>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

80 שנה לאחר שהושק דגם הטייסים של חברת ריי באן, הוא עדיין אחד העיצובים הפופולריים ביותר של החברה, וזוכה גם לשלל פרשנויות ממותגי משקפיים נוספים. לאחרונה זכה הדגם גם למהדורה חדשה של משקפי ראייה, שהפכו לפופולריים בקרב היפסטרים צעירים שזיהו את הפוטנציאל האופנתי שלהם. כפי שאפשר היה לצפות, בעקבותיהם נוצרו גם שלל גרסאות של מותגי אופטיקה רבים.

קיץ 2012: משקפי ראייה מדגם טייסים של ריי באן (צילום: קית גלסמן)
קיץ 2012: משקפי ראייה מדגם טייסים של ריי באן (צילום: קית גלסמן)

מספיק להציץ בקמפיין הקיץ של גוצ'י שבו מככבת הדוגמנית אבי לי קרשאו במשקפי ראייה מעוגלים במסגרת מתכת דקה בסגנון דגם הריי באן המיתולוגי, או בדוגמנית נטשה פולי בדגם זהה במודעות הקמפיין של Dsquared2 – שניהם מותגים משפיעים בתחום האופטיקה. בקרוב, אפשר כבר להיות בטוחים, נזכה לראות פרשנויות זולות של הדגם, ועדר של צעירים במראה גיק-שיק אופנתי.

ההיסטוריה חוזרת: מייקל ג'קסון במשקפי טייסים עם עדשות מראה, 2005 (צילום: gettyimages)
ההיסטוריה חוזרת: מייקל ג'קסון במשקפי טייסים עם עדשות מראה, 2005 (צילום: gettyimages)

למרות האופנתיות הבלתי מעוררת של הדגם, משקפי הטייסים המיתולוגיים של חברת ריי באן נולדו בכלל מתוך מצוקה של קבוצת טייסים אמריקאית. האגדה מספרת כי במחצית הראשונה של שנות ה-30 של המאה הקודמת, שב סגן ג'ון מקריידי מטיסת ניסוי בכדור פורח והתלונן שבמהלך הטיסה סונוור קשות מהשמש, מה שהקשה עליו לנווט.

קיץ 2012: משקפיים עם עדשות מראה של Dsquared2 (צילום: איימי טל)
קיץ 2012: משקפיים עם עדשות מראה של Dsquared2 (צילום: איימי טל)

מקריידי פנה אל חברת בוש אנד לומב, וביקש שייצרו עבורו ועבור חבריו הטייסים משקפי שמש, שגם יגנו על העיניים וגם יהיו אלגנטיים. בשנת 1936 הושק לראשונה בארצות הברית דגם המשקפיים Aviator, הידוע כמשקפי הטייסים של חברת ריי באן (חברת בת של בוש אנד לומב), ואלו אומצו במהרה על ידי צוותי האוויר של ארצות הברית ועל ידי טייסים ברחבי העולם כולו.

לא מפספסת אף טרנד: מדונה במשקפי מסכה, 2005 (צילום: gettyimages)
לא מפספסת אף טרנד: מדונה במשקפי מסכה, 2005 (צילום: gettyimages)

הקאמבק המוצלח של משקפי הטייסים הוא חלק מחזרה אופנתית לדגמים נוספים שהיו פופולאריים בתחילת המילניום ובשנות ה-80 של המאה הקודמת: משקפיים במסגרות מסכה גדולות ומשקפיים עם עדשות מראה – שניהם מייצגים ברורים של המראה המוגזם, הנוצץ ומנקר העיניים, שאופייני ליציאה מתקופות של מיתון כלכלי.

חוזרים לאופנה: פריס הילטון במשקפי מסכה, 2005 (צילום: gettyimages)
חוזרים לאופנה: פריס הילטון במשקפי מסכה, 2005 (צילום: gettyimages)

לאחר שמאסו במראה הצנוע והסגפני של השנים האחרונות, מעצבי האופנה חוזרים לצבעוניות עזה ועשירה, המתבטאת בקולקציות הבגדים, כמו גם באביזרים המשלימים. מלבד המצאי בחנויות האופטיקה, ניתן לראות את הדגמים מככבים בשלל קמפיינים – מאלו של חברות האופנה פראדה ו-Dsquared2, ועד למותג האוסטרי אנדי וולף, המותג האיטלקי Illesteva והמותג הגרמני Mykita.

קיץ 2012: משקפיים עם עדשות מראה לגברים בקולקציה של אנדי וולף
קיץ 2012: משקפיים עם עדשות מראה לגברים בקולקציה של אנדי וולף

במקרה של שני הטרנדים האחרונים, אפשר להצביע גם על טוויסט אופנתי מעניין: לאחר שבשנות האלפיים הפכו משקפי המראה ומשקפי המסכה לרעה חולה בתעשיית האופנה כשסווגו כמוצר המוני ונפוץ מדי, עתה הם חוזרים מהדלת האחורית כמוצר אלטרנטיבי ומוקצן המאומץ על ידי חובבי אופנה מושבעים. במיינסטרים, לעומת זאת, מעדיפים בינתיים להישאר עם המסגרות הסולידיות והעדשות הכהות. יש לשער כי עד הקיץ הבא, הם כבר יהפכו שוב לאביזר פופולרי מאוד.

רוצים ללמוד להתאים את משקפי השמש למבנה הפנים? לחצו כאן