>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בסיום תצוגת העילית האחרונה של מעצב האופנה אזדין אלאייה, פלש שר התרבות והתקשורת הצרפתי פרדריק מיטראן אל מאחורי הקלעים וגרר את אלאייה אל מרכז המסלול לקוד אל מול 250 האורחים, ביניהם המעצבת דונטלה ורסאצ'ה, במאית הקולנוע סופיה קופולה והמוזיקאי קניה ווסט. אלאייה בן ה-71 היה נראה נרגש, מופתע ומפוחד. "אני ביישן", הוא אומר חודשיים לאחר מכן כשאנחנו נפגשים לארוחת צהריים בביתו בשכונת המארה בפריז, השוכן באותו הבניין שבו התקיימה התצוגה. "אני לא מרגיש נוח עם זה, ולכן לעולם לא יוצא לי לקוד בסיום התצוגה. אני מעדיף שהבגדים שלי ידברו בעד עצמם".

למרות שהוא מתרועע עם הנשים היפות בעולם, מראהו של אלאייה עצמו יוצא דופן בתעשייה שבה הוא פועל - המקדשת זוהר ונתונים פיזיים מושלמים. הוא נמוך קומה, וכשהוא מצטלם באירועים לצד הדוגמניות החביבות עליו הוא מגיע בערך לגובה החזה שלהן. בשנת 1985, כשזכה בפרס מעצב האופנה הטוב ביותר מטעם משרד התרבות הצרפתי, אף עלה על הבמה לקבלת הפרס כשהוא נישא בזרועותיה של הזמרת גרייס ג'ונס, לקוחת זהב נוספת שלו.

הקולקציה של אזדין אלאייה
הקולקציה של אזדין אלאייה

עורכת הווג האמריקאי אנה ווינטור, למקרה ששאלתם, לא הוזמנה לתצוגה האופנה. למעשה, היא לעולם לא מוזמנת לתצוגות של אלאייה. "אתה מכיר את הכותרות", הוא צוחק ומקמץ במלים כשאני מזכיר את שמה בשיחה.

למי שלא נחשף לסכסוך הנודע בין השניים, הנה העלילה בקצרה: לפני כשנה וחצי, לאחר שהשתתפותו בתערוכה "הדוגמנית כמוזה" במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק טורפדה על ידי ווינטור, קרא אלאייה לחברותיו הקרובות נעמי קמפבל, לינדה אוונגליסטה וסטפני סימור להחרים את האירוע. הן, כמובן, צייתו. במקביל, הוא גם לא חסך ממנה את דעותיו האישיות.

סופיה קופולה. בחרה בשמלת כלה של אלאייה לחתונתה (צילום: gettyimages)
סופיה קופולה. בחרה בשמלת כלה של אלאייה לחתונתה (צילום: gettyimages)

"לאנה ווינטור יש אולי הרבה כוח, אבל אני לא מפחד ממנה", הוא אומר בתגובה לכך שווינטור מתעלמת מקיומו במגזין שתחת פיקודה מזה 15 שנה. "אני לא מעוניין להיות חלק מהמערכת שלה. היא חושבת שהיא מנהלת את תעשיית האופנה, אבל היא טועה. אותי יזכרו בהיסטוריה של האופנה, ואותה לא. חוץ מזה שהיא מתלבשת גרועה".

לאחר שמונה שנים בהן הצניע את עיצוביו אל מול התקשורת, אלאייה פורש את ידיו וחוזר לחבק את עולם האופנה. "כמעט ביטלתי את התצוגה כי לא יכולתי להגיע", הוא צוחק. "אבל לשאלתך, מעולם לא הפסקתי להציג. תמיד עשיתי תצוגות קטנות בבית, רק שלא אפשרנו להן הד תקשורתי גדול. גם השנה התצוגה לא היתה גדולה, והוזמנו אליה רק עיתונאים קרובים". לדבריו, ביולי האחרון התאפשרה התצוגה בעקבות חלוקה מחודשת של תהליך העבודה המתרחש, רובו ככולו, בין ארבע קומות בניין האטלייה. "אני תמיד רוצה שהדברים יהיו פרפקט, ולכן העבודה כולה נעשית בבית האופנה", הוא אומר.

ניקול קידמן בבגדים של אלאייה. המעצב חווה תקופת רנסאנס (צילום: gettyimages)
ניקול קידמן בבגדים של אלאייה. המעצב חווה תקופת רנסאנס (צילום: gettyimages)

זו שעת צהריים מוקדמת באטלייה של אלאייה, המתפקד גם כביתו של המעצב, ורוחו הגבית של שבוע האופנה המתקיים בעיר אינה חוצה את מפתן דלת המתכת הכבדה שבכניסה. בתוך הבית פועל אלאייה מזה שני עשורים בדיסקרטיות אניגמטית.

כאן הוא חי עם בן זוגו, האמן כריסטוף פון ווייאה, מספר חתולים וכלב סן ברנרד עצום בגודלו בשם דידיין. כאן הוא גם פוגש את לקוחותיו, ומכאן הוא שוקד על ארבע הקולקציות שהוא מנפק בשנה. אל ארוחות הצהריים המתקיימות בבניין מדי יום מצטרפים אורחים נוספים, כמו חברתו הקרובה קרלה סוזאני (מבעלי קומפלקס האופנה הנודע קורסו קומו 10), שיחד עם כל העובדים בסטודיו מתכנסים במטבח רחב הידיים למטרות גיבוש, מנוחה ושיחות רכילות.

''מאוד חשוב לי כמעצב להתפתח יחד עם הטכנולוגיה''
''מאוד חשוב לי כמעצב להתפתח יחד עם הטכנולוגיה''

אלאייה נולד בשנת 1940 למשפחה כפרית בעיר ג'מאל שבמזרח תוניסיה. בגיל 16 נרשם ללימודי פיסול בבית הספר לאמנות בזאר, שלוחה של בית הספר הנודע לאמנות בפריז. שנה לאחר מכן עקר לפריז והחל לעצב עם אחותו בגדים. בתחילת שנות ה-60 השתלב במחלקת החייטות בבית האופנה כריסטיאן דיור, ומאוחר יותר אצל המעצב טיירי מוגלר.

שחקניות ונשות החברה הפריזאית, כמו גרטה גרבו וססיל דה רוטשילד, גילו אותו בסוף שנות ה-70 והפכו, כמו כוכבות רבות נוספות, למעריצות ולקוחות פרטיות. את בית האופנה הנושא את שמו הקים רק בשנת 1980, ומהר מאוד זכה לפרסום רב ולאהדה תקשורתית.

קים קרדשיאן בבית האופנה של אלאייה (צילום: gettyimages)
קים קרדשיאן בבית האופנה של אלאייה (צילום: gettyimages)

אין ספק כי ברשימת הכוכבים המעטרת את סצנת האופנה הפריזאית, לאלאייה שמור מקום של כבוד ככוהן המקדש. הוא מעצב של מעצבים, ושמו נישא באהבה גדולה בפי קולגות כמו מארק ג'ייקובס ואלבר אלבז.

היום, אחרי עשור של החלטות עסקיות שגויות (החבירה לקבוצת פראדה והיציאה החלקית ממנה), כמו גם השתיקה שגזר על עצמו לאחר מותה של אחותו, הוא חווה סופסוף תקופת רנסאנס, כשהדור הצעיר שלא ידע אותו בשיא תהילתו בשנות ה-80 וה-90 מגלה אותו מחדש.

אלאייה וקרלה סוזאני בשבוע האופנה האחרון בפריז (צילום: gettyimages)
אלאייה וקרלה סוזאני בשבוע האופנה האחרון בפריז (צילום: gettyimages)

סופיה קופולה עיצבה אצלו לפני מספר חודשים את שמלה הכלה, תוך שהיא מוותרת על שירותיו של חברה הקרוב מארק ג'ייקובס. הגברת הראשונה של ארצות הברית, מישל אובמה, לובשת את עיצוביו בקביעות, וכך גם המעצבת ויקטוריה בקהאם, שמלבד הפריטים בעיצובה, מתהדרת רק ביצירותיו של אלאייה. ורשימת הכוכבות עוד ארוכה: ניקול קידמן, פנלופה קרוז, מייגן פוקס, קייטי הולמס, ג'סיקה סטאם, פיפה מידלטון וקים קרדישאן.

כולן שם מאותה סיבה: קשה להישאר אדישים לשמלות מוסלין חלומיות שנראות כמו ענני צמר גפן מתוק ומתלבשות על הגוף כעור שני, או למקטורני הפוני סקין בדוגמת לאופרד בגזרות הקרובות אל הגוף. הפריטים שאלאייה מעצב מעניקים ללובשת עוצמה, שיק ובטחון עצמי - תכונות שאומנם לא ניתן לרכוש בכסף, אבל אפשר לתגבר בקלות תמורת 2,250 יורו לז'קט צמר בגזרת אופנוענים, או ב-6,000 אירו למעיל שמלה חלומי מעור. רק קחו בחשבון שעלולים לשדוד אתכן בגלל המעיל, כמו שקרה לגיבורת הקומדיה ''קלולס'' שצעקה בסרט: "רק לא את המעיל של אלאייה. 'איטס א טוטאלי אימפורטנט דיזיינר!".

תצוגת האופנה של אלאייה לסתיו-חורף 2009-2010 (צילום: gettyimages)
תצוגת האופנה של אלאייה לסתיו-חורף 2009-2010 (צילום: gettyimages)

אבל לא רק השטיח האדום החזיר את אלאייה למרכז הבמה. היתה גם הפנייה מנשיא ומנכ"ל כריסטיאן דיור, סידני טולדנו, שפנה אליו לאחרונה עם ההצעה לקחת את המושכות של בית האופנה לאחר פיטוריו של ג'ון גליאנו, חבר קרוב של אלאייה.

אלאייה עצמו מגנה את מעשיו של גליאנו, ומסביר כי אין מקום לגזענות מכל סוג. את ההצעה של טולדנו הוא דחה, בעיקר מחוסר עניין וזמן. "ההצעה מאוד החמיאה לי" הוא אומר, "אבל דיור שייך לקבוצת LVMH, ובית האופנה שלי מוחזק בחלקו על ידי קבוצת פראדה - כך שזה מתנגש. אני יכול לגלות לך שזו הפעם השנייה שמר טלודנו פונה אליי. הפעם הראשונה היתה ב-97', ולאחר שסירבתי הם פנו לגליאנו, שקיבל את הג'וב בדיור. אני רוצה לשמור על החופש שלי. ולקחת את העבודה הזו משמעותה לאבד חלק מהחופש שלי. העבודה על הקולקציה שלי דורשת עבודה של יום ולילה. איך אני יכול לעשות את שניהם יחד? אני מעדיף להמשיך לעשות את הקו שלי מאשר לקחת עבודה נוספת". האם יש לו השערה מי מתאים לתפקיד? "יש הרבה מעצבים טובים", הוא עונה כפוליטיקאי מיומן. "אין לי מושג מי ייבחר. פריז מלאה במעצבים טובים".

נעמי קמפבל בשמלה של אלאייה, 2011. ''נשים היום מחפשות בגד שיעשה אותן יפות'' (צילום: gettyimages)
נעמי קמפבל בשמלה של אלאייה, 2011. ''נשים היום מחפשות בגד שיעשה אותן יפות'' (צילום: gettyimages)

בינואר הקרוב יציג אלאייה את קו העילית שלו לקיץ הבא. העבודה כבר בשיאה. מעונה לעונה הצלליות שלו הופכות רכות יותר ומורכבות פחות. שם המשחק: פשטות. האמצעים: טכנולוגיה חדשה. "אני חב לטכנולוגיה את פיתוחי הבדים החדשים של הסריגים", הוא אומר. "מאוד חשוב לי כמעצב להתפתח יחד עם הטכנולוגיה, שמאפשרת לי להגשים את החלומות שלי, כמו שמלות הסריג התפורות מחוט אחד שיוצר סילואטה שמחבקת את הגוף. נשים היום מחפשות בגד שיעשה אותן יפות. הן כבר לא מחפשות בגד כוחני". אבל זה לא הטיפ היחיד שיש לו למעצבים צעירים: "העיצוב שלי משתנה על פי הסילואט של הגוף הנשי, שהשתנה משנות ה-80 ועד היום. אם כמעצב את מקפיד להיות ער לשינויים של גוף האישה, זה הדבר היחיד שישמור אותך כמעצב רלוונטי".

את הקולקציה של אזדין אלאייה ניתן להשיג בבלעדיות בבוטיק אניגמה, ה' באייר 34, כיכר המדינה, תל אביב.