>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

ליאן פישביין זוכרת את הימים בהם המעריצות של בן זוגה, הזמיר הים תיכוני עידן יניב, התחזו ללקוחות רק כדי לבקר בסטודיו שלה, השוכן בדירת שני החדרים של הזוג בשכונת נוף ים בהרצליה. "בנות היו מטלפנות ומבקשות להגיע", היא מספרת השבוע בשיחה המתקיימת בחלל החנות שלה. "היו לנו אז שני חדרים: סלון ששימש כסטודיו וחדר שינה. בזמן שהייתי בסטודיו, הבנות פלשו לחדר השינה. הייתי שומעת אותן: 'אני לא מאמינה, הנה הגרביים שלו! הנה הנעליים שלו!'. זה היה מביך. אתה יודע, בתחילת הדרך כל לקוחה חשובה, אז בחיים לא אמרתי 'לא' למישהי שרצתה לבוא".

פישביין. ''אני תמיד נזהרת שזה לא יהפוך לתחפושת'' (צילום: רומן ועדי)
פישביין. ''אני תמיד נזהרת שזה לא יהפוך לתחפושת'' (צילום: רומן ועדי)

לפני כשמונה חודשים השיקה פישביין, 25 ("אני בת מזל טלה טיפוסית"), חנות ראשונה ברחוב שינקין בתל אביב, הממוקמת בחצר אחורית של בניין. בשבוע הבא תעבור מהחלל האחורי אל חזית הרחוב, שנראה בימים אלה כמשתקם מרעידת אדמה. לדבריה, הבחירה לפתוח חנות ברחוב המשתפץ, נובעת ממחירי השכירות הזולים כרגע. "חנות כזאת לא לוקחים בתקופת שיא", היא אומרת. "אבל אני מסתכלת קדימה, ובעוד שנה הרחוב ישגשג ויהפוך למדרחוב".

עידן יניב. דרבן את בת זוגו להפוך את האיורים לבגדים (צילום: דביר כחלון)
עידן יניב. דרבן את בת זוגו להפוך את האיורים לבגדים (צילום: דביר כחלון)

בין אם הגעתם דרך הכניסה האחורית או מחזית הבניין, שימו לב: לחנות של פישביין רצוי להיכנס עם משקפי שמש. שמלת עטלף מוזהבת או שמלת מקסי שחלקה העליון הוא מחוך לבן משובץ אבני חן, מרמזות כי סגנון העיצוב האקלקטי שלה מנסה להיות לייידי גאגא, אבל נראה יותר כמו אלין לוי על ספידים. הבגדים התלויים בצפיפות על הקולבים מתאימים לבחורות שמחפשות בגד חד פעמי בסגנון צעקני, ואיכות התפירה הזולה לא תורמת למדד השיק שאליו היא מכוונת.

דורית בר אור. ''היא הלקוחה האופטימלית לעיצובים שלי - דמות חזקה ותיאטרלית'' (צילום: כפיר חרבי )
דורית בר אור. ''היא הלקוחה האופטימלית לעיצובים שלי - דמות חזקה ותיאטרלית'' (צילום: כפיר חרבי )

"הבגדים שלי מאוד תיאטרליים", היא מודה. "צריך להתחבר לשואו, לפומפוזיות. אם אני חושבת על לקוחה אופטימלית לעיצובים שלי זאת דורית בר אור - דמות חזקה ותיאטרלית".

זה באמת מרגיש כאן כמו בביקור במחסן תלבושות.

"אני תמיד נזהרת שזה לא יהפוך לתחפושת. לחתונה של מאיה בוסקילה ידעתי שאני חייבת להפציץ בלוק: מחוך קטנטן שחור, עם חצאית טוטו ענקית מעוטרת בנוצות".

למרות גילה הצעיר, פישביין, בלונדינית קטנה עם חיבה יתרה לנצנצים, היא פצצת אמביציה מתקתקת. אם היא מזהה מכשול, היא תדלג מעליו. רק אל תנסו להתעלם ממנה. "חשוב לי שיראו אותי בכל מקום. פחות את האישיות שלי - יותר את מה שאני לובשת", היא מסבירה את האני מאמין שלה. "אם אני מגיעה למסיבה ומרגישה אחת כמו כולם, אני מעדיפה לקפל את הרגליים וללכת הביתה".

זה מריח כמו הפרעה נרקיסיסטית.

"גדלתי במשפחה שהעניקה לי הרבה תשומת לב. אין לי הרבה חברות, כי אלה שהיו לי - זה קצת מוזר לומר - קינאו בתשומת הלב שדרשתי מהסביבה כל הזמן. יש לי חמש חברות בפינצטה. מצד שני, אני מקבלת תשומת לב מגברים. אבל מאז שאני יוצאת עם עידן, הוא סינן חלק מהם. למעט החברים ההומואים שלי".

  (צילום: רומן ועדי)

מי שלא התרשמו מהנחישות שלה, היו דווקא שומרי הסף של שנקר. לפני ארבע שנים, לאחר שירות צבאי כמש"קית חינוך בחיל האוויר, פישביין הבינה שהחלום שלה הוא להפוך למעצבת אופנה. לפני הבחינות לשנקר היא השקיעה בלימודים פרטיים, ואף הכינה למבחנים "שמלת קוטור עשויה רשת של לולים ופילם של סרטים", כפי שהיא מספרת בגאווה.

לדבריה, כשהגיעה לראיון אישי מול עיניה הבוחנות של ראש המחלקה לאה פרץ ובוחנים נוספים, הם אפילו לא טרחו לפתוח את תיק העבודות שלה. "זלזלו בי, אמרו לי שאני צעירה מדי ללימודים", היא מאשימה. "שאלו אותי: 'ילדה, למה את לא רוצה להיות גננת? כי זה לא מספיק זוהר?'. אני חושבת שהתנכלו לי כי ראו מולם ילדה בלונדינית שרוצה להיות מפורסמת. הם לא יודעים שזה בא לי מהבטן".

"היום אני יודעת שללמוד בשנקר זה בולשיט", היא פוסקת. "אני אומרת היום תודה שלא התקבלתי לשם. אני חושבת שזה מקום שמדכא יצירתיות, כי הוא דוחף למקום מסחרי. הם מייצרים מעצבים לקסטרו".

איך את יודעת, הרי לא למדת שם?

"אני רואה איזה מעצבים יוצאים משם. כמה אלבר אלבז יש?"

בודדים.

"בדיוק. אם זה היה בית ספר טוב, אז היו יוצאים יותר".

לאה פרץ, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. ''היום אני יודעת שללמוד בשנקר זה בולשיט'', אומרת פישביין (צילום: סשה פליט, באדיבות שנקר )
לאה פרץ, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. ''היום אני יודעת שללמוד בשנקר זה בולשיט'', אומרת פישביין (צילום: סשה פליט, באדיבות שנקר )

פישביין מספרת כי לאחר שלא התקבלה ללימודים בשנקר, ישבה מדוכדכת במשך שנה תמימה בבית ולא עשתה דבר מלבד לצייר דמויות לבושות בעיצוביה. "הייתי משרטטת ולא מוציאה את הדגמים לפועל", היא מסבירה. מי שדרבן אותה להעניק לאיורים חיים היה בן זוגה בארבע השנים האחרונות, הזמר עידן יניב, אותו הכירה כשעבדה כסלקטורית במועדון משכית 3 בהרצליה. "משם זה גלש לפייסבוק ומשם לזוגיות", היא אומרת.

"עידן ראה את הציורים ונתן לי בעיטה בתחת", היא משחזרת כיום. "התעוררתי. התחלתי לעבוד עם תופרת שעלתה לי הון תועפות, אבל רציתי לראות את הדגמים שלי מקבלים חיים". פישביין עיצבה כעשרה דגמים והציגה אותם בטור אישי שכתבה בפייסבוק, תחת השם הניו אייג'י "הדרך אל ליאן".

יניב ופישביין. הכירו כשעבדה כסלקטורית (צילום: רומן ועדי)
יניב ופישביין. הכירו כשעבדה כסלקטורית (צילום: רומן ועדי)

אבל תפקידו של יניב בקידום הקריירה של בת זוגו לא נגמר כאן. מספר חודשים לאחר מכן, פישביין ערכה תצוגת אופנה בבר תל אביבי, שלוותה בהופעה של יניב, יחד עם חבריו ליאור נרקיס ודור דניאל. "היתה גם פעם שירון אילן מערוץ 24 צילם אצלנו בבית וראו את הבגדים", היא נזכרת. "החשיפה של זה היתה 'וואו'. דיברו על זה בכל מקום".

אז להיות חברה של עידן יניב זה טוב לקריירה?

"אני לא נעזרת בזה, אבל זה עוזר. אני לא רוצה לפספס את המומנטום שלי".

בפנייה לשנקר לגבי טענותיה של ליאן פישביין נמסר: "אין תגובה".