>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

זה היה רק עניין של זמן עד שהאופוריה שבה שקעה תעשיית האופנה המקומית לאחר שבוע האופנה TLV תופר על ידי קשיי המציאות הישראלית. הבוקר נודע כי שבוע האופנה הבא, שאמור היה להיערך בתל אביב בחודש מאי הקרוב, נדחה לאוקטובר. הסיבה לדחייה: לוח זמנים צפוף שלא הספיק להכנות המרובות, הכוללות גם פנייה לקניינים זרים שייצפו בתצוגות לצד העיתונות הבינלאומית.

התוכנית המקורית של יזמי שבוע האופנה מוטי רייף, אופיר לב ויורב הראל, היתה ליישר קו עם שבועות האופנה המתקיימים בעולם פעמיים בשנה ולערוך שבוע אופנה נוסף בעוד כשלושה חודשים. אך בשיחה בלעדית עם Xnet מספר רייף כי חוסר המשאבים הביא אותם להחלטה המכרעת לדחות את האירוע בחמישה חודשים נוספים. "אישית לא הייתי בעד", אומר רייף, "אבל כל שותפיי וסובבי החליטו שאין לנו כרגע את היכולת לקיים את שבוע האופנה פעמיים בשנה. הדחייה לחודש אוקטובר תיתן לנו את הזמן לעבוד יחד בשיתוף הגופים הממשלתיים, כדי להביא את שבוע האופנה למקום שאנו רוצים".

זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של גדעון וקארן אוברזון (צילום: ערן סלם)
זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של גדעון וקארן אוברזון (צילום: ערן סלם)

בניגוד לשבוע האופנה הראשון, זה המתוכנן לאוקטובר עתיד להביא לישראל גם שורת קניינים מחו"ל. "מי שחובר אלינו השנה הוא משרד התמ"ת, שיפעל להביא את הקניינים הזרים", אומר רייף. "זו היתה אחת הסיבות המכריעות לדחות את שבוע האופנה ממאי לאוקטובר. לא היה אפשרי להביא קניינים לארץ תוך זמן קצר יותר. צריך לזכור שנושא הקניינות הוא עניין חשוב מאוד בשביל המעצבים הישראלים. אנחנו רוצים להעניק למעצב שמשתתף בשבוע האופנה את היתרון להיפתח לקהלים חדשים".

בשבוע האופנה הקודם חברו ליזמים גופים רבים שאפשרו את קיומו של האירוע, ובהם משרד החוץ, משרד התיירות, עיריית תל אביב ומכון הייצוא. הפעם מתכוון רייף לחבור גם למשרד לפיתוח אזורי.

מדוע לא היה ניתן לתכנן מראש את הדברים כדי ששבוע האופנה יתקיים במאי הקרוב?

"ההתפתחות של האירוע היא אורגנית, והפעם הכול קרה בדקה ה-90. זה תהליך מאוד ארוך שדורש את הזמן שלו. בפעם הקודמת הצלחנו להביא את העיתונות הבינלאומית, בפעם הבאה נביא גם את הקניינים".

זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של דורין פרנקפורט (צילום: טל ניסים)
זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של דורין פרנקפורט (צילום: טל ניסים)

שבוע האופנה TLV שהתקיים בנובמבר למשך שלושה ימים, היה הראשון מאז ירד המסך על שבוע האופנה הישראלי בשנת 1989. 18 מעצבים ישראלים הציגו במתחם התחנה בתל אביב את קולקציות אביב-קיץ 2012 לעיני התקשורת המקומית והזרה, שהגיעה לסקר את האירוע מיפן, ארצות הברית, אנגליה, איטליה, סקנדינביה וארצות נוספות. גולת הכותרת היתה תצוגת הפתיחה בנוכחותו של המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי, והחתימה על הסכם שיתוף פעולה בין שבוע האופנה המקומי לשבוע האופנה המתקיים פעמיים בשנה במילאנו.

זיכרונות משבוע האופנה TLV. אורח הכבוד רוברטו קוואלי (צילום: עמי סיאנו)
זיכרונות משבוע האופנה TLV. אורח הכבוד רוברטו קוואלי (צילום: עמי סיאנו)

לדברי רייף, שבוע האופנה הבא צפוי לגדול ויציגו בו כ-20 מעצבים. לצד שיתוף הפעולה עם מילאנו, נמצא כעת רייף גם במגעים עם שבועות האופנה של לונדון ופריז. "כחלק משיתוף הפעולה עם שבוע האופנה של מילאנו, תוכננה תצוגה של דולצ'ה וגבאנה, אך נכון להיום זה מוקפא", מודה רייף. "אני מקווה שנוכל להביא אותם באוקטובר, במידה והדבר יתאפשר להם".

זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של יניב פרסי, שפתחה את האירוע (צילום: לם וליץ סטודיו )
זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של יניב פרסי, שפתחה את האירוע (צילום: לם וליץ סטודיו )

למרות ההצלחה התדמיתית והתקשורתית, רייף ושותפיו יצאו בהפסדים כלכליים משבוע האופנה. רייף סיפר בעבר כי לא צפה לרווחים מהאירוע, וכי הוא פועל מתוך רצון לקדם את האופנה הישראלית ברחבי העולם. כמו כן, פורסם כי בעקבות הפסדים כלכליים דרשו יזמי שבוע האופנה להוזיל את מחירי הדוגמניות המשתתפות וכן מחירי עלויות מספקים אחרים. "לא היה אף מקרה שאנשים לא קיבלו את הכסף", אומר רייף בתגובה. "למרות מה שפורסם, שלכאורה ביקשנו להוזיל מחירים אחרי שבוע האופנה, הדברים נאמרו קודם לשבוע האופנה, אך פורסמו רק אחריו".

זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של ששון קדם (צילום: דודו אזולאי)
זיכרונות משבוע האופנה TLV. תצוגת האופנה של ששון קדם (צילום: דודו אזולאי)

כך או כך, רייף נשמע היום מפוכח יותר לגבי רצונו להרים שבוע אופנה בתל אביב בכל מחיר. לדבריו, הוא הפיק לקחים רבים משבוע האופנה הקודם, ואחד המרכזיים בהם הוא בחירת המעצבים שיציגו. "אם פנינו החוצה – מעצבים יהיו חייבים לעמוד בקריטריונים גבוהים", הוא אומר הבוקר.

האם המעצבים הישראלים שהציגו לא עמדו ברף הגבוה?

"לא, המעצבים לא עמדו ברמה הגבוהה הנדרשת", הוא אומר בכנות. "כדי להצליח ולמנף את הקניינות, יהיה על המעצבים להגיע להישגים עיצוביים שיהוו עבורם יתרון גם בעולם".