>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

הייתם משלמים 1,000 ליש"ט עבור ספר אמנותי ובו תצלומים של אשת אוליגרך רוסי נודע בפוזות ארוטיות? כנראה שיש מי שכן. בימים אלה ראה אור ספר חדש של צלמת האופנה הנודעת אלן פון אנוורת' (הוצאת Taschen), שמעורר עניין מחודש באשת החברה והדוגמנית הרוסייה אולגה רודיונובה, אשתו של האוליגרך הרוסי סרגיי רודיונוב, אשר עשה את עיקר הונו בתחום התקשורת.

  (צילום: אלן פון אונוורת)

The Story of Olga הוא השני בסדרת ספרים בכיכובה של רודיונובה, ומשמש כהמשך לספר הראשון, The Book of Olga, שצילמה לפני ארבע שנים הצלמת הצרפתייה בטינה ריימס (גם הוא בהוצאת Taschen), אשר הפך לסולד אאוט תוך חודשים ספורים. את כל תעשיית הספרים המשגשגת הזו מממן בעלה של רודיונובה, שבאופן מפתיע תומך באקסהיביציוניזם של בת זוגו.

רודיונובה בת ה-37 היא שחקנית, מנחת טלוויזיה, דוגמנית ואשת חברה פופולארית במוסקבה, הנשואה מזה עשור לסרגיי. לשניים ילדה בת 17 ולא מעט מיליונים פנויים בחשבון הבנק. לפרסומה הרב זכתה בשנת 2000, אז הופיעה על שער המהדורה הרוסית של מגזין פלייבוי - הראשון בשערי המגזינים בהם כיכבה, וכן כדוגמנית בהפקות אופנה במגזינים ווג איטליה, W ואחרים.

מתוך הספר The Story of Olga (צילום: אלן פון אונוורת)
מתוך הספר The Story of Olga (צילום: אלן פון אונוורת)

במקביל מימן הבעל סרגיי פורטרטים רבים של אשתו, שצולמו על ידי מיטב צלמי האופנה בעולם, ביניהם הלמוט ניוטון ז"ל, דיוויד לה שאפל ופיטר לינדברג. המפגש עם צלמת האופנה הצרפתייה בטינה ריימס, הוליד שיתוף פעולה בין השתיים ובהזמנתו של הבעל גם נולד הספר הראשון, שראה אור ב-2008 והודפס ב-1,000 עותקים בלבד. לדברי ריימס, התופעה של נשות אוליגרכים המצלמות עצמן בפורטרטים אופנתיים על גבול הארוטי אינה חדשה, ובין השנים 2006-2008 היא צילמה כשמונה נשות אוליגרכים שונות בהזמנה פרטית.

"בעלה של אולגה שלח לי מספר תמונות שלה שהיו נוראיות", סיפרה ריימס בראיון לגרדיאן הבריטי ב-2008 על הקשר שנוצר בינה לבין משפחת רודיונוב. "ניתן היה להבחין מהתצלומים כי היא מאוד יפה, אבל היא נראתה בהם מאוד וולגרית. הראיתי אותם לסטייליסט ולמעצב השיער שאיתם אני עובדת והם אמרו 'אנחנו הולכים לבלות מספר ימים איתה', ורמזו שיש עבודה רבה לעשות איתה. אבל כשהיא הגיעה לצילומים בבית החוף שלי בנורמנדי, היינו מופתעים. מהלימוזינה יצאה אישה מדהימה עם זוג רגליים ארוכות. היא נראתה יפה מאוד ולא זולה. גיליתי גם שהיא מאוד מצחיקה ואינטליגנטית. הספר נולד מתוך סט הצילומים הזה, ומצילומים נוספים שעשינו במשך שנה שלמה".

  (צילום: בטינה ריימס)

בתצלומים של ריימס נראית רודיונובה בתנוחות ארוטיות רבות, חלקן בסגנון S&M או בהשראת המלכה מארי אנטואנט, לבושה בתלבושות מקוריות מתוך סרטה של סופיה קופולה על המלכה תאבת הכוח. ברוב המקרים מככבת רודיונובה בעירום פרונטלי מלא או חלקי, שלא משאיר מקום לדמיון. בתמונה אחת היא מתנה אהבים עם גבר, כשגופם של השניים מרוח בטלק לבן, ובתמונה אחרת היא שוכבת עירומה על המיטה וכותבת על גופה בנוצה טבולה בדיו אדום.

למרות הסגנון הפרובוקטיבי, לתמונות אפיל אופנתי והן יכלו להשתחל בקלות אל מגזיני אופנה שונים בעולם. ארבע שנים לאחר מכן, חברה רודיונובה לצלמת המוערכת אלן פון אנוורת', הפעם, לסיפור מסגרת אחר. בספר החדש, שרובו מורכב מתצלומים בשחור לבן, מגלמת אולגה אלמנה רוסייה עשירה, המוצאת פורקן לאבלה באורגיות המוניות בטירה גותית. גם כאן מככבים מוטיבים של יחסים סאדו-מזוכיסטיים ואלמנטים אופנתיים. סגנון הצילום המעושן של פון אנוורת' מצליח לייצר אפיל רך וסקסי, בניגוד לפריימים החדים והמיניים של ריימס.

בראיון שהעניקה לגרדיאן ב-2008 סיפרה רודיונובה כי במהלך הצילומים הרגישה בנוח עם חשיפת גופה, אך עם זאת, היו גם מקרים בהם הרגישה חשופה מדי. "מדי פעם שאלתי את בטינה אם סצנה מסוימת הכרחית ממש. היא ענתה שכן. במקרים מסוימים העלינו לדיון משותף סצנות מסוימות, עד שהרגשתי בנוח איתן. אם מישהו היה אומר לי תתפשטי, לא הייתי יכולה לעשות זאת. אני צריכה מוטיבציה אישית". באותו ראיון סיפרה כי במהלך העבודה לא הרגישה בנוח עם אנרגיות של מצולמים נוספים לצדה בספר, שהורחקו מיום הצילומים. "אני צריכה להרגיש בנוח כשאני מתפשטת ליד 20 אנשים", הסבירה.

רודיונובה לא היתה צולחת את המסע הזה ללא תמיכתו ועידודו של בעלה סרגיי, שכאמור אף מימן את הפרויקטים לכל אורך הדרך. בראיון לתכנית החדשות הטלוויזיונית Russia Today השווה סרגיי את אשתו לדוגמנית ודיירת ארמון האליזה לשעבר קרלה ברוני. "קרלה ברוני היתה דוגמנית והיו לה כ-30 בני זוג", אמר בראיון וידאו (ראו סרטון). "כולם בצרפת מכירים את הגברים האלה, ולא נראה שמישהו בצרפת סובל מזה. הם גאים שהאישה הראשונה שלהם יכולה להתפשט בתצלום אמנותי, ואז למכור אותו במכירה פומבית. הרייטינג שלה גבוה יותר מזה של סרקוזי. לצערי, ברוסיה השמרנית דבר כזה עוד לא יכול להתקיים".

סרגיי רואה בשני הספרים לא פחות מעבודות אמנות המציגות את בת זוגו כאישה עצמאית. בשיחה עם הגרדיאן סיפר כי הוא רואה בספרים האלה אמצעי להאדרת כוחה של אשתו ועדות לחוזק מערכת היחסים שלהם. "לא באמת אכפת לי מה אנשים חושבים על הצילומים. להרבה אנשים יש בעיות משלהם במערכות יחסים. התצלומים של אולגה מייצגים חופש. חופש של אישה שלא חוששת להופיע באופן שבו אמנים רוצים להביע את יופייה. זהו גם ייצוג של חופש של גבר שבטוח ברגשות שלו, במערכת היחסים שלו עם אישה שהוא מעריך מאוד ועם המשפחה שלו. אני אהיה גאה מאוד אם הספר יהיה חלק מההיסטוריה של האמנות".