>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בשבועיים האחרונים הושקו בישראל קולקציות הקפסולה של שני שיתופי פעולה מדוברים בין בתי אופנה נחשבים לרשתות אופנה פופולריות: מארני ל-H&M, שהושקה ביום חמישי לפני פחות משבועיים, וקולקציית הקפסולה של המעצבת מרי קטרנזו לענקית האופנה הבריטית Topshop. הקולקציה של קטרנזו, עשרה פריטים בסך הכול, שרק שבעה מהם נחתו אתמול בישראל, זכתה להצלחה עצומה באנגליה. תוך פחות מ-24 שעות נחטפו כל פריטי הקולקציה, ואפילו באתר המכירות eBay קשה לאתר פריטים מקו זה. את הקולקציה של מארני, לעומת זאת, ניתן גם היום למצוא על המדפים, והחל מאתמול היא גם נמכרת ב-50 אחוזי הנחה!

מביקור שערכנו בסניף התל אביבי של H&M בקניון עזריאלי, התגלה כי פריטים רבים משיתוף הפעולה עם מארני נותרו עדיין על הקולבים. אומנם אין זכר לקו האביזרים בקולקציית הנשים, אך פריטי לבוש רבים, ובהם ז'קט הוויניל השחור, שמלת המעיל עם ההדפס האתני, וכן חולצות ומכנסיים רבים עדיין ממתינים ללקוחות פוטנציאלים. אצל הגברים המצב עוד יותר גרוע, או יותר טוב – תלוי את מי שואלים. בחורים שלא הצליחו לשים את ידם על פריטים מתוך הקולקציה ודאי ישמחו לגלות כי כמעט כולם, לרבות האביזרים, עדיין מחכים להם. ומעכשיו, כאמור, בחצי המחיר. לשם ההשוואה, הקולקציה של ורסאצ'ה ל-H&M, שהושקה בנובמבר האחרון, חוסלה תוך ימים ספורים והפריטים הבודדים שנותרו לא נמכרו בהנחה של 50 אחוז, גם שלושה שבועות לאחר מכן.

מארני ל-H&M. אפילו המכירה המוקדמת לסלבס לא עזרה
מארני ל-H&M. אפילו המכירה המוקדמת לסלבס לא עזרה

מילים רבות נאמרו על הקולקציה הבלתי מסחרית בעליל של מארני, הפונה בעיקר לחובבי אופנה מושבעים ויודעי ח"ן. לקהל הרחב השם מארני לא אומר דבר. זאת גם ודאי הסיבה שבצעד ראשון מסוגו הוחלט ברשת H&M להציע את הקולקציה למכירה סגורה ומוקדמת לסלבס ולעיתונאי אופנה - שלושה ימים לפני השקתה בחנויות לקהל הרחב. החריקות בהשקת הקולקציה החלו כבר בחו"ל, עם בלוגים כאלה ואחרים שדיווחו על החזרות של פריטי הקולקציה לחנויות. כמו כן, הצצה ב-eBay, כבר בשלב זה, מגלה כי מאות לקוחות מנסים להיפטר מהפריטים במחיר זהה, ללא ניסיון רווח.

מ-H&M נמסר בתגובה כי "לקוחות שמחזירים פריטי קולקציות לחנות אין בהם דבר חדש או יוצא דופן. מדיניות החזרת הפריטים ברשת נדיבה ורבים מלקוחותינו בוחרים לרכוש פריטים על מנת לנסותם בבתיהם באופן נינוח ושליו, לראות אם מתאימים להם והאם משתלבים עם פריטים מהמלתחה הפרטית שלהם. זהו דבר שנעשה מדי יום ביומו ואינו ייחודי לקולקציות מעצבים. אנחנו בהחלט מעודדים בכל שיתוף פעולה את הלקוחות שלא הספיקו לרכוש פריט מהקולקציה, לשוב לחנות לאחר מספר ימים ולנסות למצוא את הפריטים האהובים עליהם".

מארני ל-H&M. קולקציית הגברים לא התקבלה באהבה בישראל
מארני ל-H&M. קולקציית הגברים לא התקבלה באהבה בישראל

אז למה בכל זאת נמכרת הקולקציה היום ב-50 אחוז הנחה? ודאי לא מטוב לבם של קברניטי החברה, כפי שהם מנסים לצייר בתגובה שלפניכם. "אנחנו מאוד מרוצים משיתוף הפעולה עם מארני. באופן טבעי, הראשונים לעמוד בתור ולהיכנס למתחם זכו לרכוש את הפריטים האהובים עליהם ואלו שהיה להם ביקוש גדול יותר", ענו בחברה הבוקר לגבי סוגיה זו. "מרבית הפריטים בקולקציה אזלו מהמלאי כבר ביום ההשקה וכמו בכל קולקציה, תמיד ישנם פריטים שנותרו למכירה. מעבר לכך, אנחנו לא מגיבים על מדיניות התמחור שלנו".

ייתכן מאוד כי מדיניות התמחור של H&M לקולקציה של מארני היתה אחת הסיבות לכישלונה. כמי שהתייצב בשנה האחרונה בתור למכירות של שיתופי הפעולה הקודמים של הרשת, עם לנוון וורסאצ'ה, היתה תחושה שהפעם המחירים גבוהים מדי. בדיקה מהירה מגלה כי משיתוף פעולה אחד למשנהו, מחירי הפריטים מאמירים, כך שהקולקציה של מארני תומחרה גבוה יותר מזו של ורסאצ'ה, שהיתה יקרה גם היא במקצת מהקו של לנוון. שלוש הקולקציות הללו היו יקרות בעשרות אחוזים משיתופי הפעולה הראשונים שנעשו ברשת, החל בשנת 2004, עם המעצבים קרל לגרפלד, רוברטו קוואלי וסטלה מקרטני.

ורסאצ'ה ל-H&M. התייקרות הדרגתית של קולקציות הקפסולה (צילום: קספר קספרציק)
ורסאצ'ה ל-H&M. התייקרות הדרגתית של קולקציות הקפסולה (צילום: קספר קספרציק)

גם אם נניח בצד את עניין התייקרות שוק האופנה בשנים האחרונות, יש משהו אירוני במחירים הגבוהים של קולקציות הקפסולה העכשוויות, שכל מטרתן הראשונית היתה להנגיש את פריטי המעצבים הגדולים בעולם לקהל הרחב. ז'קט של מארני ב-1,199 שקל הוא אומנם מחיר טוב ביחס למחירי בית האופנה מארני, אבל מדובר במחיר כבד עבור פריט של מארני ל- H&M. בתגובה לטענות בדבר התמחור הגבוה, נמסר מ-H&M כי "לכל שיתוף פעולה אופי ייחודי מבחינת עיצוב, סגנון וחומרי גלם. הקולקציות שונות, נוצרות בתהליך יצירתי אחר ומציגות פריטים העשויים מחומרים שונים. מסיבה זו, אין זה נכון להשוות ביניהן".

גם בפרזנטציה של קולקציית מרי קטרנזו לטופשופ שהתקיימה אמש (שלישי) הורמו לא מעט גבות למשמע מחירה של שמלת בלון מפוסלת ללא שרוולים - 2,967 שקל (!). לשם השוואה, מחירה בלונדון עמד על 350 פאונד, שהם 2,079 שקל - 888 שקל פחות ממחירה בישראל, ועדיין לא מחיר "עממי" או "נגיש". עבור שמלה מהקו הראשון של המעצבת תשלמו פי 1.5 ולפעמים אף פי 2, אולם זה לא משנה את העובדה שללקוח הממוצע זה מרגיש קצת כמו בדיחה על חשבונו, כשהוא נדרש לשלם 630 שקל על צעיף פרחוני, שנמכר בסניף לונדון ב-60 פאונד בלבד, שהם 356 שקלים. תעשו לבד את החשבון כמה הפרש אתם נאלצים לשלם בישראל.

שמלה של מרי קטרנזו לטופשופ. מחיר: 2,967 שקל  (צילום: ריין ריינולדס )
שמלה של מרי קטרנזו לטופשופ. מחיר: 2,967 שקל (צילום: ריין ריינולדס )

דובר סקאל הולדינגס, זכיינית בלעדית של טופשופ בישראל, מסר בתגובה: "מדיניות התמחור של טופשופ בעולם נקבעת על פי מדדים אובייקטיבים שיאפשרו לכל לקוח ליהנות משילוב של חוויית קנייה בינלאומית, עיצוב, טרנדיות ואיכות במחיר נגיש, ואכן המחירים תחרותיים מאוד ביחס לשוק המקומי. עם זאת, ישנם הבדלים בין המדינות הנובעים מנתוני השוק והכלכלה המקומית, למשל, עלויות נדל"ן, מכס, היטלים שונים, כוח אדם. בנוסף, האסטרטגיה של טופשופ מבוססת על קולקציה עדכנית המתחדשת ללא הרף. אסטרטגיה זו מיושמת הלכה למעשה בשינוע אווירי פעמיים בשבוע ולכן מתווספות גם עלויות אלה".

אלא שמתברר כי פאשניסטות אמיתיות מוכנות להוציא גם הרבה יותר על פריט של קטרנזו, מהמעצבות החשובות והמדוברות בעולם בשנים האחרונות. שיתוף הפעולה שלה עם רשת טופשופ הוא השלישי במספר, אך הראשון שהגיע ארצה. לדברי מורן מנדל, מנהלת השיווק של הרשת, הבחירה להביא את הקולקציה לישראל נבעה מדרישה של הלקוחות. "יש לנו 14 אלף חברות מועדון, וחלקן כבר נמצאות ברשימת המתנה", היא נשמעת שבעת רצון. "מרי קטרנזו היא שם חם והלקוחות שלנו מוכנות לשלם עבור מוצר לוהט. זאת עדיין קולקציית קפסולה של עשרה פריטים בלבד. הגיעו ארצה דגמים לא רבים, כך שכל לקוחה יכולה להרגיש ייחודית, ולא למצוא עוד עשר נשים כמוה באותה שמלה. אצלנו זה קולקציית בוטיק, לא המוני ומסחרי כמו מארני ל-H&M".