>> עוד מערוץ האופנה הישראלי בטלוויזיה

הדיל היה שמעצב שמלות הכלה אליהב שאשון, הזוכה במקום השני בעונה הראשונה של ''מאסטר שף'', מבשל לי ארוחת ערב אינטימית, ואני מכין את השאלות לראיון. אני את שלי עשיתי, אבל הוא אכזב עם לא יותר מתה לואיזה ועוגיות שיבולת שועל מעשה ידיו. "אני בקושי מבשל לעצמי", הוא מתנצל כשהוא פותח את דלת דירתו הקטנה במרכז תל אביב, מונה בין שלל עיסוקיו את היסטריית עונת החתונות שבפתח ואת תוכנית הטלוויזיה החדשה בהנחייתו, "המעבדה של אליהב", שעלתה השבוע בערוץ האופנה הישראלי בטלוויזיה. למי שפספס, מדובר בתוכנית בסגנון "המהפך" המיתולוגית, אשר מביאה מדי שבוע שני אנשים - אחיות, בני זוג, חברים וכדומה – לטיפולם המסור של מומחי אופנה ויופי, שעמלים על הלוק שלהם. "זו לא תוכנית שלוקחת ברווזון מכוער והופכת אותו ליפה. גם יפה יכולה להיות יותר מדויקת", מסכם שאשון.

  (צילום: יניב אדרי)

הוא רק בן 28, אבל שאשון הספיק לחבוש לא מעט כובעים בתעשיית האופנה בארץ ובחו"ל. הוא נולד בבת ים כחנן ששון לזוג הורים עסוקים שעזבו את הארץ ללוס אנג'לס כשהיה בן 15, ולכן גדל בעיקר אצל הסבתות שלימדו אותו לבשל. אל תחום האופנה פנה לאחר שסיים את שירותו הצבאי. תחילה עבד כאסיסטנט של המעצב דודו גבריאלי במותג בגדי הגברים כאוס, אולם עם עזיבתו של האחרון, בסוף 2005, התמנה למעצב הבית של המותג. לאחר שנתיים בכאוס, במהלכן עיצב גם את בגדי הלייקרה הצמודים של המתמודדים בתוכנית "רוקדים עם כוכבים", עזב ללוס אנג'לס, שם החל לעבוד כמעצב בחברת האופנה Chick של ניקי הילטון, האחות הגדולה של פריס. שאשון עיצב עבור ההילטונית את קו הקז'ואל ספורט, ובהמשך עיצב במשך שלוש עונות את קו הג'ינס ובגדי הערב של המותג. לאחר שנה וחצי שב לישראל והקים מותג של שמלות ערב יוקרתיות, ששרד עונה, עד ששאשון גילה את עצמו שוב מחדש - הפעם כמעצב שמלות כלה, הג'וב בו הוא מחזיק מעמד הכי הרבה זמן נכון לכתיבת שורות אלה.

מנחי ערוץ האופנה הישראלי: שי לי שינדלר, אליהב שאשון, מורן גרוס ודפנה לוסטיג (צילום: רועי פרי)
מנחי ערוץ האופנה הישראלי: שי לי שינדלר, אליהב שאשון, מורן גרוס ודפנה לוסטיג (צילום: רועי פרי)

"בן אדם שלא מחפש הוא אדם מת", אומר שאשון בתגובה לשאלה המתבקשת על דילוגיו המהירים מתפקיד לתפקיד. "אני יכול להעיד על עצמי שאני אוהב ללכת עד הקצה, לסנן אותי מעצמי ואז לחזור נקי. אני חושב שהיום שבו פתחתי את החנות היה היום הראשון שנשרף לי הטיימר. הכיתי שורשים".

ועדיין, למה היה חשוב לך לעשות דרך ארוכה?

"לא שאלתי את עצמי - כי יש לי את התשובה. אני תמיד חייב לעשות משהו נוסף במקביל: אם זה טלוויזיה, או ספר בישול לילדים שעליו אני עובד - ספר עוגות יום הולדת לילדים, עם מטלות לילדים ומטלות לגברים. יש לי צורך אינסופי בגירויים, ולשמחתי היתה לי את הפריבילגיה לחפש. את הכול למדתי כשעיצבתי בגדי גברים. כי בגדי גברים אתה לא יכול לעשות ביד חופשית".

אבל הקולקציות שעיצבת בכאוס היו ממש על גבול הפרובוקציה.

"ממש לא".

מה לא?! בתקופתך המחשופים לגברים היו הכי עמוקים, והמכנסיים היו הכי צמודים.

"הקולקציה היתה מאוד פרובוקטיבית. ועדיין, יש לך גבולות בבגדי גברים".

היית לובש היום את העיצובים שעשית לכאוס באותם ימים?

"חלקים ממנה".

  (צילום: יניב אדרי)

בשנתיים האחרונות גישש שאשון את דרכו בשוק עיצוב שמלות הכלה, ובמקביל למד את שיטת קודיה, המציעה אבחון וריפוי דרך השם ותאריך הלידה ("אני יכול להסתכל על שם ותאריך לידה ולדעת אם תהיה חולה בסרטן", הוא משוויץ). בהתאם, גם החליף את שמו מחנן הסתמי לאליהב המיסטי ואת שם המשפחה ששון לשאשון. מאז הוא גם מגדיר את עצמו כיהודי מאמין. את הסיבה להשתתפות ב''מאסטר שף'' הוא נועץ בעיקר בחיבתו לאוכל, אך מודה כי גם חשק בפרסום שהיא הניבה לו. "החשיפה עושה את שלה, אבל זה גם מעלה את הרף שלי כמעצב", הוא מסביר. "הישראלית הממוצעת באה לבדוק אם עלה לי השתן לראש. אני הכי עמחה ופשוט, אבל צריך לשמור על סטריליזציה. אני נותן שירות עם חיוך, אבל 'הלו, לא קנית אותי'. יש פעם בכמה זמן בריחה של ישראליות. פעם חטפתי כאפה ממישהי ברחוב: 'אז מה קורה מאסטר שף', היא אמרה ונתנה לי צ'אפחה חזקה על הראש. זה כבר לא הצחיק אותי".

  (צילום: יניב אדרי)

השמלות שהוא מעצב נשיות ודרמטיות, תוך שהוא מקפיד על עדכניות בהתאם לטרנדים הבולטים בענף: גב חשוף, גזרות צמודות, שמלות שיפון עם שרוולים ארוכים. בשנה האחרונה ניכר שינוי בעיצוביו, שהפכו נקיים יותר. השמלות שעיצב עד אז, כמו גם האוכל העמוס והמורכב שבישל ב''מאסטר שף'', נראים כשיקוף של מישהו שמנסה להרשים בכוח, באמצעות עודף של פרטים. "אני מסכים עם האבחנה", אומר שאשון. "מעצב טוב לא נולד מעצב טוב, אתה רק מתחדד עם הזמן. כשאתה מרשה לעצמך ללכת למקום נקי, זה מקום שבו אתה משדר ביטחון".

מאיפה הביטחון מגיע?

"מהלקוחות שלי, מהן אני מקבל פידבקים יומיומיים. גאון ככל שתהיה, הלקוחה הכי סתומה מהפריפריה יכולה ללמד אותך איך לעצב יותר טוב. מה למשל? איפה להניח את האפליקציה בשמלה".

הלקוחות שלך מתמסרות?

"לקוחה שמגיעה אליי יודעת שהיא באה לדייט איתי. העבודה שלי היא לא לתת לה שמלה יפה, אלא להתאים לה שמלה לטמפרמנט. לפעמים הלקוחה נכנסת ואני יודע בדיוק מה היא רוצה ומה מתאים לה. אם תיכנס אליי דובה ותרצה להיכנס לשמלה רזה, אני אגיד לה לא".

קצת מעליב, לא?

"אנשים סומכים עליך כשאתה אומר להם את האמת בפנים. אם את רולה, אז את רולה. יש להגיד את האמת כגיבור מתנשא, ויש להגיד את האמת כמוני, כשאני מחזיק לה את היד. וזה הכי אתגר בשבילי".

  (צילום: יניב אדרי)

לדבריו, הלקוחות שלו הן צעירות בנות 32-24, בעיקר מצפון תל אביב, אבל גם רבות מדרום הארץ ומצפונה. "מגיעות אליי המון בנות מטבריה, עפולה, מגדל העמק. ערימות בארגזים", אומר מי שהפך לאחד הקולות הבולטים בדור הצעיר של מעצבי שמלות הכלה הישראלים, לצד שמות כמו ליהי הוד, רונן פראצ'ה, גולדי סרוסי ואלון ליבנה. "אנחנו דור אמיץ ופחות מיסיונרי", הוא מסביר. "אנשים שמתחתנים היום הם אנשים בני גילנו, שחיים את הלייף סטייל שלנו. אני לא יודע אם אחותי היום תלך למעצבת בת 60 שתעשה לה את השמלה. הדור הקודם כבר התיישן. אתה מסתכל על מתחתנים 82' שנראה אותו דבר כמו מתחתנים 91'. אופנה היא תחום דינמי וטרי. ויש כמה מעצבות שהן כבר לא טריות".

אז לדעתך אין מקום למעצבים מבוגרים ממך עם יותר ניסיון, כמו מירה צבילינגר או דני מזרחי?

"יש מקום לכל מי שלא שוכח להמציא את הגלגל מחדש. כדי לשמור על טריות בעסק, יצרתי לעצמי תנ"ך ובו הגדרתי לעצמי מה הדי.אן.איי של המותג, ובנוסף, לפני כל קולקציה אני משמיד את כל הבדים והגזרות מהעונה הקודמת, כדי להיוולד מחדש כמעצב".

זה נשמע מאוד רומנטי, אבל מה עם מה שנקרא המשכיות של כתב יד שלך?

"לא מעניין אותי למשוך שובל מהשנה שעברה. איך אומרים, טיפת פטל צובעת את כל המים".