המעקב אחר שינויי הצבירה של ליידי גאגא בשנה האחרונה נהפך לעניין מתיש. בתוך שלוש שנים היא הפכה מאייקון אופנה מרענן לטייקון אופנה מטרחן, מפלצת תלת ראשית כדמותה המרוחה על שער מגזין האופנה V, שיצא לאור לפני כמה ימים. עם למעלה מעשרה מיליון עוקבים בטוויטר, זיקית הפופ מוכיחה שהיא מהירה הרבה יותר מהפס הרחב.

זיקית חושפנית (צילום: gettyimages)
זיקית חושפנית (צילום: gettyimages)

את השבועות האחרונים מקדישה גאגא לשלל הופעות בלתי נשכחות לקידום אלבומה השלישי, Born This Way, שיראה אור בשבוע הבא. לפני ימים ספורים היא עלתה על במת פסטיבל Carlise של ה-BBC חנוטה בחליפת פי.וי.סי הדוקה בצבע שחור, המדגישה היריון מתקדם מדומה. האם היא רומזת כי היא נושאת ברחמה את כוכב להיטה החדש ג'ודאס, יהודה איש קריות?

על שער מגזין V. מפלצת תלת ראשית
על שער מגזין V. מפלצת תלת ראשית

כצפוי אצל גאגא, הכול מתובל בפרובוקציות לבוש קיצוניות: תחתונים מעוטרים בצלב, כובע עור בעל שתי קרניים ענודות ניטים ושיער שחלקו האחד צבוע שחור והשני בלונדיני. המכונה הגאגאית לא מפסיקה להמציא את עצמה מחדש, או לפחות למחזר את מדונה של הניינטיז וגרייס ג'ונס של האייטיז, שסיננו לא אחת שמדובר בחקיינית. מהצד, נדמה כי גאגא רק מבקשת לעשות מחווה פומפוזית לדיוות שעל ברכיהן גדלה. רק שהיא עושה את זה גדול יותר, מהוקצע וטוטאלי.

מנגנון הדימויים של גאגא עובד שעות נוספות. מספיק להביט בתצלום הארכיון הראשון שלה מאוגוסט 2007, בו היא מופיעה כנערה צעירה בשיער ברונטי על הבמה של פסטיבל "לולהפלוזה" הנודע, לבושה תחתונים שחורים, חזייה כסופה וגרבונים שנגמרים מוקדם מדי עם עיטור פאייטים מזוויע. פחות משנה לאחר מכן, במאי 2008, היא משיקה את המותג "ליידי גאגא" בשיער בלונדיני ארוך עם פוני המדגדג את קו הריסים, אוברול קצר עם כריות כתפיים בולטות וחלק תחתון שהוא, ובכן, תחתונים - הסמל המסחרי שבנה לה את הקריירה והקפיץ את אלבום הבכורה שלה, "דה פיים", שזינק ישירות אל ראש טבלאות מצעדי המכירות.

פוגשת את המלכה אליזבת. אי אפשר להתעלם ממנה (צילום: gettyimages)
פוגשת את המלכה אליזבת. אי אפשר להתעלם ממנה (צילום: gettyimages)

מאחורי התלבושות של הליידי עומדת לא פחות מקבוצת עיצוב שלמה, "האוס אוף גאגא", שיצרה עבורה הופעות בלתי נשכחות והפכה אותה במהרה לאייקון אופנה. בראש הקבוצה עמד חברה הטוב, הסטייליסט ומעצב האופנה ניקולה פורמיקטי, שבמידה מסוימת חב לה את הג'וב החדש שלו, כמנהל האמנותי של בית האופנה מוגלר. יחד הם יצרו כמה פריטים בלתי נשכחים: השמלה העשויה שברי מראות, שמלת הבשר המפורסמת שלבשה לטקס פרסי המוסיקה VMA, הביצה שממנה יצאה בטקס הגראמי האחרון. גאגא גם אימצה בחום פריטים ממסלולי התצוגות, כמו נעלי הארמדיל של אלכסנדר מקווין ושמלת הכוכב של ג'ורג'יו ארמאני, שסיפר לאחרונה בכתבה לניוזוויק כי "גאגא היא האמן היחיד בעולם המאפשר לי ליצור באופן כה קריאטיבי". יש מי שיקראו לזה הנשמה מפה לפה.

הסמל המסחרי: תחתונים (צילום: gettyimages)
הסמל המסחרי: תחתונים (צילום: gettyimages)

העיסוק האובססיבי בתלבושות של גאגא כבר מזמן יצא מכלל פרופורציה. אין ספק שחרף גילה הצעיר והקריירה הקצרה שלה היא הספיקה להזריק לא מעט אדרנלין לתעשיית המוזיקה, אבל תרומתה העיקרית היא לתעשיית הקליפים המדשדשת, עם סרטונים ארוכים המזכירים את עבודתו המוקדמת של מלך הפופ המנוח, מייקל ג'קסון. גאגא של 2011 לכודה בדימוי שהיא עצמה יצרה. הרצון לנווט, לחדש ולהמציא את עצמה מדי בוקר כדמות אחרת ביקום מקביל, מוביל לתחושת מיצוי מהירה מאוד. לפחות של הקהל. מדונה השתחררה מאותה בעיה כשילדה את לורדס לפני כ-15 שנה. יש לקוות שאצל גאגא זה ייגמר הרבה קודם. בשלוש שנות קריירה היא עשתה דרך ארוכה - מליידי גאגא לליידי מקבת. עכשיו היא נמצאת רגע אחד לפני שהיא הופכת לליידי מקדנולד'ס: בשר זול בעטיפת פלסטיק אמריקאית.