בתחילת שנות ה-70 צילמתי הפקת אופנה של מעילים. כתמיד, חיפשתי לכל צילום שעשיתי רעיונות מאתגרים, חדשניים ושונים. זו היתה עבורי הזדמנות לעשות צילומים בהשראת הצייר הבלגי רנה מגריט, שאת עבודותיו אהבתי.

לפני הפוטושופ. הפקת האופנה בהשראת רנה מגריט (צילום: בן לם)
לפני הפוטושופ. הפקת האופנה בהשראת רנה מגריט (צילום: בן לם)

מגריט היה מאבות המגמה הפיגורטיבית בסוריאליזם. במכחולו יצר אשליות סופר ריאליסטיות – הוא לא צייר את המציאות, אלא את הבלתי אפשרי; ובעבודותיו יצר קשר בין עצמים טבעיים לעצמים מעשה ידי אדם.

  (צילום: בן לם)

הדמויות המוזרות בציוריו – עטופות במעיל וכובע, בעלות פנים המוסתרות על ידי עצמים שונים – נראו לי כרעיון מעניין לצילומי המעילים. הייתי רק צריך למצוא פתרון טכני לשילוב הדימויים השונים כמו המעיל, היונה, התפוח, החומה והשמיים לתמונה אחת (באין פוטושופ, הפתרון שבחרתי היה מורכב יותר).

  (צילום: בן לם)

וכך צילמתי בסטודיו שלי, על רקע גליל נייר לבן, את הדוגמנית קיטי ממון (שהיתה באותן שנים ללא ספק מהדוגמניות האהובות עליי) עם המעילים שלקחנו ממצקין ומכלבו-שלום. את השמיים צילמתי מאוחר יותר בחוף תל ברוך, ולצילום אבני החומה נסעתי עד לעכו. הדפסות הצבע שהדפסתי מהנגטיבים השונים נגזרו, והפאזל הזה שהודבק לכדי דימוי אחד כקולאז', צולם שוב, נסרק ונשלח להדפסה סופית בירחון "את".

  (צילום: בן לם)

עליי לציין שכבר בתחילת המאה ה-20 וגם קודם לכן, צלמים סוריאליסטיים רבים יצרו עבודות אמנות מגוונות כשהם נעזרים בטכניקות צילום ופיתוח שונות, כחשיפה כפולה, סולריזציה, קולאז' ושיטות עיבוד רבות אחרות.

סדרת הצילומים בהשראת הצייר פול גוגן נעשתה יחד עם צופיה דקל כספי עבור "מוניטין".

בלי דוגמניות מקצועיות. הצילומים בהשראת פול גוגן (צילום: בן לם)
בלי דוגמניות מקצועיות. הצילומים בהשראת פול גוגן (צילום: בן לם)

  (צילום: בן לם)

הצילומים צולמו בחצר של מבנה חינוכי ישן עם כמה בנות שלא היו דוגמניות מקצועיות, כאשר אנחנו משתדלים להביא מקצת מהאווירה והקומפוזיציות שמצאנו בציוריו.

לכתבה צירפה צופיה קטעים מהציורים הרלוונטיים.

  (צילום: בן לם)

הצילומים צולמו במצלמת ניקון עם עדשות שונות רחבות זווית.

  (צילום: בן לם)