"בקיץ שעבר הגיעה אליי ילדה בת 14 שהותקפה מינית", מספרת כבדרך אגב יועצת התדמית וגורו הנימוסים הנודעת תמי לנצוט ליבוביץ', במסגרת שיחה על קייטנת התדמית שהיא מתכננת להעביר לנערות צעירות. "אני לא פסיכולוגית, אבל הנערה רצתה לשנות תדמית לפני כניסתה לבית הספר, מכיוון שכולם ידעו שהיא נאנסה. היא חיפשה יועצת תדמית, אחרי שהפסיכולוגית לא נתנה לה כלים מה לעשות וכיצד להשתנות. בפגישה איתי היא הביאה בגדים, התלבשה, הראתה לי איך היא מדברת, כיצד היא מעשנת. הבהרתי לה איך נראית זונה בעצם, ולמה היא משכה נגדה את אותו אחד שהיום הוא בכלא. לאט לאט לימדתי אותה איך להתלבש כראוי ואיך להתנהג. לאחר החזרה ללימודים צלצלו אליי האמא והילדה בהלם מהשינוי".

את אומרת פה משהו מאוד נפיץ ומסוכן: נערה או אישה בלבוש פרובוקטיבי מזמינה אונס? זה נשמע כמו דעה חשוכה שמספקת הצדקה כלשהי למעשה אונס.

"אני עומדת מאחורי הדברים שלי. אבל אני אומרת משהו אחר: אם בחורה רוצה ללבוש מיני, קטונתי. גם אני אוהבת קצר. אבל אם היא לובשת את זה כמו ליידי, ונכנסת לאוטו וסוגרת את הרגליים ולא רואים שום דבר, זה בסדר – או שהיא הולכת עם מיני כמו שראיתי אתמול ברחוב. מה אני אגיד לך, מה לא ראו לה?! כמו זונה. אנס לא הולך לכל אחת".

ובכן, ברוכות הבאות לקייטנת הקיץ של תמי לנצוט ליבוביץ', הפתוחה לנערות מגיל בת מצווה ועד הגיוס לצבא. שם תלמדו נימוסים, הליכות, התאמת צבעים לגוון העור וכיצד להתלבש למסיבת קיץ בהתאם למבנה גופכן ואישיותכן. ועל הדרך, גם איך לא להתלבש כמו פרוצות, כדי להישמר מגברים חרמנים עם ידיים ארוכות. כן, כן, בדיוק מה ששמעתם.

הילדות רוצות ללמוד

הדור המזוין רוצה שינוי. כך לפחות מאמינות לנצוט ליבוביץ' ושותפתה החדשה, אילנה ברנהולק, 40, עולה חדשה מברזיל המתגוררת בשנתיים האחרונות באשקלון. לשתיים ניסיון רב בבניית תדמית שיווקית לאנשי עסקים ופוליטיקאים. עכשיו הן מתלבשות גם על דור העתיד ומנסות ללמד אותו נימוסים מהם, במקום שירבץ על שפת החול ויגלה את העולם בזוג עיניים פעורות. "הילדות האלה רוצות ללמוד ולהתפתח", אומרת לנצוט ליבוביץ'. "הן רוצות ללמוד איך להתלבש, יציבה נכונה ואיך להתאים בגדים". נותר רק לקוות שהמצטרפות לקייטנה לא יאמצו גם את דעותיה החשוכות של המנחה בכל הנוגע ללבוש כמניע לפעולת אינוס.

בנוסף, השתיים משיקות קורס חדש להכשרת יועצי סטיילינג ותדמית, הכולל שמונה מפגשים בני ארבע שעות כל אחד במחיר של 3,000 שקל. בקורס תוכלו ליהנות מסקירה של עולם האופנה והמעצבים הבולטים, תורת הפרופורציות, הרכבה של מלתחה חכמה, הפער בין אופנה לסגנון אישי, לימוד סטיילינג יצירתי, קוד הלבוש בעסקים ובחברה ועוד.

במפגש העיתונאים שקיימו השתיים, למדנו מפי ברנהולק על התאמת צבעים לעור הפנים על פי חוק הניגוד הסימולטני שנכתב על ידי מישל אג'ן שברל בשנת 1839. על פי חוק זה, צבעים משפיעים על צבעים אחרים המונחים לצדם, ובאותו אופן, גם על המראה ומצב הרוח שלנו. ברנהולק אבחנה כל אחד מן המשתתפים על פי עונות השנה והתאימה להם פלטת צבעים. אני, לצורך הניסוי, אובחנתי כ"חורף חזק", עם סקאלת גוונים של כחול, בורדו וירוק עמוקים.

לימור לבנת. ''עברה שדרוג של 100 אחוז'' (צילום: תומריקו)
לימור לבנת. ''עברה שדרוג של 100 אחוז'' (צילום: תומריקו)

כאן זה לא המהפך

בשוק רווי יועצי תדמית, סטייליסטים אישיים, קואוצ'רים לארגון ארון הבגדים וטריני וסוזנה, נדמה כי כל אחד רוצה לנגוס נתח בשוק הטלה העסיסית שנקראת "המדריך למתלבש הנבוך". "קואוצ'ינג זה נהדר, אבל מאמנים קמים ונעלמים", עוקצת לנצוט ליבוביץ' את המתחרים. "אנחנו עושות שינוי בתהליך ארוך. אני לא נגד קואוצ'רים מקצועיים, אבל מי הבן אדם שיבוא ויגיד לי איך לשנות את דרכי"?

שאלת בומרנג: ומי את שתגידי לאנשים כיצד לשנות את דרכם?

"הליווי בתהליך הוא חשוב. אין הוקוס פוקוס. זה לא כמו תכנית טלוויזיה שעושה לך מהפכים ביום או עשרה ימים. אם האדם לא אימץ את השינוי – אין בזה טעם. שינוי צריך להיות לאורך 21 יום".

הסבירי בבקשה.

"אם אתה מחליט לשנות משהו בהתנהלות שלך, אתה צריך לעשות את זה במשך 21 יום. פספסת? התחל מחדש. אם אתה עושה את זה כתהליך, בסוף זה ייטמע בך. כשמלמדים אותך באינסטנט, נותנים לך חוקים של עשה ואל תעשה. אין בזה היגיון, כי אתה בעצם לא לומד את הטעם מאחורי זה".

אבל צמד המנחות לא מסתפקות רק באופנה. את הקהל שמגיע אליהן הן מכשירות להבין גם בנימוסים והליכות, תקשורת בינלאומית, קוד לבוש עסקי ועוד. לדבריהן, הקודים האלו מסייעים לאנשים להתנהל במרחב העסקי והפוליטי שבו הם פועלים, אבל שתיהן גם מסכימות שהקוד הזה, שנוצר על ידי גברים לבנים מהמערב, זקוק לגמישות ולחיבור בינו לבין התרבות שבה הוא משתלב.

מעניין לבחון את השינוי החזותי והתרבותי שהן מציעות לאנשים בתחום העסקי דווקא בהקשר של ברזיל, מדינה שבה הפערים בין עשירים לעניים הוא מן הגבוהים בעולם. כלומר, האם על ידי אימוץ קוד הלבוש של בני המעמד הגבוה יוכל צעיר ממעמד נמוך לפסוע אל עבר שינוי? ברנהולק מאמינה שכן. "יש צעירים מהפאבלות בברזיל שמגיעים אליי לסדנאות", היא מספרת. "העבודה שלנו היא לעשות את החיים שלהם קלים יותר, וכשהם מבינים את הנימוסים וההתנהגות, הם מבינים שיש להם יכולת להצליח. אבל יש גם גבול למידת השינוי שאדם יכול לעבור, וצריך להיות מודעים למקום שממנו הוא מגיע לתהליך".

תמי: "פה זה לא היה מצליח. הבעיה המרכזית בארץ היא שאין פרגון. הישראלים לא עוזרים לאנשים להתפתח. אגב, אתה יודע שהמילה פרגון שזה מיידיש?"

עופרה שטראוס. ''מתלבשת מצוין'' (צילום: אלעד גרשגורן)
עופרה שטראוס. ''מתלבשת מצוין'' (צילום: אלעד גרשגורן)

משטרת האופנה של מנהלות הקייטנה

הנה מה שיש ללנצוט ליבוביץ' ושותפתה הברזילאית להגיד על התדמית של הפוליטיקאיות ונשות העסקים הישראליות.

חברת הכנסת ציפי לבני: "בסך הכול היא משתדלת, אבל אין חיבור בין המסר התדמיתי, המילולי וסגנון הדיבור שלה לבין ההופעה. היא דמות מרשימה, אבל בהחלט זקוקה לשינוי".

אשת ראש הממשלה שרה נתניהו : "מקרה אבוד. היא לא מתלבשת כיאה לאישה הראשונה. עליה להבין שהיא מייצגת את התדמית של מדינת ישראל ולא את עצמה. נראה כאילו אין לה יועצי תדמית".

אשת העסקים עופרה שטראוס: "מתלבשת מצוין".

אשת העסקים שרי אריסון: "כואב הלב עליה. כמו יהלום גולמי שזקוק לליטוש. היא זקוקה למספר פגישות ייעוץ, כי יש לה המון כוח, אבל היא לא מנצלת לטובה את המעמד שלה. בחירות הצבעים שלה לא טובות".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת: "נראית מצוין. דוגמה למישהי שהיתה בעלת מראה לא מלוטש ועברה שדרוג של 100 אחוז".

חברת הכנסת דליה איציק: "עשתה שינוי אדיר ונראית מצוין. צריכה רק לשנות מעט את הדיבור הדידקטי שלה"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ': "מתלבשת פשוט מאוד, עם החולצה השחורה הזו מחוץ למכנסיים, אבל לזכותה ייאמר שעשתה מהפך מאוד גדול במראה החיצוני".

מנכ"לית בנק לאומי גליה מאור: "אין לה קו אחיד. היא מתנדדנת. אתה יכול לראות מתי ייעצו לה, ומתי התלבשה לבד".