עולם האופנה ידוע בחיבתו לדימויים שנויים במחלוקת ואף מזעזעים – מדוגמניות רזות באופן חולני ועד ילדות קטנות המשרבבות שפתיים למצלמה – אך הקמפיין החדש של מותג הנעליים הנחשב כריסטיאן לובוטן הצליח בכל זאת ליצור דימוי עוכר שלווה במיוחד. 12 התמונות, שאמורות לקדם את קולקציית סתיו-חורף 2014-15 של המותג בפורמט של לוח שנה, מציגות קופסאות גדולות וחגיגיות שבתוכן פרוטזות של רגליים הנעולות בנעלי העקב הידועות עם הסוליה האדומה. מעבר לכך שהסגנון הסוריאליטי מזכיר את סדרת צילומי הרגליים המטרידים של הצלם גי בורדן משנות ה-60, אי אפשר שלא להצטמרר מהקונוטציה של רגליים קטועות (גם אם באופן סימבולי) שהוכנסו לקופסה.

עוד בערוץ האופנה

מה מוביל מותג יוקרתי, ותיק ומצליח לבחור בקמפיין שנראה כאילו נלקח מסרט אימה? אם מתבוננים בקמפיינים קודמים של לובוטן, עולה לרוב תמונה דרמטית ואמנותית, אך לא כזו המנסה לזעזע – מה שהופך את הקמפיין החדש לחריג ומוזר במיוחד. אם לצטט את כתבת הטלגרף הבריטי קייט פיניגן, "התמונות בטח אמורות להתפרש כאמירה שנונה ומשעשעת על תרבות הצריכה של מותגי היוקרה. אז למה אני מרגישה כאילו הבדיחה היא על חשבון הנשים שהוציאו הרבה כסף על נעליים של לובוטן?"

12 תמונות של רגליים בתוך קופסאות. קולקציית החורף הבא של לובוטן
12 תמונות של רגליים בתוך קופסאות. קולקציית החורף הבא של לובוטן

אין ספק כי אובססיית הרגליים כבר זכתה למגוון ביטויים בעולם האופנה – למשל, בקמפיין של קייט ספייד בשנת 2005, שבו הופיעו רגליים של גבר ואישה עומדים, לצד רגליים של אישה נוספת השוכבת על הרצפה, אשר לא ברור אם היא ישנה, מעולפת או מתה. גם פרוטזות כבר הופיעו בלא מעט פרויקטים אופנתיים, כמו בשער שיצר המעצב אלכסנדר מקווין למגזין "דייזד אנד קונפיוזד", בפרויקט הפרוטזות המעוצבות של סופי דה אוליביירה ברטה ועל המסלול בשבוע האופנה של טורונטו לחורף 2014.

עשה את זה קודם: פרוטזות על השער של אלכסנדר מקווין ל"דייזד אנד קונפיוזד"
עשה את זה קודם: פרוטזות על השער של אלכסנדר מקווין ל"דייזד אנד קונפיוזד"

במקרה של לובוטן, הבחירה המקאברית אינה ויזואלית בלבד. הרעיון שגוף האישה הוא בסך הכול אוסף של איברים שניתן להפריד ביניהם על מנת לפרסם פריט לבוש, מוסיף לקמפיין אפיל פטישיסטי ואף סקסיסטי. לפי התמונות, אישה היא בסך הכול כלי שמותר לנסר בשם קידום מכירות. מנגד, יש שיגידו כי זוהי בסך הכול בחירה אמנותית סוריאליסטית לגיטימית, שאין לראות בה יותר מזה.

אובססיה לרגליים: קמפיין עבר של קייט ספייד
אובססיה לרגליים: קמפיין עבר של קייט ספייד

אנשי המותג אומנם לא הוציאו עד כה תגובה רשמית לביקורת שמעורר הקמפיין החדש, אך הגישה חסרת החיבה לגוף האישה כבר הופיעה בעבר בדברים שאמר כריסטיאן לובוטן עצמו, שהצהיר כי הוא מעצב לגברים ולא לנשים, ושאינו סובל את הרעיון של נעלי נוחות כי הוא מזכיר לו דימוי של אישה "שוכבת אומללה, שותה המון אלכוהול ומתנפחת". לובוטן אף הרחיב ואמר כי ממש לא אכפת לו אם לנשים כואב ללבוש את הנעליים שלו, כך שאולי אין סיבה להתפלא כי הוא מוכן "לכרות" את רגליהן בעבור קצת תשומת לב תקשורתית ועוד קצת כסף בקופה.