שבוע האופנה בפריז שהסתיים אמש (רביעי) הוכיח בפעם המי יודע כמה כי הוא עדיין הרלוונטי, הבולט והחשוב מבין ארבעת שבועות האופנה המרכזיים בעולם. עיקר הציפיות הפעם התעוררו סביב שלוש קולקציות: קולקציית הביכורים של אלכסנדר וונג בבית בלנסיאגה, האוסף שהציגה רשת האופנה השבדית H&M לראשונה בשבוע האופנה לצד בתי אופנה מובילים, וקולקציית הנשים השנייה של הדי סלימאן לסאן לורן פריז.

רגע לפני שאנו צוללים אל עונת הקיץ החמה, קבלו את הרגעים הגדולים של שבוע האופנה בפריז לסתיו-חורף 2013-14 - מהמסלול, מאחורי הקלעים, מהשורה הראשונה ומשלל האירועים שסבבו את האיוונט המרכזי שהתרחש בעיר האורות.

במראה יו הפנר. מארק ג'ייקובס בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)
במראה יו הפנר. מארק ג'ייקובס בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)

1. האכזבה: קייט מוס נראית רע בתחתונים וכותונת

מעצב האופנה מארק ג'ייקובס יצא להשתחוות לקהל בתום התצוגה של לואי ויטון אתמול (רביעי) בבוקר, כשהוא לבוש בפיג'מת סאטן אדומה עם הדפס פרחים. הופעתו המפתיעה והמשעשעת היתה סיום הולם לתצוגת הלנז'רי שהציג מתוקף תפקידו כמעצב הראשי של בית האופנה הצרפתי. ג'ייקובס ביקש לבחון את יחסי הכוחות בין לבוש תחתון לגלאם, בין דרישות החברה ללבוש יוקרתי לבין נוחות של לבוש ביתי. הוא עשה זאת כששלח אל המסלול דוגמניות בקומבינזונים עשויים סאטן עם פסי תחרה, שמלות חלוק פרחוניות מתחת למעילי פרווה יוקרתיים, פיג'מות סאטן עם הדפסי פרחים שנלבשו עם חלוקי קטיפה ראוותניים, ומבחר חלוקי בית נהדרים שהזכירו לנו את יו הפנר.

אולי הגיע הזמן לפרוש מהמסלול. קייט מוס בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)
אולי הגיע הזמן לפרוש מהמסלול. קייט מוס בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)

אבל ההפתעה הגדולה באמת היתה דווקא הופעתה של קייט מוס על המסלול בפאה שחורה ושמלת חלוק שקופה, שחשפה תחתונים אפורים וגוף שכבר לא נראה במיטבו כבעבר. אם עד היום התרגלנו לקבל את מוס על המסלול כגולת הכותרת של התצוגה, במראה מושלם ושומט לסתות, הרי שהפעם הופעתה היתה דהויה, אפילו רופסת משהו, פניה נראו עייפים, וניכר כי בגיל 39 הגיע זמנה לפרוש מהמסלול - בטח ובטח כשמדובר בתצוגה כה חושפנית. אנחנו היינו מעדיפים לזכור אותה בשיא, ולא רגע אחד אחריו.

חיים מחודשים. אלכסנדר וונג לבלנסיאגה (צילום: gettyimages)
חיים מחודשים. אלכסנדר וונג לבלנסיאגה (צילום: gettyimages)

2. הבכורה: אלכסנדר וונג בבלנסיאגה

תצוגת קולקציית הביכורים של המעצב הסיני-אמריקאי אלכסנדר וונג לבית האופנה הצרפתי בלנסיאגה לוותה בציפייה דרוכה של תקשורת האופנה. כולם תהו האם יצליח המעצב הצעיר בן ה-29 בעל סגנון הקז'ואל המחוצף ועדת המעריצות הגלובלית להשאיר חותם בבית אופנה עם מסורת ארוכת שנים. התוצאה היתה אחת הקולקציות המדויקות שנצפו בשבוע האופנה בפריז. וונג שב אל הארכיב המפואר של בית האופנה הוותיק, הממוקם בשדרות ג'ורג' החמישי בפריז - שם גם התקיימה התצוגה לעיני קומץ עיתונאים וקניינים - והפיח בו חיים מחודשים, תוך שהוא שומר על צללית שעון החול והכתפיים המעוגלות המזוהות עם בית האופנה.

מי שעקב אחר התצוגה של המעצב בשבוע האופנה בניו יורק בחודש שעבר זיהה מספר מוטיבים חוזרים: כתפיים מעוגלות, צבעוניות מונוכרומטית ושימוש רחב בטקסטורות, כמו עליוניות שנראו כאדמה חרוכה. השוני התגלה בנגישות: אם הקו העצמי של וונג פונה לקהל צעיר עם יכולות כלכליות מוגבלות, הקו של בלנסיאגה פונה לקהל בוגר (אם כי צעיר ברוחו) ואלגנטי, שיכול להרשות לעצמו לרכוש בגדים באלפי אירו לפריט. מעניין יהיה לעקוב אחר עבודתו של המעצב בעונות הקרובות.

3. השורה הראשונה: התאומות הפלסטיניות הלוהטות ואשת האוליגרך הפרימדונה

לאן שלא זרקתם כפתור השבוע בפריז, היה לכם סיכוי גבוה לפגוע בידוען שהפגין נוכחות בעיר האורות. בגזרת המוסיקה ראינו את בונו מסתודד עם פול מקרטני בתצוגה של סטלה מקרטני הבת. באותה תצוגה נצפתה גם הזמרת מריאן פיית'פול, שנראתה כמו דודה חביבה, רחוקה שנות אור מדימוי ההרואין שיק שאפף אותה בשנות ה-80.

את קניה ווסט בחליפה לבנה פגשנו בשורה הראשונה של ז'יבנשי, כשלצדו בת זוגו ההריונית קים קרדשיאן, שהתעטפה בבגדים שחורים ובמעיל פרווה תואם. ונסה פאראדי, השחקנית מילה ג'ובוביץ' ופחות או יותר כל מי שמחשיבה את עצמה בעיר, התיישבו בשורה הראשונה של שאנל, לבושות בפריטי קולקציית הקיץ של בית האופנה.

בשורה הראשונה: מריאן פיית'פול בתצוגה של סטלה מקרטני (צילום: gettyimages)
בשורה הראשונה: מריאן פיית'פול בתצוגה של סטלה מקרטני (צילום: gettyimages)

אהבנו במיוחד את הלוק של התאומות חאיה וסאמה אבו חאדרה, שתי איקונות אופנה סעודיות ממוצא פלסטיני, שכובשות בשנה האחרונה את תעשיית האופנה ומככבות במגזינים ובתצוגות הנכונות. גם הפעם, הן היו חגיגיות מתמיד בשאנל.

בשורה הראשונה: ג'סיקה צ'סטיין דופקת כרטיס (צילום: gettyimages)
בשורה הראשונה: ג'סיקה צ'סטיין דופקת כרטיס (צילום: gettyimages)

מהוליווד הגיעו קירסטן דאנסט, שחייכה בחמיצות מהשורה הראשונה בתצוגה של סאן לורן פריז, והשחקנית ג'סיקה צ'סטיין, שהחתימה כרטיס כמעט בכל תצוגה גדולה - דיור, לואי ויטון, סלין ומה לא. נעמי ווטס הגיעה גם היא לעיר ליומו האחרון של שבוע האופנה, וחיממה כיסא בלואי ויטון, צמוד לצ'סטיין.

בשורה הראשונה: בונו בתצוגה של סטלה מקרטני (צילום: gettyimages)
בשורה הראשונה: בונו בתצוגה של סטלה מקרטני (צילום: gettyimages)

מי שהצליחה למשוך לכיוונה את מלוא תשומת הלב התקשורתית היתה האיט גירל הרוסייה אלנה פרימנובה, אישתו הצעירה (בשלושה עשורים לפחות) של האוליגרך אלכסנדר לבדב, סוכן ק.ג.ב לשעבר, וכיום הבעלים של העיתונים הבריטיים The Independent ו-London Evening Standard. פרימנובה הפרימדונה התייצבה לתצוגות של ויטון, סטלה מקרטני ושאנל בשלל הופעות מדהימות, כשהיא משתדלת להתאים את שם המותג לתצוגה אליה הוזמנה. אל לואי ויטון, למשל, הגיעה בשמלת משבצות מקולקציית הקיץ של בית האופנה.

4. קרב החתולות: קורטני לאב נגד מארק ג'ייקובס

הקאט פייט המדובר של שבוע האופנה לא התרחש הפעם בשורה הראשונה, אלא דווקא מחוץ לאוהלי התצוגות, ברשת החברתית טוויטר. עם תום התצוגה של בית האופנה סאן לורן פריז, צייצה קורטני לאב קבל עם ועוקבים: "אני גומרת מעצם הרעיון שנשים עשירות קונות את מה שנהגנו ללבוש. סוף סוף מישהו הבין את הלוק בצורה ברורה ולא הלך לעצב רק כובעי גרב". מביני עניין קלטו מיד כי בחלקו האחרון של הציוץ רמזה לאב לעבודתו של מעצב האופנה מארק ג'ייקובס, ידידה לשעבר, שמזוהה עם אופנת הגראנג' משנות ה-90 ואף אחראי להבאתה מהרחוב אל מסלולי התצוגות. בראיון לבלוג The Fashion Low של ג'ולי זרבו אמרה לאב: "הדי הוא גאון! בלי להעליב את מארק ג'ייקובס, הוא אף פעם לא תירגם את אופנת הגראנג' באופן נכון, כמו שזה היה באמת".

ביקורות מעורבות. התצוגה של סאן לורן פריז (צילום: gettyimages)
ביקורות מעורבות. התצוגה של סאן לורן פריז (צילום: gettyimages)

תגובתו של ג'ייקובס למתקפה טרם נשמעה, אולם האינטרס של לאב ברור. מאז העתיק סלימאן את הסטודיו של בית האופנה ללוס אנג'לס, מקום מגוריה של לאב, השניים נצפו מבלים יחד שעות רבות. התוצאה: תצוגת האופנה שהציג השבוע היתה כולה שיר הלל ללאב ולבעלה המנוח, המוזיקאי קורט קוביין.

הדוגמניות שעלו אל המסלול נראו כנסיכות אנדרוגיניות בדמותם של השניים: שיער סתור, איפור מעושן, ניחוח רוקנרול ובגדים שרחוקים שנות אור מהזוהר הפריזאי של איב סאן לורן, שוודאי מתהפך ברגעים אלו בקברו. סלימאן הרכיב מערכות אנטי-גלאם, כמו שמלת ערב מבד טול מוזהב בגזרת מרילין, שנלבשה כשמעליה חולצת פלנל משובצת. במקרה אחר הוא שלח אל המסלול דוגמנית במכנסונים וגרבוני רשת ומעליהם מעיל פרווה בצבעי ניוד - סטיילינג שמותאם מראש לכוכבות הוליווד הצעירות. הקולקציה זכתה לביקורות מעורבות, שבמרכזן הטענה כי סלימאן לקח פנייה חדה, אולי חדה מדי, מהמורשת של איב סאן לורן.

5. הגאווה הישראלית: הדוגמנית נעם פרוסט

אם לא מחשיבים את מעצב האופנה אלבר אלבז מלנוון כישראלי המצליח ביותר בעיר האורות, הרי שהתואר הגאווה הישראלית לשבוע האופנה הנוכחי בפריז מגיע לדוגמנית הישראלית הצעירה נעם פרוסט, שעשתה חיל על מסלולי התצוגות. את פרצופה הייחודי של פרוסט זכינו לראות בתצוגות חשובות כמו זו של ג'ון גליאנו, קום דה גרסון, ורוניק ברנקווינו ועוד. לשמחתנו, פרוסט היא דיירת קבע על מסלולי התצוגות בשבועות האופנה המרכזיים בעולם. רק בחודש שעבר זכינו לצפות בה בתצוגות של מרי קטרנזו, ז'אן פייר ברגנזה, KTZ, כריסטופר ריבורן ואחרים, במסגרת שבוע האופנה בלונדון. וזוהי רק ההתחלה. לדברי הסוכנת אלינור שחר, המייצגת את הדוגמנית, פרוסט צפויה להופיע בתצוגות הקוטור שיתקיימו בקיץ, וכבר נעשה עבורה בוקינג לשבוע האופנה בניו יורק שיתקיים בספטמבר הקרוב. אנחנו נמשיך לעקוב אחריה ולדווח.

נעם פרוסט מדגמנת בתצוגה של ג'וניה ווטנבה (צילום: gettyimages)
נעם פרוסט מדגמנת בתצוגה של ג'וניה ווטנבה (צילום: gettyimages)

6. ההלבשה התחתונה: ETAM מנסים לעשות ויקטוריה

חברת הלנז'רי הצרפתית ETAM פתחה את שבוע האופנה של פריז במפגן כוח מרשים, לפחות אלו היו הכוונות במותג. תצוגת הענק של החברה ניסתה להתחקות אחר תצוגות הפאר של המתחרה ויקטוריה'ס סיקרט, כולל רשימה מכובדת של דוגמניות ומוזיקאיות לוהטות שהופיעו על המסלול - M.I.A, ריטה אורה ולילי אלן, שחגגה את הקאמבק שלה בשבוע האופנה.

התצוגה של ETAM. לא התרוממה גבוה כמצופה (צילום: gettyimages)
התצוגה של ETAM. לא התרוממה גבוה כמצופה (צילום: gettyimages)

זאת אומנם לא היתה ההופעה הראשונה של המותג במסגרת שבוע האופנה, אולם העונה הם התהדרו במופע גרנדיוזי מתמיד. אלא שבניגוד לאחות הגדולה והעשירה מאמריקה, התצוגה של ETAM לא התרוממה גבוה כמצופה, בעיקר כתוצאה מסטיילינג חלש ודגמים חסרי שיק. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הזיופים של הזמרות על הבמה. צפו בתצוגה המלאה ושפטו בעצמכם.

7. הקאמבק: הפרווה חוזרת

את האייטם הבא ארגוני הזכויות לבעלי חיים לא ישמחו לקרוא. כותרתו היא שחודש שבועות האופנה שהסתיים אמש בפריז מבקש לחזק את תעשיית הפרווה העולמית. אם במילאנו הצליחו פעילים לזכויות בעלי חיים להפר את שלוות המסלול כשקפצו עליו במחאה, שבוע האופנה בפריז עבר ללא תקלות מיוחדות בגזרה זו, חרף העובדה שעל המסלול עלו לא מעט פגרים מתים. בין המעצבים שהציגו פרוות ניתן למנות את בתי האופנה קלואה, בלנסיאגה ולנוון, וכמובן, המעצב ז'אן פול גוטייה. לצד המראה היוקרתי שמקבלת הפרווה כשהיא מופיעה במעילים וצעיפים ארוכים בעלי סגנון מלכותי, בבית האופנה קלואה העניקו לה פרשנות צעירה ופאנקית, כששולבה על וסט שחור בגזרה ספורטיבית. עם כל הצער שבדבר, בסיכום שבוע האופנה החשוב הזה, קשה להתעלם מהבשורה שהוא נשא על שובה של הפרווה.

לא מוותר על הפרוה. התצוגה של ז'אן פול גוטייה (צילום: gettyimages)
לא מוותר על הפרוה. התצוגה של ז'אן פול גוטייה (צילום: gettyimages)

8. הטרנד: המגבעת הגברית

תצוגות האופנה בפריז הציעו שלל כיסויי ראש - החל ממטפחות נזירה לבנות (מוגלר) ועד לכובעי בייסבול אופנתיים (ג'ון גליאנו), אבל מה שתפס לנו יותר מכל את העין היה טרנד המגבעות שחוזר אל הזירה לאחר שלוש שנים. הפעם זוהי מגבעת קטנה, שחורה, מהז'אנר שבוי ג'ורג' חבש על ראשו בעידן להקת "מועדון תרבות". ראינו אותה בתצוגה של אקנה, אצל ויויאן ווסטווד, אן דמולמיסטר, ובסגנון קצת יותר מעונב וליטאי א-לה מאה שערים, אצל יוז'י יאממוטו. המראה המתקבל אומנם שאוב מעולם ההלבשה הגברי, אבל דווקא חלק גדול מהצעות הסטיילינג שילבו אותו עם שמלות אווריריות ונשיות. אתן מוזמנות לנסות בעצמכן.

אפשר לנסות בבית. מגבעת בתצוגה של יוז'י יאממוטו (צילום: gettyimages)
אפשר לנסות בבית. מגבעת בתצוגה של יוז'י יאממוטו (צילום: gettyimages)

9. העב"ם: H&M מציגים בשבוע האופנה

רשת האופנה השבדית לא ממש אוהבת את הטענות הרואות בה כמתרגמת טרנדים של בתי אופנה מובילים לכדי אופנה זולה והמונית. כתגובה, העונה השתלבה הרשת בלוח התצוגות של שבוע האופנה בפריז לצד כריסטיאן דיור ולנוון, כשווה בין שווים. בכך מנסה H&M לבשר לעולם כי היא בית אופנה לגיטימי ומוביל, שלא נופל במאומה מבתי האופנה המציגים לצדו.

על הקולקציה הופקדה מעצבת החברה אן סופי יוהנסון, שהציגה קולקציה, איך לומר זאת בעדינות, חסרת קו מוביל ונטולת אופי. היו שם מכנסוני עור עם ניטים, שמלות מקסי עשירות בבד שניסו לשדר יוקרה, והרבה כוונות טובות שלא הצליחו להתרומם מהרצפה של מוזיאון רודן בפריז, החלל שאירח בעבר את התצוגה של דיור. יש לקוות כי בעונות הקרובות תשכיל H&M ליצור קולקציה בעלת שפה אחידה. וגם אם לא, תמיד יהיו לה שיתופי הפעולה הגדולים כדי להחליק כיפים עם המעצבים הגדולים של פריז ומילאנו.