>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

לפני כשנתיים ביקשה נועם סטמפל בת ה-8 מאמה מכנסי סקיני ג'ינס אופנתיים, בדומה לאלה שלובשות מדי יום חברותיה לספסל הלימודים. האם, חגית, אז עקרת בית ממושב שדמה שביישובי גדרות, הבינה שהפעם מדובר במשימה בלתי אפשרית. נועם היא ילדה בעלת מבנה גוף מלא, ולצערה, חנויות בגדי הילדים בישראל מתעלמות באופן עקבי מפלח השוק הזה, למרות שסקרים מצביעים כי אחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל ממשקל עודף. עד לאחרונה נאלצו ילדים שמנים לקושש פריטים במידות גדולות יותר מתוך מבחר מצומצם מאוד, שברוב המקרים לא התאימו למידות גופם מבחינת אורך או היקף, ובמקרים קיצוניים יותר - לפנות אל אגפי הבגדים למבוגרים.

חגית סטמפל. ''אף אחד לא רוצה בגדים לשמנות בחנות שלו'' (צילום: אורי קריספין )
חגית סטמפל. ''אף אחד לא רוצה בגדים לשמנות בחנות שלו'' (צילום: אורי קריספין )

בתגובה למסע החיפושים המפרך, שהסתיים כרגיל במפח נפש לאם ולבתה, החליטה חגית סטמפל להקים לפני כשנה וחצי את פאפאנש (סופגנייה ברומנית) - מותג אופנה לילדות במידות גדולות בגילאים 6-12. בקיץ הקרוב ישיק המותג גם מיני קולקציה ראשונה לבנים. מלבד פאפאנש, בישראל קיימים מעט מאוד מותגים הפונים לילדים במידות גדולות, ביניהם Cool.com ו-TR Totally Right, שהוקמה ב-2009 על ידי בני הזוג טלי אשכנזי ורן רגב. בבדיקה שערכנו, גם בעולם המצאי לבגדי ילדים במידות גדולות דל עד בלתי קיים.

סטמפל מספרת כי עד להקמת המותג, שגרת השופינג עם בנותיה נועם וחן, כיום בנות 10 ו-16 בהתאמה, היתה סוג של גיהינום. "הייתי הולכת וקונה להן בגדים לבד, לרוב במידות גדולות יותר, מסמנת את התיקונים שצריך לעשות והולכת לתופרת שתבצע אותם. רק אחרי שבוע הילדה היתה יכולה ללבוש את הבגד, ובמקרים רבים הבגד נותר בארון. אם הן היו מתעקשות ללכת יחד לקניות זה היה סיוט. כשהיינו נכנסות לחנות לבגדי ילדים, הן היו מצביעות על ג'ינס במידה פטיט, ואז היה צריך להתחיל לעשות סיבוב בין חנויות כמו פוקס נשים או רנואר ולהתחיל לתקן".

  (צילום: אורי קריספין )

מדוע יש התעלמות ארוכת שנים מילדים במידות גדולות?

"יש לזה מספר סיבות עיקריות", עונה אורנה צרפתי, המעצבת של פאפאנאש, בעלת ניסיון של 20 שנה בעיצוב בגדי ילדים. "הראשונה היא דימוי. אף מותג לא רוצה להיות מזוהה עם אופנה למידות גדולות. הסיבה השנייה היא עלויות. בגדים במידות גדולות מצריכים יותר בד, שיוצר מן הסתם עלויות נוספות. ברגע שאתה מציב בחנות בגדים במידות רגילות ולצידם בגדים במידות גדולות, יש קפיצה גדולה במחיר, ואז במקום למכור בגד במחיר של בגדי ילדים, קורה שאתה מוכר אותו במחיר של בגדי נשים".

בקיץ הקרוב תחגוג סטמפל 50, אבל נדמה כי דבר לא השתנה בשוק האופנה לילדים מאז ימי ילדותה בפתח תקווה. "הייתי ילדה שמנה", היא מספרת. "בזמני היה את אתא ורכשנו בגדים פעמיים בשנה: קיץ וחורף. גם בתקופתי לא היו בגדים לילדות שמנות, ואימא שלי נאלצה לתקן לי את הבגדים".

אורנה צרפתי. ''מותגים לא רוצים להיות מזוהים עם אופנה למידות גדולות'' (צילום: אורי קריספין )
אורנה צרפתי. ''מותגים לא רוצים להיות מזוהים עם אופנה למידות גדולות'' (צילום: אורי קריספין )

על אף שההיצע בשוק המידות הגדולות לילדים לא השתנה הרבה מימי אתא ועד היום, עושה רושם שבעיית ההשמנה בקרב ילדים רק החריפה, כתוצאה מאכילת מזון עתיר בהורמונים ומהעלייה בצריכה של מזון מהונדס וג'אנק פוד, ובעקבותיה עלה הביקוש לאופנה ההולמת את הצרכים המיוחדים שלהם. טווח המידות בפאפאנש נע בין 6 ל-16, כאשר מידה 6 מקבילה למידה 10 רגילה אצל ילדים, ומידה 16 מקבילה ברוחבה למידה 44 של אישה בוגרת, אך מותאמת לילדים באורכה.

סטמפל וצרפתי מספרות כי בעיצוב בגדי ילדים במידות גדולות יש לשים דגש על בדים מחומרים טבעיים וגזרות רחבות, לרוב בגזרת A, הצרה למעלה ורחבה למטה. "ילד שמן שלא נוח לו, הוא ילד עצבני", מזהירה סטמפל. "ואף אחד לא רוצה לידו ילד עצבני".

  (צילום: אורי קריספין )

בקולקציית החורף של המותג שני קווים מרכזיים: קז'ואל וערב. חולצות כותנה צבעוניות עם הדפסים המטשטשים בטן וחזה, או חצאיות ג'ינס ארוכות המותאמות גם לקהל הדתי - מדגימות חשיבה נכונה ופנייה למגוון קהלים. למרות שכמעט בכל התמונות שמנפק המותג ניתן להבחין בכרס קטנה משתפלת, המראה הכללי של הילדות נינוח, וגם המחירים נוחים - החל מ-50 שקל לחולצה ועד 350 שקל לשמלת ערב.

למרות הכוונות הטובות מאחורי המותג, סטמפל נאלצה ללמוד על בשרה את היעדר הפתיחות בשוק האופנה הישראלי לבגדי ילדים במידות גדולות. בימים אלו היא מחפשת חלל לחנות במרכז תל אביב, אחרי שאף חנות בעיר לא הסכימה למכור את עיצובי המותג. מתוך רשימת 30 החנויות שמוכרות את בגדי המותג בישראל, רק שלוש נמצאות באזור גוש דן. "זה מעליב מאוד", היא אומרת. "אף אחד לא רוצה בגדים לשמנות בחנות שלו. אני לא רוצה שהילדות שלי ירגישו עוול, כמו שנשים מרגישות כשהן נאלצות לרכוש בגדים במידות גדולות".

  (צילום: אורי קריספין )

כאישה מלאה את מרגישה שגם אותך ממדרים מחנויות אופנה?

"בוודאי. לנשים מלאות אין בגדים יפים, סקסיים. מישהו חושב שאישה מלאה או שמנה לא צריכה להיות סקסית, ותופרים לי חולצות עם צווארוני פייטים כמו שסבתא שלי לבשה לפני 30 שנה. יש לי אולי שומנים וחזה גדול, אבל אני רוצה להחצין גם את הצדדים היפים שלי".

את מרגישה שבאמצעות פאפאנש את עושה תיקון לבנות שלך?

"אני מרגישה גאוות יחידה. נועם הבת שלי מדגמנת בקטלוג שלנו, וזה מחזק לה את הביטחון העצמי. הבת הגדולה חן, בת ה-16, כבר החליטה שהיא רוצה ללמוד אופנה. אני חלילה לא מעודדת השמנה, אבל אני כן מאמינה שלילדות האלה מגיעים פתרונות לבוש הולמים. ילד שמן לא נולד כזה. יש ילדים ששמנים בגלל מחלה, או בגלל מצב נפשי. גם נועם הבת שלי חולמת להיות רזה, למרות שיש לה בטחון עצמי גדול והחברות הכי טובות שלה הן מלכות הכיתה".