עדן סימן טוב בת ה-21 בסך הכול רצתה שמלה חגיגית לפסח. ביום חמישי האחרון היא הגיעה לסניף של רשת האופנה תמנון בנתיבות, כדי לבחור לעצמה פריט חדש לחג. היא שלפה שמלה מאחד הקולבים ונכנסה אל תא המדידה. כשיצאה ממנו כדי להתייעץ עם חברה, עברה אחת המוכרות בחנות ועיוותה את פניה.

"ברגע שפתחתי את דלת התא כדי להראות לה (לחברה, א"י), עברה המוכרת, עשתה פרצוף מזועזע ואפילו נחרד, מבועת ונגעל", כתבה סימן טוב בסטטוס שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה, שמאז יום שישי מעורר גלים ברשת. "היא החזיקה באזור הבטן ושאלתי אותה למה היא מתכוונת בפרצוף הזה. היא ענתה: 'לא... הבטן שלך.. ממש לא יפה, אל תקחי!!' הסתכלה כאילו היא עוד שנייה מקיאה". "חייכתי, צחקתי ותכננתי לעבור הלאה עם השמלה שאהבתי", ממשיכה סימן טוב לכתוב, "ואז קלטתי.

כמעט 12 שנה אני מתמודדת עם הפרעות אכילה. עכשיו אני בדיוק במקום ההתעלות. היום אני בהחלמה! ואז הבנתי: מה לעזאזל? לי היא אמרה ככה? וזה בא לה באופן כל כך טבעי, שסביר להניח שהיא מדברת ככה לכל לקוחה שלא באה לה טוב בעין. ותהיתי...ילדה רגישה כמו שאני הייתי, נכנסת בגיל 15 נגיד, שומעת דבר כזה ומה עושה אחר כך??! מרעיבה את עצמה יומיים? דוחפת אצבעות רק כדי 'להוציא' שומנים? ואפילו סתם.. בוכה מכאב אמיתי?".

מתוך הסטטוס של סימן טוב בפייסבוק
מתוך הסטטוס של סימן טוב בפייסבוק

כחיית רשת פעילה, שמעלה לאינטרנט סיפורים קצרים שכתבה וקאברים לשירים שהיא מבצעת ביוטיוב (שם ניתן לצפות גם באודישן שלה מהתוכנית "כוכב נולד"), סימן טוב בחרה שלא לשתוק. כאמור, היא פרסמה סטטוס בחשבון הפייסבוק שלה, שגם הופץ על ידי "סטטוסים מצייצים", ותוך פחות מיומיים זכה ללמעלה מ-7,600 לייקים, ו-870 שיתופים. יש להניח כי ידעה היטב את הסערה שיעורר הסטטוס שפרסמה בשישי, כולל התגובות שבאו בעקבותיו - קרוב ל-1,500 במספר, רבות מהן תומכות בה ומבקרות בחריפות את היחס שקיבלה מהמוכרת בתמנון.

"את יודעת, את יכולה לחזק את שרירי הבטן, אבל היא תישאר מטומטמת", כתבה בתגובה חדווה. "קרה לי מקרה דומה באיזה חנות בגדים זניחה. איך שנכנסתי אומרת לי המוכרת, בעצמה נערה מכוערת, 'אין לנו בגדים במידות שלך'. הסתובבתי ויצאתי מבוישת. עברו מאז כמעט עשרים שנה ואני זוכרת את העלבון. לי לא היה אומץ לדבר עם המנהלת שלה. כל הכבוד לך". היו גם מי שראו בסטטוס הזה ניסיון לקבל תשומת לב, ואף תמכו בכנות שהפגינה המוכרת. אתיה קפלן ישראל כתבה: "כל הכבוד למוכרת הכנה. אולי סוף סוף בנות שמנות ילכו עם בגד שמתאים להן ולא בגד קטן בארבע מידות שבו הן נראות זוועה".

לחלק מהתגובות על הסטטוס הגיבה סימן טוב בעצמה. "לא הייתי מעלה את התמונות אם הייתי חושבת דברים מעורערים על עצמי", כתבה. "אין קשר לתמונות ולכמות הרגישות שבי, כמו שחלק החליטו. שיתפתי כאן בפעם הראשונה את הפרעת האכילה ממנה סבלתי ב-12 השנים האחרונות. לא הייתי עושה את זה סתם. מעבר לכך, היה לי נחמד לקרוא את התגובות, בעיקר כי ראיתי שלבנות צעירות זה באמת נכנס מעט לראש ואלו היו עיקרי דברי". למבקריה היא עונה: "רובכם המוחלט קבע שאני פרחה. זה נחמד! תמיד רציתי להיראות פרחה ואז מי שמסוגל באמת להבין דברים יהיה מאוד מופתע וזה לא הרוב. בלונד, שמלה קצרה וכמובן - נתיבות! הפרחולה הישראלית בהתגלמותה...לא נורא".

"המנהלת קראה למוכרת ו׳, ושאלה אותה למה לעזאזל היא דיברה בצורה כזו והיא רק ענתה: 'מה? זה באמת לא יפה לה'" (צילום: shutterstock)
"המנהלת קראה למוכרת ו׳, ושאלה אותה למה לעזאזל היא דיברה בצורה כזו והיא רק ענתה: 'מה? זה באמת לא יפה לה'" (צילום: shutterstock)

מלבד פרסום הסטטוס, פנתה סימן טוב אל מנהלת הסניף. "המנהלת קראה למוכרת ו׳, ושאלה אותה למה לעזאזל היא דיברה בצורה כזו והיא רק ענתה: 'מה? זה באמת לא יפה לה!'. לא יכולתי לעצור את הדמעות. גם פגיעה אישית וגם חברתית. תראו מה זה, מסכנות אנחנו, מסכנות ועצובות. רק רציתי שמלה לחג. אז מה אם אני לא רזה. לא מגיע לי כבוד? לא מגיע לי יחס של בן אדם שיש לו זכות קיום וזכות לחייך? עכשיו אני אשים את השמלה, ותלכי לעזאזל. בנות ישראל היקרות!! אני אוהבת אתכן ואני צריכה את העזרה שלכן. תשתפו! אל תתנו לבנות אחרות ליפול".

בשיחת טלפון עמה הבוקר, סימן טוב עדיין נשמעת כועסת: "הסטטוס היה עוד עדין לעומת היחס המתנשא שקיבלתי. בחרתי להוציא את הנושא הזה לאור, כי ההערות שנערות מקבלות ממוכרות בחנויות בגדים לא פעם, עלולות לעורר הפרעות אכילה קשות".

מרשת האופנה תמנון נמסר בתגובה: "רשת תמנון מונה כ-80 סניפים ולמעלה מ-800 עובדים. לעתים נציגי המכירות של הרשת בשטח מביעים את עמדתם האישית, אשר אינה משקפת כלל את רוח החברה ופועלה. יחד עם זאת, אנו נוטלים את מלוא האחריות ופועלים לתיקון המקרים, על מנת שלא יישנו בעתיד. מקרה זה עבר בירור וטיפול עם הצוות בשטח ועם הלקוחה ונפיק ממנו את מירב הלקחים לרבות רענון נהלים. אנחנו מאחלים לכלל לקוחותינו, חג פסח כשר ומוצלח".