>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

ולנטינה גואררו, בסך הכול בת עשרה חודשים, הפכה לסנסציה מיד בתום הופעת הבכורה שלה בתצוגת האופנה של מעצבת בגדי הים הספרדייה דולורס קורטז, שנערכה בשבוע שעבר במסגרת שבוע אופנת בגדי הים במיאמי. לקול תשואות הקהל, יצאה גואררו אל המסלול, נישאת בזרועותיה של המעצבת הספרדייה, כשעל פניה מבט של הלם ותמיהה. בתמונות ראשונות מתוך קטלוג המותג (הפונה לנשים, נערות וילדות) נראית גואררו כמו עוד תינוקת מחייכת שמשחקת עם גרגירי החול שעל שפת הים, אבל לא בגלל זה היא הפכה לסיפור הבוער של השבוע החולף ברשת. גואררו היא ילדה הלוקה בתסמונת דאון, אולי המפורסמת ביותר כיום בעולם.

התינוקת ולנטינה גואררו בקמפיין של דולורס קורטז
התינוקת ולנטינה גואררו בקמפיין של דולורס קורטז

גואררו היא לא הראשונה הלוקה בתסמונת דאון שהופיעה כמקדם מכירות לקמפיין אופנה. בינואר האחרון התפרסמו תמונות ראשונות של ריאן לנגסטון בן ה-6, הלוקה בתסמונת דאון, בקמפיינים לאופנת ילדים של רשתות האופנה האמריקאיות נורדסטורם וטארגט. האם מדובר בגימיק תקשורתי שנועד לשרת את מערך יחסי הציבור של המותג? או שאולי עולם האופנה פשוט מנסה להפגין טולרנטיות כלפי האחר בחברה?

תצוגת האופנה בקייב. בחירה בדוגמנים בעלי מוגבלויות (צילום: רויטרס)
תצוגת האופנה בקייב. בחירה בדוגמנים בעלי מוגבלויות (צילום: רויטרס)

אמה של גואררו, ססיליה פרננדו, היא אחת ממגישות הטלוויזיה הלטינית הידועות במיאמי. לדבריה, תעשיית האופנה היא שדה אופטימלי להעברת מסר של שוויון ואחידות. "היוזמה ריגשה אותי מאוד, כי בקטלוג מופיע מסר ברור של האחדה: כל הילדים ראויים לאותן הזדמנויות, ללא קשר למצבם הפיזי, הכלכלי, החברתי, הגזעי או הרפואי", סיפרה ל"האפינגטון פוסט". והמעצבת דולורס קורטז הוסיפה כי, "אנשים עם תסמונת דאון הם יפים וראויים לאותן הזדמנויות כמו כל שאר האנשים".

הקמפיין של דולורס קורטז. ''אנשים עם תסמונת דאון הם יפים וראויים''
הקמפיין של דולורס קורטז. ''אנשים עם תסמונת דאון הם יפים וראויים''

על אף התגובות החיוביות שקיבלה קורטז, היו גם מספר גופים שביקרו את השימוש - הציני לדבריהם – בגואררו הקטנה. הסופרת אי.אס סמית' כותבת באתר האינטרנט Xojane.com כי הבחירה בדוגמנים בעלי צרכים מיוחדים חיובית, כל עוד לא מצביעים עליהם כמיוחדים ומזכירים לכולם את השונות שלהם. בהתייחס לצעד של קורטז היא אומרת כי "היה לה חשוב להכריז על ולנטינה כילדה עם תסמונת דאון, בעיקר כדי להראות לכולם עד כמה היא אדם מתקדם".

תצוגת האופנה בקייב. ''כשאנו מסתכלים על אדם נכה, אנחנו צריכים קודם כל לראות את האדם שבו'' (צילום: רויטרס)
תצוגת האופנה בקייב. ''כשאנו מסתכלים על אדם נכה, אנחנו צריכים קודם כל לראות את האדם שבו'' (צילום: רויטרס)

הבחירה בדוגמנים בעלי מוגבלויות מיוחדות בתצוגות אופנה ובצילומים היא לא עניין חדש, אולם נדמה כי השבוע אלו הפכו לאביזר הכי לוהט בתעשיית האופנה. ללא שום קשר לסיפור של גואררו, בליל רביעי האחרון התקיימה בקייב, בירת אוקראינה, תצוגת אופנה נוצצת בכיכובם של גברים ונשים עם מוגבלויות שונות: חלקם עיוורים, אחרים חצו את המסלול בכיסאות גלגלים. תריסר מעצבי האופנה התגייסו להרים את התצוגה שמטרתה אחת: להביא את בעיית האזרחים עם המוגבלויות המיוחדות, שנמצאים בשולי החברה האוקראינית, לסדר היום הציבורי.

"אנשים על כיסאות גלגלים, עיוורים ונכים צריכים להרגיש רצויים", אמרה רקדנית הריקודים הסלוניים אילונה סלוגווינה בת ה-26, אשר דגמנה בתצוגה שמלת ערב נוצצת בצבע לילך, כשהיא ישובה על כסא הגלגלים שלה. יוליה קוזלוק בת ה-28, שהפכה משותקת לפני חמש שנים בעקבות תאונת דרכים, סיפרה כי היא מקווה שפרויקט מעין זה יעזור לחברה האוקראינית לקבל את האחר והשונה. "כשאני מתגלגלת בכיסא הגלגלים, בוהים בי כאילו אני חייזר", אמרה קוזלוק. "אבל אני בסך הכול בן אדם רגיל".

מאחורי הקלעים בתצוגת האופנה בקייב (צילום: רויטרס)
מאחורי הקלעים בתצוגת האופנה בקייב (צילום: רויטרס)

האם התצוגה בקייב תביא לשינוי? ימים יגידו. על פי דברים שאמרו מארגני התצוגה לסוכנות הידיעות AP, שינוי אמיתי יבוא רק מתוך חינוך לקבלת האחר והשונה בחברה הפוסט סובייטית, שבה אפילו היום ילדים עם מוגבלויות מוסתרים בדרך כלל בבתי ספר מרוחקים, או נשלחים לבתי יתומים מיוחדים. באוקראינה, מתברר, מוותרים מראש על ההזדמנות לאפשר לאותם ילדים אינטראקציה עם ילדים אחרים.

"כשאנו מסתכלים על אדם נכה, אנחנו צריכים קודם כל לראות את האדם שבו", אמרה לסיכום נטליה סקריפה, שיזמה את התצוגה בקייב. "רק אז ניתן לשים לב לשונות שלו: האם הוא גבוה או נמוך, בלונדיני או ברונטי, בעל מוגבלות או לא". ואולי באמת הגיע הזמן שתחום האופנה, שעל פי רוב בולט בעיקר בהחדרת מודלים לא אנושיים של יופי, ישתמש בכוחו למטרה חברתית חשובה כזו.