>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

אין זה סוד שתעשיית האופנה הישראלית סובלת כעת מקשיים כלכליים והאטת המכירות, והנפגעים המרכזיים הם כמובן המעצבים העצמאיים. הוכחה נוספת לכך ניתן למצוא גם ביבול הקטלוגים המצומצם שניפקו מעצבי האופנה הישראלים לעונת אביב-קיץ 2012. בניגוד לחברות אופנה גדולות בעלות אמצעים, רק מעצבים ישראלים ספורים – רובם הגדול ותיקים יחסית ובעלי רשת חנויות (דניאלה להבי, מאיה נגרי ורונן חן) – הוציאו העונה קטלוג מודפס. ההיצע הדל בולט במיוחד אם לוקחים בחשבון ששמות מוכרים כדורין פרנקפורט, קום איל פו ודינה גלס, שבעונות קודמות הקפידו להדפיס קטלוג, בחרו העונה להימנע מכך.

מה הסיבה לוותר על קטלוג עונתי? כדי להוציא לשוק מוצר איכותי צריך לשלם לדוגמנית (על פרזנטורית מפורסמת אין ממש על מה לדבר), למעצב גרפי, לצלם אופנה, וזה עוד לפני שהגענו לבית הדפוס – הוצאה כספית של 50 אלף שקל לכל הפחות. זה אינו סכום דמיוני, אך בצוק העתים הוא נחשב למותרות שרק מעטים מרשים לעצמם. אז איזה קטלוגים ניפקו המעצבים שהצליחו להרים את הראש מעל המים? לאן הרחיקו רונן חן ויעל גולדמן העונה? ואיזה קמפיין קיבלה איגי וקסמן ההריונית? Xnet עושה סדר בקטלוגים של העונה, ומגלה מה מכרו לנו, וכמה אנחנו בכלל קונים את זה.

המעצבת: דניאלה להבי

הפרזנטורית: ורה מסוכנות Mc2.

מה מוכרים לנו: קונספט ייחודי שרקחה נורית קוניאק מתוך הדי.אן.איי של המותג. תחת הסלוגן ‪Fantastic Moment‬ נוצרו שלוש תמונות, שכל אחת מהן לוכדת רגע פנטסטי, מלא קסם וחיים. כל מרכיבי התמונות, וביניהם הגדלות ענק של אביזרי הקיץ, עוצבו ונבנו במיוחד עבור הצילומים על ידי המעצב הפריזאי קווין גראנדל דה-קיטינג, ללא התערבות פוטושופ. כמו כן, עבור כל תמונה נבחרו צמחים חיים ופירות האופייניים לישראל: מכלניות אדומות, עצי דקל ופיקוס, ועד אבטיחים, פירות הדר ולימונים. לקטלוג מצורף "שטר הזהב" – שובר הנחה בדרגות מחיר: 100 שקל הנחה בקנייה מעל 700 שקל; 1,300 שקל הנחה לרוכשים מעל 6,000 שקל.

האם קנינו את זה: אם לא היינו מקבלים מידע יחצני על הקונספט, היינו חושבים כי מדובר בעבודת פוטושופ מוצלחת, ולכן אפשר בהחלט היה להוסיף עליו כמה מילים בקטלוג עצמו. התמונות מקסימות ויוצרות תחושה פנטסטית, אך הן הולכות לאיבוד בעיצוב הגרפי של הקטלוג, שמתעקש לשלב לצד כל תמונה אביזרים מהקולקציה החדשה. ייתכן כי פורמט אחר (גודל עמוד, למשל) היה עושה חסד עם העיצוב.

מה לקחנו איתנו הלאה: את תיקי הקאפרי ותיקי הקש של המותג. להבי מוכיחה העונה כי היא יכולה לשמור על זהות המותג שלה, ועדיין לחפוף לטרנדים הבולטים.

ומה השארנו על המדף: את הצורך הדידקטי להציג כל אביזר עם שם הדגם והצבע. מצטערים, אבל לנו זה הורס את הפנטזיה.

חגית טסה. כדאי לוותר על המכנסיים באורך שבע שמיניות (צילום: אלון שפרנסקי )
חגית טסה. כדאי לוותר על המכנסיים באורך שבע שמיניות (צילום: אלון שפרנסקי )

המעצבת: חגית טסה

הפרזנטורית: מלכת היופי במיל' שביט ויזל.

מה מוכרים לנו: קטלוג מבולבל שלא החליט אם הוא מתמקד בצילומי חוץ או פנים. לצד תמונות של שביט ויזל כנערת פרחים רומנטית בשדה ירוק וסביונים פורחים, היא מככבת בשלל אפיזודות על רקע סטודיו ירקרק שהושתל בקטלוג. בנוסף, עמודי הקטלוג מעוטרים בחותמות דואר עליהן מופיעים סלוגנים קיטשיים כמו Love, You Are Special ו-Freedom. חבל שאין הלימה בין המילים היפות לתחושה הקלסטרופובית של העיצוב הגרפי.

האם קנינו את זה: בקושי. אם הקטלוג היה מתמקד בסגנון אחיד, יש לשער כי לפחות היה מצליח לייצר שפה אחידה וקומוניקטיבית. בפועל, התוצאה היא מוצר מקושקש שלא עושה חסד עם הקולקציה של טסה.

מה לקחנו איתנו הלאה: להפתעתנו הרבה, טסה יצרה העונה מספר שמלות קיץ נאות, שיכולות לשדרג את המלתחה של כל אישה ישראלית ממוצעת. למשל, שמלת מיני ללא שרוולים בדוגמת פרחי מים, או שמלת סריג כחולה בגזרה ספורטיבית חושפת שכמות. חיזוק קבוצה זו בקולקציות העתידיות, תעשה חסד עם המעצבת.

ומה השארנו על המדף: למרות שהיא נחשבת ל"מלכת המכנסיים", הקטלוג מוצף במכנסי שבע שמיניות בשלל צבעים וגזרות, שהופכים חלק גדול מהמראות בקטלוג למעט זולים. הציוות לסנדלי הפלטפורמה בהחלט לא עוזר, אבל הבעיה המרכזית היא חוסר הפרופורציות שבין המכנסיים לגופה של הדוגמנית. מכנסי הג'ינס וגזרות הכותנה האחרות, לעומת זאת, מחמיאים לה בהחלט.

מאיה נגרי. הנחה זו לא מילה גסה (צילום: דודי חסון)
מאיה נגרי. הנחה זו לא מילה גסה (צילום: דודי חסון)

המעצבת: מאיה נגרי

הפרזנטורית: הדוגמנית הבינלאומית (לשעבר) מור קציר.

מה מוכרים לנו: קטלוג אביב תחת הכותרת גיליון מס' 01 (גיליון קיץ מס' 02 ייצא לאור בעוד כשבועיים), המורכב מארבעה דפים לבנים בגודל A3 בכיכובה של קציר, ששימשה כבר לפני כשנתיים וחצי כפנים של המותג. הקטלוג מעוצב בפשטות ובקווים נקיים, ומורכב מתמונות של קציר על רקע לבן או ירוק-טורקיז, כשסביבה פזורים אביזרים משלימים לקולקציה. שובר מתנה בסך 200 שקל (על קנייה מעל 1,000 שקל) מצורף לכל קטלוג.

האם קנינו את זה: כן. למרות הקרירות העולה מבין עמודיו, הקטלוג מעוצב בפורמט מעניין ויושב בול על הלקוחה של נגרי: אלגנטית, מתוחכמת, כזאת שאוהבת את הבגדים שלה בקווים נקיים וארכיטקטוניים.

מה לקחנו איתנו הלאה: את שובר ההנחה. קטלוג שמשמש גם כמקדם מכירות הוא לא בהכרח מוצר זול מבחינה שיווקית.

ומה השארנו על המדף: כמה מהגזרות השחוקות של נגרי, כמו מכנסי בלון מתרחבים, ועודף התחכמות בחלק מהשמלות – שמרוב מאמץ, נראות כמו תרגיל לא מוצלח בעיצוב.

רונן חן. ישראליות במיטבה (צילום: אלון שפרנסקי)
רונן חן. ישראליות במיטבה (צילום: אלון שפרנסקי)

המעצב: רונן חן

הפרזנטורית: יעל גולדמן, רגע אחרי הלידה של בתה הבכורה עמנואל.

מה מוכרים לנו: את גולדמן כאשת לוט המיתולוגית, נטועה כנציב מלח למרגלות הרי יהודה וים המלח. או לפחות מה שנשאר ממנו. זהו אחד הקטלוגים הבודדים שמעביר תחושה ישראלית, עם קשר חזק גם לקולקציה המבוססת על צבעי מדבר מאובקים וגזרות משוחררות ואווריריות. היינו מוותרים על המשפטים הטיפשיים ששובצו לאורך כל הקטלוג כמו, למשל, I Can Sense Something Big Coming. זה רק הרס לנו את הנאת הדפדוף.

האם קנינו את זה: בהחלט. גולדמן נראית במיטבה בקטלוג, ונדמה כי הלידה עשתה לה רק טוב. החיבור בינה לבין ים המלח והבגדים של חן יצר משולש אמין, בעל ניחוח מקומי מאוד.

מה לקחנו איתנו הלאה: את המראה הרטוב של גולדמן בחלק גדול מהתצלומים. לוק נוסטלגי, שמזכיר לנו נשכחות מהאייטיז.

ומה השארנו על המדף: למרות ההבנה כי מדובר, בסופו של דבר, במוצר שאמור לעודד מכירה, היינו מצמצמים את כמות הלוקים לטובת הבשורות העונתיות של המעצב. חולצות עם צווארון רבידה זה יופי, אבל למרות שמדובר בלחם והחמאה של חן, אין לנו עניין לראות אותם שוב ושוב ושוב. בכלל, צמצום הקטלוג בשליש היה עושה איתו חסד.

אבישג ארבל. למה לא להשקיע בפרטים הקטנים? (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
אבישג ארבל. למה לא להשקיע בפרטים הקטנים? (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

המעצבת: אבישג ארבל

הפרזנטורית: ההריונית והכלה הטרייה איגי וקסמן. פעם נערת רוק, היום מישהי שהבינה שאין דבר כזה.

מה מוכרים לנו: איגי וקסמן חוגגת את הקאמבק של השנה האחרונה, נישאת על גבי תוכנית הריאליטי "היכל התהילה" והרומן המתוקשר עם עתי שולברג, מדגמנת בגדי היריון צעירים, קלילים ואורבניים. הקעקועים שם, גם המניירות של תנועות החזקת הגיטרה. בניגוד לקטלוגים אחרים בהם כיכבה וקסמן (פלסטיק דול, למשל) – הפעם היא נראית במיטבה.

האם קנינו את זה: האמת, כן. וקסמן יושבת בול על הלקוחה של ארבל - ההריונית הקולית בשנות ה-30 או ה-40 לחייה, שמחפשת בגדי היריון שישמרו על חיבור לאופנה ולטרנדים. רק חבל שחלק מהלוקים שהורכבו לא מחמיאים לה וסובלים מסטיילינג מפוזר.

מה לקחנו איתנו הלאה: את שמלת התחרה והפפיון הלבנה (490 שקל), שיכולה להתאים גם כשמלת כלה להריונית הממוצעת; ואת אוברול הכוכבים הכחול בגזרת סטרפלס.

ומה השארנו על המדף: את התחושה החובבנית שעולה מתוך מספר עמודים בקטלוג. לפעמים זה הסטיילינג, במקרים אחרים עיצוב השיער. כבר שילמתם על יום צילום ואתם כבר על הסט, אז למה לא להשקיע מחשבה?

גרטרוד. אוסף שמלות יפהפה (צילום: רוני כנעני)
גרטרוד. אוסף שמלות יפהפה (צילום: רוני כנעני)

המותג: גרטרוד

הפרזנטורית: ורה לסוכנות Mc2 (פעם שנייה).

מה מוכרים לנו: קטלוג שהיה מגניב לדפדף בו במחצית הראשונה של הניינטיז, כשבתפקיד הפרזנטורית נמצאת אילנה ברקוביץ'. או במילים אחרות: להיות היפסטרית בתל אביב מודל 2012, זה קונספט שחוק ומעייף.

האם קנינו את זה: צריך להפריד את הקטלוג של גרטרוד לשניים: הצילומים על גבי הווילון הצבעוני שבהם ניצבת ורה כשפניה אל המצלמה, וסדרה של תצלומי אווירה שבהם היא שוכבת על הספה הלבנה – פעם בגופייה ורודה ותחתונים צהובים כשלצדה כלב לבן וחמוד, פעם בשמלת פליסה ירקרקה כשפניה קרובות אל עדשת המצלמה. אנחנו מעדיפים את החלק הראשון, שמשכנע הרבה יותר מצילומי האווירה הכאילו טבעיים.

מה לקחנו איתנו הלאה: את החיוך השמח והמזמין של ורה. גם על אוסף השמלות היפהפה של גרטרוד אין עוררין. מדובר בקולקציה מקסימה, רומנטית ומתוקה.

ומה השארנו על המדף: את הלוק המגורען והאגבי של הצילומים. שחוק ומעייף, כבר אמרנו?

אליאן סטולרו. אופטימיות מבורכת (צילום: איתן טל)
אליאן סטולרו. אופטימיות מבורכת (צילום: איתן טל)

המעצבת: אליאן סטולרו

הפרזנטורית: נטליה לסוכנות Mc2.

מה מוכרים לנו: שמחת חיים. סטולרו והצלם איתן טל יצאו העונה מהסטודיו אל מטע פקאנים מרהיב בקיבוץ געש, שם צילמו את הדוגמנית בקולקציית הקיץ עתירת ההדפסים של סטולרו על רקע מטע פורח. בחלק מהתמונות לא ניתן לראות היכן מסתיימת שמלת הפרחים והיכן ממשיך הטבע. אגב, החיוך של הדוגמנית הוא דרישה ישירה של המעצבת, שמאסה בדוגמניות החמוצות בקטלוגים המקומיים. פייר, צודקת.

האם קנינו את זה: בהחלט. אחד הקטלוגים היפים של העונה. אווירתי, מכירתי, ובעיקר אופטימי. אין הרבה מעצבים אופטימיים בישראל, בעידן שבו הענף נמצא במשבר כלכלי.

מה לקחנו איתנו הלאה: הוכחה כי באמצעות קונספט פשוט והדוק אפשר להרים כאן קטלוג מוצלח, מבלי לצאת את גבולות הארץ.

ומה השארנו על המדף: סטולרו היא מעצבת בעלת כתב יד מובחן, שלא מתפשרת על האמת העיצובית שלה. אפשר לאהוב את זה, אפשר גם לא. קולקציית הקיץ שיצרה עשירה בטקסטורות והדפסים, ולפעמים נדמה כי היא לא יודעת מתי כדאי לעצור.

דפנה לוינסון. ילדה, לא לימדו אותך שלא משחקים עם אוכל? (צילום: גורן ליובונציץ)
דפנה לוינסון. ילדה, לא לימדו אותך שלא משחקים עם אוכל? (צילום: גורן ליובונציץ)

המעצבת: דפנה לוינסון

הפרזנטורית: מתוך הקטלוג: "רייצ'ל לאור, חיילת יפהפייה בת 19, עלתה לכותרות בזכות סיפורה האישי והנוגע ללב. רייצ'ל שקלה 130 ק"ג ועל מנת להתגייס לצה"ל, עברה ניתוח לקיצור קיבה והשילה כ-70 ק"ג ממשקלה. הבחירה לצלם את רייצ'ל נבעה מהזדהות עם סיפורה מעורר ההערצה ועם אישיותה החזקה והנחושה שתואמת את ערכי המותג". ואחרי כל המניפסט הזה, בחרו בדוגמנית מרים רוט, מישהי שלא נזקקה לשום ניתוח לקיצור קיבה. לאור הסתפקה בתמונה אחת בתוך הקטלוג.

מה מוכרים לנו: פרסומת לניתוח לקיצור קיבה עם סיפור הצלחה אישי מתובל בהיסטוריה של הפרעת משקל וקורטוב של פטריוטיות לאומית.

האם קנינו את זה: לא. אחרי כל המניפסט המשתפך הזה, בחרו לצלם דוגמנית מקצועית ולאור נשארה על תקן גימיק. בהתחשב בכך, אנחנו לא באמת קונים את הסיפור האישי והנוגע ללב.

מה לקחנו איתנו הלאה: את שמלת הלבבות השבורים הכחולה. השמלה הכי נוגה ויפה שראינו העונה.

ומה השארנו על המדף: את עוגות הקאפקייקס הצבעוניות והממתקים איתם מצטלמת רוט לאורך כל הקטלוג. ילדה, לא לימדו אותך שלא משחקים עם אוכל?