אשת העסקים עירית שטראוס מתרוצצת במסדרונות מלון ריץ-קרלטון הראשון בישראל, שהושק לאחרונה במרינה בהרצליה. שבועיים לפני הפתיחה המיוחלת ולשטראוס, מבעלי המלון, יש עוד עבודה רבה, שעיקרה להתאים את המלון לחוויית המשתמשים הצפויים להתאכסן בין 197 החדרים והסוויטות הפרושות על פני 12 קומות. האדריכלות הגיאומטרית, עיצוב הפנים המינימליסטי והריהוט הבוהק בלובנו של מסעדת הרברט סמואל השוכנת בקומת הלובי, נבחרו לשמש כהשראה גם למדי העובדים במחלקות השירותים השונות שמספק המלון, תחת הסלוגן הבינלאומי של עובדי הרשת: We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen‬.

עוד בערוץ האופנה

שבוע מאוחר יותר זוכים המדים הללו לתצוגת אופנה מקצועית, שנערכה בין כותלי המלון בהשתתפות כלל העובדים - חלקם על המסלול, היתר מעודדים מהיציעים. רחלי יחזקאל, 27, פקידת קבלה בספא המלון, מספרת כי הופתעה למראה המדים החדשים. "עבדתי כדיילת קרקע של לופטהנזה עד לאחרונה", היא מספרת. "כאן המדים צעירים ומרעננים, אבל בלופטהנזה היו לי אפשרויות רבות של סגנון לבוש. יכולתי לבחור בין שמלות, מכנסיים וחצאיות". מרינה גולד, 27, שעובדת כעוזרת אדמיניסטרטיבית של ההנהלה, קיבלה סט מדים סולידי של מכנסיים כחולים וז'קט תואם ומתחת חולצת תכלת סגורה. "אני תמיד לבושה בסגנון מחויט, אז אני רגילה למדים", היא מספרת. אלא שהפעם גולד תיאלץ לוותר על נעלי העקב הגבוהות שהיא כה אוהבת, שכן גובה העקב המותר לעובדות הריץ הוא חמישה סנטימטרים במקסימום. "יהיה לי קצת קשה", אומרת גולד, "אבל כעובד אתה צריך להתאים את עצמך למערכת".

המדים של עובדי הספא בריץ-קרלטון. העובדים התלוננו שמדי הלייקרה לא הותאמו היטב למבנה הגוף ולכן הם לא נוחים (צילום: רונן אקרמן)
המדים של עובדי הספא בריץ-קרלטון. העובדים התלוננו שמדי הלייקרה לא הותאמו היטב למבנה הגוף ולכן הם לא נוחים (צילום: רונן אקרמן)

על מלאכת עיצוב המדים הופקדה חברת העיצוב הגרמנית Manufaktur Brandenburg, כשלנגד עיניה ניצבת מטרה אחת: להפוך את המדים של נותני השירות במלון לאופנתיים ומעודכנים. מעצבת החברה הגרמנית מרטינה לופלר הגיעה לישראל מלווה בארבע אסיסטנטיות, ובמשך ארבעה ימים הן השתלטו על אחד מחדרי הישיבות במלון וערכו מדידות ל-200 עובדי המלון. תהליך העבודה על המדים ארך כחצי שנה, זמן קצר ביחס לפרויקטים אחרים של לופלר, והעיצוב כולו תוכנן ללא היכרות אישית עם העובדים, מה שיצר לא מעט תקלות בשלב המדידות. עובדי הספא, למשל, התלוננו על כך שמדי הלייקרה לא הותאמו היטב למבנה הגוף ולכן הם לא נוחים. "הקולקציה הורכבה על פי מידות ממוצעות בישראל ומידע שקיבלנו ממחלקת משאבי האנוש של המלון", מגלה לופלר. "לכן חובה להתאים את המדים על פי המידה המדויקת של העובד".

ריץ-קרלטון הרצליה הוא האחרון בשורת בתי המלון של הרשת איתם עבדה לופלר, שמאחוריה עיצוב מדי העובדים של הרשת בברלין, במוסקבה ובאלמהטי שבקזחסטן. בשיחה עם Xnet היא מספרת כי בכל סניף של הרשת התאימה את עיצוב המדים לפולקלור המקומי. "באלמהטי השתמשנו ברקמות מקומיות במדי צוות הנשים, וברוסיה היו אלה כובעי פרווה בסגנון רוסי לשוערים בכניסה למלון", היא מסבירה. את המדים למלון הישראלי עיצבה לאחר ביקור קצר בישראל ויצירת מספר סקיצות מול עירית שטראוס, שמצדה דרשה מדים בקווים נקיים, ז'יל סנדריים בסגנונם. התוצאה הסופית מתכתבת עם צבעי המרינה ונופי המלון - ז'קטים מפשתן בצבע חול לפקידות הספא, חולצות בגוון שמיים לברמנים בלובי הקבלה ובגדי ספורט בצבעי השמש והים למעסים בספא ולמאמני הספורט של המלון.

4Doctors. על הקולבים מסתתרים גם בגדי בייסיק מגניבים
4Doctors. על הקולבים מסתתרים גם בגדי בייסיק מגניבים

לופלר נבחרה לתפקיד בשל הזיקה שלה לאופנה, המשתקפת גם בעבודותיה האחרות ומאפשרת לרענן את הקונספט המיושן של מדים לעובדים. מדובר במגמה מתפתחת כיום בישראל, ולא רק בבתי מלון. גם מסעדות, חברות תעופה ואפילו מוסדות רפואיים הבינו שבסופו של דבר נותני השירותים הם חזות הכול. רק לאחרונה נפתחה ברחוב בית אלפא 19 בתל אביב החנות 4Doctors, המציעה לעובדים בתחום הרפואה חלוקי רופאים ובגדים המיועדים לחדר ניתוח. אלא שאם עוברים בין הקולבים, אפשר למצוא שם פריטי בייסיק מגניבים בסגנון אמריקן אפרל.

גם חברת יונידרס, המתמחה בבגדי עבודה ולבוש פורמלי, תשיק בתחילת ינואר קולקציית קפסולה שיצרה מעצבת האופנה קרן בנקר מהמותג עלמה. לפני כחצי שנה החלה הרשת, הכוללת עשר חנויות ברחבי הארץ, במיתוג מחודש שנעשה על ידי הסטייליסטית גאלה רחמילביץ', וקולקציית הנשים של בנקר היא שלב נוסף באבולוציה של החברה שנוסדה לפני 40 שנה.

זו היתה הפעם הראשונה שבנקר התבקשה לעצב לאנשי מקצוע ולהתחשב בדרישות התפקיד. "הידעת שאין ביגוד מיוחד לשפיות?", היא שואלת. "עד היום לבשו השפיות בגדים שהיו מיועדים לגברים, אז יצרנו ביגוד שתואם יותר את מבנה הגוף הנשי אך שומר על קוד הלבוש המקצועי: בגד לבן עם שרוולים רחבים המאפשרים תנועה ובד עבה שמגן על הלובש מפני שמן חם או מים רותחים".

גם בעיצוב בגדי האחיות של יונידרס נדרשה בנקר להתחשב בדרישות התפקיד. "בחרתי עבורן כותנה לבנה מבד אטום, כי אסור שחלוק אחות יהיה חושפני או שקוף", היא מספרת. בנוסף, עיצבה בנקר גם פריטים לנשים הנדרשות לקוד לבוש עסקי בעבודה. "יש קהל גדול של נשים בהיי-טק שמקבלות תלושי קנייה ליונידרס", מסבירה בנקר. "חשוב היה לי להציע להן פריטים אופנתיים יותר, כמו שמלת מעטפת שחורה או חולצה לבנה מכופתרת, רק בגזרה מחמיאה ואופנתית יותר".

סימני השינוי ניכרים גם בסצנת המסעדות בישראל. מסעדת טופולופומפו החדשה של השף אבי קונפורטי בתל אביב, למשל, גייסה לטובת עיצוב מדי המלצרים את חברת העיצוב החדשה By Nehama של המעצבת הדס צור ויזמי האופנה דנה ודויד נחמה. "בעולם אנחנו כבר רואים דוגמאות רבות לעיצוב מדים שמשנה פנים של חברות", אומרת נחמה. "זה לא רק מדים של מלצרים או של בל בויז במלון, זה גם סרבלים בתחנת דלק או בחברת שליחויות". לדבריה, השירות של החברה שהקימו נועד לייצר נראות חדשה של נותני השירותים, תוך שמירה על הערכים של בית העסק. "אין כמעט מסעדות עם מדים מיוחדים למלצרים", היא אומרת. "ברוב המקרים מבקשים מהם לבוא עם חולצה שחורה מהבית. בטופולופומפו עבדנו עם קונפורטי מתהליך ההקמה. עברנו על התפריט, הצבעים, עיצוב הפנים, ויצרנו את המדים בהתאם".

אלמנטים אסיאתיים. מדי המלצרים בטופולופומפו  (צילום: נטלי זריקר)
אלמנטים אסיאתיים. מדי המלצרים בטופולופומפו (צילום: נטלי זריקר)

בפריטים שעוצבו למלצרים היה ניסיון לשלב בין הרוח האסיאתית של המסעדה לבין נוחות העבודה המתבקשת אצל עובדים שנמצאים בתנועה מתמדת. החולצות עוצבו בגזרה ספורטיבית ונוחה, אך שולבו בהן אלמנטים של רקמה אסיאתית, והצבעוניות משלבת בין השחור הקלאסי והפרקטי לכתום הצבעוני. בנוסף, לכל מלצר במסעדה עוצב סינר שחור, עם שני כיסים מעוטרים בפס כתום וחגורה כתומה ארוכה.

עד כמה ניסיתם לשלב בין אופנתיות לבין קוד לבוש מוגדר?

"בסופו של דבר זאת דרישה של הלקוח. אנחנו עובדים עכשיו עם רשת בתי מלון גדולה (שלא רוצה להיחשף בתהליך, א"י). השפה שלהם שמרנית, ולכן העבודה שלנו היא גם לרענן את האופי שלה באמצעות המדים. אצל לקוח אחר, מסעדת פיאצה בדיזנגוף בתל אביב, המדים מאוד אופנתיים, כי זו מסעדת רחוב שרצתה לשדר משהו צעיר ואופנתי. בשורה התחתונה, חייבים לזכור שמעבר לצו האופנה של הבגד, הוא צריך לשרת את העובד ולהיות פונקציונלי, נעים למגע ובעיקר, נוח לעבודה".