על השטיח האדום של פסטיבל קאן, כשכל השחקניות עטו שמלות מעצבים גרנדיוזיות, הפציעה טילדה סווינטון לפרמיירת הסרט בהשתתפותה, Only Lover Left Alive, בחליפת מכנסיים רפויה ונינוחה בצבע זהב בוהק של המעצב היידר ארקמן. זו לא הפעם הראשונה שסווינטון גונבת את ההצגה עם לוק מפתיע ושונה. למעשה, אם היא לא היתה עושה את זה היה אפשר להתחיל לדאוג, שכן למרות כל הצעירות הפאשניסטות שמסביב, בגיל 52 סווינטון היא אייקון האופנה הכי מקורי וחם שיש.

אווגארד, גאוני, ביזארי, אנדרוגיני, משוגע, נקי, מתוחכם, אמיץ ואקלקטי – אלו רק חלק מהמילים בהן משתמשים כדי לתאר את הסגנון של סווינטון. לא תמיד הוקירו או הבינו אותו, אבל עם הזמן, ככל שהשחקנית דייקה אותו לכדי סגנון מגובש וככל שכתבי אופנה הפנימו שהיא לא עוד הוליוודית טיפוסית שתשתחל לשמלות ערב, נסק מעמדה לאישה עם הכי הרבה שיק על השטיח האדום, כזה שגם אם הוא לא יגרום לנערה מטקסס לבכות מקנאה, הוא תמיד יצליח לעשות משהו בלב.

האישה עם הכי הרבה שיק על השטיח האדום. טילדה סווינטון (צילום: gettyimages)
האישה עם הכי הרבה שיק על השטיח האדום. טילדה סווינטון (צילום: gettyimages)

יותר מהעור הבולט בחיוורונו על רקע כל השזופות-כתומות, ויותר מהשיער הקצוץ השונה כל כך מהתוספות הגולשות שמסביב, סווינטון מופרדת מהכוכבות האחרות באופן שבו הקריירה שלה מתפתחת. בעוד רוב השחקניות נחשבות בשיאן בגיל צעיר, וככל שהן מתבגרות הן הולכות ונבלעות בין סרטים לא חשובים לניתוחים פלסטיים הרסניים, סווינטון רק צוברת פופולאריות והערכה עם תפקידים קולנועיים מרשימים והופעות מרשימות לא פחות על השטיחים האדומים. למעשה, נדמה שכרגע, בעשור השישי לחייה, סווינטון אופנתית מאי פעם.

טילדה סווינטון. לא מפחדת להיות שונה (צילום: gettyimages)
טילדה סווינטון. לא מפחדת להיות שונה (צילום: gettyimages)

לא רק אנחנו חושבים שזו שנת הסטייל המוצלחת ביותר שלה. מעצב האופנה קרל לגרפלד, הידוע בבחירת לוליטות למוזות, שם העונה את כל הקלפים על סווינטון ובחר בה כפרזנטורית של קולקציית קדם-חורף 2014. בסדרת תצלומים שצילם בעצמו מתחברת סווינטון למותג בדרכה האוונגרדית ומשרה אווירה מלכותית משהו על הבגדים. גם במגזין W רואים בסווינטון כוכבת סטייל שאי אפשר להתעלם ממנה, והיא נבחרה לככב על שער המגזין לחודש מאי האחרון וגם צולמה להפקה בסגנון סוריאליסטי שמופיעה בדפים הפנימיים. בהפקה יצר הצלם טים ווקר סדרת תמונות על גבול האמנות, בהן סווינטון מככבת בכל פעם בלוק אחר ובמיטב הבגדים של שאנל, היידר אקרמן, אן דמולמיסטר, ריק אוונס ואחרים. תו תקן נוסף לאייקון אופנתי שסווינטון יכולה לסמן עליו וי, הוא השתתפות בקליפ. לפני כמה שבועות, ואחרי שנים שקטות יחסית, הוציא הזמר דיוויד בואי קליפ חדש ובחר בסווינטון להופיע בו כבת זוגו. הקליפ מדבר על התבגרות, גיל ומגדר, כשהזוג המתבגר, בואי וסווינטון, נרדף על ידי השכנים הצעירים החדשים, אותם מגלמים הדוגמנית ססקיה דה בראו, בתפקיד הגבר, ואנדרה פג'יק בתפקיד האישה.

כמו ההכרה בטעמה האופנתי המיוחד, גם ההכרה בכישרונה הגיע לאט ובזהירות. השחקנית הסקוטית החלה את הקריירה בתיאטרון טראברס שבאדינבורו ולאורך כל הקריירה הקפידה לבחור תפקידים לא שגרתיים ואיכותיים, גם במחיר של משכורת מצומצמת והתעלמות תקשורתית. האפיל האיכותי שבנתה לעצמה הביא לה עם השנים הופעות גם בסרטים גדולים יותר, כמו "החוף", "ונילה סקיי" ו"אדפטיישן". ב-2008 זכתה באוסקר על תפקיד המשנה בסרט "מייקל קליינטון" ומאז היא באופן רשמי אהודת האקדמיה.

את תואר האיכותית חייבת סווינטון גם לפעילות האמנותית שבה היא משתעשעת מדי פעם. בשנת 1995, לדוגמה, ישנה באקווריום למשך שבוע בגלריה לונדונית ובסוף חודש מרץ השנה ישנה לילה באקווריום במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

סווינטון. לילה במוזיאון מישהו? (צילום: gettyimages)
סווינטון. לילה במוזיאון מישהו? (צילום: gettyimages)

הריקוד של סווינטון עם האופנה (ככה היא מכנה את זה) התחיל בשנת 2000, מעט לפני יציאת הסרט "החוף" בו הופיעה לצד ליאונרדו דיקפריו. לסווינטון, שהיתה ידועה עד אז בעיקר בתפקידים אוונגרדיים ובשיתוף פעולה עם במאים כדרק ג'רמן וסאלי פוטר, היו השטיח האדום ותשומת הלב הרבה זרים לחלוטין. כדי למנוע מעצמה טעויות מביכות, פנתה לידידה הקרוב ג'רי סטאפורד, והוא הפך מיד ליועץ הסטיילינג הקבוע שלה. דרכו הכירה את צמד המעצבים ההולנדים ויקטור אנד רולף, שהתלהבו מהלוק הייחודי שלה והפכו אותה למוזה שלהם. בהמשך גם לחצה ידיים בחמימות עם אלבר אלבז, היידר אקרמן וסטפנו פילאטי, שהיה אז המעצב של איב סאן לורן. מעצב נוסף שנפל שדוד לרגליה הארוכות הוא ראף סימונס, ששימש באותה תקופה כמנהל הקריאטיבי של ז'יל סנדר ועיצב גם את המלתחה הנינוחה ומלאת הסטייל בסרט "אני אהבה", שבו סווינטון מככבת.

עם רשימת חברים שכזו, אין פלא שסווינטון הפכה ליקירת מבקרי האופנה. "כדי שמישהו ידע מה נדרש כדי ליצור עבורך בגדים נוחים, הוא צריך לדעת מי אתה", אמרה בראיון למגזין W. "הם מעצבים לי בגדים כמו שפים שמכינים אוכל עבור מישהו שיודעים מה הוא אוהב". לפני כל אירוע אליו היא הולכת, או צילומים בהם היא משתתפת, היא מתחילה את בחירת הבגדים והסטייל בסדרת שאלות. "אנחנו מאוד נהנים מהתהליך", היא מספרת ומגלה כי הרשימה כוללת שאלות כמו "מה האלמנטים של האירוע? היכן המקום? מי החברה? מהו האירועים? ולבסוף - מה אנחנו רוצים ללבוש?".

בקמפיין של שאנל. נבחרה מבין כל הלוליטות
בקמפיין של שאנל. נבחרה מבין כל הלוליטות

המושג אנדרוגיני חוזר שוב ושוב בהקשר למראה של סווינטון, אבל הדיבורים הללו לא מרשימים אותה במיוחד. "אנשים מדברים על המושג אנדרוגיני בכל מיני דרכים משעממות", היא אומרת, ומזכירה כי אחרי הכול היא שואבת השראה מדיוויד בואי, אותו היא מעריצה מאז שראתה ב-1976 את ה"איש שנפל מהירח", ומאביה סר ג'ון סווינטון. גם האמנית קלוד קהון, שפעלה עד מחצית המאה הקודמת, השפיעה עליה רבות. "קהון הביטה באינסוף הקיים במחוות אנדרוגיניות, שבהם תמיד התעניינתי", אומרת סווינטון.

על שער המגזין W. מקבלת השראה מדיוויד בואי
על שער המגזין W. מקבלת השראה מדיוויד בואי

הסטייל שלה מורכב מבחירות מפתיעות שתמיד שומרות על קו נקי ונינוח, בכל פעם עם טוויסט חדש ואחר. בשנת 2011 הגיעה לטקס פרסי גלובוס הזהב עם שמלה של ז'יל סנדר, הכוללת חצאית מקסי זהובה וחולצה גברית לבנה. אל טקס גלובוס הזהב לשנת 2012 הגיעה בשמלה נשית צמודה וסגולה ובלייזר בוהק מותאם של היידר אקרמן, ובהמשך אותה שנה הגיעה לערב גאלה בניו יורק עם חליפה אנדרוגינית בשחור-לבן. בפסטיבל קאן האחרון לבשה חליפה בכחול נייבי ולבן של שאנל ולאירוע אחר בפסטיבל הגיחה בחליפת הזהב של אקרמן. למרות החדשנות שבהופעותיה והפלרטוט שלה עם הביזאר, סווינטון תמיד נראית שלמה ונינוחה בתוך הבגדים, הרבה יותר מאותן כוכבניות בעלות גוף מושלם ושמלה קלאסית ובטוחה לכדי פיהוק. "להיות יפה אף פעם לא היה מושג שאני משייכת לבני אדם שאני מכירה - בעיקר לא בנות", אמרה בראיון למגזין W. "בנים אולי. סוסים, כן. ובוודאי לסבתא רבא שלי, אלזי סווינטון".