>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

הערב (שני) יתקיים ערב הגאלה המסורתי במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, לקראת התערוכה "סקיאפרלי ופראדה: שיחות בלתי אפשריות", שתיפתח במהלך השבוע בעיר. התערוכה השנתית של המוזיאון המתמקדת בתחום האופנה (בחסות הווג האמריקאי), תוקדש הפעם לשתי מעצבות איטלקיות משפיעות וחשובות בהיסטוריה של האופנה: אלזה סקיאפרלי, שפעלה בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, ומיוצ'ה פראדה, המחזיקה באימפריה משפחתית שירשה בסוף שנות ה-70.

הצצה לתערוכה ''סקיאפרלי ופראדה: שיחות בלתי אפשריות'' (צילום: gettyimages)
הצצה לתערוכה ''סקיאפרלי ופראדה: שיחות בלתי אפשריות'' (צילום: gettyimages)

על פניו, אין דמיון בין שתי המעצבות. האחת היתה חלק מהתנועה הסוריאליסטית, השנייה היתה קומוניסטית; סקיאפרלי ראתה באופנה אמנות, פראדה רואה בה בעיקר הרבה כסף. אבל דבר אחד בכל זאת משותף לשתיהן – הן שינו לעד את פניה של האופנה במאה האחרונה. לרגל פתיחת התערוכה שחוגגת את הכוח הנשי באופנה, קבלו את חברות הפנתיאון של עולם האופנה: 10 הנשים המשפיעות ביותר על הסטייל של המאה האחרונה.

שאנל, תצוגת סתיו-חורף 2012-13 (צילום: gettyimages)
שאנל, תצוגת סתיו-חורף 2012-13 (צילום: gettyimages)

האלמותית: קוקו גבריאל שאנל

בשנת 1926 יצרה מעצבת האופנה קוקו שאנל את השמלה השחורה הקטנה, אחד הפריטים האיקונים במלתחה של האישה המודרנית. ציטוטה הנודע, "אופנה מתחלפת, סגנון הוא נצחי", הפך מאז למטבע לשון המאפיין את הלך הרוח של בית האופנה שהקימה: פריטים אלמותיים באיכות הגבוהה ביותר, כמו חליפת הטוויד ותיק הקווילט, שהפכו למושא תשוקתן של נשים בכל רחבי העולם, גם 41 שנה לאחר מותה.

אלזה סקיאפרלי, 1935. התייחסה לבגדים כאל יצירת אמנות (צילום: gettyimages)
אלזה סקיאפרלי, 1935. התייחסה לבגדים כאל יצירת אמנות (צילום: gettyimages)

העמוקה: אלזה סקיאפרלי

לאיטלקייה אלזה סקיאפרלי מקום של כבוד בפנתיאון של האופנה המודרנית, כמעצבת הראשונה שהתייחסה לבגדים כאל יצירות אמנות ולא ככסות בלבד. תרמו לכך קשריה בחוג האמנים הסוריאליסטיים איתם שיתפה פעולה, ביניהם מאן ריי וסלבדור דאלי. לזכותה ייאמר כי היתה הראשונה שהלבישה נשים בשורטס והעלתה אותן על עקבי פלטפורמה, וניסחה את המבנה השולט של תצוגות האופנה בנות זמננו. באופן לא מקרי, הבוקר פורסם כי איש העסקים דיאגו דלה ולה, המחזיק בין היתר גם במותג היוקרה Tod's, יחזיר לחיים בפברואר הבא את המותג סקיאפרלי, עם קולקציית אביזרים וקוסמטיקה. טרם נחשף שמו של המעצב שיעמוד בבית האופנה המחודש.

הכי קצר שאפשר. עיצובים ש מרי קוואנט, 1971 (צילום: gettyimages)
הכי קצר שאפשר. עיצובים ש מרי קוואנט, 1971 (צילום: gettyimages)

המשוחררת: מרי קוואנט

לשאלה האם מרי קוואנט המציאה את המיני או שהיה זה בכלל אנדרה קוראז', ענתה בעבר קוואנט כי "גם אני וגם קוראז' לא המצאנו את חצאית המיני, אלא הנערות שלבשו אותה ברחוב". בגדיה של המעצבת הבריטית הבולטת של הסיקסטיז שיקפו את הרוח המהפכנית ששלטה ברחוב הלונדוני בסיקסטיז.

סוניה ריקל. המעצבת הפריזאית החשובה של המאה (צילום: gettyimages)
סוניה ריקל. המעצבת הפריזאית החשובה של המאה (צילום: gettyimages)

הסורגת: סוניה ריקל

בשנת 2008 חגגה מעצבת האופנה סוניה ריקל 40 שנה לבית האופנה שהקימה בפריז, בתצוגה מדוברת ומשעשעת בה יצרו כל מעצבי העיר עיצובים בדמותה. גם אם השפעתה על תעשיית האופנה העולמית היתה בינונית בגודלה, עם קו הסריגים האיקוני שלה, אין ספק כי ריקל היא המעצבת הפריזאית החשובה של המאה, אשר בצלמה עוצבה האישה המודרנית - אלגנטית, אינטלקטואלית ופתיינית.

ויויאן ווסטווד, תצוגת סתיו-חורף 2012-13 (צילום: gettyimages)
ויויאן ווסטווד, תצוגת סתיו-חורף 2012-13 (צילום: gettyimages)

המורדת: ויויאן ווסטווד

אדריכלית הפאנק ויויאן ווסטווד שינתה בשנות ה-70 את פני האופנה, עם בגדי הפאנק שיצרה בבוטיק Let It Rock בלונדון. היו אלה בגדים קרועים ומושחתים, שהפכו מאז למדיה של תנועת הפאנק העולמית. הרדיקליות של ווסטווד מלווה אותה עד היום, אך את החולצות הקרועות החליפו שמלות ערב וחליפות חצאית אלגנטיות, המשלבות מוטיבים מהאובססיה לממלכה הבריטית.

ז'יל סנדר בשנות ה-80. תשוב לעצב תחת שמה (צילום: alamy / asap creative)
ז'יל סנדר בשנות ה-80. תשוב לעצב תחת שמה (צילום: alamy / asap creative)

המינימליסטית: ז'יל סנדר

בשנת 1973 הציגה הגרמניה ז'יל סנדר קולקציית ביכורים שתהפוך מאז לכתב ידה: פריטים מחויטים בצבעוניות מונוכרומטית של שחור וחאקי. קווים נקיים, פשוטים למראה, אך בעלי גזרה מתוחכמת, שישבו על הגוף באופן נפלא. סנדר הפכה מאז לאמא של המינימליזם, שפרח מסוף שנות ה-80. בשנת 1999 מכרה את בית האופנה לקבוצת פראדה, אך לפני כשלושה חודשים נודע כי תשוב לעצב תחת שמה.

דיאן פון פירסטנברג. הוכתרה כ''אישה המרשימה ביותר באופנה מאז קוקו שאנל'' (צילום: gettyimages)
דיאן פון פירסטנברג. הוכתרה כ''אישה המרשימה ביותר באופנה מאז קוקו שאנל'' (צילום: gettyimages)

המפקדת: דיאן פון פירסטנברג

בשנת 1976 הכתיר מגזין ניוזוויק את מעצבת האופנה דיאן פון פריסטנברג כ"אישה המרשימה ביותר באופנה מאז קוקו שאנל". שמלת המעטפת שהמציאה באותם ימים מיקמה אותה בראש פירמידת האופנה האמריקאית, והפכה לסמל השחרור המיני – די במשיכה קטנה של החגורה, כדי לעבור מחדר העבודה לחדר השינה. כיום משמשת פירסטנברג כיו"ר ה-CFDA, ארגון הגג של מעצבי האופנה האמריקאים.

קום דה גרסון, 1997. סגנון העיצוב החדשני של ריי קוואקובו  (צילום: rex/asap creative)
קום דה גרסון, 1997. סגנון העיצוב החדשני של ריי קוואקובו (צילום: rex/asap creative)

המאתגרת: ריי קוואקובו

בשנת 1981 הגיעה המעצבת היפנית ריי קוואקובו לפריז, ושינתה את פני האופנה לעד עם סגנון העיצוב החדשני שלה, שעשה שימוש באסתטיקה הדה-קונסטרוקטיביסטית. קוואקובו קראה תיגר על האופנה המערבית והציעה בגדים שלא בהכרח נתפרו ביחס לגוף, אלא גם ביחס לחלל או לקונספט מהודק שעורר שיח חברתי. לא בכדי היא נחשבת למעצבת של מעצבים, שכן כולם רואים בה האורקל של התעשייה.

תצוגת סתיו-חורף 2012-13 של פראדה. שילוב בין סגנון אלגנטי לתשוקה ארטיסטית (צילום: gettyimages)
תצוגת סתיו-חורף 2012-13 של פראדה. שילוב בין סגנון אלגנטי לתשוקה ארטיסטית (צילום: gettyimages)

המלכה: מיוצ'ה פראדה

נכדתו של מייסד חברת פראדה ירשה את מותג העור בשנת 1978, אך רק 11 שנה מאוחר יותר השיקה קולקציית בגדים ראשונה. מאז הפכה מיוצ'ה פראדה לאחת המעצבות החשובות בתעשיית האופנה, עם שני מותגים בולטים - פראדה ומיו מיו - שמייצגים את רוחה של המעצבת: שילוב בין סגנון אלגנטי לתשוקה ארטיסטית ויכולת להכתיב מחדש את חוקי האופנה בכל קולקציה.

פיבי פילו. נחשבת לעמוד האש של תעשיית האופנה מאז 2008 (צילום: gettyimages)
פיבי פילו. נחשבת לעמוד האש של תעשיית האופנה מאז 2008 (צילום: gettyimages)

הממכרת: פיבי פילו

מאז נכנסה בשערי בית האופנה סלין בשנת 2008, מעצבת האופנה הבריטית פיבי פילו נחשבת לעמוד האש של תעשיית האופנה, עם סגנון העיצוב המינימליסטי, המתוחכם והאולטרה מודרני שהיא מציעה לנשים. אולי כי היא פשוט מבינה ומעצבת לנשים, כפי שסיפרה בראיון עבר: "רציתי לעצב זוג מכנסיים שיגרמו לתחת שלי להיראות טוב. לא כאלה שייצגו את מלחמת העולם השנייה או משהו כזה".