בשנים האחרונות מגלגלים על הלשון את שמה של בירת גרמניה ברלין כשם קוד לאופנה צעירה, רדיקלית, קוסמופוליטית. נפילת חומת ברלין בנובמבר 1989 והשיק האקטיביסטי שאפף את העיר בעקבותיה, הפכו בשנים האחרונות למותג קפיטליסטי מבוקש לצעירים שלובשים "ברלין", מקשיבים למוזיקה "ברלינאית" ומבלים במועדונים כמו "ברלין", מבלי שביקרו בה ולו פעם אחת. עבור אלו הקימו את "סלון ברלין", בר מלא חלומות על שכונת פרידריכשיין הברלינאית, בואכה שוק הכרמל תל אביב.

כזוהי גם ברלין החדשה. מי שעוקף את חנויות היד שנייה המטונפות בקרויצברג, שהפכו למלכודת תיירים, או את סניפי הדגל של ריפליי ופרד פרי הנוצצים שתקעו יתד בלב שכונת Mitte, יגלה בסמטאות העולות מרחוב טור (טורשטראסה) מזרחה כמה מחנויות האופנה המשמרות את השיק הברלינאי של פעם, זה שלפני עשור היה תקווה לדורות של צעירים בעולם, והפך בידי אילי נדל"ן למפלצת בטון.

באחד הרחובות באזור התמקם לפני חודשים מספר הבוטיק הראשון והחדש של מותג האופנה דונט שוט דה מסנג'ר, שהוקם לפני כשלוש עונות על ידי המעצבים ג'ן גילפין הקנדי וקיילי קלאנן מניו זילנד. המותג הוא חלק מהתעוררות מחודשת של סצנת האופנה הברלינאית, שגם חוגגת בארבע השנים האחרונות שבוע אופנה דו-שנתי. השניים נפגשו לפני כמה שנים בברלין והחליטו לאגד יחד רעיונות ויזואליים ועיצוביים לטובת מותג אופנה. בימים אלו נמכרים עיצוביהם לראשונה בחנויות בנקר ועלמה, שנהנות מזריקת האדרנלין של אופנה צעירה ועכשווית. "אנחנו מאמינים שלקוחותינו בעולם כולו מחפשים אופנה מקורית וייחודית", מספרים השניים ל-Xnet בריאיון ראשון.

  (צילום: גיליאן דיוויס)

תצלומי הקולקציה של דונט שוט דה מסנג'ר (ציטוט נודע של שייקספיר) מצליחים לשדר את התדמית והאופנה שיוצר הצמד: ישירה, סקסית, פרובוקטיבית, אורבנית ומתריסה. הבגדים עצמם הם שילוב בין ניגודים: בדים רכים כסאטן ומשי אל מול שימוש בעור נוקשה, מחוכים הדוקים על הגוף לצד שמלות בגזרות אווריריות הרחוקות מהגוף. "קולקציית הקיץ שובבה יותר ויש בה צבעים בהירים יותר כמו אפרסק ואפור בהיר לצד שחור", הם מסבירים. "חלק מהפריטים הם מולטי פונקציונליים, לצד סדרה קטנה של גזרות בהשראה גיאומטרית. קולקציית החורף הבאה בנויה יותר לדמות הפאם פטאל. השתמשנו במשי אדום משולב בטקסטורות רבות ובחלקים של עור מבריק".

קולקציית הקיץ של המותג אינה חדשנית, אבל היא מספקת כמה רגעים של חסד לטובת הפשניסטה המקומית. כמה רעיונות יפים בקולקציה הם ז'קט עור דק שבגבו חור גדול ועגול החושף את הגב ומאפשר לשמלת ערב לבצבץ מתחת; או שמלת ערב בצבע אפור בהיר בגזרת מעטפת מלבנית, ששרווליה המתכווצים משווים לה צללית מעט הלניסטית.

את הניגודים ביצירתם משייכים המעצבים, בין היתר, לברלין. המתחים בין העבר וההווה, בין מהגרים לבני המקום, בין תחושת הפאר המדומיינת לאבטלה הגדולה, יוצרים בעיר תחושה אחרת, המבדילה אותה מאחיותיה האירופאיות. "זו עיר מאוד נוחה לחיות בה, ומצד שני תעשיית האופנה היא ביזנס לחוץ מאוד", אומרים השניים. "הקונטרסט הזה מעניק לנו השראה".

מחירים: 1,550-570 שקל.

להשיג בבוטיקים עלמה, מתחם התחנה, נווה צדק, תל אביב; ובנקר, דיזנגוף 210, תל אביב.

השורה התחתונה:

מדד האיכות: טוב מאוד. בחירת חומרים טובה ותפירה באיכות גבוהה הופכים את פריטי המותג לשווים.

מדד השיק: גבוה. יתאים בעיקר למי שמחפשת אופנה אדג'ית.

למי מתאים: לא לבעלות לב חלש. למרות שאין מגבלת גיל על אופנה, נדמה כי פריטי המותג יתאימו בעיקר לצעירות.

כמה להוציא: 1,000-700 שקל. לא זול, אבל סביר עבור פריט מעצבים מקורי.