חברת האופנה האמריקאית אמריקן אפרל לא מפסיקה לייצר שערוריות. המותג, המואשם באופן קבוע בניצול נשים והפיכתן לאובייקט מיני במודעות הקמפיין שלו, הצליח לעורר השבוע כותרות גדולות בעקבות קמפיין חדש ונועז. לא, לא מדובר בעוד נערה אנונימית המצולמת בנונשלנטיות מעורטלת בחדר השינה שלה בתנוחה מבזה, אלא בקמפיין בכיכובו של יואל וייסהאוס, חסיד סאטמר צעיר בן 32 מברוקלין שנראה כמו הדבר הכי מרענן שיש. וייסהאוס הוא סטודנט באוניברסיטת ברגן בניו ג'רזי, ובעיני קברניטי חברת הפרסום ששכרה אותו, מדובר באקזוטיקה לשמה: "הוא חסיד אמיתי, דובר יידיש מברוקלין, יואל הוא איש פשוט עם חוצפה", נכתב באתר החברה.

עוד בערוץ האופנה

אל הקמפיין הגיע וייסהאוס לאחר שראה מודעה בעיתון כי חברת אמריקן אפרל מחפשת דוגמנים חסידים. בתמונות הוא לבוש מכנסיים שחורים וחולצה לבנה, זקן ארוך מעטר את פניו ועל ראשו מונח שטריימל מסורתי, איתו הוא משחק בחן בחלק מהתצלומים. בראיון ל-The Daily Beast סיפר כי חשב שזאת הזדמנות מצוינת להרוויח אקסטרה כסף, ובכלל, לאפשר ייצוג נוסף של יהודים חסידיים בתקשורת. התמונות הוצגו לראשונה בשבוע שעבר, ערב ראש השנה היהודי, והפכו מהר מאוד ללהיט ויראלי בחברה החרדית בארצות הברית.

יואל וייסהאוס לאמריקן אפרל. אוהב להצטלם
יואל וייסהאוס לאמריקן אפרל. אוהב להצטלם

גם בישראל עורר וייסהאוס מיני-סערה, כשאתרי אינטרנט של הקהילה החרדית עסקו בסיפור ותהו כיצד מצטלם גבר חסידי לחברת אופנה. אתר האינטרנט הפופולארי "כיכר השבת" אף תהה בציניות על מידת האמונה של הדוגמן. בכותרת המשנה שלו נכתב כי "חברת אופנה פרוצה במיוחד בשם 'אמריקן אפרל' מארצות הברית, הצליחה לעורר עניין כאשר בצעד לא שגרתי בחרה בדוגמן חסיד סאטמר שייצג את החברה. מישהו באמריקן אפרל חזר בתשובה? ככל הנראה לא, מקווים שלפחות הדוגמן".

וייסהאוס עצמו מתייחס לתגובות בשלוות נפש. "יש אנשים שמתלוננים ואומרים שאמריקן אפרל עושים רק תמונות עירום או תמונות בעלות אופי מיני", סיפר ל-The Daily Beast. "אני מאוד נהנה מהמחלוקת שהתמונות יוצרות, ולגרום לאנשים לדבר על הנושאים האלה. לצערי, לא היה לנו מספיק זמן בארבע שעות על סט הצילומים לצלם את כל האאוטפיטים שתכננו, ואני מאוד אשמח לחזור לסטודיו לצלם עוד". מי שגאה מאוד בתצלומים היא סבתו של וייסהאוס, שלא ראתה בעיה בכך שהנכד מתערבל עם החברה החילונית. "אם הילארי קלינטון יכלה להצטלם ולהתמנגל עם הרבנים החסידיים כשרצה לסנאט בשנת 2000", אמרה לו הסבתא, "כל דבר אפשרי".

ממבשרי טרנד ההיפסטר-חסידים. מתיסיהו (צילום: gettyimages)
ממבשרי טרנד ההיפסטר-חסידים. מתיסיהו (צילום: gettyimages)

הבחירה של אמריקן אפרל בדוגמן חסידי היא חלק מרוח הזמן. החברה הידועה בפנייה לקהל לקוחות היפסטרי, מצאה את הזווית שלה לטרנד ההיפסטר-חסידי שמקושר למיקס הדמוגרפי שנוצר בברוקלין בין קהילות חסידיות לצעירים אופנתיים שעברו למקום בעשור האחרון. ג'נטריפיקציה אופנתית שכזו יצרה שעטנז של חסידים שמתלבשים כמו היפסטרים, ולהפך. אפילו מעצב האופנה ג'ון גליאנו הצליח לעורר עוד קצת כותרות לאחר שנצפה לפני כחצי שנה יוצא מביתו בניו יורק בבגדי חסיד.

וייסהאוס עצמו סיפר כי לצערו הבגדים של אמריקן אפרל יקרים מדי עבורו, אבל הוא לא רואה מניעה כי קהל חרדי יוכל למצוא את עצמו בין מדפי החנות. עם זאת, וייסהאוס לא מבקש לשאת על גבו את הקהילה הסאטמרית של ברוקלין, ובטח לא את זאת של ישראל. "אני מייצג את עצמי בלבד", אמר באותו ראיון. "מי שרוצה לפרש את זה בכל דרך, מוזמן. אני פשוט נהניתי מזה".