יש לה קארה בובה בסגנון כוכבת הסרט "אמלי", פנים מתוקות אך מלאות עוצמה, קעקועים דומיננטיים, אטיטיוד נונשלנטי וג'וב שהוא חלומה הרטוב של כל פאשניסטה בת דורנו. אבל מה שמפתיע יותר מהכול אצל סופיה אמורוסו, זה שבגיל 29 היא הפכה לאחת מנשות העסקים החזקות בזירת האופנה המקוונת. הכירו את הבעלים והמנכ"לית של ענקית קמעונאות האופנה המקוונת Nasty Gal, הבחורה שגורמת ל-Asos לשקשק. שווי המותג שלה היום הוא 240 מיליון דולר, יש לה למעלה מ-970 אלף עוקבים באינסטגרם, היא מגלגלת יותר מ-100 מיליון דולר בשנה ומעסיקה כ-300 עובדים, וכל האימפריה הזאת התחילה מחנות קטנה לממכר פריטי וינטג' ב-eBay.

אמורוסו היא נציגה של יזמי דור ה-y - דור סטרטאפיסטי חדש של יזמים, שנולד לתוך תרבות עבודה שבה ניתן לעשות הכול מהבית, באמצעות האינטרנט ככלל והרשתות החברתיות בפרט. למעשה, היא מעולם לא עבדה בתעשיית האופנה. לפני שהפכה לבעלים של nasty gal, אמורוסו היתה בסך הכול אישה צעירה ולבושה היטב עם חלום לא מקורי במיוחד. האתר שבראשו היא עומדת מציג קונספט קמעונאי שאין בו שום חידוש - חנות אופנה מקוונת עם פריטים טרנדיים, הנעים על הקו שבין אופנת רחוב ואופנת מסיבות, עם אפיל למעריצות של ריהאנה פינת ריטה אורה בגילאי 25-18. הסגנון מאוד מדויק ומעודכן, אבל כאמור, לא חורג מפריטים שניתן למצוא ברשתות כמו טופשופ או באתר Asos. האייקון שלה הוא ביאנקה ג'אגר, ואת הלוק שהיא מנסה ליצור היא מגדירה כ"ויקטוריה'ס סיקרט פוגשת את אורבן אאוטפיטרס".

עוד בערוץ האופנה

אחרי שהחליטה לוותר על לימודי צילום, כי לא רצתה להיקבר תחת עול הלוואות סטודנטים, החליטה אמורוסו בשנת 2006 להפוך את החיבה שלה לליקוט פריטי וינטג' מיוחדים לביזנס קטן, והחלה למכור את הנ"ל בחנות שפתחה באתר המכירות eBay. במקביל, חרשה אמורוסו את הרשת החברתית הלוהטת של אותם ימים, מייספייס, ואספה לעצמה קהל מעריצות שנדלק על הסגנון המאוד מדויק וקולי של עלמת החן.

"הייתי בת 22 ולגמרי נמאס לי לבזבז את הזמן בעבודות מזדמנות", אמרה בראיון לאתר Fashionista. "העבודה הרגילה האחרונה שלי היתה כשומרת בלובי של בית ספר לאמנויות, ופשוט ניצלתי את הזמן כדי לחרוש את הרשתות החברתיות ולהתחיל לבנות את השם שלי". אמורוסו לימדה את עצמה HTML, שיווק מקוון ומעט גרפיקה וצילום, והחלה לחלוש מחדר השינה שלה על עמוד המכירות שהעלתה לרשת, תוך שהיא מצלמת את הדוגמניות ומשלמת להן, לדבריה, "בארוחות צהריים שכללו בעיקר המבורגרים". כחובבת מוזיקה מושבעת, את השם למותג שלה היא לקחה מהאלבום של בטי דיוויס, אשתו של מיילס דייוויס, והסתבכה לא מעט בגללו, לאחר שגילתה שהדומיין על שם Nasty Gal תפוס בידי אתר פורנו מפוקפק.

כולם מחזרים אחריה. סופיה אמורוסו עם נינה גרסיה (צילום: gettyimages)
כולם מחזרים אחריה. סופיה אמורוסו עם נינה גרסיה (צילום: gettyimages)

ההצלחה של אמורוסו היא לאו דווקא במוצר הבנאלי כשלעצמו, אלא בעובדה שמדובר באשפית שיווק עם אינטואיציות מולדות ליחסי ציבור. היא אספה דרך הרשתות החברתיות את קהל היעד שלה בדיוק מרבי וכיוונה אל חובבות המגזין "ניילון", שהתאימו לה במיוחד. גם את עובדי החברה שלה ליקטה אמורוסו דרך הרשת החברתית העסקית לינקדאין, ממנה הגיעה לגיוס מעצבת שהיתה אחת העובדות החשובות של ASOS, שרה ווילקנסון, וכוכבים אחרים ממותגים כמו גאפ וזאפוס. "מדובר לחלוטין בעסק שקם וגדל דרך הרשתות החברתיות ובעזרתן", אמרה בראיון. "ישבתי בבית בחלוק אמבטיה ומגבת כרוכה סביב ראשי, וכך עבדתי. הכל התחיל מקבוצת בנות מאוד ספציפית שכיוונתי אליה, ומשם זה כבר התגלגל". השמועות, שאמורוסו מכחישה בכל תוקף, גורסות שהיא פנתה לדרך עצמאית אחרי שנזרקה בשנת 2008 מאתר eBay, בעקבות מספר תעלולים מחוכמים בהם נקטה על מנת לקדם את עצמה (למשל, להציע במכירות הפומביות של פריטיה מחירים גבוהים במיוחד בשם בדוי). תהיה האמת אשר תהיה, בשנת 2008 עברה אמורוסו לדומיין משל עצמה, והשאר היסטוריה.

קשה להאמין, אבל האימפריה של אמורוסו בגלגולה הנוכחי הוקמה רק בשנת 2011, כאשר הקולקציה המקורית הראשונה של nasty gal כמותג יצאה רק בסוף 2012 (המותג הפרטי תופס כרגע 30 אחוז ממכירות האתר). אמורוסו גייסה את טרי ריצ'רדסון לצילום הלוקבוק, מה שהעניק מיד למותג את הקוליות המתבקשת ובמהרה הוא הפך לקאלט, כשהתשואה שלו קפצה מ-223,000 דולר בשנת 2008, לכמעט 23 מיליון דולר (!) בשנת 2011.

אבל איך זה קרה? איך צעירה נטולת ניסיון בקמעונאות או השכלה רלוונטית בתחום הפכה לאימפריה שמגדירה מחדש את כללי המשחק של המסחר המקוון? ראשית, מדובר כפי הנראה בבחורה שנולדה עם אינסטינקטים בריאים לעסקים. "הפילוסופיה שלי בכל הנוגע לעסקים היא למכור דברים בסכום גדול יותר מזה שקנית אותם", אמרה בפשטות של בעלת בסטה בשוק בראיון לפורבס. אבל זה לא הכול. אחד האספקטים המרכזיים שהפכו את nasty gal למותג הנחשק והממכר שהוא, זו אמורוסו עצמה כפרזנטורית של המותג. שווה ללמוד את הקישור המושכל שהיא עושה בין המותג אליה עצמה, דרך שליטה כמעט תמנונית בקהילה המקוונת שלה, הפרוסה על גבי חשבונות עמוסי עוקבים בטוויטר, באינסטגרם ובפייסבוק. נכון לעכשיו, לחשבון האינסטגרם האישי שלה יש יותר מ-61 אלף עוקבים, וממוצע הלייקים לתמונה הוא כ-1,500 לייקים.

מן ההתחלה ידעה אמורוסו לנווט את החברה כמנצחת על קונצרט. היא מעולם לא נקטה בהנחות או מבצעים מיוחדים, ולמעשה כ-93 אחוזים מהמלאי נמכר עד היום אך ורק במחירו המלא, וזאת למרות שהסחורה באתר אינה מהזולות בשוק. אמורוסו גם מעולם לא רדפה אחרי סלבס שילבשו את עיצובי המותג שלה, אבל לייצר באז היא בהחלט יודעת. בתחילת ימי המותג ערכה אמורוסו תחרויות והגרלות בפייסבוק, שזיכו את הזוכות בכרטיסי קנייה באתר, כאשר בתמורה העלו הבנות תמונות שלהן עם הפריטים - פעילות שהפכה זה מכבר למסורת, רק שהיום הבנות לא צריכות שום תמריץ בסגנון מתנה על מנת לחלוק עם העולם את התשוקה שלהן לסחורה של אמורוסו. בנוסף, מההתחלה הקפידה אמורוסו להתייחס למותג ולאנשים שעומדים מאחוריו בלשון רבים - גם כשהיתה זו רק היא שמילאה את כל התפקידים.

גם יחסי ציבור הם צד חזק מאוד בפעילות של אמורוסו, שרק השנה החלה לפרסם בכסף, אחרי שלא נותר אתר, בלוג או מגזין אופנה שלא כיסו את מעלליה העסקיים של מי שכבר זכתה לכינוי Fashion Tech Superstar, מהניו יורק טיימס ועד מגזין Entrepreneur. בנוסף היא נכנסה לרשימת המשפיעים של הבלוג הנחשב Business Of Fashion ולרשימת 30 המצליחים מתחת לגיל 30 של מגזין פורבס.

סופיה אמורוסו. בלי הנחות (צילום: gettyimages)
סופיה אמורוסו. בלי הנחות (צילום: gettyimages)

האגדה מספרת שבשנת 2011, ברגע שהתחילו לדלוף הנתונים של אתר האופנה הגדל בקצב מסחרר, ניסה משקיע ידוע בשם דני רימר (שהשקיע באתרים דוגמת נט-אה-פורטה ואסוס) להשיג את אמורוסו בטלפון במשך כשנה, על מנת לקבוע איתה פגישה. "היינו חברה מאוד רווחית כבר, וממש לא נזקקנו לכסף או למשקיעים", אמרה אמורוסו לגבי העניין. לבסוף הצליח רימר לפגוש אותה בספטמבר 2012 ולשכנע אותה לחבור אליו, בתמורה להשקעה של 40 מיליון דולר וחוזה שמותיר כמעט את כל מניות החברה בידיה. "הביקוש האובססיבי של נשים צעירות למוצרים של אמורוסו הוא תופעה שהתגלתה כממשית וגודלת", אמר רימר בראיון, "אין סיבה שהאתר לא יהיה גדול כמו Asos יום אחד". אולי זה צחוק הגורל, אבל בחודשים האחרונים מסתמן שהאתר משאיר מאחוריו אבק ל-Asos, שנראה לידו כמו אדמת טרשים משמימה ולא מעודכנת.

בשבילה זו רק ההתחלה
בשבילה זו רק ההתחלה

ולמקרה שתהיתם, אמורוסו ממש לא מתכננת לעצור בקרוב. בשבוע שעבר עדכנה את מעריציה דרך עמוד הטוויטר שלה שהמותג בדרך להקמת חנויות אמיתיות ומוחשיות. בנוסף, מלבד ליין הנעליים והמגזין של המותג, בספטמבר האחרון דיווח אתר ה-WWD כי אמורוסו חתמה על חוזה לכתיבת ספר, שעתיד לראות אור במאי 2014. הספר, שנקרא "#girlboss - איך לכתוב עבור עצמך את החוקים, תוך כדי שאת מסובבת ראשים וקוצרת רווחים", יהיה מעין שילוב בין סיפורה האישי של אמורוסו למדריך עסקי ליזמית המתחילה. "ברור שהדבר המובן מאליו היה לעשות מעין ספר אופנה", אמרה ל-WWD, "אבל אני הרגשתי דווקא צורך ללכת על הלא מובן מאליו ולכתוב מדריך עסקי". האמת, יש הרבה מה ללמוד ממנה.