>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

שנת 2012 עוד לא הסתיימה, אך אפשר כבר להעריך כי היא תיזכר בעולם האופנה בעיקר בעקבות השיח המתגבר סביב מודל הרזון והניסיונות לשנותו. לאחר חוק הפוטושופ, שגרר לא מעט הדים בתעשיית האופנה המקומית והפך את ישראל ל"מדינה הראשונה בעולם שחוקקה חוק לגבי משקל מינימום לדוגמניות" (כפי שציין הדיילי טלגרף), מתגייסים למאבק גם מגזיני ווג מסביב לעולם. בתחילת השבוע הכריזו 19 עורכות מגזין האופנה המשפיע בעולם כי מעתה יצולמו למגזין רק דוגמניות המשדרות מראה בריא שאינו שדוף וחולני. בשלב זה, קשה מאוד לדעת אם מדובר בתרגיל יחסי ציבור בלבד או בניסיון ליצור שינוי אמיתי, אך אין ספק שההכרזה עצמה מעידה על המהפכה שעובר התחום כעת.

כדי להבין את התהליך שעובר דימוי הגוף הנשי המשתקף אלינו מבעד למגזינים, בשערים, קמפיינים והפקות אופנה, חזרנו אל תחילת שנות ה-90, המציינות את מהפכת מודל היופי הגדולה האחרונה, וניסינו לגלות מה קרה מאז שהפציעה קייט מוס הצעירה על שערי מגזינים וקמפיינים במראה נערי שדוף ושינתה את תפיסת היופי האופנתית והציבורית. קבלו את אבני הדרך המשמעותיות ביותר בשיח סביב מודל הרזון בעשרים השנים האחרונות.

שנות ה-90: קייט מוס

קייט מוס כיכבה על שער מגזין The Face כבר כשהיתה בת 16 והוכתרה על ידי הצלמת קורין דיי כמודל היופי החדש, אך היה זה הקמפיין לבושם CK One של קלווין קליין בשנת 1993 שהפך אותה לתופעה כלל עולמית. במהרה הפך ההרואין שיק למראה החם של הרגע, ודוגמניות רבות – כמו גם נשים ברחבי העולם – החלו לאבד ממשקלן כדי להתאים את עצמן לאידיאל החדש. מוס, שנחשבה בתחילה לאנטי המוחלט לסופר מודלס של שנות ה-80, הפכה לסופר מודל האולטימטיבית בעצמה.

2004: קמפיין דאב לנשים אמיתיות

אחרי קרוב לעשור שבו שלטו דוגמניות רזות מאוד בקמפיינים וכיכבו על שערי המגזינים, יצאה חברת Dove בקמפיין שטבע את המושג "נשים אמיתיות" – המשמש מאז כדי להגדיר נשים עם גוף שאינו תואם את הסטנדרטים הדרקוניים של עולם האופנה. תחת הסלוגן Real Beauty צולמו לקמפיין קבוצות של נשים שונות בחזיות ותחתונים בלבד, כשהרעיון הוא חגיגת המראה הטבעי, שמשתנה מאישה לאישה.

2007: קמפיין נגד אנורקסיה של מותג האופנה נוליטה

בעוד מרבית הדוגמניות רק נהיות שדופות יותר ויותר, מותג האופנה נוליטה מחליט לעשות בלגן ומגייס את הצלם האיטלקי אוליביירו טוסקאני ואת הדוגמנית האנורקטית איזבל קארו לקמפיין פרובוקטיבי נגד הפרעות אכילה. בתמונות הקמפיין מופיעה הדוגמנית המצומקת בעירום מלא, כשמעליה הכיתוב No Anorexia. קארו עצמה נפטרה בשנת 2010, לאחר שסבלה מהמחלה יותר מ-15 שנים.

פברואר 2009: בת' דיטו על שער מגזין לאב

שער גיליון פברואר 2009 של מגזין לאב יצר לא מעט רעש, כשהציג את הזמרת גדולת הגוף בת' דיטו בעירום מלא, חושפת לא מעט קפלי שומן וגם כמה קעקועים. עבור דיטו, לא היה בכך חידוש רב – כבר ב-2007 היא הצטלמה בעירום למגזין המוזיקה NME. עבור עולם האופנה, זו היתה קריאת תיגר על אידיאל היופי הכחוש של הדוגמניות המובילות. הפעם, לא היתה זו אישה מלאה שזכתה לככב על שער, וגם לא מישהי במידה גדולה, אלא שמנה אמיתית (ויש שיאמרו אפילו אוביס), שמפלי השומן החשופים שלה קראו תיגר על כל מה שתעשיית האופנה מייצגת.

2010: קמפיין Love Your Body של ויקטוריה'ס סיקרט

חשבתם לרגע שמעתה רק נשים מלאות או "אמיתיות" מוכנות לחשוף את גופן בקריאה לאהוב אותו? חשבו שנית. מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט גייס את מיטב הדוגמניות שלו – ובהן רוזי הנטינגטון וויטלי, שאנל אימאן ואלסנדרה אמברוסיו – לקמפיין של תחתונים וחזיות תחת הסלוגן "אהבי את גופך". כמובן שבמקרה הזה, הגוף שעלייך לאהוב הוא רזה, שרירי ובלתי מושג. בקונטקסט הנוכחי, היתה זו עוד התגרות בכל אותן "נשים אמיתיות" מסביב לעולם, שלעולם לא יוכלו לכבוש את הגזרה המושלמת הזו ולאהוב את גופן באמת.

אפריל 2010: גיליון המידות הגדולות של מגזין V

באפריל 2010 השיק מגזין V גיליון שלם המוקדש לנשים מלאות. בין עמודי המגזין הופיעו דוגמניות מלאות במכנסי ג'ינס ובבגדים תחתונים – ממש כאילו היה זה גיליון רגיל. הקריצה האירונית הברורה נבעה דווקא מהשער הכפול של המגזין, כשעל גרסה אחת התנוססה השחקנית השחורה המלאה גבורי (גבי) סידיבי, ואילו על השנייה הופיעה השחקנית הלבנה והרזה דקוטה פנינג. וחיה זאבה עם כבשה.

דצמבר 2010: קודי יאנג על שער מגזין ווג אוסטרליה

כמיטב המסורת בעולם המגזינים, מול כל שער שבוחר בדוגמנית מלאה אפשר למצוא עשרה שבחרו בדוגמנית כחושה. בווג אוסטרליה, למשל, לקחו את מודל הרזון צעד אחד רחוק מדי, ובחרו בדוגמנית הגבעולית קודי יאנג לשער גיליון דצמבר 2010, כולל הפניית שער לכתבה בנושא "הדיון על משקל הדוגמניות". מעט מאוחר יותר, אותה יאנג עוררה מיני-שערורייה ברשת, כשתמונות שלה הורדו מאתר חברת האופנה טופשופ בעקבות טענות שהמראה שלה מעודד אנורקסיה.

יוני 2011: דוגמניות מלאות על שער מגזין ווג איטליה

דוגמניות מלאות יכולות לעורר כותרות לא פחות סוערות מדוגמניות שדופות – כך הוכיח שער גיליון יוני 2011 של מגזין ווג איטליה. תחת הכותרת Belle Vere (יפות באמת) עיטרו את שערו של המגזין שלוש דוגמניות במידות גדולות, טארה לין, קנדיס הופיין ורובין לאוולי, לבושות בפריטי הלבשה תחתונה ונוטפות סקס אפיל. השער יצר לא מעט תגובות מסביב לעולם, וסימן את מאבקה של עורכת המגזין פרנקה סוזאני באנורקסיה. כחצי שנה מאוחר יותר השיק אתר האינטרנט של ווג איטליה גם עמוד של טיפים אופנתיים לנשים מלאות.

ספטמבר 2011: סטלה טננט מתכווצת על שער מגזין ווג איטליה

פעילות נגד אנורקסיה לחוד, ואופנה לחוד – כפי שמוכיח גיליון ספטמבר 2011 של ווג איטליה. רק שלושה חודשים לאחר שער הדוגמניות המלאות של המגזין, החליטה סוזאני לעטר את השער בצילום של סטיבן מייזל, שבו נראית הדוגמנית בת ה-40 סטלה טננט במחוך שמקטין את מותניה להיקף של 30 וקצת סנטימטרים. התצלום יצר שערורייה לא קטנה, והוכיח שוב כי כשרוצים למכור עיתונים – כל האמצעים כשרים.

דצמבר 2011: תמונה של קרלי קלוס יורדת מאתר ווג איטליה

שוב סוזאני, שוב סטיבן מייזל, ושוב מותניים בלתי אפשריים. את שנת 2011 סיים ווג איטליה עם שער של הדוגמנית הנוצצת קרלי קלוס, שהוביל להפקת אופנה בכיכובה תחת הכותרת Body by Kloss. המראה הגבעולי הידוע של קלוס כבר מוכר היטב לציבור חובבי האופנה, אך תמונה אחת שבה היא מסובבת את גופה וחושפת מותניים גרומים במיוחד – אולי כתוצאה של עבודת פוטושופ ואולי לא – עוררה תלונות זועמות על עידוד אנורקסיה והוסרה מאתר האינטרנט של המגזין. עכשיו, לאחר ההכרזה החדשה של עורכי ווג, מעניין יהיה לגלות האם סוזאני מגדירה את המותניים של קלוס כ"מראה בריא".

ינואר 2012: דוגמניות במידות גדולות מתפשטות במגזין Plus Model

אחד מהקולות הבולטים לשינוי מידות הגוף של הדוגמניות הנוכחיות היה המגזין הקנדי Plus Model, שפרסם בינואר השנה הפקת אופנה פרובוקטיבית שבה נראית הדוגמנית המלאה קטיה זרקובה בעירום מלא. ליד התמונות הופיעו עובדות שונות המצביעות על הקצנה של מודל הרזון, כמו "לפני עשרים שנה, משקלה של דוגמנית ממוצעת עמד על שמונה אחוזים פחות ממשקלה של אישה ממוצעת. כיום, משקלה של דוגמנית ממוצעת עומד על 23 אחוזים פחות".

פברואר 2012: טארה לין על שער מגזין אל הצרפתי

התחממות גזרת המידות הגדולות השפיעה גם על מגזין Elle הצרפתי, שבחר לעטר את שערו בתמונה של הדוגמנית המלאה טארה לין הלבושה בחולצת תחרה ותחתונים בלבד, ואף להכתיר אותה כ-The Body. דימוי גוף חדש? אנחנו לא היינו מהמרים על זה.

מרץ 2012: אדל על שער מגזין ווג הבריטי

הזמרת המלאה אדל מככבת על שער מגזין ווג הבריטי, אך הביקורות מתרכזת דווקא בעבודת הפוטושופ המסיבית שהצרה את היקפיה. באופן אירוני, בראיון שנערך איתה במגזין פיפל רגע לפני שהשער המדובר התפרסם, אמרה: "מעולם לא רציתי להיראות כמו דוגמנית על שער של מגזין, אני מאוד גאה לייצג את האישה הממוצעת. אולי כי אני לא מסתובבת עם אנשים נוראיים שעושים מהמראה שלי עניין כל כך חשוב".

מרץ 2012: חוק הפוטושופ עבר בכנסת

מי היה מאמין, מדינת ישראל הופכת להיות המדינה הראשונה בעולם המחוקקת חוק הקובע משקל מינימום לדוגמניות (לפי מדד מסת הגוף) וחובת פרסום אזהרה על שימוש בהצרת היקפים בפוטושופ בפרסומות. חוק הגבלת תת משקל בתעשיית הדוגמנות (בשמו המלא), שיזמה חברת הכנסת רחל אדטו, זכה לשבחים רבים, אך גם ללא מעט ביקורת – בעיקר מדוגמניות רזות כמו עדי נוימן שציינו כי הוא פוגע בפרנסתן ולא מתייחס באמת לבעיית הפרעות האכילה בקרב נערות, שאותה הוא מנסה כביכול למנוע.

אפריל 2012: דנה פרימן יוצאת נגד חוק הפוטושופ בפייסבוק

"אני אוהבת אנשים צנומים או אתלטיים עם גזרות מושלמות – שומן זה עידוד למחלה וחוק הפוטושופ יחד עם כל הממורמרות והלא מרוצות מעצמן יכולים לקפוץ לי. נמאסתן ממורמרות, הקנאה העבירה אתכן על דעתכן", כתבה היחצנית והדוגמנית השדופה דנה פרימן בפייסבוק, ויצרה דיון סוער. בעוד חלק מהקולות טענו שבעקבות החוק החדש נפתח ציד מכשפות אחר נשים רזות מטבען, אחרים המשיכו לטעון שהנפגעות העיקריות של מודל היופי הן נשים מלאות המודרות משדה האופנה. ימים ספורים אחר כך, בחרה הבלוגרית ודוגמנית המידות הגדולות ריי שגב להשיב לפרימן בפוסט משלה, שבו כתבה "מי נתן לך או לכל הדוגמניות במידה 0 תו תקן שלמות?".

מאי 2012: עורכי ווג בוחרים במראה הבריא

אפילו מגזין ווג הנחשב, שידוע כמכתיב המדיניות העולמית בנושאי אופנה, הבין שהגיע הזמן לנקוט עמדה בנושא משקל הדוגמניות באופן ציבורי. 19 עורכי המגזין ברחבי העולם הודיעו השבוע כי מעתה יצולמו למגזין רק דוגמניות במראה בריא, כלומר לא שדוף באופן חולני, ושאינן סובלות מהפרעות אכילה. כמו כן, כל הדוגמניות יהיו מעל גיל 16. המדיניות העולמית החדשה של ווג אמורה להיכנס לתוקף החל בחודש יוני, ביחד עם קריאה למעצבי האופנה להפסיק לייצר בגדים במידות גדולות מאוד. האם השינוי באמת בדרך? רק ימים יגידו.