כבר שנים שמעצבת הנעליים נינה רוזין, מבעלי בית הספר לעיצוב נעליים ואביזרי אופנה "הגילדה", מסתובבת עם תחושת החמצה מהיכולות העיצוביות שמפגינה תעשיית הנעליים המקומית. כמי שאחראית יחד עם גל שוקרון, שותפתה לניהול בית הספר, על הכשרת דור מעצבי הנעליים הבא של ישראל, היא מוצאת את ההיצע בשוק המקומי נטול סקס אפיל. "אני תמיד תוהה", היא אומרת, "אנשים לא עושים סקס במדינה הזאת? אחרת, איך ניתן להסביר את חוסר התשוקה והפאן שיש בדגמים שמעצבים מרבית מעצבי הנעליים הישראלים. הייתי שמחה לראות כאן נעליים סקסיות על עקבים גבוהים במקום כל נעלי המזכירות שהמעצבים הישראלים כל כך אוהבים לעצב פעם אחר פעם".

עיצוב של אורית זקס. ''הגיע הזמן להשתחרר מהשמרנות שהתקבעה כאן'' (צילום: אדרבה ואדרבה)
עיצוב של אורית זקס. ''הגיע הזמן להשתחרר מהשמרנות שהתקבעה כאן'' (צילום: אדרבה ואדרבה)

רוזין איננה רק אישה של דיבורים. בימים אלו שוקד בית הספר הגילדה על מיזם חדש וייחודי בנוף המקומי (ולדבריה, גם ראשון בעולם) - מותג נעליים שישווק לקהל הרחב דגמים נבחרים של בוגרי בית הספר. מדי עונה ייבחרו מספר דגמים של בוגרים, שיזכו להימכר בכמה נקודות מכירה ברחבי הארץ. הפיתוח והייצור של דגמי הנעליים יהיה באחריות בית הספר, ואילו העיצוב כולו יופקד בידי הבוגרים הטריים. מדובר במהלך שיעודד בוגרים מוכשרים לצאת אל השוק, תוך שהוא מעניק להם כלים ראשוניים במפגש עם צורכי הקהל, הבנה במידת המסחריות של הדגמים שהם מעצבים ומעבר חלק יותר משלב הלימודים לג'ונגל שבחוץ. על כל דגם ודגם יפורסם שם התלמיד והרעיון שמאחורי הדגם, כך שהלקוח מקבל מוצר עגול ושלם עם סיפור מאחוריו.

עיצובים של נעמי נוריאל (צילום: אבישי פינקלשטיין)
עיצובים של נעמי נוריאל (צילום: אבישי פינקלשטיין)

"הרעיון הוא לייצר שיח עיצובי אחר ולהציע מגוון רחב של אפשרויות ללקוחה", מדגישה רוזין, 37, בוגרת בתי הספר לעיצוב סנטרל סיינט מרטין ו-Cordwainers, שכיום הוא חלק מהקולג' לאופנה בלונדון. "אני רוצה שהסטודנטים לא יחששו ליצור נעליים שכמעט ולא רואים אצל מעצבי נעליים ישראלים - נעלי מסיבות על עקבים גבוהים בעיצוב ישראלי. הייתי רוצה לראות יותר נעליים שמקרינות סקס. סקס. ושוב סקס. בנוסף, יושם דגש על הנגישות של הנעליים, במחירים של 500 שקל ומטה, בהשוואה ל-800 שקל בממוצע אצל מעצב ישראלי. הגיע הזמן להשתחרר מהשמרנות שהתקבעה כאן".

נעליים בעיצוב איה סגל (צילום: אדרבה ואדרבה)
נעליים בעיצוב איה סגל (צילום: אדרבה ואדרבה)

מאז הוקם בית הספר, לפני כחמש וחצי שנים, כהמשך של בית הספר המנוח "אכילס", השתלבו בוגריו בשוק הנעליים המקומי, רובם כמעצבים עצמאיים. בין הבוגרים ניתן למנות את אביגיל קור ושלומי אזולאי, ומהגלגול הקודם של הגילדה כאכילס עולים שמות נוספים, כמו ליאור לבנה וקרני רשף מהמותג ליבלינג, ומאיה לוי מהמותג אוליב תומאס. הללו השתלבו בסצנת הנעליים המקומית לצד בוגרי בצלאל נודעים כמו שני בר, ענבר יוספון מהמותג שומייקר, ושלי ואילון סתת-קומבור מהמותג קאפל אוף.

אחת הביקורות שחוזרות ועולות כלפי גילדת מעצבי הנעליים המקומיים היא שהם מציפים את השוק בנעליים נטולות סקס אפיל, בעלות אימומים דומים מדי זה לזה, שמזכירים יותר נעלי נשים ממלחמת העולם השנייה מאשר את הסגנון העכשווי. לדברי רוזין, הסיבה לכך נעוצה במגבלות הייצור של שוק הנעליים הישראלי שעדיין נמצא בחיתוליו. "רוב המעצבים חוששים לפתוח מותגי נישה ולהציע נעלי עקב", היא מסבירה. "נעלי עקב מורכבות יותר לייצור ונועלים אותם בתדירות נמוכה יותר – מה שמרחיק מעצבי נעליים באופן טבעי", היא אומרת. "אבל היום אני יכולה לומר לך שאני פוגשת סטודנטים צעירים ששואלים אותי בדיוק את אותן השאלות. יש תחושה שרוצים להביא מהפכה בתחום, תגובה ריאקציונרית לדור הקודם".

עיצוב של שלומי אזולאי. ''הייתי רוצה לראות יותר נעליים שמקרינות סקס. סקס. ושוב סקס'', אומרת רוזין (צילום: אדרבה ואדרבה)
עיצוב של שלומי אזולאי. ''הייתי רוצה לראות יותר נעליים שמקרינות סקס. סקס. ושוב סקס'', אומרת רוזין (צילום: אדרבה ואדרבה)

מעצבי הנעליים הישראלים תמיד מגיבים לביקורת כלפי סגנון הנעליים שלהם בטיעון שנעלי עקב זה פחות נוח והלקוחה דורשת נעליים נוחות.

"נעליים צריכות להיות נוחות וצריך שיהיו גם נעליים לא נוחות. צריך הכול מהכול - נעלי מזכירה שטוחות לצד נעלי פרחה על עקבים גבוהים, שאישית אני הכי אוהבת לנעול. הסיבה שהטיעון הזה עולה היא כלכלית. הנעליים של המעצבים הישראלים אינן זולות, בין 500 ל-1,000 שקל בממוצע לזוג, והלקוחה מחפשת נעליים שילוו אותה לאורך כל היום. היא תשקיע פחות בנעלי עקב, שאותם היא תנעל לאירועים ספציפיים".

מצד שני, יש לא מעט נשים ישראליות שרוכשות נעלי עקב של 10 ו-12 סנטימטרים.

"אני חושבת שהלקוחה הישראלית מאוד מפרגנת לעיצוב ישראלי, ואתה יכול לראות את זה בשווקי הנעליים שנעשים כאן. צריך לזכור שהדור הקודם היה יריית פתיחה. עד לפני עשור לא היו מעצבי נעליים מקומיים. עכשיו אנחנו בתקופת שינוי, בשלב החושך שלפני האור".

הרעיון למותג החדש של הגילדה נולד במקביל להשקת קורס נעליים דו-שנתי ראשון של בית הספר, במסגרתו ילמדו הסטודנטים ייצור ועיצוב נעליים באופן מקיף. מחירו של הקורס יעמוד על 18 אלף שקל לשנה. לדברי רוזין, השאיפה היא שהבוגרים ישתלבו בעתיד בתעשיית הנעליים המקומית, שכוללת כיום מפעלים בודדים, כמו של טבע נאות ונעלי מורן. "אני רוצה שהקורס החדש לא יוליד רק מעצבים", מדגישה רוזין. "התעשייה זקוקה גם למודליסטים, ליצרנים. הידע הטכני של הבוגרים חשוב מאוד להתפתחות העתידית של התעשייה בישראל. הייצור בסין התייקר מאוד בעשור האחרון. השכר של פועל סיני שילש את עצמו, מחצי דולר ליום עבודה לדולר וחצי. זה משמעותי. כיום יש תהליך שקורה בכל העולם של חזרה לייצור מקומי. אבל עכשיו כשאנחנו כבר רוצים להיות יצרנים, אנחנו בבעיה, כי אין לנו את הידע מהיכן להתחיל. התפיסה שלנו כיום בגילדה היא להחזיר את הידע הטכנולוגי בייצור נעליים ולהחיות את התעשייה המקומית".