>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בביישנות, ללא מניירות של כוכב, עלה השבוע מעצב האופנה הבריטי פיטר קופינג על המסלול בתום תצוגת קיץ 2012 של המותג נינה ריצ'י במסגרת שבוע האופנה בפריז. לבוש במכנסיים ורודים, חולצת טי לבנה וקרדיגן כהה, הוא קד קלות לקהל ונמלט אל מאחורי הקלעים. כזה הוא קופינג וכאלה הם עיצוביו – רגועים, שקטים, איכותיים ואינטליגנטיים. הבגדים שהוא יוצר מחמיאים לגוף הנשי, אך לעולם לא מאפילים עליו.

קולקציית אביב-קיץ 2012 של נינה ריצ'י עוצבה בהשראת האמנית הרוסייה זינה דה פלגנייה (Zina de Plagny), ששיתפה פעולה עם בית האופנה בשנות ה-30. הדפסי הפרחים שיצרה אז קיבלו חיים חדשים ושולבו בפריטי לבוש מודרניים. המראה הכללי הוא של ליידי קלאסית באינטרפרטציה מודרנית, עם דגש על דיטיילים מדויקים. השימוש בעור, למשל בז'קט אופנוענים וחצאית עפרון תואמת, מרוכך על ידי אלמנטים שנלקחו מהלבשה תחתונה – המגמה המרכזית בקולקציה. למרות הניגודים הרבים, זוהי קולקציה הרמונית רגועה ונשית, המעוטרת באפיל מחוספס בקצוות. "כילד תמיד אהבתי לצפות בסרטים בשחור-לבן ולנבור בארונה של סבתי", מספר קופינג בראיון מיוחד ל-Xnet, ולפי עיצוביו נראה שמודל זה של נשיות ממשיך ללוות אותו עד היום.

  (צילום: gettyimages)

רך וחושני עדיף על פני סקסי

קופינג קיבל לידיו את בית האופנה הצרפתי נינה ריצ'י ב-2009, ומאנונימיות מוחלטת הפך לאחד המעצבים המרכזיים בתעשיית האופנה. הוא נכנס לנעליו הגדולות של המעצב הבלגי אוליבייה טייסקנס, שזכה בביקורות נלהבות אך לא הצליח להביא את המכירות של בית האופנה לנסיקה. המשימה שעמדה בפני קופינג נראתה כבלתי אפשרית, אך הוא עמד בלחץ העצום והצליח לשמר את רוח המותג ועדיין להצעיד אותו אל המאה ה-21. אחת מההחלטות הראשונות שעשה, למשל, היתה שילוב כתובת המטה באבניו מונטאן על תווית הבגד – הצהרה על מורשתו היוקרתית.

"אני שמח שהעיצובים שלי הם לבישים", אומר קופינג. "אין באסתטיקה שלי מקום ליצירת פריטים שקשה ללבוש, שלא לומר – כאלה שהם בלתי לבישים בעליל". ואכן, ראיית העולם הזו הפכה את נינה ריצ'י למותג נחשק, שסלבריטאיות כמו ניקול קידמן, קירה נייטלי, נטלי פורטמן ודיאן קרוגר נמנות עם מעריצותיו. אם קופינג ימשיך לנפק קולקציות מוצלחות כפי שעשה בשבוע האופנה בפריז, הוא בוודאי יוסיף לרשימה זו גם עוד שמות רבים.

תצוגת האופנה של נינה ריצ'י. בהשראת הלבשה תחתונה (צילום: gettyimages)
תצוגת האופנה של נינה ריצ'י. בהשראת הלבשה תחתונה (צילום: gettyimages)

לנינה ריצ'י הגיע קופינג עם ותק מרשים בתעשיית האופנה, אך ללא ניסיון כמנהל קריאטיבי. הוא למד בסנט מרטינ'ס וברויאל קולג' אוף ארט, ולאחר סיום לימודיו קיבל הזמנה מכריסטיאן לקרואה לבוא לעבוד בבית האופנה שלו. לאחר כמה עונות עבר למותג אייסברג ומשם לבית האופנה של סוניה ריקל. כאשר מונה מארק ג'ייקובס למעצב של בית האופנה לואי ויטון, הצטרך קופינג לצוות המצומצם של מעצב האופנה ועבד לצדו. "תמיד ידעתי שאני רוצה לחיות בפריז ולעבוד עבור בית אופנה גדול, במקום להשיק מותג עצמאי משלי", הוא אומר בצניעות אופיינית.

ניקול קידמן. מקפידה להגיע לאירועים בבגדי המותג (צילום: gettyimages)
ניקול קידמן. מקפידה להגיע לאירועים בבגדי המותג (צילום: gettyimages)

עד להגיעו של קופינג עברו על נינה ריצ'י כמה שנים קשות. בית האופנה, שנוסד ב-1932 על ידי המעצבת מריה ריצ'י ובנה רוברט, זכה להצלחה רבה בזכות השמלות הנשיות והבשמים המפורסמים שלו, אך לאחר מותה של האם ב-1970 ומותו של הבן ב-1988 התקשה להתרומם שוב. המעצבים לארס נילסון (שעיצב לבית האופנה בשנים 2006-2003) ואוליבייה טייסקנס (שעיצב בשנים 2009-2006) הצליחו להחזיר את בית האופנה לכותרות, אך קופינג הוא זה שיצר את התיאום בין ביקורות מפרגנות מצד התעשייה לנתוני מכירות מרשימים בחנויות. "אחרי 12 שנים בבית לואי ויטון, הרגשתי שזה הזמן הנכון בשבילי להיות המנהל האמנותי של בית אופנה", הוא מסביר. "הרוח של נינה ריצ'י מכתיבה בגדים מודרניים, לבישים, שעונים על צרכים פרקטיים אך עדיין נשארים מעוררי קנאה".

  (צילום: gettyimages)

איך אתה מצליח לשלב בין המורשת של בית האופנה ליצירת קולקציות עדכניות?

"אני מאוד אוהב את העובדה שנינה ריצ'י הוא בית אופנה קטן עם מורשת קוטור אדירה, שאותה אני שואף לתרגם מחדש בדרך עדכנית יותר. טרם מיציתי את הארכיב של בית ריצ'י ואני נלהב להוסיף לו את חזוני. אני מנסה לשבות את רעיון הנשיות – בגד שיהיה היפר-נשי מבלי להפוך לסכריני מדי. רך וחושני עדיף על פני סקסי".

בעבר החזקת במשרה הנחשקת של מנהל סטודיו קו הנשים בלואי ויטון. איך היתה העבודה כיד ימינו של מארק ג'ייקובס?

"למדתי הרבה מכל מעצב שהיה לי את המזל לעבוד לצדו. התקופה הארוכה ביותר בקריירה שלי היתה לצד מארק ג'ייקובס בלואי ויטון, וממנו למדתי את חשיבותה של תשומת הלב לפרטים ושל הדיוק המופתי".

היכן אתה מוצא השראה?

"ההשראה נמצאת סביבי כל הזמן. היא יכולה להיות עקיפה, ולפעמים אני מחפש אותה באופן מודע. תוך הליכה ברחובות והתבוננות באנשים אני תמיד מגלה דברים מעניינים, וגם תערוכות, ספרים וסרטים הם מקורות להשראה. לצד אלו, אני שומר פנקס מלא בתמונות שגזרתי ממגזינים, גלויות, חתיכות של בדים ושרבוטי סקיצות שאליהם אני תמיד חוזר שוב ושוב. הקולקציה תמיד מתחילה בבדים, אך אני מנסה לקבץ תחושות ורעיונות שיש לי בראש לפני שאני מתחיל לבנות אותה".

נינה ריצ'י. להשיג בבוטיק אניגמה, ה' באייר 34, כיכר המדינה, תל אביב. טל' 03-6090248.