלות שנגבות מהלקוח ומהדוגמנית, שורה ארוכה של תחרויות בינלאומיות, סוכנויות משנה ברחבי העולם ובעיקר, חלומות של ילדות יפות מסביב לעולם, שרוצות להפוך את נתוניהן הטבעיים לעסק כלכלי ולגדול להיות לינדה אוונג'ליסטה, לפחות.


