"מעצב עם טעם טוב, חד ואולטרה סקסי", כך הגדירה בשבוע שעבר ליידי גאגא את מעצב האופנה הצרפתי ז'אן פול גוטייה, שממש לא זקוק לאבחנות של הגאגא כדי לדעת שהוא אחד המעצבים החשובים בעולם. את הדברים אמרה גאגא במסגרת ריאיון טלוויזיוני שקיים איתה גוטייה בבית האופנה שלו בפריז, אשר שודר ברשת הטלוויזיה הצרפתית 6TF. הוא התפייט כשאמר שהיא אחת האמניות הבולטות בדורה, היא החזירה לו שהוא אחד ממעצבי האופנה שהשפיעו על האסתטיקה הגאגאית.

החל מיום שישי הקרוב מוזמן גם הקהל הרחב לטעום מעט מעולמו העשיר של גוטייה, ברטרוספקטיבה רחבת היקף שתיפתח במוזיאון לאמנויות יפות במונטריאול, קנדה, לסיכום 35 שנות יצירה של המעצב. לפתיחה החגיגית צפויים להגיע אורחים רבים מן העולם, ביניהם צלם האופנה סטיבן מייזל האחראי על קמפיינים רבים של המעצב, והדוגמנית הישראלית הגדולה סטלה עמר-אליס, ששימשה כמוזה של גוטייה בשנות ה-90.

חיבה לדוגמניות מלאות (צילום: © Patrice Stable/Jean Paul Gaultier)
חיבה לדוגמניות מלאות (צילום: © Patrice Stable/Jean Paul Gaultier)

"מכל מעצבי האופנה החיים, ז'אן פול גוטייה הוא המעצב בעל האישיות ושיעור הקומה הגדולים ביותר", מספרת נטלי בונדיל, אוצרת המוזיאון הראשית. "מעבר לווירטואוזיות שלו כמעצב ולדמיון הגדול שלו, הוא מציע חזון רחב אופקים של חברה ועולם משוגע, רגיש, מצחיק וחצוף, בו כל אחד יכול למצוא את הזהות שלו".

The Fashion World of Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk (נעילה: 2 באוקטובר) היא תערוכה בינלאומית שתנדוד בשנתיים הקרובות אל סן פרנסיסקו, דאלאס, מדריד ורוטרדם. למרות שהיא מוצגת כתערוכה ראשונה של גוטייה, לפני כ-11 שנים הוצגה בפריז ובטוקיו תערוכה דומה של המעצב, אבל בנפח קטן יותר. הפעם, חללי המוזיאון יחולקו לפי שש קבוצות נושא: "מטרופוליס", הכוללת את פריטי האופנה העתידניים שעיצב, למשל, לסרט "האלמנט החמישי" של לוק בסון בכיכובה של מילה ג'ובוביץ'; "אורבן ג'ונגל" תחשוף את ההשפעות האתניות של גוטייה - משבטים ברברים בצפון אפריקה ועד לחסידים היהודים; הקבוצה "פאנק קנקן" מטפלת בהשראה ששואב גוטייה מרקדניות הקנקן וביחס שלו לבגדי ריקוד בכלל; "דיפ סקין" מציגה את הבגדים הצמודים שיצר כמעין עור שני; "דה בודואר" עוסקת בתרגום שעשה המעצב ללנז'רי במהלך הקריירה שלו; וקבוצת "האודיסאה" תציג את הסמלים שחרט גוטייה על דגלו, ובהם פסי המלח הכחולים שמלווים אותו על חולצות טי, שמלות הוט קוטור ובקבוקי בושם.

יחס פטישיסטי להלבשה תחתונה (צילום: © Perou)
יחס פטישיסטי להלבשה תחתונה (צילום: © Perou)

בשנה הבאה יציין גוטייה יומולדת 60, גיל סימבולי לתערוכת סיכום מפעל חייו של המעצב שלאורך כל הקריירה שלו כונה בתואר אנפן טריבלה, הילד הרע של עולם האופנה הבינלאומי. מאז הציג את קולקציית הביכורים המדוברת שלו בשנת 1976, סומן גוטייה כקול ייחודי, מקורי ופורץ גבולות באופנה הצרפתית והעולמית. הוא ניפץ את מוסכמות השיח המגדרי כשהלביש גברים בחצאיות, שלח אל הבמה דוגמנים שהם פריק שואו, ניסח מחדש את קווי המתאר של מידות הגוף, בין היתר באמצעות דוגמניות גדולות ממדים כסטלה עמר-אליס וסולנית להקת גוסיפ בת' דיטו; ועל הדרך העלה אל המסלול גם את ביורק, קיילי מינוג ומדונה, שעבורה עיצב בשנת 1990 את המחוך עם חזיית הקונוסים הנודעת מסיבוב ההופעות "אמביציה בלונדינית".

מדונה היתה כאן (צילום: © Emil Larsson)
מדונה היתה כאן (צילום: © Emil Larsson)

גוטייה שימש גם כמלביש הצמוד של דנה אינטרנשיונל בשלוש תחרויות האירוויזיון בהן לקחה חלק. בשנת 1998 הוא יצר עבורה את שמלת התוכי המפורסמת, אותה לבשה כשעלתה על הבמה בברמינגהם לשיר הניצחון. שבע שנים לאחר מכן הוא יצר עבורה מערכת לבוש חושפנית מתחרה להופעתה באירוויזיון היובל. שיתוף הפעולה בין השניים המשיך להתקיים גם בתחרות האירוויזיון האחרונה. הפעם הוא הניב שתי שמלות ערב - האחת ירוקה והשנייה לבנה, אולם המעריצים המאוכזבים נאלצו להסתפק רק בשמלה אחת, לאחר שהדיווה לא עלתה לשלב הגמר.

בסתיו 1993 הימם גוטייה את הקהל בתצוגה שערורייתית בהשראת חסידים, שנודעה בשם "רבי שיק". לקול צלילי הכליזמרים פתחה את התצוגה הדוגמנית הישראלית מיקי ממון, לצד דוגמנים ודוגמניות במעילים שחורים ארוכים, מגבעות שחורות ופאות. פריטים אלו ועוד רבים אחרים יוצגו בתערוכה, שמאגדת כ-140 מערכות לבוש, סקיצות, תצלומים וסרטים שיצר המעצב בשנות פעילותו.

התערוכה פתוחה לקהל בימים: ג' 17:00-11:00; ד'-ו' 21:00-11:00; ו'-שבת, א' 17:00-10:00. מחיר כניסה: 15-7.5 דולר (בימים מסוימים ישנה כניסה מוזלת למוזיאון).

כל התמונות באדיבות Montreal Museum of Fine Arts.