>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

בימים האחרונים מצאה את עצמה דנה אשכנזי במרכז תשומת הלב התקשורתית, ולא מסיבות שמשמחות אותה. ההודעה של בעלה אלי טביב על כוונתו למכור את קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, שהגיעה לאחר תקופה של סכסוך בין טביב לאוהדי הקבוצה ושמועות על בעיות בניהול, משכה אליה לא מעט אש לא רצויה – ולא רק מטפורית.

אופנה לחוד וכדורגל לחוד, אך אי אפשר להכחיש שעסקיו של טביב השליכו גם על המותג של אשכנזי. בחודשים ינואר ופברואר השנה הושלכו שני רימונים לביתם של הזוג, וטלטלו את חייהם. שבועות ספורים מאוחר יותר, נאלצה אשכנזי לבטל במפתיע וללא הודעה מראש את מכירת סוף שבוע שתכננה לערוך באאוטלט שלה. גם מסיבת העיתונאים שרצתה לקיים להצגת הקולקציה בעיצובה בחודש מרץ נדחתה, עקב איומים של אוהדי קבוצת הכדורגל שהודיעו כי יפגינו מחוץ לחנויותיה.

דנה אשכנזי. ''במשך הרבה שנים, אנשי מקצוע מעולם האופנה לא הכירו בי'' (צילום: דורון לצטר)
דנה אשכנזי. ''במשך הרבה שנים, אנשי מקצוע מעולם האופנה לא הכירו בי'' (צילום: דורון לצטר)

בהודעה רשמית שיצאה מטעמו של טביב על מכירת הקבוצה נכתב: "ביום שישי הזדעזענו כולנו מהאלימות בין שחקני הפועל רמת גן לבני לוד – מקרה מזעזע שראוי לכל גינוי. אך, לצערי, זה לא היה האירוע החמור היחיד באותו יום. ביום שישי האחרון התייצבה קבוצת מפגינים מול חנויות השייכות לאשתי דנה. המפגינים קראו לעוברים ושבים להימנע מלקנות בחנויות אלו. זהו עוד אירוע חמור מיני רבים אותו עוברת המשפחה שלי כבר שבועות ארוכים".

אשכנזי, מצדה, מסרבת בנחרצות להתייחס לאירועים, או לדבר על מערכת יחסיה עם טביב המבוגר ממנה ב-20 שנה – שלו נישאה בשנת 2010, כאשר לה בת מנישואים קודמים ולו שני ילדים בוגרים. על קולקציית הקיץ שלה וצמיחת המותג הנושא את שמה, לעומת זאת, היא שמחה מאוד להרחיב.

בהתחלה התגלחתי על הלקוחות

"במשך הרבה שנים, אנשי מקצוע מעולם האופנה לא הכירו בי, וזה בסדר מבחינתי", אומרת אשכנזי ומתייחסת לעברה כשחקנית בשנות ה-90 בסדרה "חלומות נעורים" ומעמדה כסלבריטאית. "אולי בהתחלה זה היה נראה להם כמו משהו לא רציני וחולף. אך אחרי שאת מעמידה שבעה סניפים, יוצאת עם קולקציות שנה אחר שנה ושורדת שנים קשות ורשתות אופנה כמו H&M שמגיעות לארץ, אז אנשים היום מורידים בפניי את הכובע, מפרגנים לי".

לא כעסת על חוסר הפרגון התקשורתי?

"זה לא עניין אותי, אבל גם משרד יחסי הציבור שלי שם לזה לב. אולי בגלל שבאתי מהעולם הזה וקיבלתי כל כך הרבה חשיפה, אז שבעתי ממנה. ועדיין, אנחנו בשנות האלפיים, וכל מוצר צריך חשיפה וסוג של הכרה".

אלי טביב. ''ביום שישי האחרון התייצבה קבוצת מפגינים מול חנויות השייכות לאשתי דנה'', נכתב בהודעה מטעמו (צילום: טל שחר)
אלי טביב. ''ביום שישי האחרון התייצבה קבוצת מפגינים מול חנויות השייכות לאשתי דנה'', נכתב בהודעה מטעמו (צילום: טל שחר)

אשכנזי מעולם לא למדה אופנה, אך היא מספרת שקיבלה את יסודות הבסיס מאביה, שעסק בטקסטיל, וסבתה, שהיתה תופרת. כיום, כשהמותג שלה מחזיק בוותק של שמונה שנים ובשבעה סניפים – אשר שלושה מהם נפתחו בשנה האחרונה, היא מודה שלקח לה זמן ללמוד את התחום. "לא למדתי ארבע שנים בשנקר ולא עבדתי בשום מקום, כך שהקולקציות הראשונות היו עם פגמים והאיכויות היו פחות טובות. התגלחתי על עצמי, וגם על הלקוחות – שידעו שאני לא באה מהתחום הזה. זו גם הסיבה שלא פרסמתי את עצמי מיד על ההתחלה. אמרתי שאני אשקיע במוצר, באיכות, ורק אחר כך אקח משרד יחסי ציבור שיפרסם אותו".

הפרסום שלך עצמך לא תרם למותג?

"הרבה סלבס בעולם פותחים מותגים, אך להבדיל ממני, הם בדרך כלל חוברים לגוף מאוד גדול שמממן את הכול. במקרה שלי, החלטתי שאני עוזבת את השואוביזנס ופותחת מותג אופנה. התחלתי בלי הון, אך עם הרבה אמונה שזה יצליח, ומהמקום הזה פעלתי. אין ספק שכשאת נכנסת לתחום חדש שדורש מקצוענות – זה תהליך, זו הפקה".

ההשראה שלי זו אני

מותג האופנה של אשכנזי לא זכה רק בשם מפורסם, אלא גם בפנים ואישיות. "הדחף לעצב התחיל מתוך צורך אישי", היא מסבירה. "כמו לכל דוגמנית או שחקנית, תמיד היה לי תסביך עם הגוף שלי. אני תורכייה במקור, ולכולנו במשפחה יש אגן. בכלל, זו תופעה ישראלית 'אגן הים התיכון'. אף פעם לא מצאתי את ההתאמה הנכונה של המכנסיים – משהו שאני אוהבת, משהו שארגיש טוב בתוכו. משם זה התחיל".

קולקציית הקיץ של אשכנזי כוללת בגדי קז'ואל קלילים במגוון צבעים, עם נגיעות של סגנון הבוהו-שיק החביב עליה. "נראה לכולם שאני עושה אופנה לרזות או לחתיכות, אבל זה ממש לא נכון", היא אומרת. "אני עושה אופנה נוחה וכיפית, וחלק מהבגדים הם עד מידה 44". הקולקציה מחולקת לכמה קווים, כאשר דגמים חדשים מגיעים לחנויות בכל כמה ימים. לצד קו של פריטים צבעוניים וקו של מכנסי ג'ינס הכולל 12 גזרות שונות – מסקיני, דרך שורטס ועד בויפרנד – היא מציגה את קו ג'נסיס, תוצר של שיתוף פעולה בינה לבין המעצבת שושי ברבי. הקו החדש כולל חולצות טי ושמלות בסגנון הרוקיסטי האופייני לשתיהן, ויזכה בעתיד לפחות לעוד שתי קולקציות משותפות שלהן.

קולקציית אביב-קיץ 2012 של דנה אשכנזי (צילום: אבי ולדמן)
קולקציית אביב-קיץ 2012 של דנה אשכנזי (צילום: אבי ולדמן)

בניגוד לשנים עברו, שבהן היה נראה שהקולקציה של אשכנזי מנסה לפנות לקהלים רבים מדי ומתפזרת עיצובית, קולקציית הקיץ החדשה נראית ממוקדת ומגובשת יחסית. "המותג קיבל כיוון מאוד מדויק, הוא יודע מי קהל הלקוחות שלו ומה ה-DNA שלו", אומרת אשכנזי. "הוא פונה לנשים סטייליסטיות, מדליקות, נשים שעובדות. נשים בטווח גילאים של 65-25".

האם כך את מגדירה את עצמך? זו הסיבה שאת מצטלמת באופן קבוע לקטלוגים של המותג?

"ההשראה שלי זו אני, אז נראה לי הכי נכון להציג את הבגדים עם הסגנון והסטייל שלי. ניסיתי לעשות שינויים עם דוגמניות אחרות, וזה לא התיישב לי – זה היה נראה לי ליד, אבל לא ממש כמו שצריך. באופן כללי, הקטלוגים שלנו שונים. הם לא גרנדיוזיים עם דוגמניות סופר-דופר, אלא סוג של פריסטייל, סוג של אמירה חדשה, משהו לא מושלם בכוונה".

הקטלוגים לא עוברים פוטושופ?

"לא ברמה של שינוי מהותי של התמונות, אלא רק בנגיעות קטנות. ויש גם קטלוגים שלא עברו פוטושופ מתוך אידיאולוגיה. אני כמעט ולא עוברת פוטושופ, אלא רק מינימום איפור. רוצה לתת תחושה שכמוני כמוך. הצטלמתי לקטלוג ארבעה חודשים אחרי לידה, עם בטן וטוסיק. הייתי מאוד שופעת ומלאה, ולא התביישתי בזה. אני לא מאמינה שמה שמוכר זה דוגמנית בגובה מטר תשעים".