בתי האופנה הגבוהה אומנם אוהבים להתהדר בתצוגות מתוחכמות ומתוקשרות, אך מאחורי הקלעים משמשים דווקא האביזרים הנלווים כמקור מרכזי לפרנסתם. התיקים האיקונים של לואי ויטון ושאנל, משקפי השמש של רוברטו קוואלי וצעיפי הגולגולות של אלכסנדר מקווין (שלא להזכיר את כל תעשיית הבשמים ומוצרי האיפור של המותגים) – הם אלו שמציעים לציבור הרחב את האפשרות להתחדש בפריט פונקציונלי של מעצב על עם תג מחיר נגיש יחסית, ומספקים למותגים תזרים מזומנים הכרחי לחשבון הבנק.

עוד בערוץ האופנה

על מנת לתמוך בתעשייה ענפה זו, הוקמו במהלך השנים שלל חברות המתמחות בייצור אביזרים מסחריים לבתי אופנה יוקרתיים. אחת מהן היא חברת האופטיקה האיטלקית מרקולין, שמשווקת לישראל דרך חברת לוכסויז'ן מותגי משקפיים נוצצים כמו רוברטו קוואלי, סברובסקי, טום פורד ודיסקוורד.

במשרדי חברת מרקולין במילאנו אנחנו פוגשים את מאוריציו מרקולין, בנו של מייסד החברה. האב ג'ובאני מרקולין החל לייצר מסגרות ומשקפיים בשנות ה-60, וכאשר הצטרף בנו למפעל ייצור המשקפיים בשנות ה-80, הפכו את החברה לשם דבר בקרב בתי היוקרה – מעמד שבו הם מחזיקים מאז שנות ה-90. כעת מכהן מרקולין הבן כמנהל הרישוי והפיתוח העסקי של החברה ועובד בשיתוף פעולה מלא עם מעצבי העל שעל משקפי השמש שלהם הוא מופקד.

"עבור הקהל הרוסי תמיד נוסיף יותר קישוטים ואלמנטים, ועבור הקהל האמריקאי נמתן מעט את המראה, לפעמים אפילו של אותו הדגם בדיוק"
"עבור הקהל הרוסי תמיד נוסיף יותר קישוטים ואלמנטים, ועבור הקהל האמריקאי נמתן מעט את המראה, לפעמים אפילו של אותו הדגם בדיוק"

"אחד הרגעים המרגשים בקריירה שלי היה לייצר יחד עם טום פורד, לפני יותר מ-10 שנים, את המראה האיקוני של המשקפיים שהפך להיות כל כך מזוהה איתו – צורת T ואלמנט מוצלב במרכז. זה אלמנט שהפך להיות מוכר בכל העולם", אומר מרקולין בגאווה ל-Xnet. "אנחנו גם התחלנו לעצב עם קלווין קליין באייטיז ועם דולצ'ה וגבאנה בניינטיז, כשעדיין לא היו להם בכלל משקפי שמש".

יש תהליך קבוע של עבודה מול בתי האופנה?

"העבודה מול כל מעצב היא שונה. באופן כללי, אנחנו מקבלים את ההנחיות והכיוונים לקולקציה ולתצוגה מהמעצב והצוות שלו, יושבים על סקיצות ודגמים, ולבסוף יוצרים מודלים שהמעצב מאשר".

אתם עובדים עם בתי האופנה הגדולים בעולם, האם תשקלו לפתח ליין עם מעצב צעיר?

"קשה לי לראות את זה קורה. אני מעדיף לעבוד עם מותג מוכר שיש מאחוריו כבר סיפור וכוח קנייה. זו אחריות כבדה להתחיל עם מותג מאפס, וזה גם גובה המון השקעה, שאין לנו בה צורך או רצון. עם מותג ידוע לא צריך לחשוב יותר מדי, כולם יודעים במי מדובר והרבה יותר קל למכור".

"אחד ישקיע את אלף הדולרים שלו במשקפי מעצבים מתוחכמים שעשויים מחומרים איכותיים, ואחר יקנה בסכום הזה ארבעה זוגות שונים של משקפי שמש באיכות טובה, אבל בהחלט פחות ממותגים". תצוגה של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)
"אחד ישקיע את אלף הדולרים שלו במשקפי מעצבים מתוחכמים שעשויים מחומרים איכותיים, ואחר יקנה בסכום הזה ארבעה זוגות שונים של משקפי שמש באיכות טובה, אבל בהחלט פחות ממותגים". תצוגה של רוברטו קוואלי (צילום: gettyimages)

מרקולין ממפה בקלות את התהפוכות התרבותיות-כלכליות שעברו על השוק העולמי בשנים האחרונות, ואת השפעתן על עיצוב משקפי שמש. "בחמש השנים האחרונות השוק של משקפי השמש השתנה לחלוטין", הוא אומר. "אני זוכר שבתקופת המיתון של שנת 2008, היה רצון לחזור לסגנונות מינימליסטיים, אבל עכשיו יש חזרה לכיוון יותר עמוס ומלא בלינג. שמתי לב שכאשר הכלכלה בשפל, הולכים על מראה נקי, אבל ברגע שיש טיפה התחזקות כלכלית, מיד יש רצון להתהדר בקישוטים למיניהם".

עם זאת, לא רק הכלכלה העולמית משפיעה על עיצוב המשקפיים, אלא גם קהל היעד. "עבור הקהל הרוסי, למשל, תמיד נוסיף בעיצוב יותר קישוטים ואלמנטים", אומר מרקולין, "ועבור הקהל האמריקאי נמתן מעט את המראה, לפעמים אפילו של אותו הדגם בדיוק".

האם יש טרנדים בולטים שמשותפים לכל שוק משקפי השמש בעולם?

"העולם עובד היום לפי נישות ולפי טעמים שונים, אבל באופן גורף אני כן יכול לומר שהצבעוניות חוזרת – לא רק במסגרות, אלא גם בכל הנוגע לעדשות. בדרך כלל לקוחות רוצים את העדשות שלהם חומות או אפורות, אבל עכשיו הצבעים חוזרים. מבחינת צורות, אפשר לומר שבשש השנים האחרונות צורת עין החתול הובילה, ועכשיו היא הולכת ונחלשת. רוב הלקוחות רוצים צורה אובלית. גם הצורה העגולה שהפכה לטרנדית, היא בסך הכול אלמנט למביני עניין שאוהבים להתנסות – זה לא מתאים לכולם. לגברים, אגב, החידוש האחרון הוא משקפיים קטנים יותר".

"העולם עובד היום לפי נישות ולפי טעמים שונים"
"העולם עובד היום לפי נישות ולפי טעמים שונים"

בשנים האחרונות עברה תעשיית אביזרי היוקרה מהפכה בעקבות ריבוי של רשתות אופנה מהירה, המציעות דגמים דומים במחירים זולים בהרבה. מרקולין, מצדו, לא מתרגש מהתחרות ומבהיר כי הקהל של זארה, למשל, הוא עדיין לא הקהל של קוואלי. "כל הלקוחות שונים אלו מאלו, והדרך שבה אנשים מוציאים את כספם משתנה מאדם לאדם", הוא אומר. "אחד ישקיע את אלף הדולרים שלו במשקפי מעצבים מתוחכמים שעשויים מחומרים איכותיים, ואחר יקנה בסכום הזה ארבעה זוגות שונים של משקפי שמש באיכות טובה, אבל בהחלט פחות ממותגים. בשורה התחתונה, זו לגמרי שאלה של איכות מול כמות, וכמובן, של התחברות למותג".

אבל היום אנחנו כבר יודעים שהחומרים שמהם מיוצרים המשקפיים של מעצבי העל כמעט זהים לאלו של הרשתות, ופעמים רבות הם אף מיוצרים באותם מפעלים. אז למה בעצם לקנות משקפיים של מעצבים?

"מעצבים הם אלו שמציגים רעיונות חדשים וחדשניים. אנשים אוהבים לבדל את עצמם בלי קשר לאיזה מפעלים מייצרים איזה זוגות משקפיים. הרעיון הוא הבידול, היוקרה. עבור הרבה צרכנים, המותג, הערכים שלו, אורח החיים שהוא מייצג וחווית הקנייה הם אלו שעושים את ההבדל".

הכתבת היתה אורחת חברת לוכסויז'ן במילאנו