"אימא של מוטי (רייף, א"י) תמיד אומרת שבשביל בדיחה צריך ששני אנשים יצחקו", מספרת מעצבת האופנה דורית (דודו) בר אור מאחורי הקלעים, שעה קלה לפני תחילת התצוגה שלה בשבוע האופנה, החותמת את יומו הראשון של שבוע האופנה הישראלי. "מבחינתי, הבדיחה צריכה להיפסק. אין יותר 'פאס פור טואה'. זו כבר לא קולקציה תחת השם 'זה לא בשבילך'. עכשיו זה כן בשבילך. זאת הפעם הראשונה שאני מציגה את הקולקציה תחת השם דורית בר אור. אפשר להגיד שזו הפעם הראשונה שיש לי את האומץ לעמוד מאחורי קולקציה שלי".

עוד בשבוע האופנה בתל אביב

לראשונה: קולקציה תחת השם דורית בר אור (צילום: אורית פניני)
לראשונה: קולקציה תחת השם דורית בר אור (צילום: אורית פניני)

אחרי יום ארוך ומתיש של תצוגות טובות יותר או פחות, ניתן בהחלט לומר כי שבוע האופנה נפתח באופן רשמי ובקול תרועה רמה עם תצוגת האופנה של בר אור. זאת הקולקציה השלישית שבר אור מציגה לקהל המקומי בתצוגה עמוסת ידועניות, ביניהן אפרת גוש, אורנה דץ, סטלה עמר, ציפי לוין, לאה שנירר.

תצוגה עמוסת ידועניות מקומיות (צילום: אורית פניני)
תצוגה עמוסת ידועניות מקומיות (צילום: אורית פניני)

קולקציית "ערבסק" שהציגה בר אור מותחת את כתב ידה של המעצבת למחוזות מרקיעי שחקים. בר אור חזרה לאלמנטים שליוו את קולקציית הביכורים שלה, יחד עם קורטוב של פריטי עור מהקולקציה השנייה שהציגה, ושילבה אותם לכדי פריטי לבוש שהציגו את המזרח התיכון באור אחר.

קולקציית "ערבסק" (צילום: אורית פניני)
קולקציית "ערבסק" (צילום: אורית פניני)

בר אור יצרה שפה ויזואלית חדשה, אשר הורכבה מרקמות בעבודת יד, שברי אמאייל שחוברו לכדי דוגמה אתנית המזכירה רצפות מתקופת האר-דקו. בר אור עבדה על הקולקציה בייעוץ צמוד של הסטייליסט והארט דירקטור סיימון אלמלם. "אני מרגישה שהייתי צריכה לעבור דרך ארוכה, להבין במה אני טובה, להעמיק את השפה שלי. חפרתי הרבה זמן כדי להוציא את התינוק הזה".

לדברי המעצבת, הקולקציה מיועדת לשוק האירופאי, "ולא בקטע שחצני", היא ממהרת להסביר. "אני לא חושבת שזה סטייל שישראליות יבינו. מראה האובר-סייז שצריך לשלב עם סנדלים או עם נעלי סטילטו פחות מדבר ללקוחה הישראלית".

דוגמאות אתניות (צילום: אורית פניני)
דוגמאות אתניות (צילום: אורית פניני)

נקודות האור

האביזרים. לטובת התצוגה יצרה בר אור יחד עם אלמלם כפכפים עם רצועה רחבה ששובצה בחלקי אמייל שחורים על רקע מוזהב. התוצאה הסופית נראית כמו שילוב בין כפכפי האדידס האיקוניים לנעלי בית מרוקאיות רקומות. בנוסף, עיצבה בר אור במיוחד עבור התצוגה תכשיטי זהב, כמו טבעות שריצפו את אצבעות הידיים לכל אורכן, או עגילי זהב קטנים המחוברים לתנוכי האוזניים.

כפכפים רחבים בעיצובה של בר אור (צילום: אורית פניני)
כפכפים רחבים בעיצובה של בר אור (צילום: אורית פניני)

עבודות היד. לטובת הקולקציה נוצרו דוגמאות בעבודת יד עמלנית של ריבועי עור קטנים, ריבועי אמאייל צבעוניים ורקמות בעבודת יד, שניכר כי הושקעה בהן מלאכת מחשבת ועבודת כפיים רבה. התוצאה המרשימה מתעתעת את הצופה מן הצד, שעלול לשגות ולחשוב כי מדובר בהדפס.

פרשנות לערבסק. הבחירה בערבסק כמקור השראה היא בחירה נבונה. היא ממקמת את המעצבת כקול מזרח-תיכוני, תוך קריצה ללקוחה האירופאית. על אף שבקולקציה היו מספר פריטים שצעקו למרחוק 'דובאי', רוב הקולקציה עשתה שימוש נכון בצורות הערבסק, תוך שימוש בצבעוניות ים תיכונית של טורקיז, צהוב, אדום וזהב.

צבעוניות ים תיכונית (צילום: אורית פניני)
צבעוניות ים תיכונית (צילום: אורית פניני)

נקודת החושך

קהל היעד. זה עשוי להישמע כמו מחמאה יותר מאשר נקודת חולשה, אולם הקולקציה שהציגה בר אור בשבוע האופנה בתל אביב אינה קולקציה שמתאימה לקהל הישראלי. ספק רב אם קומץ הנשים הישראליות שכן יכולות להעריך את הפריטים הללו, יוכלו להרשות לעצמן אותם. ואם נחזור לדבריה של המעצבת מאחורי הקלעים – הגיע הזמן שבר אור באמת תעמוד מאחורי הקולקציה שעיצבה ותאזור אומץ להציג אותה במקומות שבהם היא תתקבל בזרועות פתוחות.

פחות מתאים לקהל הישראלי (צילום: אורית פניני)
פחות מתאים לקהל הישראלי (צילום: אורית פניני)

איתי יעקב