>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

השם יוסף מור עדיין אינו מוכר לקהל הרחב, אך הבוגר הטרי של בית הספר הגילדה מציג עתה קולקציית גמר מצוינת המספקת תקווה לענף העיצוב המקומי לגברים. ביום חמישי (13 באוקטובר) תיפתח תערוכת בוגרי הגילדה במתחם התחנה בתל אביב, אשר תציג את הפרויקטים של תלמידי בית הספר למשך 12 ימים.

זוהי הפעם הראשונה שבה ייחשפו עבודות הסטודנטים לקהל הרחב, כאשר לצד פריטיהם של הבוגרים הטריים יוצגו עבודות של בוגרי בית הספר לדורותיו. בנוסף, פריטים בעיצוב הסטודנטים יוצעו למכירה וההכנסות ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן.

הפרויקט של מור, 34, כולל שלושה זוגות נעליים ושלושה תיקי עור המיועדים כולם לגברים. עם זאת, הקו העיצובי שיצר משלב סגנון מחוספס עם אסתטיקה עדינה שיכולה להתאים גם לנשים. "בעבודותיי יש תמיד התייחסות למגדר", אומר מור. "אני בודק מיהו הגבר-גבר ומה הוא עושה, מה הוא אוהב, ולחלופין – מה היא נשיות".

את ההשראה לפרויקט שאב מור מהצבא וההיררכיה הצבאית, ומסיטואציות שבהן יש למהירות השליפה – שליפת המחסנית מהאפוד, שליפת האקדח מהנרתיק – חשיבות רבה. לטענת מור, גם העולם האזרחי הוא מעין צבא שבו כולנו חיילים הכפופים לקודים, חוקים ומעמדות. בחיי היומיום, במקום אקדח שולפים טלפון נייד, ובמקום מחסנית את הלפטופ – אך המהירות עדיין חיונית להישרדות. כמו הניגודיות בין הנשי לגברי, כך גם הפערים בין הצבא לאזרחות נוכחים בעבודות.

תיק מפרויקט הגמר של מור (צילום: סטודיו אדרבא ואדרבא)
תיק מפרויקט הגמר של מור (צילום: סטודיו אדרבא ואדרבא)

כדי ליצור את המיקס בין העולם הצבאי לאזרחי, כל תיק שיצר מור מתפקד למעשה כשני תיקים. החלק החיצוני הוא תא עם רוכסן וקיבולת גדולה, והחלק הפנימי עתיר פתחים ותאים המחלקים את תכולתו בצורה מסודרת. גם הנעליים משלבות את שני הסגנונות – השרוכים והאימום מזכירים את אלה של הנעליים הצבאיות, אך הסגנון העיצובי עדין יותר. הצבעוניות שבה התמקד מור כוללת גוונים של אפור, חרדל, צהוב וחום.

למרות הפריחה שחווה האופנה הישראלית בשנים האחרונות, תחום עיצוב הנעליים והתיקים לגברים עדיין כולל רק מעצבים בודדים. קאפל אוף עיצבו נעליים לגברים במשך כמה עונות אך נטשו את התחום, ומלבדם ניתן למנות את עודד ארמה ואת קובי לוי לדיזיין קיצ'ן – שמתמקדים בתחום. מור החל את לימודיו בעיצוב פריטים לנשים, אך המתח שבין הגברי לנשי – שנכח בעבודותיו מתחילת דרכו – משך אותו אט אט לצד השני. בפרויקט בחסות המעצבת דורית שדה, שזכה במקום הראשון בתחרות בבית הספר ומוצג גם הוא בתערוכה, יצר מור קולקציה נשית שחורה לחלוטין הכוללת נעליים ותיקים מעור רך שעוטרו בברגים, אומים, תיפורים גסים ועקבי ברזל. משם המעבר לעיצוב לגברים היה רק טבעי.

תיק מפרויקט הגמר של מור (צילום: סטודיו אדרבא ואדרבא)
תיק מפרויקט הגמר של מור (צילום: סטודיו אדרבא ואדרבא)

"מגדלים אותנו לתוך תבניות של גברים ונשים", אומר מור. "גבר בארץ הוא אחד שעושה צבא, קונה סנדלי שורש ולא מתקשט. בשאר העולם התקשטות מוסיפה לגבר נקודות, אבל בארץ היא מורידה. אני חושב שהגיע הזמן שגברים יתחילו לקנות עיצוב". גם נינה רוזין, מנהלת ובעלת בית הספר הגילדה (בשיתוף עם גל שוקרון), מחזקת את הטענה שחינוך תרבותי חוסם את העיצוב המקומי. "היום כדי להתפרנס צריך לעצב לנשים. גברים עוד לא שם. גברים רוצים פונקציונלי, טרנדי, אבל לא אופנתי מדי. מעצבים שרוצים להיות שונים ונועזים סובלים ממיעוט קונים".

עם זאת, רוזין טוענת שהשינוי כבר נראה באופק והוא מתבטא בדור הצעיר, שמבין ואוהב אמנות, ונושם את האופנה שמגיעה מחו"ל. "משהו קורה בארץ שלנו", היא אומרת. "כמו שיש מהפך מחשבתי אצל נשים, זה יקרה גם לגברים. פעם היינו קשוחות, הלכנו על פלטפורמות ושטוח, היינו מאצ'ואיסטיות. היום הבנו שללכת על עקבים זה לא בהכרח להיות זונה. התחלנו לקנות שמלות קטנות ונעלי עקב. וזה לא רק בגדים, זה לייף סטייל. גם אצל הגברים יש שינוי, גם להם יוצרים לייף סטייל שלם ולא רק פריטי לבוש. גברים מוכנים להוציא כסף, הם מאוד מודעים לכך שהנעליים מעידות על אופיים וטעמם".

ואיך היית מגדירה עיצוב ישראלי?

"עיצוב מעט מתחכם, במובן החיובי של המילה. אנחנו עדיין נמצאים בשלב שבו חשוב לנו להוכיח את עצמנו כמעצמת עיצוב. מעצבים קצת יותר – מנסים להכניס את הסיפור האישי, את האג'נדה וכן תחכום ברמה הטכנית או החומרית למוצר אחד. אבל יש בשורה ויהיה מה לראות בשנים הבאות".

תערוכת הבוגרים של הגילדה. ביתן 14, מתחם התחנה, נווה צדק, תל אביב. 13 באוקטובר עד 25 באוקטובר. א-ה' 22:00-10:00, ו' וערבי חג

16:00-10:00.