>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

מטפחות הראש של מעצבות מותג האופנה "שדה בר" מלופפות מעלה בדומה לעבריות מדימונה, או לזמרות Neo Soul דוגמת אריקה באדו. דבר אינו מסגיר את העובדה שמדובר בכיסוי שהן מלפפות מדי בוקר על ראשן מכורח דקדוקי הצניעות ביהדות. בראיון המתנהל בבית הקפה במרכז תל אביב, המראה שלהן זוכה לשלל מבטים מהשולחנות הסמוכים: אחת בוחנת בפליאה את הטורבן הצבעוני, אחרת שולפת מצלמה דיגיטלית ומתעדת. "אנחנו לא נראות דתיות במבט ראשון?!", מופתעת אריאלה אביטן, אחת משלוש מעצבות המותג. "אתן נראות כאילו חזרתן מטיול שורשים בג'מייקה", אני מעיר. "רק במבט שני מזהים את הקודים הצנועים: שרוולים המכסים את המרפקים, חצאיות ארוכות ואפס מחשופים".

מותג האופנה שדה בר פופולרי בקרב בנות המגזר הדתי-לאומי כבר קרוב לשנתיים, והוא נמכר במכירות ביתיות ביישובים ובאזורים עם ריכוזי אוכלוסיה דתית. את פריסת המותג ברחבי הארץ ניתן לראות בעמוד הפייסבוק שלו. "מתי אתן מגיעות לשילה?", שואלת רינתיה (רינת ה' - למי שתהה) מההתנחלות שבשומרון, ונילי מרחובות כותבת: "שוב שואלת אבל כבר מנחשת את התשובה: האם תהיו במכירה ברחובות הקרובה?". 4,565 חברות המותג בפייסבוק מציפות את העמוד בבקשות לקיים מכירות בקצוות הארץ, בשאלות בנושא סטיילינג ובעדכונים בגזרת הטרנדים החדשים בכיסויי הראש של המגזר. "המטפחות של הדס - עיצוב כיסויי ראש", אגב, מסתמנות כלהיט.

הקולקציה של שדה בר (צילום: סטודיו נהורא )
הקולקציה של שדה בר (צילום: סטודיו נהורא )

בשבוע הבא ישתתף המותג שדה בר ביריד האופנה "הוד והדר לבושה", הפונה לנשות המגזר הדתי (20-23 במרץ באולמי וואהל, בר אילן; 27-29 בבנייני האומה). המותג נוסד על ידי אביטן מהמושב הדתי ניר גלים הצפוני לאשדוד, עדי כהן מההתנחלות בית אל ושולי אלבז המתגוררת ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים ("המקום הכי בטוח בישראל, לשם לא יגיעו טילים", היא מחייכת) - שלוש חברות טובות בנות 24, שהכירו במהלך לימודיהן באולפנת כפר פינס. "התחלנו לעצב לעצמנו כבר בתיכון, כי לא מצאנו מענה ברשתות האופנה", מספרת אביטן. "אני זוכרת שלפני אחד החגים שלושתנו רצינו לרכוש בגד יפה - אבל ההיצע בחנויות לא ענה על הדרישות שלנו: שיכסה את הברכיים, את המרפקים, שלא יהיה חשוף מדי, צמוד מדי. בדרך כלל מעצבים חילוניים לא חושבים על זה, אז התחלנו לתפור לעצמנו בגדים על מכונת תפירה. מהר מאוד התחלנו למכור לחברות באולפנה".

סגנון הבגדים הרומנטי-כפרי של המותג יושב בול על חלקים גדולים מבנות המגזר הדתי. ראיתן אותו על יפעת, המעצבת הגרפית מ"סרוגים" שמגלמת יעל שרוני, ולאחרונה גם על ענהאל שמואלי, שושי מ"המרוץ למיליון 2". שמלות רומנטיות בצבעים פסטליים עם פסי תחרה המבצבצים מקו המחשוף, ומראה שכבות של סרפן מעל חולצה באורך השרוולים. "אופנה היא תרבות, אבל בעוד שהסגנון הדתי כבר זכה לקודים מוגדרים במוזיקה, בתרבות, בקולנוע - אני מרגישה שאין סגנון אופנתי דתי מוגדר", אומרת אביטן, הדוברת הבולטת מבין השלוש. "אנחנו מנסות לעשות בשדה בר אופנה שמושפעת מאורח החיים שלנו".

אריאלה אביטן, עדי כהן ושולי אלבז. ''התחלנו לעצב לעצמנו כבר בתיכון, כי לא מצאנו מענה ברשתות האופנה'' (צילום: סטודיו נהורא )
אריאלה אביטן, עדי כהן ושולי אלבז. ''התחלנו לעצב לעצמנו כבר בתיכון, כי לא מצאנו מענה ברשתות האופנה'' (צילום: סטודיו נהורא )

אתן מגיעות ממקומות גיאוגרפיים שונים, שגם מייצגים את תתי המגזר בחברה הדתית-לאומית: הקיבוץ הדתי, ההתנחלות וירושלים. זה בא לידי ביטוי גם בבגדים?

אביטן: "יש קולקציה אחת, אבל אני תמיד מופתעת לגלות שכל תת מגזר רוכש את הדברים שמתאימים לסגנון שלו. נניח, בנות מקיבוצים דתיים בוחרות צבעים אחרים מבנות מרעננה. גם האופן שבו הן לובשות את הבגד בשכבות, נראה כבגד שתפרנו במיוחד עבורן. מה עוד, שבניר גלים ירכשו הרבה מכנסיים רחבים בסגנון אלדין, שנשים בירושלים לא יקנו".

כהן: בבית-אל זה יותר מעורב. יש את כל הסגנונות, אבל לובשים פחות צמוד. בדור ההורים הסגנונות היו הרבה יותר מובהקים: בבית-אל התלבשו אחרת מהרובע היהודי בירושלים. היום הילדים יצרו מראה שמורכב מעירוב סגנונות".

עקיבא וענהאל מ''המרוץ למיליון''. ''הזוגיות שלהם מאוד מיוחדת. מודל לחיקוי'' (צילום: כפיר חרבי)
עקיבא וענהאל מ''המרוץ למיליון''. ''הזוגיות שלהם מאוד מיוחדת. מודל לחיקוי'' (צילום: כפיר חרבי)

באיזה אופן אתן מתלבשות שונה מהאמהות שלכן?

אביטן: "שינוי מטורף. בנות הדור של אימא שלי נאלצו ללבוש טלאי על טלאי כדי להיות צנועות. לא היה היצע אופנתי לנשים דתיות. אנחנו כבר מורדות בזה - אנחנו רוצות ללבוש משהו שעוצב במיוחד בשבילנו".

למרות שהן מגדירות את עצמן כמותג נישה ייעודי לדתיות, הן גם פונות לנשים חילוניות. בנוסף, מפתיע לגלות כי בין הדגמים בקולקציה יש מספר פריטים שלא היו עוברים את סף הצניעות הנדרשת מבת מלך. למשל, שמלות ללא שרוולים או עם מחשוף רחב מדי – אלמנטים שמאלצים בנות מסוימות לייצר "הדבקות" של רצועות בד או לבישה של חולצה עם שרוולים ארוכים מתחת. "קשה לייצר בגד צנוע ללא מחשופים וגם עם שרוולים ושיהיה בו זמנית יפה", אומרת אלבז. "כמותג אנחנו חייבות שיהיה לנו מגוון, כי אנחנו פונות לקהל רחב של נשים".

אז בעצם אתן לא מחדשות דבר עבור המגזר. הוא נשאר עם אותן בעיות שהיו גם לכן.

"לא, כי אנחנו מאפשרות להן לקבל במקום אחד את כל הפתרונות, ומראות להן כיצד לשלב את הדברים במראה הרמוני".

הקולקציה של שדה בר (צילום: סטודיו נהורא )
הקולקציה של שדה בר (צילום: סטודיו נהורא )

יש לכן קווים אדומים?

אביטן: "אנחנו משתדלות לא לגלוש למכנסיים, למרות שהרבה בנות במגזר לובשות".

בשוק קיימים מספר מותגי נישה לקהל הדתי, כמו "מקימי" ו"הילה", שענהאל מדגמנת עבורם. במה אתן שונות?

אביטן: "מקימי זה לחרדיות לאומיות ואת הילה אנחנו לא ממש מכירות. אנחנו מביאות לוק אחר, רומנטי, רך, נשי יותר".

ענהאל מייצגת את המגזר בכבוד?

כהן: "היא מייצגת במדויק את הבחורה הדתייה. סגנון הלבוש שלה ספורטיבי ומאוד אופנתי. לדעתי הם זוג מדהים. בכלל, הזוגיות שלהם מאוד מיוחדת. מודל לחיקוי".

אביטן: "עקיבא מייצג את הבחור הדתי לאומי. איש קרבי, מוסרי, מלח הארץ".

אלבז, כדיירת הרובע המוסלמי, עד כמה יש זליגת טרנדים אופנתיים בין הנשים היהודיות למוסלמיות?

"הן בהחלט מושפעות מאיתנו. לא אנחנו מהם", היא קובעת. "כבר יצא לי לראות בשכונה לא מעט נשים שמחקות את כיסוי הראש שלי. זה ממש הפך לטרנד".