הפולמוס המתחולל בעת האחרונה בישראל סביב מידותיהן ומשקלן של דוגמניות כבר מצא את דרכו אל הכנסת, אשר לאחרונה נדמה כי היא כל כך מרוכזת בזוטות, עד שלא נותר לה זמן או משאבים לטפל במצוקת הדיור או במשבר ביחסי החוץ. שלא תבינו לא נכון, החקיקה שמובילים חברי הכנסת רחל אדטו ממפלגת קדימה ודני דנון מהליכוד היא בהחלט חשובה, אבל מסע הצלב שנעשה בעקבותיה אחר דוגמניות, משל כולן היו חולות באנורקסיה, הוא לא מה שיוביל לפתרון הבעיה.

כחלק מהדיון הרחב שהתעורר לאחרונה בנושא, מוביל בימים אלו איש יחסי הציבור דרור פינטו מהלך הקורא למעצבי האופנה עצמם לשנות את דפוסי העבודה שלהם ולקחת אחריות על הדימוי שהם משווקים לקהל הרחב. במניפסט שניסח פינטו הוא קורא למעצבים להתחייב ליצור דגמים בטווח מידות העולה על 42, להעסיק דוגמניות בעלות מבנה גוף בריא ו-BMI (מדד מסת גוף) של 18.5 ומעלה, לא להצר את היקפי הגוף של הדוגמנית בקטלוגים ובקמפיינים באמצעות פוטושופ, ולהציע קולקציה שמכבדת את הגוף הנשי ולא מתעללת בו.

הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת במאי האחרון וזכתה לשם "חוק הדוגמניות", קובעת כי דוגמנים ודוגמניות עם BMI נמוך מ-18.5 לא ישתתפו במודעות פרסומת או בתצוגות אופנה. כמו כן, תצלומים שיעברו הצרת היקפים יהיו חייבים בכתובית אשר תציין זאת. למרות שישנם קווי דמיון בין המניפסט של פינטו להצעת החוק של אדטו ודנון, פינטו מבקש להעביר את האחריות לידי מעצבי האופנה. המניפסט שהוא מציע תקיף יותר, ומבקש מלבד קריאה מוחלטת לא להצר היקפי גוף כלל, גם התחייבות של מעצבי אופנה לעצב בגדים במידות גוף מעל הממוצע המצוי בחנויות האופנה.

הגר אלמביק. אישרה את השתתפותה במיזם (צילום: גורן ליובונציץ)
הגר אלמביק. אישרה את השתתפותה במיזם (צילום: גורן ליובונציץ)

בין מעצבי האופנה שכבר אישרו את השתתפותם במיזם נמצאים רונן חן, עירית נוי, מיטל שגיב מהמותג שמלה-לה והגר אלמביק מאלמביקה, שבראיון שהעניקה החודש ל-Xnet טענה כי בגד נראה טוב יותר על דוגמניות רזות וכי גם נשים מלאות מעדיפות פרזנטוריות רזות, ודבריה עוררו מהומה לא קטנה ברשת.

פינטו מספר כי בימים אלו הוא מצוי בתהליכי שכנוע של מעצבים נוספים לצאת בהכרזה משותפת ולהצטרף לפרויקט שהוא מאמין כי ישנה את פני עולם האופנה הישראלי, לא פחות. על פניו, מדובר במהלך מבורך, אולם לא בטוח שבתעשייה המושתתת על דימויים המנותקים מן המציאות הכאוטית בה אנו חיים, מישהו באמת מעוניין בכל הריאליזם הזה.

"אני לא בא ואומר קחו דוגמנית במידה גדולה", מסביר פינטו, "אנחנו פשוט אומרים: תפסיקו לשקר. נוצר מצב שקרי בו כולם מדברים על כך שהם פונים לנשים 'אמיתיות' ובפועל מציגים דוגמנית במידה אפס, וגם עליה עושים עבודת פוטושופ. המידה הממוצעת של נשים בישראל היא 40, לא אפס. ובסקרים שביצענו גילינו שבקרב נשים מגיל 30 ומעלה המידה הממוצעת בישראל היא 42".

קשה להתעלם מהניחוח הפופוליסטי הנודף מהמניפסט, שמנסה לרכוב על הרעש התקשורתי סביב הנושא. הצהרות המופיעות במניפסט, דוגמת "קולקציה שמכבדת את הגוף הנשי", נתונות לפרשנויות רבות, כמו גם הגדרת המידה 42, שכידוע אינה אבסולוטית ומשתנה ממעצב למעצב. מן ראוי היה שהמניפסט יגדיר באופן מוחלט את היקפי הגוף ולא ישען על מספרי המידות הנזילים, כמו גם על מדד ה-BMI הבלתי רלוונטי עבור חלק מן הדוגמניות, המקיימות אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ואימון גופני, ועדיין לא מצליחות להגיע ל-18.5 BMI.

רונן חן. ''אני מאמין בפרויקט וחושב שיש לו מקום'' (צילום: אלון שפרנסקי)
רונן חן. ''אני מאמין בפרויקט וחושב שיש לו מקום'' (צילום: אלון שפרנסקי)

תהייה נוספת שעולה מקריאת המניפסט היא כיצד מתכנן פינטו לאכוף אותו? "מעצב שיחתום על המניפסט הזה יצטרך לעשות שינוי מאוד גדול", מסביר פינטו. "אנחנו לא נבלוש אחריהם כדי לראות אם הם אוכפים את הסעיפים עליהם הם חתומים. זה הסכם אלגנטי".

האם חנויות המעצבים שייקחו חלק בפרויקט יסומנו בסמל מיוחד, לוגו שייחד אותם?

"אני מאמין שזה יהיה שינוי אינדיבידואלי. יש מעצבים שרוצים לשנות את חלונות הראווה שלהם בעקבות זה, אחרים את האטיקט. זה נתון לפרשנות אישית".

מעצבת האופנה עירית נוי שחתמה על המניפסט מאמינה כי הוא חשוב ויוביל לשינוי. "אני שמחה שקורה מהלך כזה ושהכנסת מעורבת בחקיקה בנושא", היא אומרת. "כמעצבת, טווח המידות שלי רחב ומגיע עד מידה 46". העונה תצלם נוי כפרנטורית את מגישת הטלוויזיה דנה גרוצקי, שלדברי נוי היא "מידה 38, אולי אפילו 40. אישה בריאה בשלה ויפה".

מעצב האופנה רונן חן מסכים גם הוא עם עיקרי המניפסט. כמעצב שבמשך שנים ארוכות לא קיפח נשים במידות נדיבות או במבני גוף שונים, ההצטרפות של חן היתה טבעית, אם כי גם לוותה בהיסוס קל מצידו. "אני תמיד פונה לנשים וחששתי שאולי זה יתפוס קצת כותרות ציניות", הוא אומר. עם זאת, הבחירה שלו להצטרף אל קבוצת המעצבים נבעה מתוך האמונה כי יש מקום להצהרה ציבורית והובלה לשינוי. "אני רואה שלנשים יש בעיות עם דימוי גוף", הוא אומר. “אני תמיד מצלם דוגמניות לקטלוגים שלי, אבל לאחרונה פונות אלי גם לקוחות ושואלות מדוע אני לא מצלם נשים אמיתיות. אולי בהמשך אעשה זאת".

אתה מאמין שההצטרפות תתרום לדימוי שלך כמעצב מול הלקוחות שלך?

“שאלה טובה. אני לא יודע. אני חושב שכאשר אתה יוצא בהצהרות, אז מחפשים אותך יותר. בשורה התחתונה אני מאמין בפרויקט וחושב שיש לו מקום".