>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

אפילו אדי הלחות המהבילים שעטפו את ביתן 1 בגני התערוכה לא הצליחו לעמעם את התרגשותם של המתאספים בכניסה. בעוד דקות ספורות תחל תצוגת סתיו-חורף 2012-13 של קסטרו – ההוכחה לכך שלמרות כל הסימנים בשטח, הקיץ לא יישאר איתנו לנצח. כמה דקות מאוחר יותר, בתוך אולם שכוסה בווילונות ארגמניים בהשראת החדר האדום בסדרת הקאלט "טווין פיקס" – אשר שימש השראה גם בעיצוב הקולקציה – ותוגבר במיזוג אימתני, כמעט היה אפשר להאמין שמתישהו, באמת יהיה כאן חורף.

גל גדות לקסטרו. דגש על טקסטורות בבדים (צילום: גורן ליובוביץ)
גל גדות לקסטרו. דגש על טקסטורות בבדים (צילום: גורן ליובוביץ)

האווירה האפלולית על גבול הפטיש נשמרה גם לאורך תצוגת האופנה העונתית, שבמקום שטיקים של הופעות ישראליות עם טעם של חו"ל (בעבר ראינו כבר על הבמה של קסטרו, למשל, את אסף אמדורסקי וההרכב TYP של עברי לידר) התמקדה הפעם בבגדים עצמם. אם בקולקציית קיץ 2012 חזרו מעצבי קסטרו לאפיל מדברי מקומי ומתריס שעמד בניגוד לרשתות האופנה הבינלאומיות הרבות שנחתו בישראל בשנים האחרונות, החורף הזה הם ללא ספק חולמים אירופה. ולא סתם אירופה, אירופה של בורדלים עם אורות אדומים, בגדי עור ומעילי צמר צבאיים, וחליפות מחויטות תואמות. האם הסגנון הזה יתחבב במהרה על הקהל הישראלי ויביא אל החורף המקומי והקליל ניחוחות בינלאומיים? רק ימים יגידו. אז עד שאחוזי הלחות יתחלפו בטפטופים, הנה מה שחשבנו על הקולקציה החדשה של קסטרו, גם לנשים וגם לגברים.

לירז דרור לקסטרו. בגדי עור בסגנון פטישיסטי (צילום: גורן ליובוביץ)
לירז דרור לקסטרו. בגדי עור בסגנון פטישיסטי (צילום: גורן ליובוביץ)

קולקציית הנשים

נקודות האור

מרקמים במקום הדפסים. אין זה סוד שהסגנון הישראלי ידוע לשמצה בזכות עודף של צבעים והדפסים, שאמורים לייצר מראה "שמח", אך בפועל נראים כתאונת עבודה של צייר מתחיל. החורף בחרו בקסטרו לצמצם את כמות ההדפסים, ולהשתמש במקומם בבדים עם טקסטורות נוצצות, משחקי שקיפויות ועיטורים של ניטים מוזהבים, שיצרו מראה מרובד בלי לוותר על האלגנטיות. גם ההדפסים שכן נראו בקולקציה – בעיקר של פרחים בהשראת גובלנים בחולצות מכופתרות וחצאיות מתנפנפות, ושל דוגמאות גיאומטריות א-לה פראדה בחליפות צרות לערב – שמרו על מינון רטרו אופנתי ולא מאיים.

פיתוח המראה המחויט וקו העור. בהמשך להשקת קו "בלאק" האלגנטי יותר בעונה הקודמת, ניכר שקסטרו ממשיכים את המהלך של ייצור בגדים מחויטים שאמורים להוציא את המותג מנישת הקז'ואל בלבד. לאחר שבמשך שנים רבות ספגה הרשת לא מעט ביקורת על גזרות מחויטות לא מהוקצעות ולא מחמיאות, הקולקציה הנוכחית מצביעה על שיפור משמעותי בתחום. קסטרו היא אולי עדיין לא המקום לחפש בו חליפה שיושבת "מיליון דולר", אבל שילוב אופנתי בין חצאית אריג באורך הברך בצבע בורדו עמוק לסריג מוזהב בגזרה מרובעת או בין חצאית מקסי מתנפנפת לווסט עור מרובה תיפורים – יכול בהחלט ליצור מראה עדכני, מחמיא ומתוחכם במינימום מאמץ.

לירז דרור לקסטרו. הדפסים בהשראת גובלנים (צילום: גורן ליובוביץ)
לירז דרור לקסטרו. הדפסים בהשראת גובלנים (צילום: גורן ליובוביץ)

נקודות החושך

גזרות לא נדיבות. בעוד בתי אופנה יוקרתיים יכולים להרשות לעצמם לייצר בגדים שייראו טוב רק על נשים שמבלות את חייהן במכון הכושר, רשתות האופנה צריכות לפנות לכולן. בטח אם מדובר בישראל, שבה קהל היעד הפוטנציאלי מצומצם מלכתחילה. אוסף המכנסיים בעובי גפרור, חצאיות העיפרון שאפילו הדוגמניות בקושי הצליחו ללכת בהן והמעילים הרחבים – שאומנם השאירו לא מעט מקום לגוף אך גרמו לו להיראות חסר צורה למדי – מתאימים בעיקר לגל גדות ולירז דרור. עכשיו בינינו, כמה נשים ישראליות באמת נראות ככה?

איפה הזווית הישראלית? לאחר שבעונה הקודמת הוכיחו קסטרו כי הם יכולים לשאוב השראה מאלמנטים מקומיים ולנסות לייצר המשכיות למותגי אופנה מיתולוגיים וייחודיים שצמחו בארץ משילוב בין תרבות מערבית למזרח תיכונית, החזרה למראה אירופאי פר-אקסלנס – אסתטית ככל שתהיה – מעלה את התחושה שהרשת נעה עם הטרנדים מחו"ל יותר מאשר מייצרת זהות עצמאית. נכון, לכולנו יש חלומות על כיבוש העולם הגדול, אבל בלי זווית מקומית ייחודית, תמיד נישאר חיקוי חיוור של מה שכבר עשו לפנינו.

יונתן ווגמן לקסטרו. שיפור משמעותי במחלקת המחויטים של הרשת (צילום: גורן ליובוביץ)
יונתן ווגמן לקסטרו. שיפור משמעותי במחלקת המחויטים של הרשת (צילום: גורן ליובוביץ)

קולקציית הגברים

נקודות האור

קו הדנים. כבר מספר עונות שקו הדנים של קסטרו, Blue, מתמודד בכבוד עם התחרות הניטשת בשוק הג'ינס הישראלי. הסיבה המרכזית להצלחת הקו נעוצה במענה שקסטרו מציעה למי שמחפש מכנסי ג'ינס אופנתיים במחיר נוח יחסית (169-399 שקל). סיבה נוספת היא פריטי הדנים האחרים בקולקציה: מחולצות ג'ינס במגוון שטיפות בהירות, שטופלו ביסודיות באמצעות שטיפות, קרעים ועבודת טלאים. גולת הכותרת בקבוצה היא ז'קט קווילט מחויט מג'ינס, שמשדרג את הג'ינס הפשוט לכדי מראה מתוחכם יותר, שיתאים למי שמחפש ז'קט רב תכליתי – למשרד בבוקר ולדרינק בערב.

סבנטיז שיק. צווארון הגולף חוזר, ואיתו גם מכנסי הבייבי קורדרוי (בעלי פסים דקים יותר מהקורדרוי המוכר), שמגיעים בשבעה צבעים, ביניהם ירוק בקבוק, קאמל, בורדו, כחול נייבי ואפור. קבוצת בגדי הגברים שפתחה את התצוגה העמידה קבוצת פריטים שהעניקו פרשנות מחודשת לשנות ה-70 הרחוקות, באמצעות שילובי בדים כמו ניילון ופוטר, ותוך שימוש בקשת צבעים רחבה. מלבד הגולף והקורדרוי, תוכלו למצוא בקבוצה זו גם את הקווילט ואת השימוש המבוקר בקטיפה, שמעניק לבגדים מראה זוהר. במילים אחרות, קסטרו הצליחה להפיח חיים מחודשים בעשור ישן שנעוץ עמוק בזיכרון הקולקטיבי של קהל היעד שלה, והיא עשתה זאת בהצלחה מרובה.

ז'קט לכל גבר. אם להסתמך על התצוגה שהעמידה קסטרו הבוקר (ראשון), פריט המפתח לגברים בחורף הקרוב יהיה הז'קט - באורך המותניים או מעט ארוך יותר, מחויט או ספורטיבי, מג'ינס או מקטיפה. על אף שמדובר בפריט חורפי בסיסי ומתבקש בקולקציה רחבה שכזו, ניכר כי הפעם הוא קיבל דגש משמעותי יותר, הן מהבחינה הכמותית והן מהבחינה האיכותית. הנוכחות המאסיבית של הז'קט בקולקציה היא תוצאה ישירה של קו BLACK המחויט שהשיקה קסטרו לפני כחצי שנה, אשר יחד איתו חל שיפור משמעותי במחלקת המחויטים של הרשת. עם זאת, עדיין נדרשת מקסטרו עבודת דיוק בגזרת הז'קטים, שבמקרים מסוימים לא ישבו טוב אפילו על הדוגמנים. ואם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר.

יונתן ווגמן לקסטרו מן. קולקציה נטולת שיאים (צילום: גורן ליובוביץ)
יונתן ווגמן לקסטרו מן. קולקציה נטולת שיאים (צילום: גורן ליובוביץ)

נקודות החושך

פריטי העור. כמו מנות במסעדה טובה, גם פריטי עור חבים את הצלחתם לחומר הגלם ממנו הם עשויים. כלומר, גם אם המעצב יוציא תחת ידיו את הגזרה המושלמת, כל עוד המכנסיים או הז'קט עשויים מחומרים זולים או כאלה שפשוט נראים זולים - כל עבודתו יורדת לטמיון. אין ספק שלמעצבי קסטרו-מן היו כוונות טובות, אבל לצערם חלק נרחב מפריטי העור שהוצגו, לרבות המכנסיים, היו החוליה החלשה בקולקציה. במקרים רבים נראו פריטי העור זולים למראה, ובנוסף בקסטרו התקשו להתאים להם גזרה מנצחת. היו פעמים שבהן מכנסי העור היו צמודים מדי, והיתה הופעה אחת לפחות על המסלול שבה הם נתלו על הדוגמן כשק חסר צורה. אנחנו אומנם מאושרים מהשתלטות העור על המלתחה החורפית, אבל לא בכל מחיר.

גזרות המכנסיים. בפרזנטציה המקדימה שערכה קסטרו לכתבי האופנה כשבוע לפני התצוגה, התנצל אחד המעצבים על כך שהמכנסיים לא מונחים טוב על הבובה מסיבה טכנית כלשהי. אלא שבתצוגה הבוקר התאכזבנו לגלות כי הסיבות הטכניות פגעו גם במראה המכנסיים על הדוגמנים. חשוב לציין כי חלק גדול מהמכנסיים בקולקציה, לרבות מכנסי הג'ינס, היו בגזרות טובות. אולם אלה שלא, יצרו תחושה של קולקציה ברמה לא אחידה. שתי הבעיות המרכזיות נצפו במכנסיים בגזרת צ'ינו שהיו הדוקים מדי לגוף הדוגמנים ויצרו ישבן פחוס, ובמכנסיים בעלי קו מפשעה נמוך מדי. מכנסיים הם פריט מרכזי במלתחה הגברית, ומן הראוי שקסטרו יעניקו להם את הכבוד לו הם ראויים.

שיאים ותשוקות. בניגוד לעונות קודמות שבהן קסטרו השתדלה להפתיע עם אטרקציות שהפכו את התצוגה למופע שמעבר לבגדים בלבד, הפעם ניכר היה כי מאחורי התצוגה עמדה החלטה להתמקד באופנה. אין בזה רע, אולם המונוטוניות שבה התנהלה התצוגה הפכה אותה לנטולת שיא או רגע זכיר כלשהו. בהתאמה, גם הפריטים בקולקציית הגברים לא הצליחו לייצר אצלנו כצופים שום רגע של שיא או לעורר תשוקה נחבאת אל פריט מסוים. הכול היה ממש בסדר, אבל לא יותר מזה.