אל העובדה שמותגי יוקרה רבים נוהגים להטיל עלינו את שיגעונותיהם ומצפים מאיתנו לאמץ אותם כבר התרגלנו. דוגמאות רק מהעונה האחרונה כוללות את תיק הלגו של שאנל (דרך אגב, בלנסיאגה כבר נגעו בלגו כהשראה כאשר עיצבו נעלי עקב בצבעוניות ובמראה הפלסטיקי של לגו), מעיל המשבצות של סלין שנראה כמו שק של שוק ואיורי העיניים של קנזו.

> בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק

עין מקצועית תוכל כמובן לסנן את הפריטים שנוצרו כגימיק בלבד, אך הנהירה אחרי המותגים ותרבות החיקויים מביאה רשתות אופנה לתת מענה מהיר למה שנראה על המסלול, ולאשר למעצב־העל כי גם תיק המורכב מידיות הולה הופ יכול להימכר במחירים אסטרונומיים.

מגרש משחקים

המגמה הילדותית וההומוריסטית משקפת בעצם שינוי בגישה של עולם האופנה לעצמו ולצרכנים העיקריים שלו. אם פעם הדגמים והמוצרים שהונחו בעדינות על מדפי חנויות היוקרה היו מהודקים, קלאסיים ומרוחקים, כאלה שזעקו "אותי יכולים לקנות רק העשירים והמפורסמים", היום רבים מהם נוגעים בתרבות הרחוב והפופ ובכך בעצם הופכים למוצר צריכה לא מאיים, צעיר ועכשווי.

תיקי המונוגרמה הקלאסיים של לואי ויטון, ש"הושחתו" על ידי הגרפיטי של סטפן ספראוס כבר ב־2001, היו מעין יריית פתיחה לעשור שבו עולם האופנה כאילו לא מתייחס אל עצמו ברצינות. מילים כמו "הומור" ו"אופנה זה כיף" נשמעו ללא הרף, כאשר המטרה העיקרית שעומדת לנגד עיניהם של המעצבים היא לפנות לקהלים שונים, צעירים יותר, אלו שהיום נותנים את הטון, מבזבזים כסף ללא חשבון ומובילים את דעת הקהל. המטרה היחידה היא כסף, ובזה אין שום הומור.

עוגיפלצת

לאחר שנגעו כבר בעולם הגרפיטי, הרובוטים והלגו, הגיע תורן של המפלצות להשתלט לנו על שדה הראייה. זה התחיל פחות או יותר בקמפיין המשגע של מולברי עם הדוגמנית לינדזי וויקסון והצלם טים ווקר, שבו הדוגמנית עם הפנים הכי תמימות שיש עומדת ליד מפלצות שעירות ענקיות בהשראת "ארץ יצורי הפרא".

גם על המסלול דאגו מעצבי מולברי להראות שהם מאמינים במפלצות והלבישו את הדוגמניות בסוודרים עם הדפס חוזר של מפלצת חמודה. המעצב הפרוע ג'רמי סקוט נתן אף הוא פרשנות מעניינת ליצורים הפרוותיים והציג על המסלולים סוודרים וחולצות חתוכות של מפלצות יותר אורבניות, סטייל חבורת הזבל. הופעתה החוזרת ונשנית של הפרווה הצבעונית והשעירה, שלעתים הזכירה נוצות של ציפור, רק חיזקה את המגמה של המראה המפלצתי הזה.

למרבה ההפתעה, מי שמוביל בימים אלו את שיגעון המפלצות הוא בית האופנה פנדי, שמתמחה בייצור מוצרי עור ופרווה יוקרתיים כבר כמעט 100 שנה. העונה הציגו בפנדי את הלהיט האחרון שלהם – "מפלצות התיק" (Bag Bugs) – כדורי פרווה צבעוניים עם עיניים שובבות ופרצופים שונים, שנמכרים בתור תוספת לתיקי המותג (מחיר התחלתי למפלצת שכזו הוא לא פחות מ־500 דולר. מי שרוצה מוזמנת להגיע לחנות אמור בכיכר המדינה).

האביזר המשונה הזה מגיע במגוון צבעים ופרצופים, ולאחר שנצפה בתצוגת החורף הפך בִן־רגע ללהיט בקרב הפאשניסטות (מיותר לציין שמפלצות קטנות כבר מככבות על התיקים של קארה דלווין ושרה ג׳סיקה פרקר).

בעקבות ההצלחה המסחררת של המפלצות היוקרתיות האלה עיצבה סילביה פנדי (שעומדת בראש החברה וגם אחראית על מחלקת עיצוב האביזרים של בית האופנה) קולקציית קפסולה מיוחדת בהשראתן, הכוללת נעלי בובה, ארנקים ואפילו גרסה של תיק הבאגט המפורסם בעיטור של פרצוף מפלצתי.

גם מארק ג׳ייקובס והמעצבת הרוסייה ויקה גזינסקאיה הציגו גרסה משלהם ליצורים השעירים בקולקציות החורף. דובים ושועלים העשויים מפרוות מלאכותיות נראו כמו צעצועים שעוטפים את צוואריהן של הדוגמניות הדקיקות בתצוגות וכן באינספור הפקות אופנה במגזינים כמו "ווג" ו"הארפרס באזאר".

עוד חברה שחשה עצמה מפלצתית היא MCM האיטלקית, ששיתפה פעולה עם צמד האמנים Craig & Karl. יחד הם עיצבו קולקציית קפסולה מיוחדת, שבה קושטו תיקי המונוגרמה שלהם בחיוכים ובעיניים מפלצתיות שמציצות דרך משקפיים גדולים בצבעים עזים. תוך ימים תיקי גב, ארנקים ותיקי קלאץ׳ נחטפו כמו לחמניות חמות והקולקציה זכתה להצלחה בינלאומית, מה שהחזיר את המותג המעט מיושן לרדאר הטרנדי של חובבי האופנה ברחבי העולם.

אך מה ששבה את לבנו והוכיח לנו שעולם המפלצות והיצורים הדמיוניים לא זז כרגע לשום מקום הוא הפקה עוצרת נשימה של המגזין "הארפרס באזאר" עם האמן היפני טקאשי מורקמי, הדוגמנית אנג'לה לינדוול והצלם ג'ייסון שמידט. בהפקה מופיעות מפלצות גדולות שיצר מורקמי לסרט "Jellyfish Eyes", שיצא באפריל ביפן. ואם אמן בסדר גודל של מורקמי מחליט לעשות סרט והפקה בנושא מפלצות, מי אנחנו שנתעלם מהתופעה השעירה הזאת.

פנדי (צילום: gettyimages)
פנדי (צילום: gettyimages)

מולברי (צילום: gettyimages)
מולברי (צילום: gettyimages)

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד במגזין GOstyle :