>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

מעצבת האופנה אלי קורמן עדיין נשמעת נסערת כשהיא נזכרת בימים שבהם תרה אחר בגדי היריון ראויים בזמן שהתגוררה בניו יורק, כמעצבת בבית האופנה של אלי טהרי. "חרשתי את כל מנהטן: מהאפר איסט סייד ועד הסוהו בדאון טאון", היא נזכרת. "זה לא שלא היו בגדי היריון בחנויות, אבל ההיצע היה מאוד דודתי. אפילו במייסיס, בית כלבו יחסית מעודכן, קומת בגדי ההיריון היתה מחפירה. התפדחתי להיכנס. לאט לאט הבנתי שבגדי היריון לא מטופלים כראוי ברמה הבינלאומית. אפילו בניו יורק, הפאשניסטה הממוצעת לא יכולה להתלבש באופן אופנתי ויפה בתקופת ההיריון".

Imanimo. ''את יכולה לרכוש חולצת בייסיק בגאפ ב-7 דולר. אבל אצלנו תמצאי פריטים ייחודיים יותר'' (צילום: אסף עיני)
Imanimo. ''את יכולה לרכוש חולצת בייסיק בגאפ ב-7 דולר. אבל אצלנו תמצאי פריטים ייחודיים יותר'' (צילום: אסף עיני)

עם שובה ארצה לפני שלוש שנים, גילתה קורמן כי גם בישראל, חרף עידוד הילודה והיסטריית הדמוגרפיה, היצע בגדי ההיריון האופנתיים ירוד עד בלתי קיים. זאת, למעט מותגי ייבוא במחירים גבוהים ורשת החנויות של המעצבת אבישג ארבל. "לצערי, גם מחלקות ההיריון של טופשופ ו-H&M לא עודדו אותי", היא אומרת. בשנת 2010 היא חברה לחברתה לספסל הלימודים בשנקר, מעצבת האופנה טל כספי, ויחד הקימו את מותג בגדי ההיריון האופנתי Imanimo (מיפנית: בקרוב), משחק מילים הכולל גם את המילה אימא. עד לאחרונה נמכר המותג באופן בלעדי בבוטיקים ברחבי העולם ובחנויות מקוונות ברחבי הרשת כמו myhabit האמריקאי ו-emoi-emoi הצרפתי. השבוע הן משיקות את אתר מכירות האונליין הישראלי של המותג, לטובת ההריוניות המקומיות. וכפי שקורמן אומרת, ובצדק: "ישראל היא שוק חזק מאוד. חצי מהנשים במרכז תל אביב כרגע בהיריון".

כספי וקורמן נפגשו במחלקה לאופנה בשנקר וסיימו את לימודיהן במחזור 2005, לצד בוגרים כמו המעצבת ליהי הוד, והמאיירת שירה ברזילי. עם סיום הלימודים הן פנו לדרכים שונות. קורמן, 33, נסעה לניו יורק ועבדה במספר חברות אופנה; כספי, 43, שימשה במשך שלוש שנים כאסיסטנטית למעצבת דורין פרנקפורט, ולאחר מכן פתחה את הבוטיק Back Yard ברחוב פרישמן בתל אביב, שנסגר לאחר תקופת פעילות קצרה. כנשים שעברו יותר מהיריון אחד (לכספי יש שלושה ילדים בגילאי 7, 16 ו-17; לקורמן יש שני ילדים בגילאי 3 ושנה וחצי), הפוטנציאל שזיהו בשוק בגדי ההיריון, הביא אותן להחלטה להקים מותג ייעודי לנשים בהיריון, כשלנגד עיניהן מטרה אחת: בגדי היריון אופנתיים המשיקים לטרנדיים עונתיים לנשים בטווח הגילים 25-40.

המעצבות אלי קורמן וטל כספי. ''ישראל היא שוק חזק מאוד. חצי מהנשים במרכז תל אביב כרגע בהיריון'' (צילום: ענבל שמביק)
המעצבות אלי קורמן וטל כספי. ''ישראל היא שוק חזק מאוד. חצי מהנשים במרכז תל אביב כרגע בהיריון'' (צילום: ענבל שמביק)

"בניגוד לארצות הברית ואירופה, מצב בגדי ההיריון בארץ עוד יחסית טוב מהבחינה האופנתית", הן אומרות יחד. "לפני שנה היינו בתערוכה בפריז, ומולנו היה דוכן של חולצות טי עם הדפסים של כוכב מנצנץ על הבטן או בדיחות כאלה שממש לא הצחיקו אותנו. הופתענו לגלות כי בסופו של דבר, הקניינים עמדו בתור לדוכן שלהם". גם בצילומי הקולקציה היה חשוב לשתיים להציע אלטרנטיבה. "לא רצינו את כל התמונות של ההריונית החובקת בטן, כפי שאתה רואה בדרך כלל בתמונות של מותגי היריון", אומרת קורמן.

Imanimo. לא רוצות להיכנע לשיטת הקונסיגנציה  (צילום: אסף עיני)
Imanimo. לא רוצות להיכנע לשיטת הקונסיגנציה (צילום: אסף עיני)

בסטודיו הקטן שלהן בסמטה ציורית בלב תל אביב, ניתן למצוא בעיקר שמלות, חולצות וטוניקות, בגזרות קרובות לגוף. מהז'אנר שאפשר למצוא בהרבה חנויות מעצבים צעירים החביבים על תל אביביות מעודכנות בהבדל אחד: מקום לבטן הגדלה. למשל, ז'קט בסגנון אופנוענים שעשוי פוטר עם שני רוכסנים חיצוניים המעניקים לו מראה מחוספס, או אוברול עשוי מכותנה מכובסת, שנראה לא פחות אופנתי מאלו הנמכרים בזארה. עם זאת, המחסור בפריטים חשובים כמו מכנסיים או ג'ינסים ("אנחנו משאירות את התחום הזה למומחים") הופך את המותג לפחות אפקטיבי, בעיקר כי נשים בהיריון מעדיפות לסגור את הפרשה בחנות אחת ולא לכתת רגליים. בנוסף, קורמן את כספי מציעות פריטי לבוש שאינם מודולריים, כלומר, שלא מתאימים את עצמם למצב הבטן המשתנה תדיר לאורך ההיריון. בתגובה לשתי הבעיות שאני מעל בפניהן, הן אומרות כי "מעניין אותנו לתת את הזווית האופנתית בלבד".

Imanimo. משאירות את הג'ינסים למומחים (צילום: אסף עיני)
Imanimo. משאירות את הג'ינסים למומחים (צילום: אסף עיני)

והזווית האופנתית אכן קיימת, ובאופן בולט ביחס לכל מותג המציע בגדי היריון בישראל. למה, אם כן, השתיים מסרבות למכור את מרכולתן האופנתית בחנויות האופנה בישראל? הסיבה המרכזית לכך היא שיטת הקונסיגנציה הנהוגה בשוק האופנה הישראלי, לפיה המעצבים משולמים על ידי הבוטיקים רק לאחר שהסחורה נקנתה. שיטה בעייתית שפועלת בעיקר לטובת הבוטיקאי ומקשה מאוד על המעצבים הקטנים. "נשבענו לא לעבוד בשיטה הזאת מההתחלה", אומרת כספי, "אבל בתחילת הדרך בכל זאת ניסינו. אחרי מספר חודשים שהכסף לא הגיע בזמן והיו מחזירים לנו בגדים עם כתמי מייק אפ, החלטנו לוותר על מכירה בבוטיקים בישראל. צריך עצבי ברזל כדי לעבוד מול חנויות. לדעתי בעלי בוטיקים צריכים ללמוד כיצד לבנות תמהיל נכון ולמכור אותו, במקום לנצל את החולשה של מעצבים. כיום, עם פריחת חנויות האונליין, קל יותר לעקוף את הבוטיקים".

מחירי הפריטים של Imanimo אינם זולים: אוברול 550 שקל, חולצה, 200 שקל – השתיים טוענות כי הן מציעות אופנה ייחודית שלא תמצאו ברשתות האופנה לבגדי היריון. "את יכולה לרכוש חולצת בייסיק בגאפ ב-7 דולר. אבל אצלנו תמצאי פריטים ייחודיים יותר, וגם הבייסיק יהיה מעט שונה ובגזרה מחמיאה יותר לגוף".