>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

הן התחילו לפני ארבע שנים. שלוש בנות – גילת ויקסמן, ענת טל וניצן רוזנט – חובבות אופנה נלהבות שהחליטו לייצר מסגרת קונספטואלית חדשה ושונה לפעילות החביבה עליהן: שופינג. עכשיו הן ידועות יותר בשם שופליפטרס, ומקיימות שמונה אירועי מכירת בגדים בשנה – כל אחד באווירה אחרת ובעיצוב חלל ייחודי. מה שהחל כמכירה ביתית קטנה הפך לאירוע רבגוני שבו מציעות שלוש המארגנות, בעזרת 13 מוכרות נוספות, שירותי סטיילינג אישי. "אנחנו רוצות לחנך לאסתטיקה", הן אומרות. "חשוב לנו שהלקוח יידע מי המעצבים ומה הסיפור שלהם, ואנחנו שואפות לכך שיתייחסו לאירועים כמו אל תערוכה". בדרך כלל מתפרשות המכירות על סוף שבוע ארוך, אך מחר (רביעי) הן פותחות לראשונה חנות פופ-אפ לעשרה ימים בבית סותבי'ס הישן (שנקרא עתה בית הישג) בשדרות רוטשילד בתל אביב.

למרות שהמושג "מכירה" עלול ליצור את הרושם שמדובר בהזדמנות לרכוש פריטי אופנה מוזלים, באירועים של שופליפטרס אין הנחות, עודפי מעצבים או מבצעי 1+1. הבגדים נמכרים במחיר המלא, ממש כמו בכל חנות בגדי מעצבים אחרת. "קשה לנו להילחם באנשים המבקשים הנחות בכל פעם", אומרת טל. "אך מטרת האירועים שלנו היא להעניק ללקוחות חוויה קונספטואלית עם קניינות מוקפדת, שיתופי פעולה עם מותגים שונים ואווירה מיוחדת. את הבגדים אנחנו מוכרות בהתאם למחירי המעצבים". "מריהוט, דרך אמנות, קולינריה, מוזיקה, ספרי עיצוב, ועד עולם הילדים – אנחנו מאוד מאמינות בחוויה הכוללת", מוסיפה רוזנט.

ba&sh. ''לא H&M וגם לא פראדה''
ba&sh. ''לא H&M וגם לא פראדה''

יש משהו סימבולי בבחירת המיקום של חנות הפופ-אפ של שופליפטרס. בשדרות רוטשילד שבחוץ ניצבות עדיין שאריות של המאהל שהתחיל את המחאה החברתית ופונה השבוע, ובפנים האווירה מהודרת וחגיגית בסגנון לואי ה-14, והיצע המותגים מתאים בעיקר לנשים בעלות אמצעים. "אנחנו המחאה", מתנגדת ויקסמן להפרדה. "הייתי בכל ההפגנות, וגם אני עובדת קשה לפרנסתי ונלחמת בתשלומי משכנתה ובהישרדות כלכלית. האירוע תוכנן לפני חודשים, סגרנו עם הרבה אנשים ולא רצינו לבטל. לא רצינו לפגוע גם בפרנסתם". עדיין, אי אפשר להימנע מהתחושה האסקפיסטית של החלל המעוצב והבגדים של המותגים המקומיים יעל מניה, גרטרוד, קארן אוברזון ואחרים, לצד אלו המיובאים של סינתיה וינסנט ואליס ואוליבייה, לדוגמה (מחירים באירוע:

4,000-150 שקל).

אומרים שאתן יקרניות.

"אנחנו לא H&M וגם לא פראדה", מנסה טל למקם את מחירי הבגדים באירועי שופליפטרס. "אנחנו מאמינות בבחירת הקולקציות על פי איכותן, ולא מחירן, ויצירת תמהיל רחב. אנחנו אוהבות עיצוב ישראלי ולצדו פריטים של מעצבים מחו"ל. את רוס אובטה, לדוגמה, ליווינו במשך שש שנים".

המותג רוס אובטה הוא אכן דוגמה מצוינת לפער בין מחירי המעצבים לדרישות השוק. כידוע, לאחר שסומן כחוד החזית של המותגים המקומיים הצעירים והתרחב לשלוש חנויות, הודיעו מעצבותיו במפתיע על סגירתו לפני מספר שבועות. "רוס אובטה יחזרו, ובגדול", מכריזה ויקסמן. "אך באופן כללי, המעצבים הישראלים נמצאים במלחמת הישרדות כלכלית וניהולית. יש להם פחות פנאי לעצב ולכן קשה להם למצוא את הנוסחה הנכונה להצלחה. זה עצוב, כי יש כאן הרבה מאוד כישרון".

סינתיה וינסנט. ''המכירות שלנו לא קורצות לצרכן שמחפש לקנות בזול''
סינתיה וינסנט. ''המכירות שלנו לא קורצות לצרכן שמחפש לקנות בזול''

בדומה לבוטיקים המחזיקים בגדי מעצבים, גם הן פועלות בשיטת הקונסיגנציה, שבה המעצב מקבל תשלום רק על הפריטים שנמכרו. "יש לשיטה הזו בעיות, אך מכיוון שהמכירה שלנו נמשכת רק ימים ספורים, אף אחד לא צריך להכין עבורנו סחורה מראש אלא רק לקחת אותנו בחשבון", אומרת ויקסמן. "אנחנו מבינות את בעלי החנויות וגם את המעצבים בנושא זה. בסופו של דבר, הכול עניין של חינוך – אפשר לרכוש חלק מהקולקציה, ולקחת רק פריטים מסוימים בקונסיגנציה. כמו שאין ייבוא בקונסיגנציה, כך גם המעצבים יכולים להתאגד ולהסכים לשיטה רק באופן מוגבל".

עם זאת, שלישיית שופליפטרס מודה שהאירועים פונים לנישה מסוימת של נשים שיש להן כסף להוציא. "כמו הרבה חנויות טובות, גם המכירות שלנו לא קורצות לצרכן שמחפש לקנות בזול", מסבירה טל. "אבל מבחינתנו, את הערך המוסף אי אפשר למדוד בכסף".

Antik Batik. ''אנחנו מאמינות בבחירת הקולקציות על פי איכותן, ולא מחירן''
Antik Batik. ''אנחנו מאמינות בבחירת הקולקציות על פי איכותן, ולא מחירן''

למרות המחאה החברתית ההמונית, נראה שיש לא מעט חובבות קניות שמסכימות איתן. מועדון הלקוחות של שופליפטרס מונה למעלה מ-5,000 שמות, ולצד אירועי הקונספט הן מציעות גם שירותי סטיילינג אישי הכוללים ניקוי ארונות, בנייה של מלתחה חדשה ושינוי תדמית. "אנחנו בונות חנות בתוך הבית, מתאמות ציפיות ואוספות בגדים בהתאם לצורך. כמו כן, אנחנו מכינות מערך סטייל שלם ואפילו הוראות לאריזת מזוודה", הן מספרות.

אז כקנייניות וסטייליסטיות, מה הפריט הראשון שתמליצו להעיף מהמלתחה?

"נשים צריכות להיפרד ממכנסיים באורך שלושה רבעים, שלא מחמיאים לאף אחת. לגברים כדאי לוותר על חולצות מכופתרות עם שרוולים קצרים – זה לא בגד סקסי, בעיקר אם הגופייה מציצה מלמטה".

שופליפטרס פופ-אפ סטור. שדרות רוטשילד פינת שד"ל, תל אביב. טל'

03-6679799. 14 בספטמבר עד 24 בספטמבר: א'-ה' 21:00-11:00, ו' 19:00-10:00, שבת 21:00-11:00. ב-13 בספטמבר יתקיימו פגישות סטיילינג אישיות בתיאום מראש.