>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

היה זה רק עניין של זמן עד שמעצבי האופנה והבוטיקים המקומיים יגלו את נפלאות החנות המקוונת ויציעו את מרכולתם למכירה בלחיצת כפתור. אם עד היום נאלץ הקהל הישראלי לקושש פריטי אופנה באתרי מכירה חו"ליים, שחלקם הגדול עדיין לא עושה משלוחים לישראל - מהיום תוכלו להזמין דרך האינטרנט פריטי לבוש של דפנה לוינסון, אביזרים של דניאלה להבי, תכשיטים של שלומית אופיר ואפילו את האופניים של קסטרו - שיישלחו אליכם הביתה באמצעות שליח תוך ימים ספורים.

לאחרונה השיקה רשת האופנה HDL בעיצובה של דפנה לוינסון חנות מקוונת, אחות צעירה ואינטרנטית ל-24 חנויות המותג הפרוסות ברחבי הארץ. לדברי הבעלים ומנכ"ל הרשת צביקה לוינסון, הבחירה להשיק חנות ברשת נולדה לאחר שבסקרים שערך גילה ש-57 אחוז מתוך 13 אלף חברות מועדון הלקוחות של המותג, נוהגות להתעדכן בדגמים באתר האינטרנט של החברה לפני שהן פוקדות את החנות עצמה. האמונה בכוחן של הפלטפורמה האינטרנטית והרשתות החברתיות, כולל היכולת להפיץ ברשת קופונים לרכישה מוזלת, עודדו את לוינסון להבין שיש מקום לחנות אינטרנטית.

HDL דפנה לוינסון. הקולקציה מוצגת במלואה בחנות המקוונת (צילום: גורן ליובנציץ )
HDL דפנה לוינסון. הקולקציה מוצגת במלואה בחנות המקוונת (צילום: גורן ליובנציץ )

כשבוע לאחר השקת החנות, לוינסון נשמע אופטימי. אומנם בשלב זה ממוצע ההכנסות היומי הוא כ-2,000 שקל ליום בלבד - סכום זעום עבור רשת בסדר גודל של HDL – אבל כשלוקחים בחשבון את ההוצאות המועטות שיש לו בהשוואה לניהול חנות פיזית (משכ"ד וארנונה, ועד תשלום שכר לעובדים), הרי שמדובר ברווח נאה. "רוב הלקוחות שלנו נכנסות לאתר בזמן העבודה או אחרי שהילדים ישנים", מספר לוינסון. "החנות שלנו פתוחה בפניהן 24/7, ויש בה את כל הקולקציה שמוצגת בחנות".

במקביל לעליית החנות של HDL לאוויר, הושקה גם הגרסה המקוונת של בוטיק המותגים Verner, שפעל עד כה בשני סניפים בתל אביב - ברחוב אלפסי המרוחק ממרכזי הקניות וברחוב דיזנגוף. לדברי בעלת הבוטיק שירה דולינגר (יחד עם דניאלה בן טלולה), השקת החנות המקוונת הגיעה מתוך רצון להתרחב ולפנות לקהל לקוחות נוסף, כזה שמתגורר הרחק מתל אביב, וכן לאפשר לחוג הלקוחות שלהן - העצל כנראה - לרכוש מכנסי ג'ינס של המותג השבדי Acne (הנמכרים בבוטיק בבלעדיות) מבלי לצאת מהבית. "הרבה לקוחות שלנו לא חוששות לרכוש באינטרנט", אומרת דולינגר. "הן רוכשות באתרים כמו נט א-פורטה ומכירות את הגזרות שמחמיאות להן. אספנו אינפורמציה על הלקוחות שלנו וגילינו שאם יצא צבע חדש בדגם של מכנסי ג'ינס שהן אוהבות, הן יזמינו אותו ישירות באינטרנט".

אילו יתרונות את מציעה ללקוחות שקונים אצלך במקום ישירות דרך אתרי המותגים שאת מייבאת?

"רוב הסיכויים שהמחיר אצלנו ובאתר שלהם יהיה זהה. אבל אם תרצה להחזיר את המוצר שרכשת בחו"ל, אף אחד לא מזכה אותך על דמי המשלוח. נקודה נוספת היא רכישה בתשלומים, דבר שלא תוכל לעשות באתרי קניות בחו"ל".

בוטיק ורנר. החנות המקוונת פונה גם ללקוחות שלא מתגוררות בתל אביב
בוטיק ורנר. החנות המקוונת פונה גם ללקוחות שלא מתגוררות בתל אביב

החנויות של HDL וורנר מצטרפות לרשימת חנויות מקוונות של בוטיקים ומעצבים מקומיים, הפועלות במרחב הווירטואלי בשנתיים האחרונות, ביניהן דניאלה להבי, שלומית אופיר, בוטיק הנעליים Bingo ותכשיטי אמארו. מספר מותגים גם מוכרים דרך אפליקציה ברשת החברתית פייסבוק, דוגמת קסטרו, מעצבת האופנה פרידה חמליס מהמותג Frida וחנות האאוטלט של הבוטיק Inn7. באפריל הקרוב תשיק גם רשת האופנה גריפ חנות מקוונת, שתאפשר ללקוחה לצפות בפריטי הקולקציה בסרטוני וידאו עם דוגמנית, מה שיאפשר לראות כל אאוטפיט ממספר זוויות.

התופעה החדשה הזו מתקיימת על רקע מגמה מבוססת יותר, שקנתה אחיזה ברשת בשנים האחרונות, אותה ניתן להגדיר "קניון וירטואלי", ותכליתה פלטפורמות תצוגה ומכירה גדולות, שמרכזות פריטי אופנה ממגוון רחב של קטגוריות ומותגים רבים. פלטפורמות אלה נולדו מלכתחילה ברשת, והן מאפשרות למעצבים שאינם מעוניינים להשקיע בהקמת אתר עצמאי ובקידומו, למכור את הקולקציות שלהם באינטרנט, בהן אופרציות גדולות כמוהקטלוג מבית Xnet, וגם בוטיקים כמובל אנד סוו- Adika, ועוד.

עם זאת, ההתעוררות הנוכחית בתחום הקנייה המקוונת עדיין לא מתבטאת בצורה משמעותית בקופות. בשיחות עם חלק גדול מבעלי החנויות, הם מציינים כי החנות הווירטואלית משמשת על פי רוב כקטלוג המייצר מפגש מקדים של הלקוחות עם המוצר. "הלקוחות מתחלקות לשלושה סוגים", מסביר אורי להבי, מנכ"ל חברת דניאלה להבי. "יש את אלה שגרות רחוק ואת העסוקות שלא מוצאות זמן להגיע לבוטיק. אבל החלק העיקרי הוא של נשים שצופות בדגמים באינטרנט, מתקשרות לבקש הסברים נוספים על הדגם ולבדוק אם הוא במלאי, ורק אז מגיעות פיזית לחנות".

דניאלה להבי. מפגש מקדים עם הפריטים (צילום: רן גולני )
דניאלה להבי. מפגש מקדים עם הפריטים (צילום: רן גולני )

בניגוד לרשתות ותיקות שחנויותיהן פזורות ברחבי הארץ, החנויות המקוונות הן אופציה מצוינת דווקא עבור מעצבים צעירים. לפני שלוש שנים, עוד בטרם פתחה את החנות שלה במרכז תל אביב, השיקה מעצבת התכשיטים הצעירה שלומית אופיר חנות אינטרנטית, שכיום אחראית על 20 אחוז ממחזור המכירות שלה. אופיר מוכרת גם באתרים בחו"ל, כמו etsy, שחוסכים לה את העלויות השוטפות הכרוכות בחנות פיזית. ועדיין, גם בבוטיק אינטרנטי חייבים לשמור על תצוגה נאה ומצאי זמין. לדברי אופיר, מי שרוצה להצליח באינטרנט חייב לשמור על רמה גבוהה של צילומים, תצוגה נאה, שפה רהוטה וברורה (בעיקר באנגלית), תמהיל מוצרים נכון, והחשוב מכול - שירות לקוחות. "בטח בפלטפורמה ויראלית כמו אינטרנט, שאנשים יכולים לכתוב עליי פוסט או טוקבק", היא מסבירה.

כך או כך, אורי להבי מאמין שלא ירחק היום בו המכירות דרך האינטרנט יגדלו באופן משמעותי. לדבריו, אחוז המכירות של דניאלה להבי דרך החנות המקוונת עומד כיום על אחוז אחד בלבד מסך המכירות של החברה, אך לדעתו נתון זה נובע מחוסר האמון של הלקוחות הישראלים באבטחת האינטרנט. כדאי לזכור כי מי שמקדמת בעקיפין מכירות באינטרנט היא דווקא הממשלה, שמנסחת חוקים המגנים על הלקוח, כמו היכולת להזדכות על מלוא התשלום בהחזרת מוצרים, וכעת גם פטור ממכס על רכישה של פריטים מחו"ל בסכום של 1,200 שקל.