אחרי שבועיים מוצלחים שעברו על רשת H&M בזכות קולקציית הקפסולה המבוקשת שהשיקו במותג עם המעצבת הצרפתייה איזבל מארה, מגיעות גם הביקורות. במפתיע, האחראי להן הוא דווקא צלם האופנה הישראלי עדי ברקן, שיצא בסוף השבוע האחרון נגד ענקית הקמעונאות השבדית. ברקן טען כי בקמפיינים האחרונים של החברה, כולל זה שפרסם את הקולקציה של מארה, מצולמות דוגמניות רזות מדי שאינן מייצגות את קהל הלקוחות של הרשת. "אף אחד לא יכול לומר לי שאלו נשים בריאות. בשום אופן לא", אמר ברקן בראיון לטלוויזיה השבדית.

עוד בערוץ האופנה

הצלם, שהפך בשנים האחרונות לקול דומיננטי במאבק נגד דוגמניות רזות מאוד בתעשיית האופנה, הוא גם אחד הפעילים המרכזיים להעברת "חוק הדוגמניות" בכנסת בשנה שעברה, הקובע כי אין להעסיק דוגמניות שמדד ה-BMI שלהן קטן מ-18.5.

להפתעתו של ברקן ושל רבים אחרים, ב- H&M לא נשארו אדישים והחליטו להגיב ואף להודות בהאשמות. "אנחנו בהחלט מסכימים שחלק מהדוגמניות שלנו רזות מדי, וזה בהחלט משהו שאנחנו הולכים להתחיל לפקח ולהקפיד עליו", אמרה נציגת הרשת קארין ברינגוול בהצהרה שנשלחה למספר גורמים, ביניהם גם לברקן עצמו. "זה נושא חשוב מאוד עבורנו ומשהו שאנחנו לחלוטין עובדים על מנת לשנות ולשפר אצלנו". ההודעה הרשמית אף ציינה כי הדוגמניות בקמפיינים לא עברו הצרת היקפים בפוטושופ, ומדובר במידות הטבעיות שלהן.

בלי הצרת היקפים בפוטושופ. הקולקציה של איזבל מארה ל-H&M (צילום: הנס מוריץ)
בלי הצרת היקפים בפוטושופ. הקולקציה של איזבל מארה ל-H&M (צילום: הנס מוריץ)
"הסיפור התגלגל בעקבות ראיון שקיימתי עבור הטלוויזיה השבדית, שצוות שלה הגיע אליי לארץ בשבוע שעבר על מנת לסקר את פעילות העמותה שלי ולצלם אצלי בבית", מספר ברקן ל-Xnet. "הם שאלו אותי מי, מבחינתי, מבין חברות האופנה הגדולות, לחלוטין עובר על החוק בכל הנוגע למידות גוף, וישר עניתי H&M. בכלל שכחתי שמדובר בחברה שבדית, לכן לא ידעתי שתהיה תגובה ישירה כזאת".

זו אינה הפעם הראשונה שבה רשת H&M מנסה לכפר על עוולות המידות הגרומות של הדוגמניות שלה, אבל מילים לחוד ומעשים לחוד. בחודש מאי השנה הצהיר נשיא החברה קארל יוהן פרסון, כי הוא מעוניין לתקן את השימוש הגובר של הרשת בדוגמניות דקות מדי, וגייס לשורות קמפיין בגדי הים של הקיץ את ביונסה. והנה, רק מספר חודשים לאחר מכן מצביע ברקן על חזרתה של החברה לסורה. "הם בהחלט התחילו תהליך מעניין ומבורך עם ביונסה, והייתי בטוח שזהו – הם איתנו. ואני רואה לפני כמה ימים שכלום לא היה, אני רואה קמפיין עם נשים כחושות לחלוטין".

מרגרטה ואן דן בוש מ-H&M והמעצבת איזבל מארה (צילום: הנס מוריץ )
מרגרטה ואן דן בוש מ-H&M והמעצבת איזבל מארה (צילום: הנס מוריץ )

האחריות הפומבית שלקחה על עצמה הרשת אומנם מעוררת תקווה לשינוי – אולי בגלל שכבר ראינו לאחרונה איך מחאה ציבורית ופגיעה במכירות הובילה את חברת האופנה אברקרומבי אנד פיץ', שהיתה מזוהה עם קהל לקוחות צנום במיוחד, להרחיב את היצע המידות שלה. עם זאת, רק ימים יגידו האם מדובר במהלך אמיתי וגורף, או במילים יפות בלבד.