"אתה שואל איך פיצחתי את הגנום של הלקוחה הישראלית?", חוזרת אחרי בקול מעצבת האופנה אפרת זיתן-כהן ממותג האופנה אפרתה. "אני חושבת שמהיום הראשון שמתי לנגד עיניי מטרה להחמיא לגוף הנשי", היא עונה לאחר מחשבה מרובה. "יש מעצבי אופנה שעושים דברים מאוד יפים לנשים רזות וגבוהות, אבל כשאני עושה דגם חדש המטרה שלי היא להחמיא למספר מבני גוף".

ללא יחסי ציבור או פרסום אגרסיבי הפך בחמש השנים האחרונות מותג האופנה אפרתה להצלחה מסחרית ולשם השגור בפיהן של נשים שמחפשות בגדים. בדגש על בגדים ולא על אופנה. אני נדרש לדיוק הזה, כי למרות שזיתן-כהן טוענת לכתר מעצבת אופנה, היא בעיקר עושה בגדים. ובדיוק שם טמונה ההצלחה שלה, אבל גם הבוז שרוחשים לה בברנז'ה התל אביבית.

היא בת 33, למדה לדבריה במשך שנתיים במכללה פרטית לאופנה בעיר קומורה ביפן, ושלוש שנים במכללת מרים. "חיפשתי מקום שבו אוכל ללמוד את המקצוע באופן טכני. בגלל זה שנקר או בצלאל לא היו אופציה מבחינתי", היא אומרת. בשנת 2001 הצטרפה ליריד המעצבים המתקיים מדי סוף שבוע בקומת הכניסה של דיזגנוף סנטר בתל אביב, וחמש שנים מאוחר יותר פתחה בוטיק בצפון אבן גבירול, הרחק מצירי האופנה המרכזיים בעיר. לאחר שלוש שנים השתלטה גם על החנות הסמוכה, וכיום היא מחזיקה בוטיק וסטודיו בהיכל אחד.

הבגדים שהיא מוכרת מעוצבים בדמותה: בחורה גבוהה, בעלת מבנה גוף חטוב, שיער אסוף בקפידה ומשקפיים בעלי מסגרת דקה. לפגישתנו לבשה מכנסיים אפורים צרים וחולצת כותנה בגזרה רחבה ונשפכת. "אפשר לומר שאת מעצבים בגדים לחננות?", אני שואל בעדינות. "יש בי גם צדדים פרועים", היא מחייכת, "אבל כן. רוב הלקוחות שלי הן נשים בגילים 35-25. מיושבות. הרבה עורכות דין. סטודנטיות לכלכלה".

''רוב הלקוחות שלי הן נשים מיושבות, הרבה עורכות דין וסטודנטיות לכלכלה'' (צילום: גיא גלעד)
''רוב הלקוחות שלי הן נשים מיושבות, הרבה עורכות דין וסטודנטיות לכלכלה'' (צילום: גיא גלעד)

על אפרתה שמעתי דברים טובים מקרובות משפחה, חברות קרובות ונשים נוספות שמוצאות אצלה פריטי קז'ואל שמתאימים לעבודה במשרד או לסתם בילוי אגבי של ערב. עיצוביה של זיתן-כהן לא מנסים להתחכם או לתת ללקוחה ערך עיצובי מלבד גזרה מחמיאה ובדי כותנה או ויסקוזה נעימים ב-14 צבעים לדגם. לפעמים זה מרגיש כמו ביקור ברשת היינס, שמציעה בגדי ספורט בכל קשת הצבעים, ללא שום אמירה מכוונת.

כשאני מברר כיצד באות לידי ביטוי החלטותיה כמעצבת, היא אומרת שהיא מעדיפה לתת ללקוחה את כל מגוון האפשרויות ולפעמים היא בוחרת באופן בלעדי את הטונים של הגוונים, ומדגישה כי עיצוביה פונים לנשים ולא לנערות. "חשוב לי לעצב בגדים שמטשטשים את הבטן", היא אומרת ושולפת חולצה ללא שרוולים בצבע לבנדר עם כיווצים בצדה השמאלי, שלטענתה מטשטשים את שיפולי הבטן, וצווארון רבידה המעניק מחשוף נדיב אך לא חושפני. כך גם בשמלת כותנה מנוקדת פשוטה למראה ללא שרוולים, שלדבריה מתאימה לכל מבנה גוף נשי. פריט מוצלח אחר הוא שמלת ג'ינס ללא שרוולים, שתתאים גם לנשים מלאות.

אפרתה מצליחה היכן שהרבה מעצבים ישראלים נכשלו: היא לא מחפשת להיות ייחודית, מקורית או להיתלות בהשראות עונתיות מהג'ונגלים של אפריקה. היא פשוט עושה קז'ואל יומיומי ולא מתאמץ במיוחד, שמתברר כמתאים פיקס ללקוחה הישראלית, שמעדיפה להיטמע בציבור כפרח קיר. אבל זה לא מספיק. ברשתות כמו זארה, למשל, יש קז'ואל טוב יותר במחירים דומים. דווקא מהמקום המשפיע שבו היא ממוקמת, זיתן-כהן יכולה להציע ללקוחותיה להסתכן מעט. היא יכולה להתחיל בשימוש במגוון רחב יותר של בדים, או להציע להן גזרות מורכבות ושיקיות יותר, לצד הקז'ואל שהיא כל כך אוהבת למחזר מעונה לעונה.

מחירים: חולצות 220-200 שקל, שמלות 350-290 שקל, מכנסיים 300 שקל.

להשיג באפרתה. אבן גבירול 175, תל אביב, טל' 03-5469074, ובעוד כ-30 חנויות בוטיק ברחבי הארץ.

השורה התחתונה

מדד האיכות: סביר. המותג מקפיד על שימוש בבדים טבעיים ככותנה וויסקוזה ועל תפירה מוקפדת. ועדיין, יש מקום לשיפור.

מדד השיק: אפסי. המעצבת לא מתעניינת בסטייל כמו בנוחות.

למי מתאים: לנשים שמחפשות פריטי בייסיק וקז'ואל ליומיום. מי שמחפשת בגדי ערב או פריטים ייחודים מוזמנת להמשיך הלאה.

כמה להוציא: ב-500 שקל תצאו עם שני פריטים. בזארה תוכלו לגרד שלושה באותו הסכום.