>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

"הקרב על אלג'יר", סרטו עטור הפרסים של הבמאי האיטלקי ג'ילו פונטקורבו, מתאר את מלחמת העצמאות של אלג'יריה בשנים 1962-1954 דרך צילום בסגנון תיעודי והקפדה דייקנית על כללי הלבוש והגינונים של המתיישבים הצרפתים, התושבים האלג'יראים וחיילי הצבא הצרפתי. חדי האבחנה וחובבי האופנה ישימו לב כי בניגוד למדים הרשמיים של החיל הצרפתי, אל מדי הקמפולאז' של הצבא באלג'יריה צוותו נעלי פלדיום, אשר שימשו את הצבא הצרפתי בשנות הכיבוש בצפון אפריקה הודות לחומרים שמהם הן עשויות: סוליה מגומי קל וגפה מבד קנבס אוורירי ונושם המותאם לאקלים המדברי. עתה נמצאות נעלי הפלדיום בדרכן גם לישראל, במסגרת הקאמבק העולמי שלו הן זוכות.

חברת פלדיום נוסדה בשנת 1920 כמפעל צמיגים צרפתי, שזכה להצלחה רבה והפך ליצרן הצמיגים הרשמי של כל חברות התעופה באירופה. אך לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר החלו לייצר מטוסים עם גלגלי בלמים, הביקוש לצמיגים של פלדיום ירד באופן דרמטי. קברניטי המפעל לא אמרו נואש, והחליטו להפוך את פלדיום למפעל נעליים. הטכנולוגיה והמכונות המיוחדות כבר היו בידם, וכל שנותר היה להמציא נעליים בסגנון חדש. כך נולדו הפלדיום – נעלי קנבס עם סוליית גומי, שאומצו במהרה על ידי לגיון הזרים הצרפתי (יחידה מיוחדת של הצבא הצרפתי, שפעלה, בין היתר, בקולוניות תחת שליטתו בצפון אפריקה).

תהילתן של נעלי הפלדיום חצתה גבולות ויבשות. הן הפכו לפופולריות ברחבי העולם, זכו לחיקויים ואומצו על ידי יחידות צבאיות ופעילים למען זכויות בעלי החיים שסירבו ללבוש נעלי עור. בישראל, לדוגמה, יצרה חברת המגפר דגם זהה לפלדיום, שאומץ על ידי יחידות העילית של חיל הים הישראלי: שייטת 13 ויחידה 707 למשימות תת ימיות (ילת"ם). אתר האינטרנט "נוסטלגיה אונליין" מציין כי השימוש הישראלי בנעלי הפלדיום פחת לאחר שהפכו לפריט מועדף גם על ידי טרוריסטים ערבים, ופורסמו המלצות לא לנעול אותן כדי למנוע טעויות בזיהוי.

עד אמצע שנות ה-90 שמרו נעלי הפלדיום על מעמדן כלהיט בקרב מתבגרים צעירים בישראל, אך כמו החותלות, ראש אינדיאני וג'ינס סובייט – הן התאיידו באמריקניזציה ששטפה את ישראל. הנוסטלגיים מביניכם ודאי ישמחו לשמוע כי עודפי ייצור של דגמי המגפר בצבע חאקי או שחור אותרו בבסטות של שוק הכרמל (100 מטר מהכניסה, בצד ימין) ובחנויות ברחוב השומרון שבתחנה המרכזית הישנה בתל אביב, תמורת מחיר פעוט של 70-50 שקל, תלוי ביכולות המיקוח שלכם.

הפלדיום החדשות מגיעות בשלוש השנים האחרונות מהולנד, לאחר שהמותג המקורי נרכש על ידי יזם הולנדי שהחזיר אותו לחיים. בדומה למותגים כמו פרד פרי או להבדיל אלפי הבדלות, לואי ויטון –המורשת ארוכת השנים של פלדיום קנתה לו מקום חם בלבם של לא מעט אנשים. שיפוץ קוסמטי קל וחשיפתו מחדש כמותג ליודעי ח"ן באמצעות מוזיקאים ומובילי דעת קהל כמו פארל וויליאמס, הפכו אותו לאחד המסקרנים בסביבה. לפני שתי עונות אימץ את נעלי הפלדיום גם מעצב בגדי הגברים הנחשב ניל בארט והשיק שיתוף פעולה עם המותג, ובקסטרו מן יצרו בקיץ הקודם דגם אוקספורד זהה בהשראת המותג.

עכשיו, לאחר ששווקו בלמעלה מ-40 מדינות, נעלי פלדיום מגיעות גם לחנות Story במתחם התחנה בתל אביב, ומהחורף הבא יימכרו בכל חנויות הרשת ובחנויות נוספות ברחבי הארץ. במדינה שבה המראה הצבאי הוא לא רק טרנד, נעלי הפלדיום מתאימות לישראל כמו כפפה לרגל מבחינת הסגנון, האקלים והשיק המיליטריסטי. תוסיפו להן את הנוחות, הצבעוניות המתפרצת ובד הקנבס הנעים למגע, וקיבלתם מוצר נוח בעל מראה בלתי מחייב. כמו קרוקס, אבל יפות בטירוף.

מתיחת הפנים של המותג נעשתה במספר חזיתות במקביל, כשהמרכזית בהן היא השקת תתי קולקציות חדשות בתוך המותג והרחבה של קהל היעד גם לילדים. הנעליים מוצעות בשלוש גזרות בסיסיות: הקלאסית, באגי – נעליים גבוהות עם אופציה לקיפול, ואוקספורד – דגם של נעליים חצאיות. כל הדגמים עשויים מגומי וקנבס, או בשילוב של גומי ועור. סקאלת הצבעים נעה בין גוונים מעושנים של כחול, ירוק, קאמל, אפור וזית, לצבעי ניאון בוהקים של ורוד, תכלת, צהוב וכתום.

והמחירים? נוחים יחסית, אם כי לא זולים כמו בסיבוב הקודם של המותג בשנות ה-80 וה-90. ראוי לציין גם כי מחיר זוג נעלי גברים קלאסיות של המותג נמכרות בארצות הברית או הולנד ב-50 דולר (185 שקל) או 60 יורו (294 שקל) בהתאמה, עשרות אחוזים פחות ממחירן בישראל – 399 שקל. עם זאת, ייתכן שאם תזמינו את הנעליים בעצמכם – אחרי תשלום דמי המשלוח והמיסים, תגלו שהמחיר ששילמתם זהה לזה שבחנות.

מחירים: נשים, 799-399 שקל; גברים, 849-399 שקל; ילדים,

499-249 שקל.

להשיג בסניף Story, מתחם התחנה, נווה צדק, תל אביב.